![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Onko muilla vastaavaa ongelmaa? Onko ratkaisua vai heitänkö matolla vesilintua?
Valvoja: Moderaattorit
Kyllä vaan, varsinkin ohutlehtiset lajit on täysin möhnän peitossa ja irtohitusta on mielin määrin. Kohta lähtee sisäsuodatintilausInia kirjoitti:Kasvieni lehdet ovatkin mattosuodattimen hankkimisen jälkeen olleet mukavan ruskeita.![]()
Onko muilla vastaavaa ongelmaa? Onko ratkaisua vai heitänkö matolla vesilintua?
Jaa-a, itse veikkaisin että se on sitä aktiivilietettä joka imeytyy pumppuun ja leviää sitten tasaisesti kasvien lehdille. Joku vaahtomuovipatruuna pumpun imupuolellekin voisi auttaa.Kati kirjoitti:Mulla ei ole tuollaista ongelmaa ollut. Mitä se töhnä edes on? Puupölyä, hiekkapölyä, levää, ruuanjämiä, kasvijätettä..?
Veikkaisin puu- tai hiekkapölyä. Omissa purkeissani on hiekkana 0,1-0,6mm tavaraa, joka pöllähtää iloisesti kun monniset harrastavat drag-race kisoja. Hienoa hiekkapölyä siis on edelleen, se on vain jo laskeutunut pohjalle (allas samenee kyllä selvästi, jos retuuttaa kasveja paikasta toiseen) tai osittain imeytynyt mattoon ja sen taakse.Kati kirjoitti:Mulla ei ole tuollaista ongelmaa ollut. Mitä se töhnä edes on? Puupölyä, hiekkapölyä, levää, ruuanjämiä, kasvijätettä..?
Joku tuossa juuri puhui, että karkean maton kypsyminen kestää todella kauan (useita kuukausia). Hienon solukkoon kertyy aika pian riittävästi lietettä, jotta irtohitulat tarttuvat siihen. Ennen kuin matossa on tarpeeksi lietettä, se ei pysty aivan isoimpia partikkeleita lukuunottamatta suodattamaan mekaanisesti juuri yhtään. Minullakin karkean maton kanssa ensimmäinen kuukausi meni hihoja sammutellen kun allas oli jatkuvasti sameana hienon hiekan takia. Nykyään ongelmia ei enää ole.Kaizu kirjoitti:Nii, mulla on sitä keskikarkeaa mattoa.
Kolme kuukautta tuo matto tuossa on ollut ja kasveja kohtuullisen paljonsaurama kirjoitti:Joku tuossa juuri puhui, että karkean maton kypsyminen kestää todella kauan (useita kuukausia).Kaizu kirjoitti:Nii, mulla on sitä keskikarkeaa mattoa.
Itse jos tekisin saman testin, niin en näkisi kuin n. 20 senttiä eteenpäin, ja sitten kasvipöheikkö peittäisi näkyvyyden. Ehkä siinä onkin se erojarvij kirjoitti:Vesi on ja pysyy kristallinkirkkaana.
Akvaarioni pituus on kaksi metriä ja pituussuuntaan läpikatsottuna vedessä ei ole mitään.
Toisaalta voit vielä kokeilla maton vaihtamista hienoimpaan. Puristelet vain vanhan maton sisälmykset altaaseen niin bakteerikannassa ei tule kamalan pahaa romahdusta.Kaizu kirjoitti:Kolme kuukautta tuo matto tuossa on ollut ja kasveja kohtuullisen paljonUlostulo vastakkaisessa päässä kuin matto. Nyt harmittaa kun en sitä hienojakoista mattoa ostanut
![]()
Täytyy varmaan investoida siihen sisäpörröttimeen.
Menee vähän ot, mutta kerrotko miten ja millaisen systeemin olet kehittänyt 2 metriseen altaaseen?Jokeri kirjoitti:Minulla ei moista ongelmaa ole ollut sitten mattosuodatinten asennuspäivän. Liekö syynä voimakas virtaus, jonka pyrin optimoimaan tasaisesti koko altaan pituudelle. Allas kun on 200 cm pitkä. Tosin tarvitsen sisäsuodatinta puhdistamaan tummaleväplekojen jätökset. Niitä ei ime mattosuodatinkaan, vaikka virtaus on tasainen.
Jonkinlaisen kuvan saanet näistä kuvista http://www.saunalahti.fi/~goddess/html/kuvia_10.html ja http://www.saunalahti.fi/~goddess/html/kuvia_9.htmlkaki8 kirjoitti:Menee vähän ot, mutta kerrotko miten ja millaisen systeemin olet kehittänyt 2 metriseen altaaseen?