Hankkiako yksi ISO vai kaksi pienempää?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
upa
Junior Member
Junior Member

Hankkiako yksi ISO vai kaksi pienempää?

Viesti Kirjoittaja upa »

Akvaarionhankinta mietityttää meitä, joten julkituokaapa ajatuksia, ehdotuksia ja kokemuksia.
- tilanne: tilaa on käytettävissä 230 x 63
- perheen toiveet: paljon pieniä, (4-8 cm, korkeintaan 15 cm) kaloja, mutta toivelistalla on elinoloiltaan kovin erilaisia kaloja. Jopa sammakot ja ravut saavat kannatusta. Kasvien kasvatusintoakin löytyisi...
- jos päädymme kahteen erilliseen, vierekkäiseen altaaseen, niin kuinka suodatus ja valaistus on järkevintä rakentaa?
- mitähän muuta pitäisi ottaa huomioon...

Nykyisen akvaarion ovat vallanneet E-A:n pikkutetrat ja imumonnit (pehmeä, hapan, 25 C vesi). Tämä kokonaisuus on tarkoitus säilyttää.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

On ihan sama, jos otat kaksi pienempää, koska jossain välissä se yksi isompi on siellä asunnossa kuitenkin :mrgreen:

Sammakot ja kalat ei kuulu samoihin altaisiin..
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Ja marmoriravut ja kasvien kasvatus on tuhoontuomittu yhdistelmä. :mrgreen:

Minä itse henkilökohtaisesti lähtisin siitä, että kaikkea ei voi saada (lähinnä siis kalalajeista) ja hankkisin yhden ison ja sinne huolella suunnitellun kalaston. Kuukauden päästä talossa olisi kuitenkin ne kaksi pientäkin. :D
KaSu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KaSu »

aqua2002 kirjoitti:Sammakot ja kalat ei kuulu samoihin altaisiin..
Miten niin ei kuulu? Jos pistää kääpiökynsisammakoita. Ja sellaisia kaloja jotka eivät niitä kiusaa. Tavalliset kynsisammakot kyllä syövät kaikki pienemmät kalat.
~Katja~
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Kääpiökynsisammakoita tahi tuliliskoja ei saisi pitää kalojen kanssa samaissa altaissa vaikka eläinkaupasta niitä lähes poikkeuksetta näin myydäänkin.

Minä ottaisin yhden ison akvaarion mieluummin kuin kaksi pientä, mutta mä olenkin mä. :twisted:
-Chyental-
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Itse ainakin ottaisin yhden ison, saa samaan akvaarioon kunnon valikoiman esim eri tetralajeja. Suuremmat parvet on näyttävämpiä, ja noin pitkään akvaarioon saa jo erilaisia alueita, pusikkoa, kivikkoa ja mitä kaikkea haluaakaan.
Itsellä tällä hetkellä 250litranen ja tuntuu liian pieneltä kunnon tetra-akvaariolle.
Pieni akva ilmestyy kuitenkin karanteeni-, poikas- ym. akvaksi, hankit sitten yhden ison tai kaksi pienempää akvaa.
Helpoin hoitaa yksi iso ja yksi pieni, eli osta kaksi, älä kolmea. [;)]
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Jos tätä aihetta lähestyy viisaasti, niin eihän tähän ole olemassa kuin yksi fiksu vastaus, siis jos kyseessä on talouden ensimmäiset altaat. Ainakin kaksi allasta olisi viisasta hankkia. Toisen karanteenialtaaksi ja toisen "normaaliin" käyttöön. Tällä tavoin pääset minimoimaan mahdollisten tautien puhkeamista, kun karanteenaat uudet tulokkaat.

Jos kysyisi, että kuinka moni täällä on noin toiminut, niin taitaisi tulla aika huono lukema vastaukseksi. Itselläni on nyt 5 allasta, eikä niistä yksikään ole varsinaisesti karanteenikäytössä.

Siis tee niin kuin kirjoitan, äläkä niin kuin minä teen :)

-Jaani-
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

No jos mä olen akvaarioita harrastanut 17 vuotta, ja karanteeniallas on otettu käyttöön vasta n. vuosi sitten.... [:I]
-Chyental-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”