Hgin vedessä nitriittiä!
Valvoja: Moderaattorit
Hgin vedessä nitriittiä!
Suosittelen lämpimästi testaamaan hanavetenne ennen vedenvaihtoa. Illalla/yöllä hgin vedessä oli nitriittiä 0,3mg/l JBL:n ja Tetran testin mukaan.
Huomasin tämän, kun vaihdoin illalla vettä karanteeniin ja ihmettelin, miksi karanteenissa on nitriittiä. Ei kun vaihtamaan lisää -> Ei muutosta nitriitissä, vieläkin suurempi kysymysmerkki. Sitten testaamaan hanavettä suoraan, "Mitä [sensuroitu], testit punasina!? Voi pasha!"
Ongelma: Mistä nitriititöntä vettä karanteeniin? Toisesta akvaariosta?
Huomasin tämän, kun vaihdoin illalla vettä karanteeniin ja ihmettelin, miksi karanteenissa on nitriittiä. Ei kun vaihtamaan lisää -> Ei muutosta nitriitissä, vieläkin suurempi kysymysmerkki. Sitten testaamaan hanavettä suoraan, "Mitä [sensuroitu], testit punasina!? Voi pasha!"
Ongelma: Mistä nitriititöntä vettä karanteeniin? Toisesta akvaariosta?
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minä otan edelleen hanasta, sillä kypsyneessä akvaariossa ei tuo nitriitti kauaa pysy. Sitähän muodostuu akvaariossa koko ajan eli bakteerit kyllä siitä tekevät nopeasti selvää.
Mittaileppa nitriitti paitsi hanavedestä, myös vedenvaihdon jälkeen akvaariosta, niin näemme mihin typpibakteerit kypsässä akvaariossa pystyvät.
Karanteeniakvaario on ongelma? Pitäisi olla puhdasta, mutta siis mistä? Olen tuon kukkaruukkumultaympin kannalla edelleen, vaikka siitä jäykkäkouristuksen tai myyräkuumeen voisikin kuulemma saada?
Käyvästä akvaariosta en patogeeneja karanteeniin ottaisi.
Mittaileppa nitriitti paitsi hanavedestä, myös vedenvaihdon jälkeen akvaariosta, niin näemme mihin typpibakteerit kypsässä akvaariossa pystyvät.
Karanteeniakvaario on ongelma? Pitäisi olla puhdasta, mutta siis mistä? Olen tuon kukkaruukkumultaympin kannalla edelleen, vaikka siitä jäykkäkouristuksen tai myyräkuumeen voisikin kuulemma saada?

Käyvästä akvaariosta en patogeeneja karanteeniin ottaisi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Jos karanteenipurkki on koko ajan käytössä, se on toki kypsä ja nitriitti häviää hyvin nopeasti - ainakun kun käytössä on tehokas biologinen suodatus. Eri asia, jos joutuu pistämään karanteeniakvaarion yllättäen pystyyn ilman varoitusta - bakteerikantaa ei ole ja hanavesi on huonoa. Aika kusinen tilanne...
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Niinpä; vähän multavettä lähimmästä kukkaruukusta suodattimeen ja hetken pyörittelyä, minkä toki voi tehdä vaikka ämpärissä, ja kun vesi on kirkasta, siirtää vain suodattimen karanteeniakvaarioon.
Karanteenissahan ei kaloja alkuun edes juuri ruokita, joten typpibakteereilla on aikaa. Kaikkiaankin ruokinnan on syytä olla koko karanteenin (muutamia viikkoja) aikana säästeliästä.
Uusia kalojahan saa alkaa "rokottaa" oman akvaarion vedellä vasta kun ne on todettu täysin "terveiksi". Tämä on edellytys myös sairaiksi osoittautuvien kalojen mahdollisissa korvausvaatimuksissa. Sairaus ei ole saanut johtua oman akvaarion taudinaiheuttajista, joille omat kalat ovat vastustuskykyisiä, mutta uudet tulokkaat eivät ole.
Samoin ennen karanteenin päättymistä "rokotetaan omat kalat" lisäämällä karanteeniarvaarion vettä ympiksi. Tarkoituksena ei siis ole siirtää vettä, vaan siinä olevia mahdollisia potentiaaleja taudinaiheuttajia "rokotusmielessä".
http://aquahoito.info/suomi/ohjeita/bak ... ntiaalisti
Karanteenissahan ei kaloja alkuun edes juuri ruokita, joten typpibakteereilla on aikaa. Kaikkiaankin ruokinnan on syytä olla koko karanteenin (muutamia viikkoja) aikana säästeliästä.
Uusia kalojahan saa alkaa "rokottaa" oman akvaarion vedellä vasta kun ne on todettu täysin "terveiksi". Tämä on edellytys myös sairaiksi osoittautuvien kalojen mahdollisissa korvausvaatimuksissa. Sairaus ei ole saanut johtua oman akvaarion taudinaiheuttajista, joille omat kalat ovat vastustuskykyisiä, mutta uudet tulokkaat eivät ole.
Samoin ennen karanteenin päättymistä "rokotetaan omat kalat" lisäämällä karanteeniarvaarion vettä ympiksi. Tarkoituksena ei siis ole siirtää vettä, vaan siinä olevia mahdollisia potentiaaleja taudinaiheuttajia "rokotusmielessä".
http://aquahoito.info/suomi/ohjeita/bak ... ntiaalisti
Viimeksi muokannut jarvij, 09:46, 07.07.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
Ei noista osta kuin hullut! Miksi maailman puhtaimman veden maassa tollasille olisi käyttöä?KatjaN kirjoitti:Eviania vaan lähikaupasta

Kello 1220 hanavesi vaikuttaa paremmalta. Edelleen näyttäisi olevan hivenen nitriittiä, koska testi reagoi.
Ymppiä siellä oli, eikä viikkoihin nitriittiä olekaan ollut, kunnes vaihdoin vettä, jossa oli nitriittiä testiasteikon mukaan >0,3mg/l. Kaloina karanteeniin tuli torstaina punapäätetroja, monnisia ja affenpariskunta. Kaikki sujui hyvin eiliseen, kunnes p*skavettä tuli raanasta. Ei edes ruokailun jälkeen nitriittiä vedessä, ainoastaan kohonnut nitraattipitoisuus (12,5mg/l) -> vedenvaihto -> nitriittiä vedessä!jarvij kirjoitti:Niinpä; vähän multavettä lähimmästä kukkaruukusta suodattimeen ja hetken pyörittelyä, minkä toki voi tehdä vaikka
Joku tumpelot taas kämmännyt vesilaitoksella eikä tietysti webbisivuilla sanaakaan poikkeuksellisista vesiarvoista. No, vaihdanpa nyt sitten taas siihen puolet vedestä

Oli tuossa reilut puoli tuntia sitten vielä 0,1 mg/ml nitriittiä (JBL:n tippatestillä), onneksi on toimiva akvaario, säälittää vain nuo pikkuiset trewan poikaset. Hyvin ne siellä kyllä näyttävät porskivan, vaihdoin reilut puolet vedestä. Kiitos Aqua varoituksesta, suunnittelin vedenvaihtoa jo heti aamusta kun jäi eilen tekemättä mutta onneksi tuli tultua tänne kurkkaamaan kuulumisia aamuteen kanssa.
Eipä tuota hanavettä tekisi mieli juoda edes omaan janoonsa (haaveilee jäisestä gin tonicista
).
Eipä tuota hanavettä tekisi mieli juoda edes omaan janoonsa (haaveilee jäisestä gin tonicista

Jeps, ainakaan espoon vedellä ei kovin rehdisti sanottu vesiarvoja, vaan kierreltiin asiaa mainitsemalla jotain ympäripyöreää, tyyliin: kyllähän se akvaario on herkkä ympäristö, mutta ei meidän vedessä ole ollut raja-arvojen yli olevia määriä nitriittiä...
Toki arvot eivät ole ylittäneet juomavedelle asetettua arvoa, mutta vähintäänkin käyneet aika lähellä sitä. Ja tätäkö ei voida sanoa, vaan kirjoitellaan kuin poliitikko konsanaan, niin ja esittämääni jatkokyselyyn ei tullut ikinä vastausta.
Toki arvot eivät ole ylittäneet juomavedelle asetettua arvoa, mutta vähintäänkin käyneet aika lähellä sitä. Ja tätäkö ei voida sanoa, vaan kirjoitellaan kuin poliitikko konsanaan, niin ja esittämääni jatkokyselyyn ei tullut ikinä vastausta.

Laitoin päivällä Helsingin Vedelle postia tuosta nitriittiongelmasta ja siitä tiedotuksen puutteesta ja sain jo mielenkiintoista vastaustakin sieltä
(vastaaja kävi myös lukemassa tämän keskustelun). Pyysin luvan vastauksen lainaamiseen mutta hän ei ole vielä ehtinyt vastata siihen joten en lainaa tähän. Hän lupasi kuitenkin yrittää laittaa lisäinfoa asiasta tänne lähipäivinä ja viedä eteenpäin kehitysehdotuksen veden laadun häiriöiden tiedotuksesta.
Olin todella positiivisesti yllättynyt, mutta kyllä akvaarioharrastajat ovat varmaan vesilaitoksille hyviä (vaikkakin laatutietoisia) asiakkaita, itse ainakin juoksutan sitä vettä ennen vedenvaihtoa vähintäänkin saman verran kuin mitä itse akvaan vaihdan...

Olin todella positiivisesti yllättynyt, mutta kyllä akvaarioharrastajat ovat varmaan vesilaitoksille hyviä (vaikkakin laatutietoisia) asiakkaita, itse ainakin juoksutan sitä vettä ennen vedenvaihtoa vähintäänkin saman verran kuin mitä itse akvaan vaihdan...

Älä lainaa.. Kerro ominsanoin.. Koska Hgin Veden henkilöt eivät ole viranomaisia, niin heidän tekstejään ei saa vapaasti julkaista - ihan hyvä, että kysyit lupaa ensin.Mari_P kirjoitti:Pyysin luvan vastauksen lainaamiseen mutta hän ei ole vielä ehtinyt vastata siihen joten en lainaa tähän.
Hän lupasi kuitenkin yrittää laittaa lisäinfoa asiasta tänne lähipäivinä ja viedä eteenpäin kehitysehdotuksen veden laadun häiriöiden tiedotuksesta.

Vähintäänkin! Vettä kuluu sen verran, että Päijänteen pinta uhkaa laskeaOlin todella positiivisesti yllättynyt, mutta kyllä akvaarioharrastajat ovat varmaan vesilaitoksille hyviä (vaikkakin laatutietoisia) asiakkaita, itse ainakin juoksutan sitä vettä ennen vedenvaihtoa vähintäänkin saman verran kuin mitä itse akvaan vaihdan...

No jos kerran ei tekstiä saa lainata, niin kerron omin sanoin mielestäni aika oudon vastauksen.
Koska akvaariossa nitriitin mielestäni tulisi laskea, ei nousta. Tässä omin sanoin:
Kenties Mari_P saisi jotain oikeita lukuja, eikä vain raja-arvoja.
Koska akvaariossa nitriitin mielestäni tulisi laskea, ei nousta. Tässä omin sanoin:
Mielestäni tässä on nyt jokin asiavirhe, juu ja selkeästi ei kyselyn esittämisen aikaan olevia arvoja sanottu. Nitriittitypelle kerrottiin arvo, mutta nitriitille ei.vähäniinkujonkuntekstiä kirjoitti:
Akvaarion on herkkä ekoyhteisö. Kraanavedessä nitriittiä ei ole paljoa, mutta akvaariossa määrä yleensä bakteeritoiminnan vaikutuksesta _nousee_ (?). Arvot eivät ole ylittäneet raja-arvoja jotka ovat... jne
Kenties Mari_P saisi jotain oikeita lukuja, eikä vain raja-arvoja.
Joo kyllä tiedän että avokki lorottaa suihkussa käydessään vähintään kahden akvan vedenvaihdon verran 8) Meillä on tuossa hommassa roolit sekaisin, mä olen pikasuihkuilija ja avokki on oikea virtahepo. Onneksi meillä on kiinteä vesimaksu/asukas.aqua2002 kirjoitti: Vähintäänkin! Vettä kuluu sen verran, että Päijänteen pinta uhkaa laskea
Joka tapauksessa en lähde tänne sen enempää selittelemään Helsingin Veden juttuja koska ko. kemisti on tänne luvannut itse tulla kertomaan systeemeistään (on muuten rekisteröitynyt jo tänne).
Olisikin... Ei paljon mieltä lämmitä vesilaskun tipahtaessa luukusta - harkinnut jo pitkään asunnonvaihtoa taloyhtiöön, jossa mittareita ei tunneta.Mari_P kirjoitti:Onneksi meillä on kiinteä vesimaksu/asukas.
Muistaisin jostain kuulleeni, että Hki aikoisi siirtyä jossain vaiheessa muunlaiseen laskutukseen eli asunnon koon mukaan laskutettaisiin jatkossa. Asunnonkoko kuulostaa hullulta, joten kaipa luin/kuulin/muistan väärin. Miten se asunnon pinta-ala vedenkäyttöön vaikuttaa? Tuskin se yksi ihminen käyttää yhtään sen enempää vettä asuu se sitten 15 neliön solussa tai 100 neliön neliössä.
Tiedä, sitten koskeeko tuo vanhoja asuntoja lainkaan, kun mittarit jäisivät käytöstä. Ehkä akvaristin kannattaisi muuttaa pieneen asuntoon silloin

Itse yritän käydä suihkussa mahdollisimman nopeasti. Samoin en anna vedenvalua hanasta, ellei sille ole jotain käyttöä. Ainoastaan akvaarioiden yhteydessä vettä kuluu, kun täytetään akvaariot ja pestään välineet, suodattimet jne.. Pelkästään vedenvaihtoon kuluu vähintään 1,5m^3 kuukaudessa vettä (50%/akvaario/viikko).
Eikun akvaristin kannattaa muuttaa mahdollisimman suureen asuntoon jos ymmärsin oikein. Eli mitä isompi pinta-ala asunnolla on sitä halvempi on veden kuutiohinta. Tarkoitus on siis se että isoilla perheillä olisi suhteessa pienemmät vesilaskut. Tjsp.aqua2002 kirjoitti:
Tiedä, sitten koskeeko tuo vanhoja asuntoja lainkaan, kun mittarit jäisivät käytöstä. Ehkä akvaristin kannattaisi muuttaa pieneen asuntoon silloin