Kalat jotka ovat epäiltyjen listoilla: Haarniskamonnit, partamonnit, helmirihmat, lehtikalat, mustatetrat, kupari ja täplämonnit. Olisiko jollain jotain kokemusta aiheesta??
Öiset äänet
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
riikkaaalto
- Junior Member

Öiset äänet
Ollaan parina yönä miehen kanssa ihmetelty että mikä ihme siellä akvaariossa rellestää? Kuuluu sellaista naksuttavaa ääntä tai sitten joku kala pitää pinnalla jotain kummaa leikkiä. En vaan ole onnistunut keksimään kuka tai mikä äänen aiheuttaa.
Kalat jotka ovat epäiltyjen listoilla: Haarniskamonnit, partamonnit, helmirihmat, lehtikalat, mustatetrat, kupari ja täplämonnit. Olisiko jollain jotain kokemusta aiheesta??
C. Sterbaitko sitä lässytystä pitävät? Minä olen aina mielessäni syyttänyt siitä partamonneja, mutten ole koskaan nähnyt tai saanut ketään kiinni itse teosta. Olen ajatellut, et se partis lutkuttaa lasia kuono osin pinnalla ja saa äänen siten aikaan.dth kirjoitti:Täälä ainakin monniset (etenkin helmimonniset) "maiskuttavat" siinä pinnassa yöllä. Syitä en edes lähde arvailemaan. 8-)
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Tiedä häntä, josko olisivat useammat levää nautikselvat lajit. Meillä ainakin tummaleväpleko "nassuttelevat" pinnassa pitkin yötä. Se kuullostaa suo kävelyltä. Ja naksuttelua pitävät tiikerinuoliaiset. Aamuisin, hämärissä, parveilevat kiljumassa ruokaa. Eli ei ne kalat niin äänettömiä ja tylsiä ole ollenkaan 
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
-
NesteHukka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Joskus olen ollut sen verran hyvässä kännissä (=hajua ja kuorsausta), että olen ihan välien ylläpitämisen nimissä nukkunut sohvalla, eli akvaarion vieressä, ja kyllä sieltä kaikenlaista kuuluu. Tuolla on tuo Magnafloat kelluva leväraappa, niin jos tummaleväpleko rapsuttaa levää siitä, niin kuuluu selkeä "raps, raps, raps,"
Toisinaan kuuluu sellaisia kummallisia törähdyksiä. Enpäs tiedä että voisiko selkäuimarit olla vastuussa niistä.
Leväbarbit tietty välillä suhauttavat pinnassa.
Tummaleväplekon äänet ovat kuitenkin kaikista hauskoimmat.
Tummiksen ilman otto pinnasta pimeässä ( pimeässä se on rauhallisempi) kuulostaa suurinpiirtein samalta, kuin ihminen aukaisisi suunsa ammolleen, ja vetäisi äkkinäisesti suun kautta ilmaa.
Toisinaan kuuluu sellaisia kummallisia törähdyksiä. Enpäs tiedä että voisiko selkäuimarit olla vastuussa niistä.
Leväbarbit tietty välillä suhauttavat pinnassa.
Tummaleväplekon äänet ovat kuitenkin kaikista hauskoimmat.
Tummiksen ilman otto pinnasta pimeässä ( pimeässä se on rauhallisempi) kuulostaa suurinpiirtein samalta, kuin ihminen aukaisisi suunsa ammolleen, ja vetäisi äkkinäisesti suun kautta ilmaa.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Minulla meteliä pitää partamonni. Eräänä yönä havahduin akvaariosta kuuluvaan "paukahteluun", ihmeääneen enivei. Olin ihan varma että koko allas ratkeaa liitoksistaan, mutta sepä olikin vain monni joka "pomppi" etulasissa levää laiduntamassa. Joka kerran kun se irrotti imukuppinsa lasista, kuului napsahtava ääni.
When I grow up, there will be a day
When everybody's got to do it my way!
When everybody's got to do it my way!
Minulla kuparimonniset tulevat joskus valojen sammuttua kutenmaan ihan pinnan tuntumaan. Läiske ja loiske kertoo aika selvästi, mitä puuhataan 
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Mulla on joku tiikerinuoliaisista ottanut tavakseen aikaisin aamulla naksutella pinnan tuntumassa. Olen epäillyt, että se popsii pintakasveja, mutta varmuutta asiasta ei ole. Ekoilla kerroilla piti nousta ylös katsomaan että onko tikru hypännyt altaasta ulos kun on niin äänekästä naksutusta, mutta niin ei ollut sentäs käynyt. 
-
riikkaaalto
- Junior Member

Asia ratkesi
Syylliseksi tähän kummalliseen mysteeriin paljastui eilen illalla meilläkin partamonni! Iloinen levänsyöjämme menee pitkin takalasia siten että se välillä hyppii lasissa ja välillä veden pinnan yläpuolella. Kyllä muuten lähtee kova ääni.Minulla meteliä pitää partamonni. Eräänä yönä havahduin akvaariosta kuuluvaan "paukahteluun", ihmeääneen enivei. Olin ihan varma että koko allas ratkeaa liitoksistaan, mutta sepä olikin vain monni joka "pomppi" etulasissa levää laiduntamassa. Joka kerran kun se irrotti imukuppinsa lasista, kuului napsahtava ääni.
ps. meillä ei ole tiikerinuoliaisia (vaikka niistä kyselinkin), on liian pieni akvaario niin vilkkaille parvikaloille.
Partamonnien imukuppiäänestä tulee mieleeni hauska (ehkei partiksen mielestä tosin) tapaus muutama vuosi takaperin. Vanhemmillani oli akvaario, jossa oli talonmiehenä partis. Siisteyden kanssa aina yhtä tarkka äitini oli innostunut putsaamaan kasveja, eli nappasi kasvit ylös vedestä ja vei keittiön tiskipöydälle tarkoituksenaan saksia huonot lehdet pois. Yhden kasvisatsin tuotuaan ja lähtiessään seuraavaa hakemaan, kuuli hän tiskipöydältä äänekkään SMAK! ja mietti mikähän se oli mutta jatkoi seuraavan kasvisatsin hakemista. Sitten alkaessaan katkomaan huonoja lehtiä/oksia pois, nosti hän yhden kasvin ilmaan ja sen alla tiskipöydällä talouspaperin päällä köllötti selällään iso partiskoiraamme imukuppisuu ammollaan!
Voi sitä kauhua, kun se taisi olla se kala, jota äitini eniten pelkäsi! No onneksi sentään uskalsi kyseisen talouspaperin päällä kiikuttaa partiksen takaisin akvaarioon.
Voi sitä kauhua, kun se taisi olla se kala, jota äitini eniten pelkäsi! No onneksi sentään uskalsi kyseisen talouspaperin päällä kiikuttaa partiksen takaisin akvaarioon.
-
mursuttelija
- Starting Member

Hmm... Pitää tähän väliin ilmoittaa, että itse nukun alle kahden metrin etäisyydellä kahdesta altaasta joissa asuu yhteensä mm. 9 okamonnia. Niistä etenkin viisi kurnuokamonnia tuntee silloin tällöin tarvetta evätä minulta yöunet. Ei sillä, että se rupsutus varsinaisesti häiritsisi unta, mutta silloin tulee yleensä jumitettua TV lumisateelle ja sen valossa tuijoteltua niiden koheltamista.