Mitä tehdä "heikolle lenkille"
Valvoja: Moderaattorit
-
sunne/heikki
- Junior Member

Mitä tehdä "heikolle lenkille"
Meillä on yksi pienikokoinen punaturkoosi, joka on nyt viime viikot ollut suorastaan päähän potkittavana. Kyseiset kiusaajat ovat lajitovereita (isompia). Mitä nyt teen tälle onnettomalle, jolta on ne pitkät (ehkä rintaevät) jo ihan tyngät ja muutenkin vointi on heikko. Akvaariossa on kauhea jahti päällä. Siirränkö pieneen akvaan toipumaan ja onko todennäköistä, että sama homma uusii, kun palautan kalan isoon altaaseen? Vai pitäisikö minun luopua tuosta poloisesta kokonaan? Yksi sininen kiekko oli aikaisemmin samassa ahdingossa ja lopulta höykyyttäminen johti siihen, että kala oli pakko lopettaa. Nyt en haluaisi katsoa menoa niin pitkään.
-Sunne-
-Sunne-
Elämä on kovaa, mutta ilman kovaa ei ole elämää!
-
Jani
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Hakkaus
Kiekkoyhdyskunnassa kalojen ollessa vielä nuoria tuo takominen on yleistä. Joku on aina se heikoin ja kun se saadaan hengiltä, aletaan pieksämään seuraavaksi huonointa. Kalojen kasvaessa aikuisiksi loppuu suurilta osin myös höykytys. Eli jos otat sen potkittavan pois, joku muu saattaa joutua sen asemaan. Tuntuuhan se tosin pahalta katsoa moista pieksentää vierestä. Kiekkokalojen arvojärjestysprotokolla on rasittava piirre kun kalat ovat vielä murrosiässä 
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
Montakos kiekkoa teillä on kaiken kaikkiaan? Jos niitä on vain 3 tai 4, voisi muutaman uuden hakkiminen auttaa asiaa. Mutta jos haluatte pelastaa sen pienen, niin kyllä minä ottaisin sen eri altaaseen voimistumaan. Tilanne ei välttämättä uusiudu, kun laitatte kalan isompien seuraan uudelleen. Minulla on kalojen siirtely kääntänyt voimasuhteita joskus ihan toisin päin eli entisestä päähänpotkitusta onkin tullut sitten se potkija.
Juhani
-
sunne/heikki
- Junior Member

Nyt kiekkoja on altaassa vain neljä, sillä otin muutama päivä sitten kutuparin eri altaaseen kutemaan. Normaalisti siis on kiekkoja kuusi ja tämä höykyytys alkoi jo silloin. Ennen oli seitsemän, mutta sille yhdelle kävi niinkuin kävi
.
Kyllä minun varmaan täytyy ottaa tuo turvaan, sillä sama meno jatkuu koko ajan. Ei oikein viitsi katsoa vierestä, kun toinen kärsii
. Olen jopa tänään alkanut miettimään kiekoista luopumista kokonaan, kun ovat noin julmia
. Meillä ei ole taudit vaivanneet, mutta sitten tappavat toinen toisiaan
.
-Sunne-
Kyllä minun varmaan täytyy ottaa tuo turvaan, sillä sama meno jatkuu koko ajan. Ei oikein viitsi katsoa vierestä, kun toinen kärsii
-Sunne-
-
sunne/heikki
- Junior Member

Kiekkokaloilla kannattaa harkita tarkkaan kaikki siirrot paikasta a) paikkaan b) turhat siirrot kokonaan pois. Anna nyt ainakin sen potilaan siellä kuturuukussa tervehtyä rauhassa (toivottavasti et laittanut sitä kutuparin kanssa samaan altaaseen saa varmasti turpaansa) jos laitoit siirrä äkkiä se kutupari takaisin pääakvaarioon jos sinulla ei muuta ole käytettävissä. Käytä jotakin bakteeritautilääkettä potilaalle mutta vain jos on tarpeen.sunne/heikki kirjoitti:Laitoin tuon "potilaan" kutuakvaarioon, mutta nyt näyttää oikeasti siltä, että kohta henki lähtee. Kutuparin uros on ihan raivona. Ei varmaan auta, kuin unohtaa kutupuuhat (taas) ja siirtää äkkiä kutupari pois! Tämä kyllä syö miestä
!!!
-Sunne-
-
sunne/heikki
- Junior Member

Nyt kyllä hävettää
. Laitoin sen tietty kutuparin kanssa samaan ja huomasin heti, ettei onnistu. Sitten ajattelin, että siirretään kutupari pois, kun olivat juuri popsineet kudunkin pois. Paras (pahin) on vasta tulossa; siirron jälkeen huomasin, miksi kutupari oli "tappomielialalla". Niillä oli POIKASET! Olivat vain siirtäneet ne toiseen paikkaan, mistä en heti huomannut. Sitten siirsin kutuparin takaisin ja koska muuta vaihtoehtoa ei ole, jouduin laittamaan potilaan takaisin isoon altaaseen. Ai turhat siirrotko pois?!? Nyt on sitten myöhäistä rypistellä, kun olen nakellut näitä joaltaasta toiseen.
Joskus tuntuu, että tää on kyllä aika surullista. Raukka menehtyy varmaan tuohon jahtaamiseen ja siirtoihin. Mihin minä sen nyt sitten laitan?
-Sunne-
Joskus tuntuu, että tää on kyllä aika surullista. Raukka menehtyy varmaan tuohon jahtaamiseen ja siirtoihin. Mihin minä sen nyt sitten laitan?
-Sunne-
No tehty mikä tehty, seuraavankerran harkitse kaksikertaa ennen siirtoa. Jos ei ole sairaalaallasta niin sen kiekon on kai sitten vain kärsittävä, toinen vaihtoehto on kalan lopetus mutta ei siitäkään paljon hyötyä ole seuraavaksi alin kastissa joutuu ottamaan tuon päähänpotkituimman paikan. Harkitse mikä on kalan kannalta parasta.sunne/heikki kirjoitti:Nyt kyllä hävettää. Laitoin sen tietty kutuparin kanssa samaan ja huomasin heti, ettei onnistu. Sitten ajattelin, että siirretään kutupari pois, kun olivat juuri popsineet kudunkin pois. Paras (pahin) on vasta tulossa; siirron jälkeen huomasin, miksi kutupari oli "tappomielialalla". Niillä oli POIKASET! Olivat vain siirtäneet ne toiseen paikkaan, mistä en heti huomannut. Sitten siirsin kutuparin takaisin ja koska muuta vaihtoehtoa ei ole, jouduin laittamaan potilaan takaisin isoon altaaseen. Ai turhat siirrotko pois?!? Nyt on sitten myöhäistä rypistellä, kun olen nakellut näitä joaltaasta toiseen.
-Sunne-
-
tikkuhirviö
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Tuo on ihan hyvä vaihtoehto kyllä jos saa akvaarioonsa rakennettua sellaisen väliseinän että vesi kiertää sen väliseinän läpi eikä toiset kiekkokalat pääse sitä ohittamaan. "Kymmenen pistettä ja akvaariokalamerkki" ehdotukselle.tikkuhirviö kirjoitti:Siis minähän en tiedä kiekoista yhtikäs mitään, mutta avaanpahan suuni kumminkin. Jos akvaariot loppuvat kesken, niin voisikohan sitä ressukkaa eristää siihen pääaltaaseen jollain väliseinällä? Vaikka hätäratkaisuksi.
-
sunne/heikki
- Junior Member

No, niin. Mitään "seinämää" ei oikein saada väsättyä tuohon 70 cm syvään akvaarioon, mutta nyt tuo Heikko lenkki on löytänyt rauhallisemman paikan yhden korkean kaarnan takaa. Pysyisi vain nyt siellä aloillaan. Ruokin niin, että annan ensin muille ja sitten ripottelen vähän tuonne kaarnan taakse. Katsotaan nyt, miten tässä käy.
Kutuparin poikaset on kyllä menetetty. Ei niitä tosin ollutkaan kovin montaa. Pari yritti niitä kyllä hoivailla vielä illalla, mutta siirtely vissiin teki tehtävänsä. Vaikuttavat kyllä aika innokkailta ja huolehtivilta vanhemmilta, joten nyt odotellaan uutta kutua.
Miksi ihmeessä joku aina joutuu "nokittavaksi"??? Tuokin raukka kasvoi ihan hienosti ja oli lajitoveriensa kokoinen. Sitten kasvu vain tyrehtyi ja nyt näyttää siltä, että se on kutistunut
. On varmaan murphyn laki, sillä just viikko sitten myytiin yksi pikkuallas pois nurkista pyörimästä. Se meni vielä HÄMÄHÄKEILLE
! Toivottavasti viihtyvät
. Nyt ei sitten ole enää allasta, johon tuon pikkuisen siirtäisi.
-Sunne-
Kutuparin poikaset on kyllä menetetty. Ei niitä tosin ollutkaan kovin montaa. Pari yritti niitä kyllä hoivailla vielä illalla, mutta siirtely vissiin teki tehtävänsä. Vaikuttavat kyllä aika innokkailta ja huolehtivilta vanhemmilta, joten nyt odotellaan uutta kutua.
Miksi ihmeessä joku aina joutuu "nokittavaksi"??? Tuokin raukka kasvoi ihan hienosti ja oli lajitoveriensa kokoinen. Sitten kasvu vain tyrehtyi ja nyt näyttää siltä, että se on kutistunut
-Sunne-
-
Jelousubmarine
- Starting Member

- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Pakko vastata, vaikka eipä minulla mitään kovin uutta ja erikoista sanottavaa olekaan... ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tuntemuksesi tuntuvat vain kovin tutuilta.
Niin juuri, miksi ihmeessä joku aina joutuu "nokittavaksi"??? Itsekin olen monet kerrat suorastaan kieriskellyt olohuoneen matolla ja valvonut unettomia öitä miettien, mitä tehdä kalaparven sille reppanalle, jota kaikki muut törkkivät, ahdistelevat ja repivät. Lopettaa en tahtoisi, mutta sopivan sijais-, turvakodin järjestäminen isolle kirjoahvenelle on ainakin minun resusseillani jokseenkin hankalaa. Sitäpaitsi ainakin kirjoahventen kohdalla suojaavan akvaariokasvillisuuden kasvattaminen ja ylläpitäminen saattaa olla joskus vähän hankalaa. Mikä siis neuvoksi kun kaikki vaihtoehdot tuntuvat joko jotenkin huonoilta tai ovat muuten vain mahdottomia toteuttaa??!! Mutta todella hyvä, että Sinä otit tämän aiheen keskusteltavaksi; tuo väliseinä ei kuulosta hassummalta.
Akvaarioharrastus on NIIN ihanaa, mutta joskus NIIN ahdistavaa. Nämä luontokappaleet kun käyttäytyvät akvaariossa samoin kuin luonnossa.
Tuntemuksesi tuntuvat vain kovin tutuilta.
Niin juuri, miksi ihmeessä joku aina joutuu "nokittavaksi"??? Itsekin olen monet kerrat suorastaan kieriskellyt olohuoneen matolla ja valvonut unettomia öitä miettien, mitä tehdä kalaparven sille reppanalle, jota kaikki muut törkkivät, ahdistelevat ja repivät. Lopettaa en tahtoisi, mutta sopivan sijais-, turvakodin järjestäminen isolle kirjoahvenelle on ainakin minun resusseillani jokseenkin hankalaa. Sitäpaitsi ainakin kirjoahventen kohdalla suojaavan akvaariokasvillisuuden kasvattaminen ja ylläpitäminen saattaa olla joskus vähän hankalaa. Mikä siis neuvoksi kun kaikki vaihtoehdot tuntuvat joko jotenkin huonoilta tai ovat muuten vain mahdottomia toteuttaa??!! Mutta todella hyvä, että Sinä otit tämän aiheen keskusteltavaksi; tuo väliseinä ei kuulosta hassummalta.
Akvaarioharrastus on NIIN ihanaa, mutta joskus NIIN ahdistavaa. Nämä luontokappaleet kun käyttäytyvät akvaariossa samoin kuin luonnossa.
Itse olen huomannut että kun akvaariossa on TODELLA paljon piilopaikkoja ja ahtaita koloja niin se pahnan pohjimmainenkin löytää oman soppensa ja saa jopa syötyä kohtuu normaalisti. Omassa altaassani tuo pienin on kasvanut ihan hyvää vauhtia vaikka isommat ei sitä kovin hellästi kohtele eikä varsinkaan halua päästää syömään.
567 litrainen - Akvaariosivuni
-
sunne/heikki
- Junior Member

Väliaikatietoja heikosta lenkistä; Ko. kiekko on pysytellyt syrjemmässä, mihin olen sitä yrittänyt ruokkia. Se on alkanut taas syömään kunnolla
. Haavat ovat parantuneet, mutta rintaevissä ei kyllä näy mitään kasvua (mahtavatko kasvaa takaisin ollenkaan
?) Tänään näin tuon sisupussin jo antavan takaisin lähes samalla mitalla
, joten toivoisin tuon nyt tuosta toipuvan. Suunta ainakin on hyvä. Olemme myös lisänneet kasvillisuutta, mutta se nyt kestää vähän aikaa kasvaa riittävän isoksi (Kiekko viihtyy altaan yläosissa, ja allas on 70 cm syvä).
Tuosta väliseinästä ajattelisin, että joku verkkosysteemi esim. siitä kankaasta, jota laitetaan pikkuballeriinojen helmaan, voisi olla hyvä. Jotkut painot vaan alas, että se pysyy paikoillaan. Verkkoon kyllä taitaisi kertyä kaikki pikkup..ka, mitä altaassa kelluu
. No, ideaa voi joku lähteä kehittelemään, jos tahtoo. Voisihan tuo menetellä ainakin lyhytaikaiseen eristämiseen. Toivottavasti ei vaan kalat jäisi siihen loukkuun
.
Tuosta väliseinästä ajattelisin, että joku verkkosysteemi esim. siitä kankaasta, jota laitetaan pikkuballeriinojen helmaan, voisi olla hyvä. Jotkut painot vaan alas, että se pysyy paikoillaan. Verkkoon kyllä taitaisi kertyä kaikki pikkup..ka, mitä altaassa kelluu
[tuosta väliseinästä....
Rautakaupasta valkoista muovista hyttysverkkoa, plexistä tai tms. rimoista kehykset, verkko kiinni jollain monista konsteista ja kehys pingoitetaan altaaseen. Ei tarvitse olla kovin tiiviisti jos isompia kaloja, mutta tukevasti. Itsellä toiminut hyvin, myös kavereilla. Eikä maksa paljoa. käytetty aikoinaan lähinnä lehtikalojen kutua suojelemaan.
T:Kari
Rautakaupasta valkoista muovista hyttysverkkoa, plexistä tai tms. rimoista kehykset, verkko kiinni jollain monista konsteista ja kehys pingoitetaan altaaseen. Ei tarvitse olla kovin tiiviisti jos isompia kaloja, mutta tukevasti. Itsellä toiminut hyvin, myös kavereilla. Eikä maksa paljoa. käytetty aikoinaan lähinnä lehtikalojen kutua suojelemaan.
T:Kari
"salakka hupussa "
Väliverkko?
Itselläni on akvaarion keskellä ollut väliaikaisesti (puoli vuotta) vihreää tylli -kangasta väliverkkona. On toimnut todella hyvin. Vesi kiertää, mutta kuitenkin erottaa sopivasti kutuparin muusta akvaariosta.
Kannattaa kokeilla, jos on mahdollisuutta tai tarvetta.
Kannattaa kokeilla, jos on mahdollisuutta tai tarvetta.
Minulla ei ole kyllä kunnia omistaa kiekkoja, mutta tuli vaan tuosta verkko-hommelista mieleen, että esim. tarlattanista voisi tehdä sen verkon, ja tehdä puusta kehykset (korkeus se akvaarion korkeus, ja syvyys sen mitä se on) ja nitojalla laittaa se tarlattan kiinni kehyksiin, ja sitten tunkea hiekan sisään, sekä sivuista tukea kivillä tms.