Vinkkejä hiekkaan, suodatukseen ja valaistukseen...

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
boss
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Vinkkejä hiekkaan, suodatukseen ja valaistukseen...

Viesti Kirjoittaja boss »

Tervehdys!

Alkuun täytyy todeta että poden suurta myötätuntoa niitä kohtaan jotka kantavat isoja tankkeja kotiin (varsinkin kahteen pekkaan)! Nimimerkillä: tuli sitten eilen haettua tommonen 660l Akvastabil kotiin ja kannettiin se kahteen äijään... Myyjäpäässä tosin oli vielä hauskempaa, kun purkkia täyty veivailla kerrostalon varastokäytävllä varastosta sinne käytävälle ja sai laittaa akvaa pystyyn jne (mitat 200 * 55 * 60).

No, asiaan... Nyt pitäisi alkaa akvan sisustaminen. Sain mukaan Englantilaista jokisoraa aikamoisen määrän, joten ajattelin että jos sillä sisustaisi vaikka akvan toista päätä ja toiseen päähän laittaisi sitten hienompaa hiekkaa, mutta mitä? Olen ainakin lueskellut puhallushiekasta yms., mutta mikä Teidän mielestänne olisi hyvää? Ja kertokaa myös hyvät ja huonot puolet? Ja muutenkin ideoita saa kertoa! :mrgreen:
Kuinka paljon muuten hiekkaa kannattaisi mielestänne laittaa?

Ja muuten, kannattaako perustusvaiheessa jo laittaa pohjalannoke? Ja millainen lannoitus kannattaisi laittaa? Eikös vaan tuo pohjan imurointi hankaloidu aikalailla?

Sitten riittääkö mielestänne kyseiseen purkkiin seuraava suodatus/massat:

1kpl Eheim Pro 2228 ( massoina 1 * ehvimech, 2 * ehvisubstrat ja päällä suodatinvillaa)
1kpl Eheim Pro II 2128 (thermomalli) ( massoina 1 * ehvimech, 2 * ehvisubstrat pro ja päällä villaa)
Roskankerääjäksi sisään vanhasta purkista Eheim 2012

Valaistus on tällä hetkellä ilmassa mitä sitä oikein tekisi. Akvan mukana tuli kaksi osramin floraset elohopeapurkauslamppua (80W), mutta nehän eiät tuohon riitä millään. Joten siis, mitä ehdotatte? Loisteputkista en kauheasti innostu...

Hiilidioksidilevittimiä tuli kaksi kpl (Seran niitä pikkusia <100l). Minulle on tosin tulossa Saksanmaasta myös Aquamedicin <400l. Mitä jos laitan nuo kaikki neljä ja siihen pöntön pulisemaan niin onko riittävä? Ideoita!

Tuossahan sitä, olisi kiva saada kaikkiin aiheisiin kattavia vastauksia ;)

-=Boss=-

Ps: Ei mattosuodatinrävellyksiä kiitos!
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

boss kirjoitti:Sain mukaan Englantilaista jokisoraa aikamoisen määrän, joten ajattelin että jos sillä sisustaisi vaikka akvan toista päätä ja toiseen päähän laittaisi sitten hienompaa hiekkaa, mutta mitä?
Jättäisin sen jokisoran kokonaan pois, eli pohjalle pelkkää puhallushiekkaa. Ensinnäkin siitä syystä, että eri pohjamateriaalit menevät yleensä sekaisin ennemmin tai myöhemmin. Toisekseen hiekka on mielestäni paljon helpompi pitää "puhtaana". Optirocin 0,6-1,2 mm hiekka lienee suosituin. Sellainen 5-10 cm kerros (tämäkin on hieman makuasia).
boss kirjoitti:Ja muuten, kannattaako perustusvaiheessa jo laittaa pohjalannoke? Ja millainen lannoitus kannattaisi laittaa? Eikös vaan tuo pohjan imurointi hankaloidu aikalailla?
Itse en laittanut pohjalannoitetta koko pohjaan, vaan ainoastaan sitä vaativien kasvien juurille. Riippuu tietysti siitä millaisia kasveja ja miten paljon aiot istuttaa. Hiekkapohjassa olevat lannoitetabletit eivät haittaa pohjan siivoamista millään tavalla, koska hiekkaa ei imuroida samalla tavalla kuin soraa. Toiset möyhivät hiekkaa silloin tällöin (pitää varoa niiden lannotteiden nousemista pintaan), mutta kierteissarvikotilot ajavat saman asian siististi.
-minttu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

HIekasta:

Minä laitoin aikoinaan vuosia sitten suuressa tietämättömyydessäni puhallushiekan (0,6-1,2) pohjalla ja sorat toiseen päätyyn hiekan päälle (allas214L). Näytti hienolta hetken aikaan...Nyt olen kironnut typeryyttäni; sora rajähti kalojen toimesta pitkin allasta ja nousee kaikkialta hiekan pinnalle (=sorapinta hiekan päällä). Viimeksi toissa päivänä sisustaessani allasta uudelleen siilasin sitä muutaman desin pois.

Suosittelen ehdottomasti hiekkaa. Sitä ei tarvitse lapota, kasvit tykkäävät, pohjalannoiteetkin pysyvät paikoillaan ja monet kalalajit tarvitsevat hienoa hiekkaa toteuttaakseen luontaista käyttäytymistään.
"A-haa" sanoi Nasu, eikä vieläkään ymmärtänyt yhtään mitään.
boss
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja boss »

Herää kysymys... Miten olette pesseet puhallushiekan, eli millainen pesutapa voisi olla se 'järkevin'?

Lisäksi montako kiloa sitä pitäisi ostaa tommosen 5 - 10cm kerrokseen?

-=Boss=-
Nobelin
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nobelin »

Hakutoiminnolla löytyy paljon keskustelua hiekan pesusta. Itse pesin niin että hiekat altaaseen, vettä päälle ja letkulla pois. Niin kauan kunnes vesi on puhdasta. Välillä kauhoin hiekkaa edestakaisin. Vettä kuluu, mutta hermot lepää ja selkä ei mene rikki.

Itse laitoin satalitraiseen 25 kiloa hiekkaa ja nyt laitan 180 litraiseen 50 kiloa. Siitä tulee noin 5 senttiä pohjalle. Satalitraisen pohja on 35 cm x75 cm. Laske siitä kuinka paljon tarvitset!
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Ja optirocista pieni varoituksen sananen: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=

Tosiaan, sora pois ja hiekkaa vaan koko pohjalle. Mulla taisi mennä 150*60 pohjaan puhallushiekkaa (raekoko 0,6-1,5) noin 70-75kg, paksuus 5-6cm.

Esim. Biltemalta löytyy puhallushiekka, jota ei kuulemma tartte pestä lainkaan (eikä edes voi pestäkään). Toki huuhdella jotenkin kuten... Raekoko taisi olla <0,7mm.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”