Pohjalannoite

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Juska
Junior Member
Junior Member

Pohjalannoite

Viesti Kirjoittaja Juska »

Kävinpä tuossa Helsingin akvaariokeskuksessa Ruoholahdessa purkamassa yleistä turhautumistani siihen, ettei kasviakvaristille ole tarjolla mitään järkeviä NPK-lannoitteita. Hyllyt kyllä notkuvat kaikenlaista hivenainelannoitetta, mutta ei mitään apua kasviakvaarion huutavaan typpi- ja fosfaattipulaan. Mutta eipä ollakaan, Petri taikoi alahyllyltä Aquaflora-pohjalannoitteen ja totesi, että tässä tavarassa pitäisi olla myös typpeä ja fosforia. Kotona purkin avattuani huomasin, että tämäpä hauska yhteensattuma: meinaan, että oli sen verran tutun näköistä tavaraa.

Juttu menee suurinpiirtein näin: Tuossa keväällä kävin Helsingin Stockmannin puutarha- ja huonekasviosaston lannoitetuotteita läpi sillä silmällä, että mikä näistä voisi toimia myös akvaariossa. Löysin huonekasveille tai parvekekasveille tarkoitettuja Pokon-merkkisiä keinotekoisia kasviravinnerakeita, jotka lupasivat luovuttaa sisältämänsä ravinteet hitaasti. Ajattelin, että tämä voisi toimia akvaariossa pohjaravinteena. Ostinkin tavaraa yhden laatikon ja tyrkkäsin pinseteillä teelusikallisen rakeita yksitellen Glossostigma-maton alle. Ei mennyt kuin viikko, kun näki, mihin kohtaan pohjaa rakeita oli laittanut, eli selvä parannus kasvussa oli nähtävissä. Vesiarvoissa rakeiden lisäys ei näkynyt. Ainoa ongelma oli se, että rakeet olivat kovin pieniä ja pelleily niiden kanssa pinseteillä kävi hermoille. Ajattelin, että olisipa kiva, jos näitä saisi jotenkin suurempina möykkyinä.

No niin, nyt palataan tuohon Aquaflora-lannoitteeseen. Luin purkin kyljestä, että pakkaus sisältää pihkalla yhteen liimattuja lannoiterakeita. Tämä ei vielä soittanut kelloa, mutta avattuani purkin näin edessäni ilmiselviä yhteenliimattuja Pokon-rakeita. Ihan kiva idea tuo pihkalla liimaus.

Niin, nyt siis kaikki wanna-be-amanot tai sielultaan hollantilaiset kauppoihin, sillä saatavana on tuote, jonka pitäisi olennaisesti helpottaa kasviakvaarion ylläpitoa.

Aquaflora-lannoitepurkkia voi käydä vilkaisemassa myös osoitteessa http://www.aquaflora.nl/other.html

Maahantuoja on Euro-Pet Trading Tampereelta, josta voit pyytää kauppiastasi tavaraa tilaamaan, jos sitä ei ole hyllyssä.

Akvaarioalan valmistajille tyypilliseen tapaan valmisteen tarkkaa sisältöä ei kerrota, mutta jos kyseessä on tosiaankin Pokon-rakeet, niin Aquaflora-lannoitteen NPK-arvot olisivat 17-3-11 (muistaakseni, minulla ei ole Pokon-rakeita tässä nyt).
"If the desired tank seems too expensive, settle for a cheaper one" - Takashi Amano
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Pohjalannoite

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Juska kirjoitti:Ihan kiva idea tuo pihkalla liimaus.
Joku tosin oli taannoin tappanut pihkaisella juurakolla kalansa. Tämä pihkana käyttö liimana jopa todistaisi pihkan liukenevan veteen.

Näitä hirssintähkän näköisiä lannoitteita kyllä näkyi akvaarioissa jo joskus vuosikymmeniä sitten, joten mistään uudesta keksinnöstä tuskin on kyse.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Jep - sainpa minäkin käsiini purkillisen samaa tavaraa AW:n sisustuskilpailupalkinnon osana. Mulla noita on tosin ollut noita pohjassa nyt vasta ehkä viikon, joten mulla ei kommentteja vielä ole.

Toinen makroja sisältävä akvaariolannoite on Seran FlorePlus. Niitä mulla on ollut käytössä jo vähän aikaa, mutta täytyypi sanoa, etten ole kovin kummoisia huomannut.

Kati
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

maisu kirjoitti: Joku tosin oli taannoin tappanut pihkaisella juurakolla kalansa. Tämä pihkana käyttö liimana jopa todistaisi pihkan liukenevan veteen.
Muistatko mitään tarkempia yksityiskohtia tapauksesta? Tuolla kun on suihkun nurkassa todella komea iso kuusen kanto odottamassa akvaarioon laittoa. Nyt sitten alkaa kovastikin epäilyttämään sen turvallisuus vaikka aiemmissa keskusteluissa kotimaisia havupuita onkin kehuttu akvaarioon sopiviksi.
Maisu
Elite Member
Elite Member

mysli kirjoitti:Muistatko mitään tarkempia yksityiskohtia tapauksesta?
Ei tarvitse muistella, kun on tuo hakutoimintokin olemassa. Tällä kertaa hakusanaksi sopii, todella yllättäen, pihka*.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=7840
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

maisu kirjoitti: Joku tosin oli taannoin tappanut pihkaisella juurakolla kalansa. Tämä pihkana käyttö liimana jopa todistaisi pihkan liukenevan veteen.
No hyvä etten ole kuullut samoja juoruja pihkan haitoista. Noin vuosi takaperin onnistuin tervaamaan about koko saunan keittämällä pihkaisia kuusen juurakoita padassa. Kunnon höyrykylvyn jälkeen päätyivät akvaarioon. Ei ole tullut vuodessa ruumiita, ainakaan pihkan ansiosta. Ensimmäisen kuukauden ajan muuten tuoksui koko akvaario erittäinkin paljon kuuselle ja pinnassa lillui pari päivää veden vaihtojen jälkeen öljymäinen kerros, joka tuoksui pihkalle. Itse asiassa kun nyt oikein tarkkaan mietin, niin ensimmäinen kuoleman tapaus sattui 11 kuukautta kantojen lisäämisen jälkeen, joten tuskin pihka ainakaan oli siihen syynä.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Niin, ei se pihka kovin helposti voi kaloja tappaa, ei ainakaan minulla tappanut kun kerran laitoin kunnon tervaskannon akvaarioon. Tuosta mainitusta keskustelusta, missä kirpparilta hankittu kanto tappoi kaloja, pitää muistaa että kantohan saattoi olla jollakin aineella käsitelty. Syy ei siis välttämättä ollut juuri pihka.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

En usko hetkeäkään että pihka olisi siellä ketään tappanut. Kanto haisi pihkalle, josta johtopäätös, ne kuoli pihkaan.

Pihka ja sen kuivatislaamalla valmistettu lopputuote Terva, ovat erittäin huonosti veteen luikenevia eväksiä.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Maisu
Elite Member
Elite Member

John D kirjoitti:Pihka ja sen kuivatislaamalla valmistettu lopputuote Terva, ovat erittäin huonosti veteen luikenevia eväksiä.
Miten nuo ravinteet sitten ovat käytettävissä pihkalla liimatusta ravinnehärdellistä?
Juska
Junior Member
Junior Member

maisu kirjoitti: Näitä hirssintähkän näköisiä lannoitteita kyllä näkyi akvaarioissa jo joskus vuosikymmeniä sitten, joten mistään uudesta keksinnöstä tuskin on kyse.
Näinhän se on. Varmaan näitä Aquaflora-rakeita on tehty iät ja ajat ja ehkä niitä on tuotu tänne Suomeenkin jo vuosia. Hollantilaiset harrastajat ovat varmaan työntäneet Pokon-rakeita akvaarioihinsa heti, kun ne on joskus historiassa keksitty. Ongelma on vain siinä ettei tällainen tavallinen tuore kasviakvaarionharrastaja täällä Suomessa tiedä siitä yhtään mitään. Minulla on hyllyssä yli metri suomen-, saksan ja englanninkielistä akvaariokirjallisuutta, jonka pääasiassa pitäisi käsitellä kasviakvaarioharrastusta. Monessa teoksessa on upeita kuvia kasviakvaarioista. Ainoa mikä kirjoista puuttuu on selkeät kokonaisvaltaiset ohjeet siitä miten tällainen kasviakvaario perustetaan ja ylläpidetään. Vai onko jollain tietoa sellaisesta kirjasta tai lehdestä?

Ilman nettiä olisin jo varmaan luopunut koko harrastuksesta. Sen verran turhauttavaa tämä puuha on välillä ollut. Netistä (myös tältä palstalta) olen löytänyt melkein kaiken sen tiedon, jonka avulla olen päässyt eteenpäin ja nyt näkyy jo valoa tunnelin päässä, että homma voisi lähteä todella toimimaan.
"If the desired tank seems too expensive, settle for a cheaper one" - Takashi Amano
Maisu
Elite Member
Elite Member

Juska kirjoitti:Ainoa mikä kirjoista puuttuu on selkeät kokonaisvaltaiset ohjeet siitä miten tällainen kasviakvaario perustetaan ja ylläpidetään. Vai onko jollain tietoa sellaisesta kirjasta tai lehdestä?

Ilman nettiä olisin jo varmaan luopunut koko harrastuksesta. Sen verran turhauttavaa tämä puuha on välillä ollut. Netistä (myös tältä palstalta) olen löytänyt melkein kaiken sen tiedon, jonka avulla olen päässyt eteenpäin ja nyt näkyy jo valoa tunnelin päässä, että homma voisi lähteä todella toimimaan.
Mikä erityisesti ei tähän mennessä ole toiminut?

Metri kasviakvaariokirjallisuutta... En itsekään pääse samaan vaikka käsittääkseni olen aika paljon hamstrannut. Jaksaisitkos joskus naputella listan kirjoistasi vaikka mailina?
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

maisu kirjoitti:
John D kirjoitti:Pihka ja sen kuivatislaamalla valmistettu lopputuote Terva, ovat erittäin huonosti veteen luikenevia eväksiä.
Miten nuo ravinteet sitten ovat käytettävissä pihkalla liimatusta ravinnehärdellistä?
Ravinnepelletit/pallerot liukenee, pihka jää. Pihka vain sideaineena. Kehoitan testaamaan. Mene vanhaan puusaunaan, länttää pihkapallero hiuksiin, yritä tämän jälkeen pestä se pois.

Tärpätti taitaa olla paras pihkaliuotin, muuten ko. testi päättyy hiusten leikkuuseen.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Juska
Junior Member
Junior Member

maisu kirjoitti:
Mikä erityisesti ei tähän mennessä ole toiminut?
Tämä NPK-puoli. Hivenaineet, valo ja hiilidioksidi on OK. Näistä asioistahan on myös paljon kirjallisuudessa eikä niistä sen enempää, mutta tämä NPK, sen ratkaisu on ollut haussa. Tavallisessa akvaariossa tämän NPK-asian voi jättää kalojen harteille, mutta kasviakvaariossa jossa on valoa ja hiilidioksidia millä porskuttaa, tulisi näitä kai lisätä, kun koko homma näyttäisi muuten kaatuvan. Olen koettanut löytää sopivaa NPK-pohjalannoitetta ja/tai -nestelannoitetta ja niiden annostelua. Näistä asioista ei paljon kirjallisuudessa puhuta. Parhaat lähteet näyttäisivät olevan www.aquabotanic.com ja www.drak.de joiden avulla olen nyt pääsemässä jonkinlaiseen ratkaisuun.
maisu kirjoitti:
Metri kasviakvaariokirjallisuutta... En itsekään pääse samaan vaikka käsittääkseni olen aika paljon hamstrannut. Jaksaisitkos joskus naputella listan kirjoistasi vaikka mailina?
Kirjoitin, että metri, joka pääosin käsittelee aihetta. Osa on siis ihan peruskirjallisuutta. Ei minulla mitään erikoista ole. Amanot TFH:lta (engl.) ja Bede Verlagilta (saks.). Pari Kasselmania. Yksi pieni saksankielinen hollantilaisesta akvaariosta. Aqua Journalin kuusi englanninkielistä numeroa. ADA:n akvaariokilpailujulkaisut 2001-2002. Ja tietenkin Varjon 100 akvaariokasvia, joka ei yhtään häpeä näiden ulkomaalaisten rinnalla.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Juska kirjoitti:Tavallisessa akvaariossa tämän NPK-asian voi jättää kalojen harteille, mutta kasviakvaariossa jossa on valoa ja hiilidioksidia millä porskuttaa, tulisi näitä kai lisätä, kun koko homma näyttäisi muuten kaatuvan.
Mulla on altaissa sen verran kalaa, että tuota ei ole tarvinnut miettiä kuin kerran. Sekin päänraapiminen loppui, kun hiffasin nitraattitestini olevan susi... Nitraatit pysyy nykyisellään suht hyvin aisoissa (vedenvaihto 1x/vko), mutta loppumaan ne eivät pääse.

Muuten... miten homma näyttää kaatuvan? Levää? Kasvu huonoa? Sekä että? Etkö saa allasta alulle vai onko tullut taantuma?
Olen koettanut löytää sopivaa NPK-pohjalannoitetta ja/tai -nestelannoitetta ja niiden annostelua. Näistä asioista ei paljon kirjallisuudessa puhuta. Parhaat lähteet näyttäisivät olevan www.aquabotanic.com ja www.drak.de joiden avulla olen nyt pääsemässä jonkinlaiseen ratkaisuun.
Mitä lannoitetta nyt käytät? Jos PMDD:tä, lisää siihen kaliumnitraattia ja - öö - itse asiassa, enpäs tiedä/keksi/muista missä muodossa fosforia olisi hyvä lisätä. Ei ole ollut tarpeen. Täytyypä kaivella nettiä, kun kerkiän. Jos tietäisi mitä lisätä, oikean annostuksen löytäminen kokeilemalla ei varmaankaan olisi ylitsepääsemättömän vaikeaa.

Muita (varsin huonosti mitattavia ja itsestäänselviäkin) vaihtiksia... Valon (ja hiilidioksidin) vähentäminen, jolloin kalanruuan mukana tulevat ravinteet riittävät paremmin. Kalojen ja/tai ruokinnan lisääminen (Walstad muistaakseni neuvoo annostelemaan kalanruokaa kalojen määrän sijasta kasvien määrän ja kasvunopeuden mukaan).

Kati
Juska
Junior Member
Junior Member

Kati kirjoitti:
Muuten... miten homma näyttää kaatuvan? Levää? Kasvu huonoa? Sekä että? Etkö saa allasta alulle vai onko tullut taantuma?
No akvaarioissani on suurinpiirtein juuri nuo maitsemasi ongelmat :)

Ikävin oire on kuitenkin se, kun typet (nitraatti) kolahtaa nolliin, niin huomaakin olevansa sinileväfarmin omistaja (sinilevähän sitoo atmosfääristä typpeä, joten saa kilpailuedun tässä tilanteessa). Sinilevästä pääsin kuitenkin eroon käyttämällä laimennettua huonekasvilannoitetta (Floridor Tarjoustalosta). Huonekasvilannoitteiden huono puoli on vain siinä, että niiden typpi:fosfaatti suhde ei ole tarpeeksi suuri akvaariokäyttöön, eli pitäisi olla paljon typpeä per yksi fosfaatti. Käsittääkseni 10:1 olisi hyvä typpi:fosfaatti -suhde. Tällaista huonekasvilannoitetta ei taida olla. Floridor on muistaakseni 7:3.
Kati kirjoitti:
Mitä lannoitetta nyt käytät? Jos PMDD:tä, lisää siihen kaliumnitraattia ja - öö - itse asiassa, enpäs tiedä/keksi/muista missä muodossa fosforia olisi hyvä lisätä.
Modifioitu PMDD on käytössä. Olen hankkinut apteekista kaliumsulfaatin ja magnesiumsulfaatin.

Kemiran PuuCee Super on hyvä fosfaattilannoite. Se on superfosfaattia eli jonkinlaista kalsiumfosfaattia. Se siis periaatteessa nostaa veden kovuutta mutta käytettävä lannoitemäärä on tietenkin niin pieni ettei sillä ole merkitystä veden kovuuteen.

Olen kolunnut kauppoja myös löytääkseni hyvän typpilannoitteen, mutta akvaariokäyttöön sopivaa en ole löytänyt. Olenkin juuri tilaamassa tuota kaliumnitraattia. Se ei muuten olekaan niin helppoa. Nurmijärven Agrimarket ei ollut kiinnostunut tilaamaan minulle tuotetta tehtaalta ja totesivat että sitä kyllä löytyisi Oulun Agrimarketin varastosta 100 kg hintaan 80 euroa + rahti. En ollut kiinnostunut tästä tarjouksesta.

Pelkkä kaliumnitraatin käyttö ei kuitenkaan oikein kuullosta kivalta suodattimen kavereita ajatellen. Mitäs ne sitten hapettaa, jos kasvit vie lisätyn nitraatin päälle vielä kalojen jätöksistä tulevan typen. Ajattelinkin lisätä kaliumnitraattiin vähän ureaa (Biolan Kompostiheräte), niin saavat suodattimessakin jotain purtavaa.
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Jos akvariossa ei ole kaloja, saattaisi ammoniumfosfaatti tulla kyseeseen sopivana typpi- ja fosforilannoitteena.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
Juska
Junior Member
Junior Member

Nyt hävettää. [:I] Tuli vähän rehvasteltua liikaa tuolla kirjamäärällä. Tarkka mitta on vain 39,5 cm, joka koostuu 14 eri teoksesta. Vaimon puutarhakirjat, jotka olivat samassa hyllyssä, harhauttivat luulemaan omasta kirjavarastosta liikoja.

Toinenkin virhe tekstissäni oli. En päässyt sinilevästä eroon huonekasvilannoitteella vaan sain eräästä labrasta pienen määrän ammoniumnitraattia, jota lisäämällä pääsin pahimman yli.

Niin, ongelmani ei varsinaisesti ole se mitä pitäisi tehdä, vaan se millä tavaralla sen voisi tehdä, eli akvaariokäyttöön sopiva typpilannoite olisi haussa. Siksi olin kovin innoissani tuosta Aquaflora-lannoitteesta, koska se on yksi ratkaisu ongelmaan. Nestelannoitepuolella ainoa ratkaisu näyttäisi kuitenkin olevan tuo kaliumnitraatti, jonka saatavuus näyttäisi olevan täällä maataloustyhjiössä eli pääkaupunkiseudulla hankalampi juttu. Agrimarketin hinta pienimmälle erälle eli 25 kg:n säkille (eli elinikäiselle tarpeelle) on 20 euroa + noin 40 euroa rahti tuntemattomalla toimitusajalla. HY:n apteekin paras tarjous on 5 kg:n pakkaus 100 euroa viikon toimitusajalla. Ei kovin innostavia tarjouksia. Viimeinen oljenkorteni on eräs puutarhakauppa, josta tilasin nykyisen hivenainelannoitteeni Nutrisi HydroMikron. Tuon kaupan kautta on mahdollista tilata Schetelig Oy:n maahantuomia lannoitteita.

Muuten, jos joku porukka on aikeissa tilata itselleen PMDD-tarpeita, niin suosittelisin näitä Schetelig Oy:n tuotteita www.schetelig.com/tuotteet/2.6.html

Kaliumsulfaatti on veteenliukenevaa eikä sellaista raekökköä kuin Kemiran vastaava. Samoin rauta/hivenlannoitteeksi riittää yksi tuote esim. HydroMikro- tai Nutrimikro-jauhe eikä tarvitse otta kahta eri tuotetta kuten Kemiralla (rautakelaatti ja Hortigrow). Mielestäni tavara on myös mukavampi säilyttää jauhemudossa kuin nesteenä. Vaikka yleensä suosin suomalaista niin näissä tuotteissa on mielestäni niin selkeitä etuja, että olen tullut niitä ostaneeksi.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Juska kirjoitti:Nestelannoitepuolella ainoa ratkaisu näyttäisi kuitenkin olevan tuo kaliumnitraatti, jonka saatavuus näyttäisi olevan täällä maataloustyhjiössä eli pääkaupunkiseudulla hankalampi juttu.
Minä ostin joku aika sitten pienen määrän Ville K:lta... Ville hoi, vieläkö sitä löytyy vai tyhjensinkö kemikaliosi kokonaan :P? Mistä tuo tavara muuten oli kotoisin?

Mitä pohjalannoitteisiin tulee, ehkä kannattaisi kokeilla myös se Seran FlorePlus? En muista tarkkaan, mutta se ei tainnut olla hirvittävän arvokasta, vaikka paketti onkin suht pieni. Mun laimeat kokemukset ko. tuotteesta ovat varsin nuoret, ja lisäksi altaasta, jossa on ihan kohtuullisesti kalaa eikä siten erityistä puutetta makroista. Mun ideani oli siis lähinnä kokeilla, tapahtuisiko jotain erikoista, jos makroja tuuppaisi myös pohjaan.

Kati
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Kati kirjoitti:Minä ostin joku aika sitten pienen määrän Ville K:lta... Ville hoi, vieläkö sitä löytyy vai tyhjensinkö kemikaliosi kokonaan :P? Mistä tuo tavara muuten oli kotoisin? Kati
No eipäs löydy valitettavasti enää, mutta saatavilla periaatteessa on, jos tarvitsijoita on. Tuo kaliumnitraatti oli tilattu kemikaakeja myyvästä tukusta.

Saattaa olla, että tässä alkusyksystä tuleepi organisoitua PMDD-kimppatilaus, joten samalla voisi olla mahdollisuus hankkia tuota kaliumnitraattia. Ammoniumnitraattia tuskin kannattaa suurta määrää kimppatilata, koska olettaisin valtaosan harrastajista pitävän akvaariossaan kaloja. Tuo ammoniumhan on tunnetusti on hiukan ikävämpi kationi kuin kalium.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
Juska
Junior Member
Junior Member

Kati kirjoitti:
Mitä pohjalannoitteisiin tulee, ehkä kannattaisi kokeilla myös se Seran FlorePlus? myös pohjaan.
Mistäköhän tuota FlorePlussaa saa?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Juska kirjoitti:Mistäköhän tuota FlorePlussaa saa?
Myrtsin Faunattaressa ja Akvaariokeskuksessa olen nuita nähnyt.

Kumma muuten, http://www.sera.de ei tunne koko tuotetta... 8O

Kati
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Tuollahan oli rautakelaattikin jauheena. Taitaisi säilyä paremmin kuin liuos? Onko ko. putiikin jälleenmyyjistä ja hinnoista tietoa? Lähinnä PMDD-tarvikkeita ajattelin, eli onko näistä Kemiran kilpailijoiksi. Tietysti esim. hivenlannoitteen koostumuksen erot kiinnostaa myös.

Siitä alkuperäisestä lannoitepallerojutusta. Eikö niitä voisi sitoa yhteen savella, jota muutenkin käytetään pohjan lannoittamiseen?

Mika
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Status FlorePlus-altaassa: joku taisi kaivaa pillerin ylös. 3 pvää vedenvaihdon jälkeen nitraatit selvästi koholla, veden pinnassa sinileväkerros. Kasvit yhteyttää pirusti, kuplaa pukkaa... Kraah. Ei kiva.

Kati
Juska
Junior Member
Junior Member

Kati kirjoitti:Status FlorePlus-altaassa: joku taisi kaivaa pillerin ylös. 3 pvää vedenvaihdon jälkeen nitraatit selvästi koholla, veden pinnassa sinileväkerros. Kasvit yhteyttää pirusti, kuplaa pukkaa... Kraah. Ei kiva.

Kati
Laitoin itse sunnuntaina Aquaflora-lannoitetta toisen akvaarioni pohjaan ohjeen mukaisesti ja vaihdoin samalla veden. Seran nitraattitesti näytti ennen vedenvaihtoa lukemaa 5 mg NO3/ l. Maanantai-iltana nitraatit olivat testin mukaan hypänneet 40 mg/ l. Vaihdoin puolet vedestä. Tämä alkuhämminki kuitenkin ymmärtääkseni kuuluu NPK-pohjalannoitteiden luonteeseen, eli aluksi täytyy tihentää vedenvaihtoja ylimääräisten ravinteiden poistamiseksi. Nyt siis voi vain kädet ristissä toivoa, että tilanne rauhoittuu jossain vaiheessa.
Juska
Junior Member
Junior Member

Eilen oli tuossa Aquaflora-lannoitetussa altaassa nitraatit edelleen +40 mg/l, joten vaihdoin 60% vedestä. Aion jatkaa päivittäistä vedenvaihtoa ainakin pari viikkoa, jos nitraatit pysyvät noin korkealla. Tulen kirjoittamaan tähän ketjuun myöhemmin miten hommassa kävi, eli jouduinko häntä koipien välissä kaivaamaan lannoitteet ylös vai alkoiko homma toimia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”