Streamit

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Streamit

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minkälaisia kokemuksia streameista? Voiko ne laittaa puhaltamaan koralleja vastaan? Lähinnä sitä haen, kuinka lähelle korallia streamin voi laittaa, ennenkuin koralli alkaa kärsimään jatkuvasta suorasta virtauksesta?
Tico
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tico »

Samoihin kysymyksiin kiinnostaa saada vastaus meikäläistäkin. Lisäksi tuli mieleen, että onko 40cm korkea allas liian matala näille pumpuille? Vai lähteekö hiekat liikkeelle, jos sitä on?
Silakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Noh, oma stream on vielä matkalla, mutta mitä nyt muut ovat puhuneet / olen lukenut, niin p*ska kuulema saattaa pöllytä pari päivää kun sen ekaksi laittaa käyntiin. Enkä ihmettelis jos hiekat pikkasen kasaantuu toisin, mutta ei niiden nyt pitäis pitkin poikin pöllytä.

Käsittääkseni stream voi olla aika lähellä (mitä se "aika" sitten meinaakaan) koralleja.

Lähinnä mua mietityttää se, että kun joudun kääntämään sitä about 45 astetta, niin pitääkö toi kiinnike sitä paikallaan, vai heiluuko.. ja toinen jutut, mistä benzo tais valittaa koskien meitä joilla ei ole ala-allasta, stream ei riko pintaa samaan tapaan kuin perinteiset pumput.

Mulla olis tavoitteena korvata tän hetken 2 pumppua tolla yhdellä streamilla, pitää tsekata jos tulee paljon sontaa pinnalle, voi joutua laittamaan jonkun pumpun sekoittamaan pintaa...
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Minkälaisia kokemuksia streameista? Voiko ne laittaa puhaltamaan koralleja vastaan? Lähinnä sitä haen, kuinka lähelle korallia streamin voi laittaa, ennenkuin koralli alkaa kärsimään jatkuvasta suorasta virtauksesta?
Mulla oli hetken aikaa vierekkäin Ocean Runner 2000 l/h ja stream 12000 l/h (30% teholla, eli jotain 4000 l/h). Kun käden laittoi niistä 15 cm päähän ja vertasi niin arvioisin, että streamin suihku oli noin puolet pehmeämpi. 50-70 sentin päässä pumpun suusta moni koralli jo varmaan viihtyy.

Lähinnä mua mietityttää se, että kun joudun kääntämään sitä about 45 astetta, niin pitääkö toi kiinnike sitä paikallaan, vai heiluuko.. ja toinen jutut, mistä benzo tais valittaa koskien meitä joilla ei ole ala-allasta, stream ei riko pintaa samaan tapaan kuin perinteiset pumput.
Siinä on erilaisia kiinnikevaihtoehtoja. Kyllä pysyy hyvin paikallaan vaikka laittaisi 45 ast kulmaan, kunhan kiinnittää myös kiinnitystikun alaosan. Mun kokemukset pinnan rikkomisesta on ihan hyvät. Ei tietenkään loiskuta pintaa kuten joku muu pumppu, mutta kyllä pinnassakin on aina kovat virtaukset.
simppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja simppu »

Stream (12000 l/h) on nyt puhaltanut viikon verran altaassa yhdessä Tunze 4002:n kanssa. Hiekat mukavasti pohjalla, korallit tykkää virtuksesta, paitisi yksi Hystrix fragi joka on 4002:n "tulilinjalla". Altaan koko 112x50x60 (pxlxk). Toisenkin Streamin voisi laittaa, ehkä kuitenkin pienemmän mallin (7000 l/h). Streamin virtaus on suunnattu kivikasan päälle, jossa korallitkin yllättäen sijaitsevat. Osa virrasta menee kuitenkin kasan yli ja toiseen päätyseinään, ei kuitenkaan nostata enää hiekkaa sieltä kulmasta. Tuo Streamin vesisuihkun muoto on paljon pehmeämpi kuin esim 4002:sen. Sen jos suuntaa päätyyn , niin varmasti nousee hiekat pohjalta. Pinnalla riittää virtausta, ei kuitenkaan minkäänlaista loiskumista esiinny (toisin kun aikaisemmin muilla pumpuilla...).

Zim
Silakka
Senior Member
Senior Member

mikkokoo kirjoitti: Siinä on erilaisia kiinnikevaihtoehtoja. Kyllä pysyy hyvin paikallaan vaikka laittaisi 45 ast kulmaan, kunhan kiinnittää myös kiinnitystikun alaosan. Mun kokemukset pinnan rikkomisesta on ihan hyvät. Ei tietenkään loiskuta pintaa kuten joku muu pumppu, mutta kyllä pinnassakin on aina kovat virtaukset.
Ok, kiitoksi tiedoista :) Yksi huoli vähemmän... :)
Ari
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA

Viesti Kirjoittaja Ari »

2 tunnin kokemus Tuncen Stream pumpuista (2x) ja Multicontrollerista (7094) noin 80 litran altaassa ! Pumppuja olen ajannut 30% teholla ja sillä vesi pysyy altaassa sekä korallihiekka pohjalla vaikka molemmat olisivatkin yhtäaikaan päällä! Sen sijaan erilaista roskaa lentää yllättävän paljon ja vesi tietenkin sumeni.

Rauhallisempi ja näin pieneen altaaseen sopivammalta vaikuttava moodi on että pumput ovat vuorotellen päällä. Minusta kuitenkin tuntuu, että joko laitteessa on vikaa tai ohjeessa sivulla 23 on painovirhe, sillä tässä "vuorovesi" toiminnossa molemmat pumput ovat yhtäaikaa päällä jos kyken ne ohjeen mukaisesti liittimiin 8 ja 11. Sen sijaan pumput näyttäisivät toimivan vuorotellen, jos kytken ne liittimiin 10 ja 11 (tai 8 ja 9), siis samaan kanavaan ?!
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Ari kirjoitti:2 tunnin kokemus Tuncen Stream pumpuista (2x) ja Multicontrollerista (7094) noin 80 litran altaassa !
Ilmeisesti 12000 l/h pumput?
Pumppuja olen ajannut 30% teholla ja sillä vesi pysyy altaassa sekä korallihiekka pohjalla vaikka molemmat olisivatkin yhtäaikaan päällä! Sen sijaan erilaista roskaa lentää yllättävän paljon ja vesi tietenkin sumeni.
Minä pudottaisin hiukan tehoa ohjaus-yksiköstä (sininen pönttö) ja ajaisin 10-50% alkuun. Vaikka Tunze ei tätä suosittele, mielestäni se on ihan ok, täytyy vaan varmistaa, että pumppu pyörii silti luotettavasti, eikä pysähdy.
Rauhallisempi ja näin pieneen altaaseen sopivammalta vaikuttava moodi on että pumput ovat vuorotellen päällä.
Minä en käyttäisi mihinkään intervalliohjelmia, juuri sen takia, että pumput välillä pysähtyvät kokonaan ja kalat pääsevät uimaan sisään. Kahdessa kanavassa pysty pyörittä pumppuja vuorottelen asentamalla kanavien min ja max nupit vastakkain, esim. kun toisessa on 30% - toisessa 50% ja toisinpäin.
Minusta kuitenkin tuntuu, että joko laitteessa on vikaa tai ohjeessa sivulla 23 on painovirhe, sillä tässä "vuorovesi" toiminnossa molemmat pumput ovat yhtäaikaa päällä jos kyken ne ohjeen mukaisesti liittimiin 8 ja 11. Sen sijaan pumput näyttäisivät toimivan vuorotellen, jos kytken ne liittimiin 10 ja 11 (tai 8 ja 9), siis samaan kanavaan ?!
Muistaisin että jos on vain kaksi pumppua, pitää ne olla liittimissä 8 ja 10. Mutta koska pumppuja on vain kaksi, toimivan ne keskimäärin vuorotellen millä tahansa intervalliohjelmalla vaikka olisivat samassa kanavassa. [;)]
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Minä pudottaisin hiukan tehoa ohjaus-yksiköstä (sininen pönttö) ja ajaisin 10-50% alkuun. Vaikka Tunze ei tätä suosittele, mielestäni se on ihan ok, täytyy vaan varmistaa, että pumppu pyörii silti luotettavasti, eikä pysähdy.
Manuaalissa todella sanotaan, että ohjausyksikön teho pitää olla 100%. En ole uskaltanut sitä muuttaa, onko kukaan kokeillut.
Minusta kuitenkin tuntuu, että joko laitteessa on vikaa tai ohjeessa sivulla 23 on painovirhe, sillä tässä "vuorovesi" toiminnossa molemmat pumput ovat yhtäaikaa päällä jos kyken ne ohjeen mukaisesti liittimiin 8 ja 11. Sen sijaan pumput näyttäisivät toimivan vuorotellen, jos kytken ne liittimiin 10 ja 11 (tai 8 ja 9), siis samaan kanavaan ?!
Myös mulla toimii juuri näin. Pumppujen on oltava samassa kanavassa, tai muuten intervalliohjelma mahdollistaa vain ristiinsykkimisen (esim. kun toinen on 30% teholla, toinen on 100% teholla). Näin sen käsittääkseni kuuluukin toimia, mutta ohje on epäselvä asiassa.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

ealex kirjoitti:Muistaisin että jos on vain kaksi pumppua, pitää ne olla liittimissä 8 ja 10.
Muistin väärin, vuorovesiohjelmassa pitäisi pumput olla liittimissä 8 ja 11, jos halutaan omat säädöt kummallekin pumpulle, niin kuin manuaalikin sanoo, tai liittimissä 8 ja 9, jos riittää että molemmille pumpuille on samat säädöt. Itse en tietenkään käytä mitään intervalli-ohjelmia. [;)]
Ari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ari »

ealex kirjoitti:Ilmeisesti 12000 l/h pumput?
Kyllä, ja kokeilu päättyi kaaokseen. Sattumalta onnistuin kai aluksi asettamaan pumput ja elävänkiven niin, että hiekka pysyi paikallaan 30% pumppaustehoilla. Pumput puhalsivat harvaan kivikasaan ja niiden voima kilpistyi siihen.

Kun vain vähän siirsin kiviä pois voimakkaimmasta virtauksesta, niin vesi iski voimalla vastakkaisiin altaan seiniin ja nostatti korallihiekat komeasti. Lopulta ennen puoltayötä annoin periksi ja kytkin Streamit irti ja palautin vanhat pumppusysteemit takaisin. Onneksi aamulla vesi oli jo seljennyt ja kotilot sekä ravut vielä hengissä.

Lopputulos: 2x12000 l/h 30% tehoilla on liikaa alle 100 litran altaaseen.
ealex kirjoitti:vuorovesiohjelmassa pitäisi pumput olla liittimissä 8 ja 11, jos halutaan omat säädöt kummallekin pumpulle, niin kuin manuaalikin sanoo, tai liittimissä 8 ja 9, jos riittää että molemmille pumpuille on samat säädöt.
Oletko kokeillut vuorovesiohjelmaa pumput liittimissä 8 ja 11 ?
Minulla se ei ainakaan toiminut odotetun kaltaisesti, mutta ehkä odotukset olivat väärät! Luulin, että kulloinkin on kerrallaan vain toinen pumppu päällä toisen ollessa kokonaan pysähdyksissä.

Muuten olen samaa mieltä vuorovesiohjelmasta mielekkyydestä Alexin kanssa.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Ari kirjoitti:Lopputulos: 2x12000 l/h 30% tehoilla on liikaa alle 100 litran altaaseen.

Vinkki: pumput voi laittaa puhaltamaan kohti pohjaa kivien taakse, silloin virtaus tulee ulos tasaisesti kivien välistä. Hiekka tietenkin lentää pois pumppujen kohdalla, lisäksi muutama päivä vesi voi olla melko sumea, jos akvaarioon on kerinnyt kerääntyä roskaa, mutta jatkuvalla käytöllä ei aiheuta ongelmia. Mielestäni tämäntyyppinen virtaus on ylivoimaisesti paras.
Oletko kokeillut vuorovesiohjelmaa pumput liittimissä 8 ja 11 ?
Olen testannut, toimii. Ensin on 8 ja 10 päällä, 9 ja 11 pois päältä, sitten toisinpäin. Intervalli on melko hidas, riippuen kytkimen asennosta voi se olla jopa 12h. [;)]
Tico
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tico »

No, onhan tähän aiheeseen asiallista keskustelua. Osaisiko joku kertoa, että kuinkas 2x12 000L toimii tuollaisessa 40cm korkeassa(50cm lev.)ja pituutta 180cm altaassa? Kannattaiskohan hiekkoja edes harkita? Tarkoitus olisi uusia veden kierrätys (3x T4002-pumppua) noilla streameillä. Siksi nämä hölmöt kysymykset... No, uus tekniikka etc. joutuu vanhakin nöyrtymään :mrgreen: .
Ari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ari »

Tico kirjoitti:kuinkas 2x12 000L toimii tuollaisessa 40cm korkeassa(50cm lev.)ja pituutta 180cm altaassa? Kannattaiskohan hiekkoja edes harkita?
Oma kokeiluni tapahtui altaassa 78x38x35 (p,k,l). Pumpun virtaus jätti hiekan rauhaan pumpun puoleisessa päässä siis lähellä pumppuja, vaikka allas olikin noin matala, mutta päätylasien kautta se ohjautui voimalla hiekkaan. Sinulla päätylasit ovat 2.5 kertaa kauempana eli sen puolesta voisi onnistuakin.
Silakka
Senior Member
Senior Member

Tico,

Veikkaisin että streamit onvat just pahaimmillaan tollaisissa pitkissä altaissa. Tosin omia kokemuksia ei ole.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Olen nähnyt streamin 3 metrisessä altaassa ja yksi 12.000 pumppu sai siihen melkoisen virtauksen aikaiseksi. Tiettyhän se oli aika "tylsää" virtausta, kun oli vaan yksi, mutta ainakin vakuutti minut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”