Välskärit

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Petteri
Junior Member
Junior Member

Välskärit

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Zebrasoma flavescens ja Z. scopas, sopeutuvatko yhteiselämään? Kesän kuumuuden seurauksena hirmunen leväbuumi ja pitäisi saada kunnon niittokone Z. flavescensin "kaveriksi".

Oliko se niin, että tuo kaksikko ei syö samaa levää, mutta ulkonäkönsä puolesta saattavat kinastella. Ja niin että Z. scopas syö samaa levää kuin Salarias fasciatus?
BenZo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BenZo »

Ainakin Zebrasoma flavescens ja Ctenochaetus strigosus (Keltasilmävälskäri) sopivat hyvin yhteen, kunhan laittaa altaaseen samaan aikaan. :)

Kokemukseni mukaan strigo on huomattavasti parempi ja ahkerampi levän syöjä kuin flavescens. Tarkkana vaan kun ostat, että on terve.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Z. flavescens ja Z. Xanthurum ovat minulla tulleet ihan hyvin toimeen, mutta ensimmäiset kaksviikkoa oli todella hirveää verilöylyä.

Mulla muuten auttoi, kun rakensin keskelle allasta näköesteen. Kalat tappelivat hiukan vähemmän, kun eivät jatkuvasti nähneet toisiaan.
Silakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Silakka »

BenZo kirjoitti:Ctenochaetus strigosus
Tämä on kyllä levänsyöjä kovimmasta päästä. Kannattaa vain muistaa, että ei tule toimeen toisen hyvän levänsyöjän, viherluikeron kanssa. En tiedä miksi, mutta monet ovat sanoneet niin, ja olen itsekin kokenut sen...
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Re: Välskärit

Viesti Kirjoittaja ealex »

Petteri kirjoitti:Zebrasoma flavescens ja Z. scopas, sopeutuvatko yhteiselämään? Kesän kuumuuden seurauksena hirmunen leväbuumi ja pitäisi saada kunnon niittokone Z. flavescensin "kaveriksi".

Oliko se niin, että tuo kaksikko ei syö samaa levää, mutta ulkonäkönsä puolesta saattavat kinastella. Ja niin että Z. scopas syö samaa levää kuin Salarias fasciatus?
Yleisesti ottaen kaksi Zebrasoma sopivat huonosti yhteiselämään akvaariossa, erityisesti jos niitä ei laiteta sinne samanaikaisesti, lisäksi löysin Z. scopas kalasta seuraavan kuvauksen: The Brown Tang has dietary and habitat requirements similar to those of the Yellow Tang but is a much more common species. Eli tämän mukaan söisivät samaa ruokaa - tappelut olisivat entistä todennäköisempiä.
elpuri
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elpuri »

Silakka kirjoitti:
BenZo kirjoitti:Ctenochaetus strigosus
Tämä on kyllä levänsyöjä kovimmasta päästä. Kannattaa vain muistaa, että ei tule toimeen toisen hyvän levänsyöjän, viherluikeron kanssa. En tiedä miksi, mutta monet ovat sanoneet niin, ja olen itsekin kokenut sen...
No niin, nostetaanpa vanha kissa pöydälle... Hankintalistalla ovat tai ainakin olivat molemmat sekä strigosus että salarias. Mikseivät ne sovi yhteen?
Liirum laarum
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Itseasiassa C. strigosus on ollut mulla aina aika agressiivinen kaikkia uusia kaloja kohtaan mutta Salarias sitä ottaa pannuun todella paljon jostain syystä :)
Se nyt on sellaista leikkimielistä kisailua ja kun mulla on paljon kiveä Salariakselle niin mitään varsinaista ongelmaa ei ole... itse asiassa olen välillä vakuuttunut, että Salarias tahallaan härnää C. strigosusta :D
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Kuten tatu oikeastaan totesikin, että tila auttaa kaloja viihtymään paremmin. Minulla ainakin molemmat välsyt haluavat oman nukkumaluolan. Kinaa tulee, jos molemmat menevät samaan, mutta aika hyvin ovat sitoutuneet omiin koloihinsa.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Jeps, silloin kun minulla oli salarias niin se sai strigosuksen ihan raivon partaalle. Viherluikero on kuitenkin keltasilmälle liian nopea ja pääsee helposti piiloon ennenkuin keltasilmävälskäri saa sen kiinni. Ainoa ongelma on, että salariaksen syöntihetket jäävät aika lyhyeksi kun strigosus on välittömästi sen persheeshä kiinni. Ei aavistustakaan miksi viherluikero ärsyttää keltasilmävälskäriä niin paljon, mikään muu mulla ollut kala ei ole ikinä saanut samanlaista aikaiseksi.
Lusse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lusse »

Moi !

Ilman muuta keltasilmä välskäri jos haluat oikein tehokkaan levänsyöjän, minulla oli myös keltavälskäri ja tulivat oikein hyvin toimeen keskenään !
Kaikki saa ja kaikilta saa mutta kaikki ei saa kaikilta !
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”