Monnisille hiekkaa pihalta?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
monniainen
Junior Member
Junior Member

Monnisille hiekkaa pihalta?

Viesti Kirjoittaja monniainen »

Voiko monnisille panna hiekkaa ihan vaikka tuosta pihalta, jossa on hiekkaa tai vaikka uimarannalta, jos sen pesee kunnolla? Taas näitä tyhmiä kysymyksiä :mrgreen:
Varokaa! Akvaariohulluus on tartuvaa!
HelaKammo
Member
Member

Re: Monnisille hiekkaa pihalta?

Viesti Kirjoittaja HelaKammo »

monniainen kirjoitti:Voiko monnisille panna hiekkaa ihan vaikka tuosta pihalta, jossa on hiekkaa tai vaikka uimarannalta, jos sen pesee kunnolla? Taas näitä tyhmiä kysymyksiä :mrgreen:
Kyllä voi ja uskallan jopa suositella. Hiekka on jotensakin luonnolisemman näköistä, koska siinä on myös eri kokoista kiveä. Pesuhommana aivan yhtä vaivalloinen, kuin hiekkapuhallushiekka, mutta ulkoasu korvaa vaivan. Itse siilasin hiekan ensin isolla puimurin seulalla ja tämän jälkeen ulkotiloissa saavien kanssa pesu ja kuivatus isolla peräkärrillä. Kesähelteessä ihan mukavaa ajankulua.

Jos hiekkaa eitarvitse säilöä, niin pelkkä pesu ennen käyttöä riittänee.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Itse otin osan hiekasta rannalta vesirajasta ja laitoin sen vain tulikuumaan veteen sen jälkeen. Nyt kun olen hankkimassa uutta akvaariota, niin taidanpa taas suunnistaa rannalle pöllimään hiekat vaikka lasten hiekkalinnoista [;)] Lasten hiekkalelusettien siivilöistäkin on hyötyä tuossa seulonnassa! Tarvii vaan kai ottaa jonkun tuttavan lapsi mukaan seuraavalle hiekanhakureissulle, niin eivät luule hulluksi!
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Eiköhän se rantahiekka ole varsin sopivaa - ei sinne Amerikkaan puhallushiekkaakaan kanneta :mrgreen:

Jokseenkin voi olla aika v-mäistä alkaa sihvilöimään sitä.
monniainen
Junior Member
Junior Member

jooooo

Joo, no hyvä että sen voi ottaa rannalta. :) Ajattelin panna akvaarioon vain 1/3 sitä jossa monniset sitten voisivat puuhailla.Viihtyyköhän vallisneria hiekassa entä jättimiekkakasvi?
sani
Advanced Member
Advanced Member

Re: jooooo

Viesti Kirjoittaja sani »

monniainen kirjoitti:Viihtyyköhän vallisneria hiekassa entä jättimiekkakasvi?
Molemmat viihtyvät hiekassa hyvin :D Muistaa vain pohjalannoitteet niille. Siinä on oma hankaluutensa mikäli aikoo laittaa hiekkaa vain osaan akvaariota, hiekka kun kuitenkin leviää muualle ajan saatossa. Kannattaa siis vaihtaa kerralla koko pohjamateriaali.
story
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja story »

Minäkin sain jokunen päivä sitten näiden täällä käytyjen hiekka-keskustelujen perusteella saman aatoksen. Tosin laitoin hiekan matalaan laakeaan astiaan noin niinkun koemielessä että kummassa tykkäävät enemmän telmiä. Lopputulos oli että kaikki kalat oli siellä "hiekkalaatikossa". Siis myös niinkutsutut pintakalat päättivät mennä joukolla kaivelemaan tätä uutta tuttavuutta. :D
Minä tosin kävin hiekkani tuttavan sorakuopasta. Semmost villeriä jossa raekoko on jotain 0-2 mm...kuulemma kuuden mm verkolla seulottua tavaraa eli seassa joitakin yksittäisiä pieniä kiviä. Kivet kyllä nousivat alta aika yksikön pintaan ja oli siitä aika simppeli noukkia pois, joskaan eivät varmaan olis tahtia haitanneet siellä paikallaankaan.
Nyt sitten mietin kovasti että laitanko koko lootaan hiekkapohjan. Muutama pikku yksityiskohta on vielä hiekan käytöstä epäselvää mutta eiköhän nekin sieltä selviä kun ehdin noita hiekkajuttuja tarkemmin täältä lukea.
*Aqua*
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja *Aqua* »

Minulla ainakin on. Juuri palasin taas akva harrastuksen pariin. Tosin pitää katsoa, ettei kivi ole hirveän terävä reunaista. :)
- TiDe Is HiGh -
monniainen
Junior Member
Junior Member

just joo

Panin sitten hienoa hiekkaa lautaselle.(Kun ensin olin sen 9 kertaa pessyt.)
Eivät monniset mitenkään reagoineet 8O
Olisiko syy harmaassa keramiikka lautasessa,
jossa kyllä on reunat vai ujostuttaako kaloja kumma lautanen?
Eivät kalaset ole ikinä olleet missään tekemisissä hiekan kanssa.
story
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja story »

Koitas semmosta et pudotat jotain safkaa niille sinne joka painuu pohjaan (siis sinne hiekalle). Luulis viimestään siinä vaiheessa huomaavan kuinka siistiä on kauhoa siellä hiekassa. Itse tässä pohdiskelen, miltä akva näyttää jos vaihdan koko pohjan kun tuo hiekka on aika vaalea. No siihen ei auta kun pohtia lisää tai koittaa. Tai hommata tummempaa hiekkaa. Jos sellaista on ?
titus
Starting Member
Starting Member

kasvit hiekkapohjalla

Viesti Kirjoittaja titus »

mäkin oon aatellu laittaa ihan tavallista hiekkaa akvaarioon,ihan kokeilu mielessä kun on noita piikkisilmiäkin,pääsisivät toteuttamaan luonnollisia taipumuksiaan [;)] mutta miten noi mun kasvit(kääpiökeihäslehti,jonkin sortin melalehti ja miekkakasvi)siinä viihtyisi??? :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”