Akvaariolasin paksuus

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

juusoL
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Akvaariolasin paksuus

Viesti Kirjoittaja juusoL »

Miten paksut lasit pitäisi olla 50 litran akvaariossa?
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Re: akvaariolasin paksuus..

Viesti Kirjoittaja dsl »

juusoL kirjoitti:Miten paksut lasit pitäisi olla 50litran akvaariossa?
Viime akvaristissa oli saksalaisten suositukset lasin paksuuksille. Riippuu särmien pituudesta ainakin suuremmissa. En muista, paljonko oli millekin, mutta sieltä ainakin löydät jotain infoa, jos et muualta.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
silli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja silli »

Käypä tuolta laskemassa.

http://www.illord.iki.fi/Akvaario/lasi.php

Taitaa antaa vastaukseksi 3 mm, mutta laita vaikka 4 mielenrauhan nimissä.
juusoL
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juusoL »

Kiitos teille!
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

silli kirjoitti:Taitaa antaa vastaukseksi 3 mm, mutta laita vaikka 4 mielenrauhan nimissä.
Itse en lähtisi tekemään edes 4mm:n lasista kuin korkeintaan kansilaseja. Kyllähän se paineen kestää (neliön mallisena), mutta minkään näköistä kolhua ei enää kestäkkään.
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

KtMan kirjoitti:Itse en lähtisi tekemään edes 4mm:n lasista kuin korkeintaan kansilaseja. Kyllähän se paineen kestää (neliön mallisena), mutta minkään näköistä kolhua ei enää kestäkkään.
Korkeintaan kansilaseja? 8O Oman satalitraisen kansilasi on 3mm, tuleekohan se alas sieltä?
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

mysli kirjoitti:Korkeintaan kansilaseja? 8O Oman satalitraisen kansilasi on 3mm, tuleekohan se alas sieltä?
No, ei varmaankaan, mutta hajoaa kyllä helpommin pienestä kolhusta :) (tietty)
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

KtMan kirjoitti:No, ei varmaankaan, mutta hajoaa kyllä helpommin pienestä kolhusta :) (tietty)
Puollan. Itselläni oli 100 litraisen päällä n. 3 millimetriä paksu kansilasi ja painotukseni viipyilee sanassa oli ;)

Kolahti muutaman kerran, kulmia lohkesi ja lopulta astuin (tai istuin) sen päällekin :mrgreen:
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
skipi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja skipi »

Heh, niinpä kaikki lasit ovet herkkiä särkymään kulmistaan olkoon sitte 3 tai 12 mm lasi.
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

skipi kirjoitti:Heh, niinpä kaikki lasit ovet herkkiä särkymään kulmistaan olkoon sitte 3 tai 12 mm lasi.
tai 8+8 laminoitu... pikku tämmi kulmaan ja pääty säröllä jonka seurauksena hra mattoveitsi teki lähempää tuttavuuta hra silikoonin kanssa.
Kari
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kah, minä en olekaan ainut joka on istunut akvaarion päällyslasin rikki :D
JyriT
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JyriT »

Uppista, antoipa tuloksen..

Akva kun on 100x50x50 +alukehykset ja lasinpaksuus 6 mm tuo taasen suositti 8mm lasia..
Vielä ei ole ainakaan pullistellut mistään.

Toivotaan pahinta ja pelätään parasta.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Terve,
Tuota laskuria olen kommentoinut ennenkin, se laskee päin p:tä, paksuus otetaan suoraan tilavuudesta mikä on täysin harhaanjohtavaa.

Ainoa asia mikä lasin mitoitukseen vaikuttaa on lasien korkeus, pituus ja se kuinka lasit on tuettu (listat kantaa osan kuormituksesta, välitukia jne.) Eli todellakaan ei kannata ottaa stressiä tuosta...

/jari
jomppa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jomppa »

Mutta minäpä olenkin astunut akvaarion päällylasit rikki ainakin kahteen kertaan :mrgreen:
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Mutta minäpä olenkin astunut akvaarion päällylasit rikki ainakin kahteen kertaan
Joo ja mulla putosi (=hajosi) 180L altaan kansilasi eilen jo kolmannen kerran,,,,
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Pari päivää sitten osittain pudotin 100 cm pitkän kansilasin. Osittain siis siksi että olin kuitenkin sen toisessa päässä kiinni, mutta märissä näpeissä pääsi luistamaan. Se putosi kuin kirves toisen akvaarion kulmalla olevan lautasen päälle kulma edellä. Lautanen meni tuhannen päreiksi, mutta kansilasiin ei tullut mitään 8O
Pulkkinen
Starting Member
Starting Member

Re: Akvaariolasin paksuus

Viesti Kirjoittaja Pulkkinen »

juusoL kirjoitti:Miten paksut lasit pitäisi olla 50 litran akvaariossa?
Neljä milliä riittää jos silikoni on kovaa kamaa. Kokeilin tuollaista 42-litraista 4 mm lasin kanssa vähän Napoleonin sotien jälkeen, ja pytty pysyi ehjänä vuosia.

En kuitenkaan suosittele 4 millin lasia, vaan mieluummin 6 tai 8-millistä. Tällaiseen pikkuakvaarioon saattaa saada lasit hyvin halvalla lasitusliikkeen jätelasista. Ostin kerran 18-litraisen altaan, jota näytin puolitutulle lasimestarille. Se oli tehty 8 mm lasista. Maksoi 40 mummonmarkkaa. Lasimestarin toteamus oli, että hinta on reippaasti alle lasin hinnan.

Pikkualtaita saakin kaupoista hyvin halvalla, koska niiden kysyntä on vähäinen ja toisaalta isoja tankkeja tekevät liikkeetä saavat tällä tavalla edes jotain takaisin jätelasista.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

rain- kirjoitti:Kah, minä en olekaan ainut joka on istunut akvaarion päällyslasin rikki :D
Jotenkin tuntuu, että tämäkin puoltaa valintaani kansilasittomiin altaisiin. Yhtäkään kansilasia en nimittäin ole istunut rikki - kun niitä ei ole ollut.
Pulkkinen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Pulkkinen »

saurama kirjoitti:
rain- kirjoitti:Kah, minä en olekaan ainut joka on istunut akvaarion päällyslasin rikki :D
Jotenkin tuntuu, että tämäkin puoltaa valintaani kansilasittomiin altaisiin. Yhtäkään kansilasia en nimittäin ole istunut rikki - kun niitä ei ole ollut.
Kansilasit kannattaa tehdä vähintään 4 mm lasista, vaikka allas olisi pienikin, ja kansilasien käsittelyssä kannattaa opetella alusta lähtien rutiini, eli kun kansilasi nostetaan kahdella kädellä pois, se pannaan sille etukäteen mietittyyn paikkaan, jossa se pysyy ja jossa pieni kosteus ei haittaa. Kokemuksesta voin kertoa, että kansilasia ei kannata panna tuolille....

Kansilasi on kaikkien killien kanssa välttämätön. Kaikki läpiviennit pitää tukkia esimerkiksi Vileda-liinasta leikatuilla paloilla, jos omistaa kaloja, jotka haluavat hyppiä.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Jatkanpa tähän vanhaan aiheeseen.

Haaveissa olisi sellainen kokolasikuutioakvaario, jonka mitat olisivat 40x40x45(korkeus) cm. Kuinpa paksua lasin pitäisi oikein olla?
mb5165
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mb5165 »

Heips,
olen ostamassa 75cm korkeeta ja 160leveetä akvaariota. Lasin paksuus vaan laittaa mietityttämään kun se on 9mm. Mahtaako riittää?
-Jani
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Muffe »

mb5165 kirjoitti:Heips,
olen ostamassa 75cm korkeeta ja 160leveetä akvaariota. Lasin paksuus vaan laittaa mietityttämään kun se on 9mm. Mahtaako riittää?
-Jani
Kuulostaa liian ohuelta. 9 mm lasia ei ole, se on joko 8 tai 10 mm lasia. Kumpikin on mielestäni riittämätön noin korkeaan altaaseen.
mb5165
Starting Member
Starting Member

Voisiko vielä joku joka on varma varmistaa asian. Akvaario on kuitenkin koko ajan käytössä.. Syvyys on 60cm.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Liian ohutta on noin korkeaan altaaseen, enkä itse laittaisi tuohon vesiä, ettei tarvitse elää jatkuvassa jännityksessä, että koska se posahtaa lattialle. Tiedätkö, että onko allas suunniteltu alunperin terraariotarkoituksiin?
mb5165
Starting Member
Starting Member

Ei ole oikeastaan juurikaan tietoa vielä. Pitänee nyt varmistaa toi lasin paksuus myyjältä vielä. Kiitos vastauksista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”