Virtauksen voimakkuus
Valvoja: Moderaattorit
Virtauksen voimakkuus
Kuinka kovaa virtausvoimakkuutta voi käyttää, jos kalastona on mm. vannekirjoja ja lehtikaloja?
En oikein ymmärtänyt pointtia
Kyllähän akvassa voi olla voimakaskin vedenkierto, suodattimien ulostulot
voi suunnata esim. sivu/päätylasiin tai johonkin kantoon tai kiveen.
Pääasia ettei vanteet ja lehtikalat tarvitse leikkiä kampelaa kovassa virrassa.

Kyllähän akvassa voi olla voimakaskin vedenkierto, suodattimien ulostulot
voi suunnata esim. sivu/päätylasiin tai johonkin kantoon tai kiveen.
Pääasia ettei vanteet ja lehtikalat tarvitse leikkiä kampelaa kovassa virrassa.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pointtina oli se, että kun mulla kohtapuoliin on 250 litraisessa, 120 cm pitkässä tankissa Eheim 2028- ulkosuodatin (1050 l/h) ja 2012 sisäsuodatin (200 - 650 l/h), niin muodostuuko kokonaisvirtauksen voimakkuus liian kiivaaksi esim. just lehtikaloille. Lehtikset käsittääkseni ovat melko hitaan virtauksen kaloja, joten vaikka suuntaan nuo ulostuloputket seiniin, niin pelkään että kalat lentelee pitkin akvaa 
Edit: jos huomaa typottaneensa viestiinsä jotakin ja haluaa korjata sen, voi
-napin kautta korjata tekeleensä. Ehtona kuitenkin on, ettei ketjuun ole tullut jatkopostauksia. Didi

Edit: jos huomaa typottaneensa viestiinsä jotakin ja haluaa korjata sen, voi

Kokeilemalla se selviää. Riippuu niin paljon akvaariosi sisustuksesta, että vaikea on antaa mitään varmaa vastausta. Jos kalat alkavat lentelemään, muuta suodattimien puhallussuuntaa.Tuukkah kirjoitti:Pointtina oli se, että kun mulla kohtapuoliin on 250 litraisessa, 120 cm pitkässä tankissa Eheim 2028- ulkosuodatin (1050 l/h) ja 2012 sisäsuodatin (200 - 650 l/h), niin muodostuuko kokonaisvirtauksen voimakkuus liian kiivaaksi esim. just lehtikaloille. Lehtikset käsittääkseni ovat melko hitaan virtauksen kaloja, joten vaikka suuntaan nuo ulostuloputket seiniin, niin pelkään että kalat lentelee pitkin akvaa
-Teemu
Ei mulla ole tuollaista namiskaa. Mulla siinä lukee Edit. Ja ainakin mulla se toimii, vaikka olisi tullut jatkopostauksia. Ainoastaan lisää tekstin edited, jos on tullut postauksia ja estää poistamisen.didi kirjoitti:Edit: jos huomaa typottaneensa viestiinsä jotakin ja haluaa korjata sen, voi-napin kautta korjata tekeleensä. Ehtona kuitenkin on, ettei ketjuun ole tullut jatkopostauksia. Didi
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ei tule tuolla vielä ongelmia, aiemmin itselläni oli 2x2028 190 litraisessa missä oli kiekkoja (odottelivat isompaan altaaseen pääsemistä) ja nyt 190 litraisessa rihmakalojen seurassa toinen 2028 ja 150 litraisessa rihmakaloilla se toinen, eikä mitään ongelmaa.Tuukkah kirjoitti:Pointtina oli se, että kun mulla kohtapuoliin on 250 litraisessa, 120 cm pitkässä tankissa Eheim 2028- ulkosuodatin (1050 l/h) ja 2012 sisäsuodatin (200 - 650 l/h), niin muodostuuko kokonaisvirtauksen voimakkuus liian kiivaaksi esim. just lehtikaloille.
Sisäsuodattimesta en tiedä, mutta jos senkin virtauksen saa suunnattua johonkin, varmasti onnistut järjestämään lehtikaloillesi mukavat oltavat ilman liiallista virtausta.
Sama kuva varmaan kuitenkin napissadsl kirjoitti:Ei mulla ole tuollaista namiskaa. Mulla siinä lukee Edit. Ja ainakin mulla se toimii, vaikka olisi tullut jatkopostauksia. Ainoastaan lisää tekstin edited, jos on tullut postauksia ja estää poistamisen.didi kirjoitti:Edit: jos huomaa typottaneensa viestiinsä jotakin ja haluaa korjata sen, voi-napin kautta korjata tekeleensä. Ehtona kuitenkin on, ettei ketjuun ole tullut jatkopostauksia. Didi

There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Minulla oli 250-litraisessa Eheimin 2227, pumppaa 1050 litraa tunnissa. Lisukkeena joku Sharkin sisäsuodatin. Arvelisin sen pyörittävän jonkun pari sataa litraa tunnissa (arvokilpi on niin kulahtanut ettei ole mitään hajuakaan mallista tai tehosta tai mistään
).
Asukkaina akvassa oli mm. lehtikaloja. Metrin pituisessa altaassa ei niille ollut yhtään liikaa virtausta. Sen sijaan hentosia kasveja ei ihan siihen ulostulon lähelle kannattanut istuttaa, koska olivat koko ajan vaakasuorassa
.
Juttu on menneessä aikamuodossa siksi, että a) kyllästyin ulkopumpun jatkuvaan kikkailuun (vuotaminen ja kohon jumittuminen) ja korvasin sen mattosuodattimella ja b) akvaariossa ei enää edes asusta niitä kaloja kuin silloin kun siinä oli 2227, fisut muuttivat isompaan kämppään.
Olen aika varma siitä, ettei sinne akvaan tule liikaa virtausta, kunhan laitat ulostulon pinnan suuntaisesti tai vähän yläviistoon ja n. 2-5 cm pinnan alapuolelle, eli tavalliseen tyyliin
. Sisäsuodattin kannattaa sijoittaa suihkuputken alapuolelle ja puhaltamaan joko etu- tai takalasia kohden. Itselläni se puhalsi etulasia päin, pääasiassa siksi, että kasvit pysyivät silloin suorassa ja virtaus ohjasi biojätteen ulkosuodattimen imulle.

Asukkaina akvassa oli mm. lehtikaloja. Metrin pituisessa altaassa ei niille ollut yhtään liikaa virtausta. Sen sijaan hentosia kasveja ei ihan siihen ulostulon lähelle kannattanut istuttaa, koska olivat koko ajan vaakasuorassa

Juttu on menneessä aikamuodossa siksi, että a) kyllästyin ulkopumpun jatkuvaan kikkailuun (vuotaminen ja kohon jumittuminen) ja korvasin sen mattosuodattimella ja b) akvaariossa ei enää edes asusta niitä kaloja kuin silloin kun siinä oli 2227, fisut muuttivat isompaan kämppään.
Olen aika varma siitä, ettei sinne akvaan tule liikaa virtausta, kunhan laitat ulostulon pinnan suuntaisesti tai vähän yläviistoon ja n. 2-5 cm pinnan alapuolelle, eli tavalliseen tyyliin
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja jos noin asettaa, kannattaa katsoa mihin vesi lentää kun pinta syystä tai toisesta laskee suihkuputken alle. Ikävä ylläri jos vaikka yhdenkin reiän suihku päätyy lattialle. Jos ei ole vahtimassa, niin vähitellen se pumppu siirtää veden imuputken tasolle asti reunan huonommalle puolelle.millia kirjoitti:kunhan laitat ulostulon pinnan suuntaisesti tai vähän yläviistoon ja n. 2-5 cm pinnan alapuolelle, eli tavalliseen tyyliin.
Mika
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Minulla on ollut sellainen periaate, että vesi kiertää niin, että kököt päätyvät suodattimien sisälle. Olettaisin, että kökkäreet jäävät akvan puolitiehen jos suodattimet laitetaan puhkumaan vastakkain. Kun taas tuolla neuvamallani sommittelulla ulkosuodatin puhaltaa päädystä etulasin viertä ja sen suuntaisesti ja sisäsuodatin suihkuputken alapuolella n. 45 asteen kulmassa etulasia kohden,siitä päättelee maalaisblonditypykkä, että akvaariossa vesi kiertää silloin yhtä isoa lenkkiä, sitä tässä kai haetaan
mjalava:ei taida ihan tuo teho vielä riittää lennättämään vesiä lattialle asti, varsinkin jos kansilasit ovat tiellä 8) ...njuuh, testaamalla selviää.

mjalava:ei taida ihan tuo teho vielä riittää lennättämään vesiä lattialle asti, varsinkin jos kansilasit ovat tiellä 8) ...njuuh, testaamalla selviää.
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
No kansilasien kanssa ei ehkä. Mutta kyllä 2028 sen verran reippaasti vettä pihalle puskee, että kyllä sen veden sieltä altaasta oikealla suuntaamisella ulos saamillia kirjoitti:Ei taida ihan tuo teho vielä riittää lennättämään vesiä lattialle asti, varsinkin jos kansilasit ovat tiellä 8) ...njuuh, testaamalla selviää.

There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Oon kyllä itekkin miettinyt tota virtausjutskaa, kun lehtikset joutuvat joissain paikoissa pyristelemään vastavirtaan. Laitteistona on Eheim 2015 ja Crystalin sisäsuodatin (800l/h), joka todella puhaltaa lujaa. olen sitä suuttimen avulla hieman ohjannut takalasiapäin ja pitkittäin sen suuntaisesta.
Nyt onkin sitten oiva tilaisuus esittää kysymys:
Miten kannattaa mielestänne sijoittaa nuo laitteet, eli siis ulkosuodattimen imu, ulostulo ja sisäsuodatin. Tarkoitus olisi saada vesi kiertämään järkevästi, tuossa kolmesatasessa.
http://www.sunpoint.net/~t3ssu/Image1.jpg tuosta saa jotain infoo miten ne nyt on eli ulkos. poisto on keskellä (oik. -> vas, takalasin suuntaisesti) ja sisäsuod. on tuolla oikeassa nurkassa (kulmamalli, eikä saa kuin nurkkaan; puhaltaa myös oik.-> vas takalasin suunt.).. Eli miten SINÄ tekisit
ainiin ja onko tuon ulkosuodattimen ulostulon pakko olla pinnalla? vai voiko sen laittaa esim. pohjalle?

Nyt onkin sitten oiva tilaisuus esittää kysymys:
Miten kannattaa mielestänne sijoittaa nuo laitteet, eli siis ulkosuodattimen imu, ulostulo ja sisäsuodatin. Tarkoitus olisi saada vesi kiertämään järkevästi, tuossa kolmesatasessa.
http://www.sunpoint.net/~t3ssu/Image1.jpg tuosta saa jotain infoo miten ne nyt on eli ulkos. poisto on keskellä (oik. -> vas, takalasin suuntaisesti) ja sisäsuod. on tuolla oikeassa nurkassa (kulmamalli, eikä saa kuin nurkkaan; puhaltaa myös oik.-> vas takalasin suunt.).. Eli miten SINÄ tekisit

ainiin ja onko tuon ulkosuodattimen ulostulon pakko olla pinnalla? vai voiko sen laittaa esim. pohjalle?

----
><////o>
><////o>
Veden happipitoisuuden ylläpitämiseksi on syytä pitää kohtalainen virtaus pinnalla. Jos haluat jostain syystä puhalluspuolen pohjalle (esim. kakkapöllyttimeksi), niin pintaa rikkomaan sitten se sisäsuodatin tai joku muu pumppuhärveli.Tessu- kirjoitti: ainiin ja onko tuon ulkosuodattimen ulostulon pakko olla pinnalla? vai voiko sen laittaa esim. pohjalle?
Mika
mjalava: Haluaisin kyllä tankkiini kakkapöllyttimen, jotta pääsen niistä osittain eroon suodattamalla. Olen kylläkin asentamassa diffuusorin ulkosuodattimen tuloletkuun, jolloin joudun kaiketi asentamaan tuloletkun pinnan tuntumaan... siispä nyt ei oikein tiedä minkä sinne pohjan pöllyttimeksi laittaisi... 

-
- Advanced Member
Jos sinne pohjalle on pakko saada virtausta, niin sitä voisi kokeilla tekevänsä näin.