Näistä ripsimonneista toinen on n. 20 senttinen ja toinen n. 25 cm. Kasvavat siis edelleen. Tilaa on 720 litraa, 2 metriä akvalla on pituutta. Kovasti olen etsinyt niille oikeaa lajinmääritystä. Jatketaan selvitystä...Taika-Jim kirjoitti:Saako kysyä minkä kokoisia sinun mahdolliset ruskoripsimonnit ovat? Nuo kaksi (mahdollisesti ruskoripsimonneja) omassa akvaariossani ovat suhteellisen pienikokoisia. Viitsentoista senttiä ja toinen puolet pienempi.
Johtuneeko koko siitä, että asustivat ikänsä noin 120 litraisessa akvaariossa.
Vanhin kalasi
Valvoja: Moderaattorit
Re: ...
Täältä löytyy kaksi piikkisilmää, jotka edellisen omistajan tietojen mukaan saavuttaa tänä vuonna 23v iän. Perustuu siihen, että ed. omistaja (kohtuu luotettava lähde) väittää ostaneensa piikkisilmät altaan mukan, joka sitten päätyi kaloineen minulle. Altaasta löytyi kuitit ja lasissa kiinni oleva "takuutarra", jotka oli päivätty jonnekin vuodelle 1980. Allas on jo vaihtanut omistajaa, mutta piikkisilmät jäi tänne. Toinen voi edelleen erittäin hyvin, toinen on aika flegmaattinen ja olen luullut että sillä on loppu lähellä edelliset kolme vuotta, mutta aina tuo vaan porskuttaa. Mutta siis aukotonta todistusta näillekään ei löydy.
Muistuta PeRa, että näytän ne samalla kun tulet kuvaamaan sen hepopimelon.
vms
--
Muistuta PeRa, että näytän ne samalla kun tulet kuvaamaan sen hepopimelon.
vms
--
Mulla on yksi n. vuonna -96 ostettu neontetra, ikäähän se tekee jo seittemisen vuotta. Se alkaa näyttääkin jo ihan ryppyseltä
Mitenköhän kauan neontetrat yleensä elää?
Samaan aikaan ostetuista mustatetroista on myös yksi edelleen elossa..
Emys
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mitenköhän kauan neontetrat yleensä elää?
Samaan aikaan ostetuista mustatetroista on myös yksi edelleen elossa..
Emys
Viisaat oppivat muiden erehdyksistä,
hölmöt vain omistaan.
hölmöt vain omistaan.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Mörräri n. 16 V.
Vanhin kalani on tunnistamaton (nyt ois Pertille otettuna hyvät kuvat olkalisäkkeestä) ripsimonni. Arvioitu ikä sille on 16-17 v. Arvio perustuu siihen että se on ostettu n. 15 v. sitten ja oli ostettaessa n. 10 cm.
Kokoa kalalla on tällähetkellä 25 cm.
Kokoa kalalla on tällähetkellä 25 cm.
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
Viellä pari viikkoa sitten olisin voinut sanoa, että vanhimmat kalani ovat kaksi tiikerinuoliaista, jotka ostin n.vuonna 98, joten ikää niillä siis on viitisen vuotta, mutta annoin ne juuri pois isompaan akvaan polskuttelemaan lajitoveriensa sekaan, joten tällä hetkellä vanhimmat kalani ovat pantterikiipijät, jotka eivät ole kuin reilu vuoden ikäisiä.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Vanhin banjomonnini (Bunocephalus verrucosus) täyttää ainakin 10 vuotta, ja jo kutemisensa kutenut maatiaispartamonnipariskuntani on iältään 9 vuotta. Mielenkiintoinen ilmiö oli, että muutama vuosi sitten, samaan aikaan kun lopettivat kutemisen, koiras pudotti suurimman osan todella upeasta parrastaan. Nasu Orvokki eli 17 vuoden kunnioitettavaan pusukalanikään, rauha hänen muistolleen.
Meillä vanhin on tummaleväpleko, mutta iästä ei ole harmainta hajuakaan, koska olemme tummiksen 3. tai 4. omistajat. Tämä otus tuli meille viime kesänä. Iäksi voisi veikata 7-10 vuotta, mutta eipä mitää varmuutta asiasta ole.
Oskarit on ollu meillä 1 ½ vuotta ja ikää niillä on nyt noin 2-vuotta. Isopurjepleko tuli myös viime kesänä ja ikää sillä on varmaan 1½-2 vuotta.
Oskarit on ollu meillä 1 ½ vuotta ja ikää niillä on nyt noin 2-vuotta. Isopurjepleko tuli myös viime kesänä ja ikää sillä on varmaan 1½-2 vuotta.
-
- Junior Member
Hurjalta kuulostaa, piikkisilmiä joilla on melkeen saman verran ikää kuin itsellä... huh huh.
Itselläni on kaloista 5-vuotiaita partamonni ja kiilakyljet. Avainkirjoahven ja lasimonnit ovat olleet altaassa reilu 3 vuotta, tiedä sitten kuinka vanhoja nuo lasimonnit ovat olleet kun ovat altaaseeni tulleet, osa oli jo ihan täysikasvuisia ostaessani. Aikomukseni oli noista lasimonneista luopua, mutta eihän niitä kellekään kehtaa myydä jos vaikka sitten kupsahtavatkin vain siitä syystä että ikä painaa.
Täytyy nyt toivoa, että nuo nykyiset kalat jaksaisivat matkassani vielä mooonta vuotta.
Itselläni on kaloista 5-vuotiaita partamonni ja kiilakyljet. Avainkirjoahven ja lasimonnit ovat olleet altaassa reilu 3 vuotta, tiedä sitten kuinka vanhoja nuo lasimonnit ovat olleet kun ovat altaaseeni tulleet, osa oli jo ihan täysikasvuisia ostaessani. Aikomukseni oli noista lasimonneista luopua, mutta eihän niitä kellekään kehtaa myydä jos vaikka sitten kupsahtavatkin vain siitä syystä että ikä painaa.
Täytyy nyt toivoa, että nuo nykyiset kalat jaksaisivat matkassani vielä mooonta vuotta.
Re: Vanhin kalasi
Partamonni, 18½v elossa edelleen.
Sinineonterat 7v, kuolleet aika päiviä sitten.
Otoista, monnisista, tetroista yms paha sanoa kun kutevat kokoajan ja uusia tulee tasaseen tahtiin, nyt 15v aikana...
Otoista, monnisista, tetroista yms paha sanoa kun kutevat kokoajan ja uusia tulee tasaseen tahtiin, nyt 15v aikana...
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Mulla vanhimmat kalat on nuo raita(paita)nuoliaiset Satan ja Damian, jotka ostin ysiluokalla. Ovat olleet mulla nyt 10,5 vuotta. Että ikää on varmaan se noin 11 vuotta. Ihan hauskoja kavereita, mutta kyllä ehkä huokaan helpotuksesta kun heistä aika jättää. Sitten ei tartte niin miettiä että ketä heidän kanssa uskaltaa asuttaa, ettei silmät lähde. Mutta ne on kuitenkin niin perheenjäseniä.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
partamonni 20ven kirjoitti:Partamonni, 18½v elossa edelleen.
nokkamonneja 4kpl noin 7-9v
noitamonneja 2kpl noin 7-9v
sinineontetrat noin 6v
jne...
-
- Starting Member
- Viesti:
Omissa altaissani uiskentelee perimätiedon mukaan pitkälle kolmatta kymppiä käyvä isopurjepleko. Tiedot kalan taustoista ulottuvat tuonne ennen 80-luvun puolta väliä.
Mittaa Monsterilla on tuollaiset reilu puoli metriä, tuli altaan mukana ja suhtaudun persoonaansa suurella kunnioituksella. Asustaa tällä hetkellä isojen ahventen altaassa, toivottavasti vielä pitkään vaikkakin on melkoinen p***a tykki:)
Mittaa Monsterilla on tuollaiset reilu puoli metriä, tuli altaan mukana ja suhtaudun persoonaansa suurella kunnioituksella. Asustaa tällä hetkellä isojen ahventen altaassa, toivottavasti vielä pitkään vaikkakin on melkoinen p***a tykki:)
Koirankasvatusta vuodesta -90, kahdeksan altaan onnellinen omistaja, tuplamummo 

Eipä ole kovin vanhoja kaloja täällä. Partamonni on noin 5v, ja siten vanhin.
Vanhimmat mulla pidempään olleet ovat kaksi piikkisilmää, ovat 3,5-vuotiaita nyt.
Vanhimmat mulla pidempään olleet ovat kaksi piikkisilmää, ovat 3,5-vuotiaita nyt.
-
- Senior Member
Minulla on yksi mustatetra naaras jonka sain lahjoituksena parven jatkoksi kun omassa altaassaan oli jäänyt yksin. Ikää kun aloimme edellisen omistajan kanssa laskea niin silloin 2 vuotta sitten saimme n. 8 vuotta, kala on vieläkin elossa ja kuteekin välillä, ikää olisi nyt laskujen mukaan n. 10 vuotta. Kalan vielä tunnistaa hyvin kun on jo melkoinen lätty ja evät on joskus rispautuneet, helppo tarkistaa matamin vointi kun allasta katselee..
Muut kalat eivät ole vielä kerenneet kuin normaali-ikiin kun eka allas tuli taloon reilu viisi vuotta sitten..
Muut kalat eivät ole vielä kerenneet kuin normaali-ikiin kun eka allas tuli taloon reilu viisi vuotta sitten..
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Ai niin, siis olihan mulla loistorasbora Seppo Nikander, joka saavutti noin 15 vuoden iän mutta ei kylläkään viettänyt alkua siitä mun akvassa.