Kokolasiallas vai modifioitu kehysakvaario?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cano
Junior Member
Junior Member

Kokolasiallas vai modifioitu kehysakvaario?

Viesti Kirjoittaja Cano »

Uutta allasta oon hankkimassa kooltaan 140 x 65 x 65. Vaihtoehtoina olisi kokolasiallas, jonka kokemattomana altaanrakentajana joutuisin itse kokoamaan tai modifioitu kehysakvaario Porin akvaariokeskuksen valmistamana. Akvaariokeskuksen valmistamassa altaassa olisi hopeanväriset alumiinikehykset, mutta yläkehys olisi altaan "päältä" leikattu pois. Ainoa altaan vesiosuuden päällä oleva metalliosa olisi 3 kpl 30mm leveitä poikittaistukia.

Kumpi olisi kannattavampi? Hinnaltaan tulisivat suunnilleen samanhintaisiksi, mutta toisessa olisi jonkinlainen takuu ja ammattimies tekijänä ja olisi piankin saatavissa. Tarvittaessa voisin kokeilla altaan rakentamista, mutta Porin versio kuullostaa houkuttavalta eli Porin suhteen puolestapuhujia...?

-Cano-
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Miten on Suomessa näin vaikeata ostaa kokolasiallasta, mikään firma ei suostu oikein tekemään kokolasisena, ihmettelen suuresti, jos se on kerran vaikeampi kasata niin voisivat lähettää työntekijät koulutukseen joko Ruotsiin tai Saksaan.
Minulta jos kysyt niin neuvon tilaamaan joko Saksasta tai Ruotsista tai sitten teet itse.
Ari
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kun itse olin samassa tilanteessa, niin Saksasta tilaaminen vaikutti parhaalta vaihtoehdolta. Hieno kokolasiallas speksien mukaan tehtynä ja kotiin tuotuna kohtuulliseen hintaan.
Cano
Junior Member
Junior Member

Allas

Viesti Kirjoittaja Cano »

Mistä olette sitten hankiineet altaan sieltä Saksasta ja miten pitää toimia, että saa haluamansa kokoisen ja reiät pohjaan oikeaan paikkaan? Entä rahdin hinta?
Eikö Ari ostanut juuri Markon vanhan altaan?!?

-Cano-
Ari
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA

Viesti Kirjoittaja Ari »

Ostin Markon altaan, mutta olin juuri tilaamassa allasta Saksasta, kun Markon allas tuli myyntiin. Kyse oli päivistä. Olin suunnittelemassa jo isompaa mutta pienemmän käytetyn hankinta oli nykyisessä tilanteessa minulla parempi ratkaisu, näin ainakin toivon.

Saksaa ennen olin harkinnut juuri Porin allasta mutta suoraan sanoen inhoan alumiinikehyksiä, vaikka niistä ei olisikaan haittaa mereneläville. Muistaakseni tuo yläkehyksien leikkaaminenkin maksoi extraakin. Ja sitten kuitenkin voi jäädä pieni epäily.

Minulla oli ennen Englannin reissua "tehdas"-tekoinen kokolasinen kiekkoakvaario mustalla silikonilla ja sen jälkeen alumiinikehyksiset altaat eivät ole minun silmääni miellyttäneet. Valitettavasti ehdin myymään omani kolme vuotta sitten. Se oli varsin tarkaan samankokoinen kuin nyt Markolta ostamani allas.

Ymmärtääkseni Rambin jälkeenkin (tai siis varsinkin sen jälkeen) on ollut ainakin muutamilla henkilöillä kiinnostusta tilaamaan allasta Saksasta. Itse olin tekemässä tilausta www.aquaristic.net:stä. Tässä heidän vastauksensa silloin heille tehtyyn allas-tilaus kyselyyn:

>> ...I would like my aquarium in the following size:
>> 155 (length) x 75 (width) x 65 (height) = 756 liters.
>> It should be from 12 mm glass and I would like
>> an overflow box located in the centre of the back
>> glass and a drilled hole in the centre, near the
>> back wall, of the bottom glass. Also, I would prefer if
>> the aquarium had a support glass also in the middle.
>>
>> 1) what will be the price of the above aquarium,
>> including the overflow box and the drilled hole?

> Aquarium 490,41 euroa
> Overflow Box 86,91 euroa
> Hole 18,40 or 23,51 euroa (depending on the size)

>> 2) can you estimate the shipping cost for the two
>> aquaria, the other one will be approximately the
>> same size as the above aquarium?

> ~160 EUR

>> 3) what is the approximate delivery time counting
>> from the placement of our order?

> ~4 weeks
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Vaihtoehto on hakea Ruotsista se allas, itse olen reilun viikon päästä menossa hakemaan omaa allastani sieltä (toisen altaan lisäksi).

Allas on kokoa 120x60x60cm, kokolasia mustilla saumoilla ja kaatokulmalla (2 reikää pohjassa), lasina 10mm floatglas. Hintaa tälle paketille kertyy ~250€ (+ hakureissuun menevät kulut) mikä mielestäni ei todellakaan ole paha tuon kokoisesta kokolasikiposta.

Paikka josta altaat haetaan on Globefish Tukholmassa (www.globefish.nu). Kannattaa soittaa lasimestari Björnille (numero sivuilla) ja tiedustella hintaa jos tahtoo "lisäherkkuja" kuten kaatokulmaa, porauksia, low-iron lasia yms.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Veka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Veka »

Miten modifioida kehys akvaario, ettei haittaisi kalojen tai selkärangattomien elämää?
Riittääkö pelkkä yläreunan päällystys silikoonilla?
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Veka kirjoitti:Riittääkö pelkkä yläreunan päällystys silikoonilla?
Riittää hyvin.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Nyt ryhdyn hävyttömäksi ja mainostan tätä omaa myytävänä olevaa allastani joka on siis kokolasinen, overflown ja hanojen kera. Mukaan punainen kaapisto. Mitat n.160x65x65. Edellisellä omistajallaan allas oli merivesialtaana.

Lisää:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 31#3370231
Maikov
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Maikov »

Veka kirjoitti:Miten modifioida kehys akvaario, ettei haittaisi kalojen tai selkärangattomien elämää?
Riittääkö pelkkä yläreunan päällystys silikoonilla?
Niin että, tarkoitetaanko tässä sellaisen alumiinikehyksisen akvaarion yläkehysten sisäpuolisen pinnan päällystämistä?Ei kai tullu liian hankalasti kysyttyä? Mulla on itelläin 530 litranen allas ja jos siitä saa tuolla konstilla tehtyä turvallisen altaan, niin sitten ei tarvitsisi ostaa/tehdä itte uutta alasta :D .
homer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja homer »

Jossain mielessä olet kuitenkin hullu, jos riutan perustat... :D
Maikov
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Maikov »

homer kirjoitti:Jossain mielessä olet kuitenkin hullu, jos riutan perustat... :D
Minäkö hullu 8O ? En kai nyt sentään vaikka meriakvaarion haluaisinkin [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”