200 litraisen tankin kalastoa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maina
Starting Member
Starting Member

200 litraisen tankin kalastoa

Viesti Kirjoittaja Maina »

Elikkäs olen saamassa "hoitoon" ystävättäreni 200l tankin,jossa tällä hetkellä asustelee tällainen kalasto:
1. pleko (ei ole "rodusta" tarkkaa tietoa (iso kuin taivas n.25-30 cm maybe)) isopurjeplekoksi me se ristittiin mutta takuuvarmaa tietoa ei ole.
2. seitsemän kipaletta keltabarbeja
3. pari monnista

Kysymys kuuluu mitä muita kaloja suosittelisitte vai olisiko kalasto tuossa?
Jos sekaan voi tuikata kultiksen ja kaiffarin onko barbeista haittaa?
Sopivatko vesiarvoiltaan yhteen?
Voiko olla mahdollista, että pleko syö yöllä "uinuvan" kultikseni parempiin suihin?
Huh mikä lista.. kiitos kaikille ihanille immeisille jo etukäteen vastauksista!
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Ei, Ei, Ei ja vielä kerran ei.

- Ei ole ison plekon paikka 200 litrainen
- Ei ole kultakalan paikka tuo myöskään, kokorajoitteiden lisäksi kun altaasi on kuitenkin sille liian lämmin
- Ei saa pitää monnisia pareittain, kun ovat parvikaloja.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Eli samaa kuin Tapio: pleko pois, ei kultista ja monnisia kunnon parvi mieluummin enemmän kuin kuusi- kuusi on mininimi.

Keltabarbeja voisit ottaa altaaseen lisää vielä vaikka kolme.

Monniset ja keltabarbit niin sinulla on kuin vilisevä köyhän-miehen kultisallas, missä elävät tyytyväisenä muutkin kalat ja kasvit. Kasvithan kultikset tuhoavat.

Itselläni on keltabarbeja myös ja luonnollisuutensa ja täyden keltaisuutensa vuoksi ne peittoavat aivan täysin kultakalat.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Olen hieman eri mieltä Rääkyn kanssa keltabarbien luonnollisuudesta kultakaloihin verrattaessa..
tietysti huntupyrstöihin verrattuna onkin, mutta luonnon-mallisten kanssa
jäävät kakkoseksi [;)] (tietysti olisi ihannetilanne sinänsä jos keltiksia myytäisiin ihmisten altaisiin ennemmin kuin kultiksia)

Keltabarbit ovat muuten aivan mainioita otuksia, mutta tuo 10kpl 200l altaassa on siinävaiheessa aika rajoilla kun kalat ovat grillinakin pituisia ja paksuisia.

Meillä oli muutama vuosi sitten 412 litraisessa 15kpl keltabarbeja,isoimmat venähtivät 8-10 senttisiksi! (muistaakseni joissakin
opuksissa puhutaan vain 6cm koosta) Ja mielestäni se altaan 150cm pituus
tuli aika tarkkaan ja nopeasti aina hyväksikäytettyä.

Liikettä ja vilskettä ei varmasti keltabarbialtaasta puutu :mrgreen:
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Minulla keltabarbit asustavat 300-litraisessa ja parveilevat siellä varsin tiiviinä ryppäänä joskin huitelevat aina eri suuntiin :mrgreen: . Harvemmin käyttävät viimeistä viittäkymmentä senttiä altaasta eli uiskentelevat lähinnä altaan metrissä.

Vauhdistakin olen täysin tietoinen ja näen sen tälläkin hetkellä kun nakkini syövät lähes nenäni edessä. Tällä perusteella uskallan suositella moista parvikokoa metriseen altaaseen. Mutta minä en laittaisi siinä tapauksessa kuin nuo monniset seuraan.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: 200 litraisen tankin kalastoa

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Maina kirjoitti:Elikkäs olen saamassa "hoitoon" ystävättäreni 200l tankin, jossa tällä hetkellä asustelee tällainen kalasto:
1. pleko (ei ole "rodusta" tarkkaa tietoa (iso kuin taivas n.25-30 cm maybe)) isopurjeplekoksi me se ristittiin mutta takuuvarmaa tietoa ei ole.
2. seitsemän kipaletta keltabarbeja
3. pari monnista

Kysymys kuuluu mitä muita kaloja suosittelisitte vai olisiko kalasto tuossa?
Jos sekaan voi tuikata kultiksen ja kaiffarin onko barbeista haittaa?
Pleko tarvitsee suuremman kodin, 400-500 litrainen olisi aika lailla sitä minimimallistoa luullakseni.
Kultikset eivät kuulu tähän altaaseen ollenkaan (eivät edes mahdu), sillä vaativat viileää vettä ja niille taitaa myös mm. viileän veden kautta olla lajiallas muutenkin parempi. Kultakaloista on tällä foorumilla kirjoitettu niin paljon, että kannattaa tutustua tarinatarjontaan - kultis on yllättävän erilainen fisu kuin se mummolassa pyöreässä maljassa asustellut kullankeltainen mulkosilmä :mrgreen:
Monnisia olisi hankittava lisää, sillä ne ovat parvikaloja (6 kpl on minimimäärä, mutta tuon kokoiseen altaaseen voit ottaa enemmänkin).
Myös keltabarbeja voisit ottaa lisää parisen kappaletta, mutta jos tahdot lisää väriä, voisi reipas punainen kirsikkabarbiparvi olla kiva valinta.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Maina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Maina »

Joo no akvaarioliike joka myi kaiffalleni akvan plus kalaston ei tainnut neuvoa aloittelijaa kovinkaan hyvin. Minä onneksi tarkistan jostain olenko edes millin vertaa tekemässä oikein (mitä nähtävästi en ollut).
Kalojen antamisesta, helpommin sanottu kuin tehty! Harva ihminen ottaa enää monta vuotta vanhaa kalaa "vaivoikseen" joten uudelleen sijoittaminen on yhtä tuskaa. :|
Kultakalaani olen yrittänyt kaupitella puies, mutta lähin tarjokas taisi olla Kuopiossa asti ja täältä Halikosta on hivenen ikävä lähteä viemään kalaa ilmaiseksi niin kauas.
m.n
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja m.n »

Täytyy kommentoida tota kultakala asiaa. Se, missä lämpötilassa kultakala viihtyy riippuu siitä onko se jalostettu muoto (esim. huntupyrstö) vai luonnonmuoto (mitä tuskin tarkoitetaan) vai karppi. Huntupyrstöiset kultakalat ovat jalostettu lämpimään veteen sopivaksi, joten akvaariokirjoissa annetut neuvot viileästä vedestä ovat mielestäni vääriä. Luonnonmuoto kyllä tarvitsee viileää vettä, samoin kuin käsittääkseni karpit (itselläni ei ole kokemusta karpeista joten ei niistä sen enempää). Huntupyrstökin saattaa pitää jos akvaarion lämpötila on ainakin osan vuodesta vähän viileämpää, mutta pääosin se viihtyy lämpimässä vedessä (26 astetta ihan hyvä). Itselläni huntupyrstöt kutivat aina juuri kesän ajan, jolloin veden lämpötila oli jopa 30 astetta. kun ilmat viilenivät ja veden lämpötila laski noin 26 loppuivat myös kudut. Olen keskustellut asiasta erään kultakaloja pitkään harrastaneen henkilön kanssa ja hän oli myös samaa mieltä kanssani ja huomannut että kudetus onnistuu parhaiten lämpimässä vedessä.
Barbit ovat yleisesti ottaen huonoa seuraa kultiksille, koska barbit herkästi nyppivät huntueviä. Muutenhan barbit ovat ihastuttavia kaloja. Akvaarion koosta sen verran vielä, että kultakalolle kannattaa kyllä tarjota suuri akvaario jo siitäkin syystä, että kultikset sotkevat PALJON.
Itse ehkä voisin parisataa litraiseen ottaa kolme kultista, mikäli ei muuten akvaariossa ole paljon asukkeja. Pidän erittäin tärkeänä myös todella tehokasta suodatusta.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Kyllähän tuo matkahuolto kuljettaa. Ainakin meidän akvaarion pirteä sisältö reissasi hurjilla helteillä täysissä voimissa Helsingistä tänne rajan tuntumaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”