Kauanko Protzin vaikuttaa, eli milloin vedenvaihto?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Villi
Junior Member
Junior Member

Kauanko Protzin vaikuttaa, eli milloin vedenvaihto?

Viesti Kirjoittaja Villi »

Milloin voin alkaa vaihtamaan vettä lääkejäämien poistamiseksi kuurin jälkeen? Nyt on menossa vasta kolmas lääkintäpäivä, eli kuuri jatkuu vielä. Aikaisemmin olen vaihtanut vettä vuorokausi viimeisen lääke-erän jälkeen, pitäisikö odottaa kauemmin että saan parhaan tehon läkkeestä irti?

Tuo pilkkutauti näyttää ilmestyvän aina silloin tällöin juuri synnyttäneelle platylle, muihin lajeihin ei ole levinnyt.

Altaan koko n. 190 l (40*40*120*)
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Kuuri on syytä jatkaa vielä senkin jälkeen, kun ohjeen mukaan pitäisi lopettaa. Luepa Järven sivuilta (http://www.aquahoito.info) pilkkutaudista ja sen elinkaaresta. On aika hyödytöntä pitää vain muutama päivä lääkettä altaassa, jos loiset vielä ovat hengissä senkin jälkeen.

Uusiutuva pilkkutauti on pahasta, on merkkinä mahdollisesti siitä, että osa kannasta pystyy jo vastustamaan lääkettä.
Villi
Junior Member
Junior Member

Kävin lukemassa kyseisen sivun jo aikaisemmin, sieltä ei kuitenkaan löytynyt vastausta kysymykseeni.
Aikaisemmin olen hoitanut tautia pullonkyljen mukaan, nyt suoritan kuurin tämän palstan ohjeiden mukaan, mutta tuo kuurin päättymisen jälkeinen toiminta on vielä epäselvä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Kuurin jälkeen poistetaan tietysti lääkejämät vedestä joko runsailla perättäisillä vedenvaihdoilla tai sitten aktiivihiilisuodatuksella.
sammu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sammu »

Muistaakseni Jukan sivulla oli tietoa elinkaaresta, jonka perusteella muitelisin 10 päivän pituisen lääkityksen olevan tarpeellinen, sillä tuhoutuvat ainakin kyseisellä lääkkeellä vain tietyssa olomuodeossaan. Toivottavasti ennen lääkitystä suoritit vedenvaihdon. Oman kokemukseni mukaan juuri tuo lääkityksen jälkeen tulee helposti muita sairauksia (ainakin jos tuota pidentää), varsinkin jos vesi ei ole puhdasta. Jos tuo vielä joskus iskee, niin tarkoitus olisi testata kaksi valmistajan ohjeen mukaista kuuria perätysten, joiden välissä olisi vedenvaihto.
Villi
Junior Member
Junior Member

Hätäisenä lykkäsin lääkkeet heti altaaseen kun totesin taudin, muistamatta että olisi juuri ollut vedenvaihdon aika. Vaihdoin vedet seuraavana päivänä ennen lääkkeen lisäämistä.
pinklab
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja pinklab »

Minä olen protozinin kanssa noudattanut saamaani ohjelappusta, jossa kerrotaan seuraavaa.. tässä tiivistelmä:

- nosta akvaarion lämpötilaa 2-3 astetta. Varmista riittävä veden kierto + hapetus
- protozin annostellaan päivinä 1, 2, 3, 6, 8, ja 12
- pilkkujen tulisi hävitä noin 4-6 vrk:n kuluessa. Kuuri on silti annosteltava loppuun.

Vettä voi, ja kannattaakin, vaihtaa ennen lääkkeen lisäämistä ja tarvittaessa myös välipäivinä jonkin verran.

Itse olen vaihtanut vettä noin 1/4 - 1/3 aina lääkepäivänä, ja siis ennenkuin kaadan protozinin altaaseen.

.m
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”