Konnanputki vai pennilehti?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Konnanputki vai pennilehti?

Viesti Kirjoittaja Ariadne »

Auttakaapas selvittämään kumpi kasvi akvaariossani oikein on. Elikkä ostin eläinkaupasta kasvin jota myyjä epäili konnanputkeksi, mutta en nyt millään saa selvitettyä onko se varmasti konnanputki, koska kuvissa en näe selkeitä eroja konnanputken ja pennilehden välillä.

Katsoin Markku Varjon 100 akvaariokasvia(?) kirjasta molempien kasvien kuvia ja mielestäni kasvini muistutti hiukan enemmän konnanputkea, etenkin kun siinä on aika isot ja tuuheat ilmajuuret lehtien alla eikä kirjan kuvassa pennilehdessä ollut ollenkaa ilmajuuria. Lisäksi yhden toisen kirjan kuva konnanputkesta oli kuin otettu juuri minun kasvistani.

Mutta toisaalta taas kun katson netistä joitakin kuvia, muistuttaa kasvini enemmän pennilehteä koska monissa kuvissa konnanputkessa on paljon vähemmän lehtiä kuin kasvissani joka on yhtä tuuhea kuin useiden kuvien konnanputki. Kuitenkin myös netistä löytyy konnanputken kuvia jotka on kuin otettu kasvistani.

Joten jos kenelläkään on hyviä vinkkejä miten voisin tunnistaa kasvini, olisin todella kiitollinen. Sekin on jo hieno juttu, jos joku saa tästä sepostuksesta jotain selkoa.
on se rankkaa olla pieni ja karvainen - onneksi minä olen vain pieni
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Mikä on lehden halkaisija? Pennilehden lehti on jotain sentin luokkaa halkaisijaltaan, konnanputken kahdesta ylöspäin.
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Isoimmat lehdet ovat halkaisijaltaan ainakin 2cm joten sen mukaan se olisi konnanputki.

Mutta vielä netissä surffaillessani törmäsin uuteen asiaan. Konnanputken sanotaan olevan kotoisin Etelä-Amerikasta, mutta niin sanotaan pennilehdenkin. Minä kun luulin pennilehden olevan jostain ihan muualta. Ja itseasiassa millään muulla ei olisi niin paljon väliä kuin sillä, että omistaisin juuri Etelä-Amerikkalaisen lajin.

Lisäksi huomasin, että eräillä sivuilla sanotaan pennilehdellä olevan suorempi varsi kuin konnanputkella, joten senkin mukaan minulla voisi olla konnanputki.

Lisään vielä, että sellaisen asian olen huomannut kuvissa, että pennilehti on ohuempivartista ja hennomman näköistä kuin minun kasvini. Ja edelleenkin kasvini lehtien alapuolella on juuritupsut, joita en ole nähnyt kuvissa pennilehdellä.
nerdbar
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nerdbar »

hmm ota muhun yhteyttä niin selvitellään yhdessä. Mulla on apacherin servu mennyt jumiin siksi ei ole enää jaossa kasvikuvia lajeittain . (vaikka) e-mail miksu@kymp.net.
sabri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sabri »

Mulla on altaassa kasvi jota olen pitäny konnanputkena, mutta sen lehdet ovat halkaisijaltaan noin 5 cm lukuunottamatta aivan uusia lehtiä.
Ja lisäksi olen ymmärtänyt että pennilehden lehdet ovat tosiaankin jotain luokkaa 1cm, eli ihan selvästi pienempiä....
Voi tietty olla että tuo mun kasvi on sitte joku ihan muu 8O
Naura ittelles ennenku muut kerkiää!
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Saankin ilmeisesti kikkailtua kuvan siitä kasvistani tänne tämän päivän aikana, joten jospa se hiukan helpottaisi määrittelyä :)

---------------------------

Ja tässähän sen kasvin kuva nyt sitten on:

http://www.expansemedia.com/hanna/kasvi.jpg
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Konnanputkihan se siinä.

Ilmajuuret ovat melko hyvä tunnistuskeino, paitsi että on niitä pennilehdelläkin, mutta ei aivan yhtä säännönmukaisesti. Ne ovat vain täysin erinäköisiä, konnanputkella ne ovat lyhyehkönä tupsuna lehden alla, pennilehti taas kasvattaa ohuita, pitkiä juuria.

Koko ei aina ole hyvä tunnistuskeino. Konnanputki kituessaan voi jäädä hyvinkin pieneksi ja pennilehdelle olen mitannut kolmenkin sentin halkaisijaa(mutta se kasvatti siinä vaiheessa jo ihan erilaista lehteäkin, oli hitusen erinomaisissa oloissa nimittäin :).

Lehden muoto ja "materiaali" ja sitten varren paksuus(pennilehdellä varsi on hyvin ohut vaikka se kasvaisi muuten kuinka isona tahansa) ovat parhaimmat keinot tunnistaa. Konnanputken lehdet ovat liukkaat ja suhteellisen paksut, pennilehti taas tuntuu kuivemmalta ja on ohutlehtinen. Konnanputken lehdet ovat paljon tarkemmin herttaamaiset kun pennilehden lehdet ovat epämääräisen malliset.

Konnanputki tuoksuu myös voimakkaasti kun lehden murskaa sormien välissä. Konnanputki kasvaa myös enemmän siksak-tyyliin ja tähtää suoraan pintaan kun pennilehti jää haahuilemaan pinnan alle.

Konnanputki rasvainen, pennilehti kuivakka ;)

Niin, ja pennilehti on aasialainen.
Viimeksi muokannut rain-, 16:17, 17.08.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

sabri kirjoitti:Mulla on altaassa kasvi jota olen pitäny konnanputkena, mutta sen lehdet ovat halkaisijaltaan noin 5 cm lukuunottamatta aivan uusia lehtiä.
Voi tietty olla että tuo mun kasvi on sitte joku ihan muu 8O
Kyllä konnanputken lehdet voi helpostikin kasvaa 5 cm halkaisijaltaan, kun olosuhteet ovat kunnossa...ainakin itselläni kasvaa ja rehottaa...
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kiitos paljon tunnistusavusta! Etenkin rain- kirjoitti niin selkeät tunnistuskeinot, ettei enää voi edes epäillä etteikö kasvini olisi konnanputki ja hyvä niin, sillä nyt se saa jäädä Etelä-Amerikkalaiseen akvaariooni :D
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Oho, kylläpä osaakin olla pennilehden näköinen! En yhtään ihmettele ettet erottanut [;)]
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Konnanputki vai pennilehti?

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Täällä on myös ongelmia kasvin tunnistuksessa. Olen pitänyt kasviani pennilehtenä, mutta nyt en ole enää varma. Jotkut lehdet ovat halkaisijaltaan 3-4 cm. Osaisiko joku kertoa kumpaa kasvia tuo on?

Kuva
Toinen kuva
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
lendu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lendu »

^Sanoisin että toi on konnanputkea.

http://www.pieniakvaariokauppa.fi/index ... &Itemid=27" onclick="window.open(this.href);return false;
^tuolla on hyvät kuvat pennilehdestä ja konnanputkesta.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Kyllä tuo taitaa konnanputki olla. Kiitos paljon.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”