Auttakaas nyt miestä mäessä.
Yritän epätoivoisesti löytää jotain "hyvin matsaavaa" putkea 180 litraiseen pönttööni Aquastar putken kaveriksi. Noita Aquastareja ei yksin voi käyttää, kun valo on niin karun "kirkasta". Niitä nyt sattuu kuitenkin olemaan nurkissa, joten ajattelin yhdistää tuollaisen johonkin toiseen. Arcadia originaaleja olen joskus käyttänyt ja valo niissä on ainakin ollut paljon lämpimämpää.
Mä kun olen niin noviisi näissä valoasioissa, niin kaipaisin nyt jotain vinkkejä. Mitä kannattaisi kokeilla? Aquastar tekee kasveistakin tosi valjun väriset, ja kaipaisin hieman lämpimämpää sävyä pyttyyn.
Dänks!
Valaistusongelmia 180 litraisessa
Valvoja: Moderaattorit
http://koti.welho.com/ssaurama/Valotesti/valo1.htm
Laittaisin jonkun lampun 4000-6500K välistä. Itse käytän 6500K+aquastaria tällä hetkellä. (Philips 865)
Laittaisin jonkun lampun 4000-6500K välistä. Itse käytän 6500K+aquastaria tällä hetkellä. (Philips 865)
Minä olen sitä mieltä, että Aquastar monen muun "oikean akvaarioputken" lailla vääristää värejä reippaasti ja ihan vähällä vaivalla ei neutraalia tankkia saa aikaiseksi. Harvoja toimivia komboja on Arcadian Original Tropical Lamp + Freshwater Lamp. Vaan käytti mitä valoyhdistelmää hyvänsä, erittäin tärkeää olisi saada itse putket vierekkäin hyvän heijastimen alle. Muuten tuloksena on akvaarion eri osien värjääntyminen eri tavalla. Esim. etuosa on vihertävä ja takaosa violetti...
Kun Aquastar on kuitenkin aika reilusti sinistä puskeva putki, kannattaa koittaa jotain lämminsävyisiä täysväriputkia sen rinnalle. 940 tai jopa 930 voisi olla hyvä vaihtoehto. Väritestisivulta kun katsoo niin näkee, että 930 on tolkuttoman punertava, mutta silmälle se ei normaalissa huoneessa näytä ollenkaan niin kahelilta. Minullakin on yhdessä tankissa muutama kanto ja 70W Philips Mastercolour 830 -monimetalli. Lopputulos on hyvin kaunis lämmin valo. Iso osa sitä on tietysti pistemäisen valonlähteen tuoma elävyys.
Kun Aquastar on kuitenkin aika reilusti sinistä puskeva putki, kannattaa koittaa jotain lämminsävyisiä täysväriputkia sen rinnalle. 940 tai jopa 930 voisi olla hyvä vaihtoehto. Väritestisivulta kun katsoo niin näkee, että 930 on tolkuttoman punertava, mutta silmälle se ei normaalissa huoneessa näytä ollenkaan niin kahelilta. Minullakin on yhdessä tankissa muutama kanto ja 70W Philips Mastercolour 830 -monimetalli. Lopputulos on hyvin kaunis lämmin valo. Iso osa sitä on tietysti pistemäisen valonlähteen tuoma elävyys.