Jalusta Leca-harkoista
Valvoja: Moderaattorit
Jalusta Leca-harkoista
Olen tilaamassa 200 cm pitkää, 50 cm leveää akvaariota ja ajattelin rahapulassani valmistaa jalustan leca-harkoista. Harkkojen pituus näyttäisi olevan standardinomaisesti 590 mm, joten todennäköisesti rakennan jalat siten, että ne ovat poikittain akvan alla. Onko kukaan rakentanut tällä tavoin? Montakohan leca-harkkopinoa tällaisen pytyn alle kannattaisi sijoittaa jotta tulos olisi 100% kestävä ja varma?
No mulla on metrin pituisessa 3 pinoa. 5 tai 6 voisi olla hyvä.. ehkä
Päälle sitten vielä tukeva levy. Tapio Martimolla taisi olla ison altaan (n. 1000 l) alla yhteensä 9 pinoa, hän voinee itse kertoa jos olen väärässä
No hänellä on kuitenkin sen verran leveäkin tuo akvaario, että takana on pari pinoa poikittain.
No, löysinpä kuvankin tuosta Tapion alustasta: http://www.sunpoint.net/~vajaakuutio/jalusta.jpg
taisin muistaa väärin tuon pinojen määrän
Altaan mitoista en tiedä.

No, löysinpä kuvankin tuosta Tapion alustasta: http://www.sunpoint.net/~vajaakuutio/jalusta.jpg
taisin muistaa väärin tuon pinojen määrän

Harkkoja on kyllä yli yhtä kokoa, omani ovat jotain noin 24x24x18. Jos käytät pitkittäin 60cm pitkiä harkkoja altaan alla niin kaksi pinoa vierekkäin päätyihin ja keskelle. Siis niinkuin näin
leca leca leca
leca leca leca
Tukeva vanerilevy harkkopinojen päälle, siihen solumuovi ja purnukka. Myös harkkojen alle kannattaa laittaa ohut levy, jottei lattiaan jää jälkiä. Varaudu muuten siihen, että harkot murenevat koko ajan vähän eli älä vie imuria kauas
leca leca leca
leca leca leca
Tukeva vanerilevy harkkopinojen päälle, siihen solumuovi ja purnukka. Myös harkkojen alle kannattaa laittaa ohut levy, jottei lattiaan jää jälkiä. Varaudu muuten siihen, että harkot murenevat koko ajan vähän eli älä vie imuria kauas

Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Voi ne lecat pistää myös näinkin päin..
http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 14662.jpeg
Altaan pohjan mitat ovat 250cm x 80cm..
Kuvassa harkot ovat vielä harmaat, mutta nykyään maalattu valkoiseksi.
Harkopinojen määrä riippuu myös altaasi alle tulevan levyn tukevuudesta..
itse käytin 30mm filmivaneria (varastossa olis vieläkin ylimääräinen 250x70cm pala)
http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 14662.jpeg
Altaan pohjan mitat ovat 250cm x 80cm..
Kuvassa harkot ovat vielä harmaat, mutta nykyään maalattu valkoiseksi.
Harkopinojen määrä riippuu myös altaasi alle tulevan levyn tukevuudesta..
itse käytin 30mm filmivaneria (varastossa olis vieläkin ylimääräinen 250x70cm pala)
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ajattelin laittaa harkkoni juuri päinvaistoin tuonne altaan alle kuin tuossa Tapion ratkaisussa... eli ei näin:
I I I I
I I I I
vaan näin:
_ _ _ _
_ _ _ _
Mahtaako tuosta järjestelystä koitua joitakin onkkelmia?
Vaikuttaako tuo mureneminen mielestäsi harkkojen kestävyyteen, Tapio? Itse ajattelin olla ovela ja rakentaa harkoille puukehikon ympärilleen...ei murenat haittaa...
I I I I
I I I I
vaan näin:
_ _ _ _
_ _ _ _
Vaikuttaako tuo mureneminen mielestäsi harkkojen kestävyyteen, Tapio? Itse ajattelin olla ovela ja rakentaa harkoille puukehikon ympärilleen...ei murenat haittaa...

No jos jartzulla kestää noin päin, niin eiköhän se ole ihan hyvä ratkaisuTuukkah kirjoitti:Ajattelin laittaa harkkoni juuri päinvaistoin tuonne altaan alle kuin tuossa Tapion ratkaisussa... eli ei näin:
I I I I
I I I I
vaan näin:
_ _ _ _
_ _ _ _
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Harkot voi myös maalata, niin kuin tuossa Tapion kuvassa. Samoin olen minäkin maalannut ja hyvin ovat pysyneet kasassa. Ei murenon murenoa ole näkynyt. Varmaan jos vasaralla hakkaa niin murenee, mutta muuten ei niin helposti, kuin maalaamaton

Oho... enpä huomannut tuota Jartzun viestiä tuossa välissä... juuri noin ajattelinkin koko systeemin. Ongelmaksi täsä vaiheessa näyttäisi nousevan vielä ulkosuodattimen sijoituspaikka... kaavailin sitä alunperin tuonne harkkojen väliin. Jos taas tankkini tulee olemaan 200 cm ja harkot ovat 590 mm pitkiä, niin nuo kaksi rakoa olisivat ainoastaan 11,5 cm leveitä...eipä taida suodatin moiseen koloon sopia...
Suunnittelu jatkukoon...

Suunnittelu jatkukoon...
Minulla on pienen altaan (240) alla kahdeksasta H150-harkosta ja neljästä H75 (muistaakseni, siis litteä umpiharkko) koottu jalusta, jossa isommat ovat pystyssä ja litteät harkot niiden päällä altaan pituussuuntaan. Kuvankin kai voisi joskus yrittää ottaa, mutta idea on siis suunnilleen se että altaalla on kahdeksan "jalkaa" ja etu- ja takareunassa aina jalkaparin päällä litteä harkko. Sitten 30 mm vaneri ja 25 mm styrox. Alla hyllylevyn kappaleet lattiaa suojaamassa.
Mika
Mika
Aivan, "tolppajalat". Onhan noilla harkoilla puristuslujuutta 3MN/m2 eli akvaariokäyttöön vähintäänkin riittävästi, kunhan puristus on tasaisesti jakautunut. Vähän käsitystä suuruusluokasta antaa se, että esim. minun 240-litraiseni lienee jotain 300-kiloinen, ja sen kannattelemiseen voisi äärimmilleen vietynä käyttää n. 0,001 m2 kevytsoraharkkoa eli vaikkapa reilut kolme senttiä suuntaansa olevaa palasta. Tietenkään tämä ei todellisuudessa onnistuisi monestakaan syystä, mutta lienee selvää että varmuusvara on melkoinen.
Mika
Mika
Joskus vuosia sitten minulla oli 180x55x55 altaan jalkoina ihan tavalliset valkeat koristetiilet , kuusi kuuden tiilen jalkaa, ja ihan hyvin kesti..
Mutta nuo kahdeksan lecaa saat melko varmasti halvemmalla kuin esim.
36kpl koristetiiliä..
Mutta nuo kahdeksan lecaa saat melko varmasti halvemmalla kuin esim.
36kpl koristetiiliä..
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
-
- Advanced Member
Pitänee ensinnäkin korjata, että harkkopinoja on altaani alla hieman eri tavalla, kuin sinä tuossa esitit. Oikeasti ne ovat suurinpiirtein näinTuukkah kirjoitti:Ajattelin laittaa harkkoni juuri päinvaistoin tuonne altaan alle kuin tuossa Tapion ratkaisussa... eli ei näin:
I I I I
I I I I
vaan näin:
_ _ _ _
_ _ _ _
Vaikuttaako tuo mureneminen mielestäsi harkkojen kestävyyteen, Tapio? Itse ajattelin olla ovela ja rakentaa harkoille puukehikon ympärilleen...ei murenat haittaa... 8-)
_ _ _
| I I |
Eli neljä harkkopinoa on altaan etulasian tasalla poikittain ja kolme harkkopinoa on puolestaan altaan takalasin suuntaisesti takana piilossa. Harkkoja on siis yhteensä 21 kappaletta.
Altaani on pohjamitoiltaan 200 cm x 80 cm. Koska yhden lecaharkon pituus on vain 60 senttiä, jouduin tekemään tuollaisen ratkaisun. Itsekin mietiskelin tuota Jartzun ratkaisua aikanaan, mutta päätin laittaa nuo etummaiset harkot poikittain siksi, että altaan alle muodostuu mukavia pieniä osastoja, joihin pääsee altaan etupuolen kautta. Niihin voi sitten laittaa suodattimia, tavarakärryjä tms roinaa.
Koska altaasi on "vain" 50 senttinen, toimisi tavanomainen harkkopinojen poikittain laittaminenkin varmasti. Eli näin:
I I I I
Riippuen ostamasi harkon leveydestä, riittäisi kolmekin pilaripinoa ihan hyvin. Harkkojen puristuslujuushan on todella kova - niitähän käytetään kesämökeissä perustuksen pilareina. Jos harkkojen tekniset tiedot kiinnostavat enemmänkin, niin niitä löytyy betoni.comista.
Maalaaminen todella auttaa murenemiseen. Iso työhän siinä on, mutta mielestäni lopputulos on vaivan arvoinen myös ulkonäön kannalta. Tietysti hyväksi havaittu tapa olisi verhoilla koko jalusta jollain kankaalla, mutta itse en kangasta tuohon halunnut käyttää. Tuohon esittämääsi puukysymykseen en osaa ottaa kantaa.
Niinkuin Tapio totesi, maalaus on hiukan isotöistä,mutta kannattaa.
Itse ajattelin tehdä ensin puulevystä kehikon jalustan ympärille kolmella levyllä näin:
l__________l
..siten että
siinä olisi päädyssä olevien levyjen alla pienet pyörät, joten se olisi tarvittaessa helppo vetäistä altaan alta pois vaikkapa siivouspäivänä.
Tosin, voihan tuollaisen levytyksen tehdä aina myöhemminkin jos harkojen katselu alkaa tympimään![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Itse ajattelin tehdä ensin puulevystä kehikon jalustan ympärille kolmella levyllä näin:
l__________l
..siten että
siinä olisi päädyssä olevien levyjen alla pienet pyörät, joten se olisi tarvittaessa helppo vetäistä altaan alta pois vaikkapa siivouspäivänä.
Tosin, voihan tuollaisen levytyksen tehdä aina myöhemminkin jos harkojen katselu alkaa tympimään
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Tuli tuosta harkkojen pinnoituksesta mieleen että veljeni laittoi takan taloonsa ja hän pinnoitti piipun antiikkilaastilla. Osti sitä K-raudasta ja sitä on kaiketi kahta eri väriä (valkea ja joku muu) ja kahta raekokoa.
Kun levittää laastin harkon pinnalle niin sen jälkeen sen pintaan voi tehdä jotain "kuvioa" esim. veljeni "töpötti" pensselillä pinnan karkeaksi. Tähän käyttöön taitaa olla sellaisia telojakin jolla voi pinnan karhentaa jos haluaa.
Voisin ainakin itse kuvitella että joskus jos minulla on harkkojalusta niin voisin laittaa tollasen pinnan, minusta se on ainakin siisti.
Kun levittää laastin harkon pinnalle niin sen jälkeen sen pintaan voi tehdä jotain "kuvioa" esim. veljeni "töpötti" pensselillä pinnan karkeaksi. Tähän käyttöön taitaa olla sellaisia telojakin jolla voi pinnan karhentaa jos haluaa.
Voisin ainakin itse kuvitella että joskus jos minulla on harkkojalusta niin voisin laittaa tollasen pinnan, minusta se on ainakin siisti.
Harkon maalaus
Millä te ootte maalannu niitä harkkoja? Käykö spray-maali? Hankin juuri pilariharkkoja...
-Strontium Dog
Täältä löytyy oma ratkaisuni. http://kuvablogi.com/blog/760/1/ Levyt tekevät alusta siistimmän näköisen ja sivukuvassa onkin jo maalaus. Ajattelin maalata/maalauttaa jotain merellistä muihinkin sivustoihin.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Meillä on ihan tavallinen putkijalusta, mutta edessä on kätevät siirrettävät kaksiosaiset levyt.
Kas tässä näin =)
Siskon allas, sama idea
Kas tässä näin =)
Siskon allas, sama idea
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ei toimi linkit, kopioitko ne sisäänkirjautuneena?
Valmontin siskon allas
Valmontin allas
You're welcome, dear

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
NäinAdrianna kirjoitti:Ei toimi linkit, kopioitko ne sisäänkirjautuneena?
Valmontin siskon allas
Valmontin allas
You're welcome, dear

Valmontin siskon allas
Valmontin allas
-
- Elite Member
- Viesti:
Ei näy näköjään Valmontin kuvat, jostain syystä ei voi suoralinkittää? No irc-galleriastahan nuo löytyy
.
-
- Elite Member
- Viesti:
Niin ja minun linkittämässäni minulla toimii, mutta ei sinulla? Joku mätä tuossa linkityksessä on, galtsusta löytyy kuvat.tuvu kirjoitti:Katsopas aikaisempi viestini, siinä ainakin minulla toimii
edit: Tällähän ei ole mitään tekemistä enää alkuperäisen aiheen kanssa
-
- Starting Member