Melekonen kalakeitto!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
y-sax
Starting Member
Starting Member

Melekonen kalakeitto!

Viesti Kirjoittaja y-sax »

Huh huh! Ei ole minun kalasoppani sieltä parhaasta päästä kun niin aloittelija olen vielä, mutta tarkasteltuani meidän tuttavaperheen kalakippoa, huomasin että meillä asiat voisivat olla pahemminkin.

Tuttavaperheen akvaario on 90 litrainen
ja siellä asustaa:
3 lehtikalaa
2 sinirihmakalaa
n.9 keltabarbia
4 mustatetraa
3 neontetraa
albiinomonninen
4 partamonnia
2 verkkonuoliaista (heidän mukaansa kalan nimi on tiikerikala [;)] )
5 seeprakalaa
platy
ja miekkapyrtö (joka taas heidän mukaansa on pläty <- Joo-o PLÄTY)
ja olikohan vielä muuta...

Sanonpa vaan että se akvaario oli todella TÄYNNÄ! Sitten ne puhu kuinka niiltä oli just kuollu neljäs lehtikala kun se oli jääny suodattimen väliin litistyksiin ja myös aivan jättimäinen ja JÄRKYTTÄVÄN iso huntupyrstöinen kultakala, jonka minäkin muistan nähneeni.

Nyt kun siis olen tarkemmin perehtynyt heidän akvaariotietouteensa, tiedän ettei heidän vinkkejään tarvitse ottaa kuuleviinkorviinsa! [;)]
juusoL
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja juusoL »

Huh mikä soppa!!

Ekaksi mitatkaa vesiarvot (Ph,No2, No3, Gh,Kh)

KAikki nämä pois

lehtikalat aivan liian pienessä
keltabarbitsamoin
sinirihmakalat samoin
3partamonnia pois liian monta näin pienessä
mustatetrat liian isoja
platyt tarvitsee emäksisstä ja kovaa, muut kalat ovat pehmeän ja happaman veden kaloja.
miekkapyrstöt tarvitsee emäksisstä ja kovaa, muut kalat ovat pehmeän ja happaman veden kaloja.
seeprakalat liian vilkkaita and isoja
verkkonuoliaiset liian isoja

Jätä vaikka tälläinen kalasto
'
3neontetraa vaikka 10 kpl lisää ,parvikala
albiinomonninen, 5klp lisää
1 partamonni

Näille vesiarvoksi pehmeää ja hapanta vettä lämpötila noin 24-26
y-sax
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja y-sax »

Minä olen heitä neuvoa yrittänyt, mutta kun ei niin ei! :x
En minä tässä asiassa itseasiassa spua pyytänyt, kunhan vain päivittelin kamalaa kalojen kohtelua. [;)] Kiitos kuitenkin neuvoista!

Ärsyttävää kun ne luulee olevansa oikeassa vaikka niiden akvaario on ihan pyllystä! Ja se mikä minua vielä enemmän ärsyttää on se, että ne yrittää neuvoa itse muita, miten sitä akvaariota pitäisi hoitaa! [}:)]

Jos niitä yrittää neuvoa ne hermostuu ja suuttuu :(

Harmittaa vaan niiden kalojen kohtalo.

Maailmassa on ihmisiä, joille ei pitäisi antaa lainkaan eläimiä!
marppa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marppa »

Täytyy vain sinnikkäästi ja nätisti yrittää saada heidät tajuamaan, että kalasto ei ole aivan kohdallaan. Sitten yrittää todistaa asia heille esim. jonkun pätevän kirjan taikka netistä otetun tiedon avulla. Näitä ihmisiä on paljon jotka eivät ota asioista selvää ja loukkaantuvat kun heille yrittää selittää asian oikeaa laitaa.
Tumppi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi »

Tuo kuulostaa jo niin hurjalta, että uskaltaisin väittää heidän syyllistyvän eläinsuojelurikkomukseen.

Otteita eläinsuojeluasetuksesta:
"Akvaarion veden määrän, laadun, lämpötilan, vesipinta-alan ja veden syvyyden on oltava sopivat ottaen huomioon kalalaji, kalojen koko ja lukumäärä."

"Kalaryhmiä, -parvia ja -lajeja yhdistettäessä tai tuotaessa uusia kaloja ryhmään on erityistä huomiota kiinnitettävä kalojen yhteensopivuuteen ja kalojen parvikäyttäytymiseen."

Sekä asetuksessa oleva suositus:
"Akvaariossa on vähintään 1 litra vettä kutakin enintään 5 cm mittaista kalaa kohden ja vähintään 4 litraa vettä kutakin enintään 10 cm mittaista kalaa kohden."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”