Akvaariolasin paksuus
Valvoja: Moderaattorit
Akvaariolasin paksuus
Miten paksut lasit pitäisi olla 50 litran akvaariossa?
Re: akvaariolasin paksuus..
Viime akvaristissa oli saksalaisten suositukset lasin paksuuksille. Riippuu särmien pituudesta ainakin suuremmissa. En muista, paljonko oli millekin, mutta sieltä ainakin löydät jotain infoa, jos et muualta.juusoL kirjoitti:Miten paksut lasit pitäisi olla 50litran akvaariossa?
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Käypä tuolta laskemassa.
http://www.illord.iki.fi/Akvaario/lasi.php
Taitaa antaa vastaukseksi 3 mm, mutta laita vaikka 4 mielenrauhan nimissä.
http://www.illord.iki.fi/Akvaario/lasi.php
Taitaa antaa vastaukseksi 3 mm, mutta laita vaikka 4 mielenrauhan nimissä.
Itse en lähtisi tekemään edes 4mm:n lasista kuin korkeintaan kansilaseja. Kyllähän se paineen kestää (neliön mallisena), mutta minkään näköistä kolhua ei enää kestäkkään.silli kirjoitti:Taitaa antaa vastaukseksi 3 mm, mutta laita vaikka 4 mielenrauhan nimissä.
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Puollan. Itselläni oli 100 litraisen päällä n. 3 millimetriä paksu kansilasi ja painotukseni viipyilee sanassa oliKtMan kirjoitti:No, ei varmaankaan, mutta hajoaa kyllä helpommin pienestä kolhusta(tietty)

Kolahti muutaman kerran, kulmia lohkesi ja lopulta astuin (tai istuin) sen päällekin

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Terve,
Tuota laskuria olen kommentoinut ennenkin, se laskee päin p:tä, paksuus otetaan suoraan tilavuudesta mikä on täysin harhaanjohtavaa.
Ainoa asia mikä lasin mitoitukseen vaikuttaa on lasien korkeus, pituus ja se kuinka lasit on tuettu (listat kantaa osan kuormituksesta, välitukia jne.) Eli todellakaan ei kannata ottaa stressiä tuosta...
/jari
Tuota laskuria olen kommentoinut ennenkin, se laskee päin p:tä, paksuus otetaan suoraan tilavuudesta mikä on täysin harhaanjohtavaa.
Ainoa asia mikä lasin mitoitukseen vaikuttaa on lasien korkeus, pituus ja se kuinka lasit on tuettu (listat kantaa osan kuormituksesta, välitukia jne.) Eli todellakaan ei kannata ottaa stressiä tuosta...
/jari
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Pari päivää sitten osittain pudotin 100 cm pitkän kansilasin. Osittain siis siksi että olin kuitenkin sen toisessa päässä kiinni, mutta märissä näpeissä pääsi luistamaan. Se putosi kuin kirves toisen akvaarion kulmalla olevan lautasen päälle kulma edellä. Lautanen meni tuhannen päreiksi, mutta kansilasiin ei tullut mitään 

Re: Akvaariolasin paksuus
Neljä milliä riittää jos silikoni on kovaa kamaa. Kokeilin tuollaista 42-litraista 4 mm lasin kanssa vähän Napoleonin sotien jälkeen, ja pytty pysyi ehjänä vuosia.juusoL kirjoitti:Miten paksut lasit pitäisi olla 50 litran akvaariossa?
En kuitenkaan suosittele 4 millin lasia, vaan mieluummin 6 tai 8-millistä. Tällaiseen pikkuakvaarioon saattaa saada lasit hyvin halvalla lasitusliikkeen jätelasista. Ostin kerran 18-litraisen altaan, jota näytin puolitutulle lasimestarille. Se oli tehty 8 mm lasista. Maksoi 40 mummonmarkkaa. Lasimestarin toteamus oli, että hinta on reippaasti alle lasin hinnan.
Pikkualtaita saakin kaupoista hyvin halvalla, koska niiden kysyntä on vähäinen ja toisaalta isoja tankkeja tekevät liikkeetä saavat tällä tavalla edes jotain takaisin jätelasista.
Kansilasit kannattaa tehdä vähintään 4 mm lasista, vaikka allas olisi pienikin, ja kansilasien käsittelyssä kannattaa opetella alusta lähtien rutiini, eli kun kansilasi nostetaan kahdella kädellä pois, se pannaan sille etukäteen mietittyyn paikkaan, jossa se pysyy ja jossa pieni kosteus ei haittaa. Kokemuksesta voin kertoa, että kansilasia ei kannata panna tuolille....saurama kirjoitti:Jotenkin tuntuu, että tämäkin puoltaa valintaani kansilasittomiin altaisiin. Yhtäkään kansilasia en nimittäin ole istunut rikki - kun niitä ei ole ollut.rain- kirjoitti:Kah, minä en olekaan ainut joka on istunut akvaarion päällyslasin rikki
Kansilasi on kaikkien killien kanssa välttämätön. Kaikki läpiviennit pitää tukkia esimerkiksi Vileda-liinasta leikatuilla paloilla, jos omistaa kaloja, jotka haluavat hyppiä.