Synodontikset ja Protozin

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pinklab
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Synodontikset ja Protozin

Viesti Kirjoittaja pinklab »

Sokkeloripsareiden altaaseen (200 litraa) iski toissaviikon perjantaina (mahd. jo torstaina) pilkkutauti, ja aloitin Protozin lääkityksen lauantaina. Altaan kolme ripsaria olivat viime viikon aika heikossa kunnossa, ja yksi niistä kuoli toissapäivänä :cry:

Nyt näyttää jo hieman paremmalta, mutta:

Olen annostellut Protozinia Akvaariokeskuksesta saamani ohjeen mukaan, eli 85% annos..

Pilkut ovat kadonneet, mutta kaloille on tullut outoja punaisia alueita nahkaan. Iho ikäänkuin näyttää kuoriutuvan pois. Aluksi arvelin läiskien johtuvan siitä kun kalat hankasivat itseään kiviin saadakseen iholle muodostuvan kutittavan(?) liman pois, mutta läiskiä on nyt tullut lisää/ne ovat kasvaneet, eivätkä kalat enää hankaa itseään ollenkaan. Ne ovat edelleen varsin apaattisia eivätkä juurikaan syö.

Mistä outo nahkan tuhoutuminen voi johtua? Ovatko ne niin herkkiä lääkkeelle vai onko kyseessä joku muu vaiva/tauti? Miten kaloja pitäisi nyt hoitaa? Pilkkutaudin kuuri loppuu neljän päivän päästä...

Osaisiko joku auttaa aloittelijaa?

.m

Altaan vesiarvot:

Lämpötila 27 (Nyt kuurin aikana 28-29)
KH............... 5-6
Fe................ 0.1
PH............... 6.5
NO2............. --
NO3............. 6
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

En tiedä ovatko ripsarisi jo autuaammilla akvaariomailla. Niiden ihoon on pilkkutaudin ja lääkkeiden yhteisvaikutuksena iskenyt bakteeritulehdus, jota on hyvin vaikea hoitaa. Hoidon pitäisi tapahtua erillisessa akvaariossa, jossa veden laatu pidetään mahdollisimman hyvänä. Hoitoon kokeilisin tavallasia bakteerilääkkeitä, mutta aluksi normaali suositusta hieman laimeampina liuoksina.
pinklab
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja pinklab »

Jep,

pilkku on jo hävinnyt altaasta mutta jatkan kuuria vielä kun annostus on kuitenkin ollut normaalia pienempi. Ripsarit ovat jo melko hyvässä kunnossa, tulehdusta olen hoitanut Tetran General Tonicilla.

Kun minulla ei ole ollut enää yhtään tyhjää allasta, karanteenialtaassa on jo parvi kiilakylkiä yms, niin olen joutunut lääkitsemään ripsareita tuossa pääaltaassa. Ei välttämättä paras ratkaisu, mutta olosuhteille ei nyt voi tässä mitään. Ilmeisesti karanteenialtaitakin pitäisi olla vähintään kaksi.. 8O

.m
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”