John D kirjoitti:Liimapuulevy=yhteen syrjistä liimattuja lautoja, vaneri=syyt ristiin kerroksittain liimattuja ohuita puulevyjä. Kyllä vaneri on lujempaa kuin lauta. Puhdas puu turpoaa kun vettyy, vesivaneri ei. Myönnetään kyllä että liimapuulevy on siistimpää kuin vaneri, siksi allekirjoittanut verhoileekin sen ja styroksin piiloon mäntyisellä liimapuulevyllä
Itse vetelin aikoinaan vitosia teknikkotason lujarista, mutta konepuolella laskettiin pääaisiassa teräsrakenteita. Uutta on kyllä tuo lakalla lujuuden nostaminen

Ja itse vetelin lujarista vitosia insinööritason lujarista 98-01. Ja konepuoli...tai oikeastaan energia. Eli minullakin on jäyhyysmomentit ja nyrjähdykset vielä pienen kaivamisen jälkeen takataskuissani.
Lujuuden nostaminen lakalla. Empä ole aiheeseen sen enempää paneutunut, mutta jos pintajännitystä saadaan lakalla aikaan, niin se tarkoittaa myös sitä, että lujuus kasvaa. Thats it. Tästä pintakäsittelystä ei konetekniikan lujuusoppikirjoissa käsitelty, mutta olen työelämässä tällaisiinkin törmännyt: (silikoni/laminaatti päällysteiset paperit jne.)
ava kirjoitti:Kyllä taas saa hävetä, kun ei osaa laskea edes noin alkeellisia matikanlaskuja... Ihmekkös kun musta tulikin taiteilija....
Joo, eli varmaan lisätään vielä muutama harkko lisää.
Mieheni se huokailee, että noin iso purkki oli taas pakko ostaa... Onhan tässä jalustan kanssa vähän projektia mutta eiköhän se ole vaivansa väärti!:
Nykyään kaikki lasketaan koneella, joten pieni päässälasku tuottaa välillä täälläkin päässä tuskaa!
Joo suosittelen kahta jalkaa lisää, niin ei tule liian pitkiä "tyhjiä" välejä!
John D kirjoitti:IV kirjoitti: Tosin antaa tuo lakkaus hieman myös rakenteellista lujuutta, sillä pinta kerros jäykistää hieman rakennetta.
Höpöhöpö. Jäykistää teoriassa, mutta käytännössä niin vähän ettei voi ääneen sanoa.
Lisäksi kun lakkapintaan onnistuu kolhaisemaan reijän, siitä menee vesi puuhun, puu turpoaa, pohjalasi tuumaa ettäpä räks.
Mikä on paljon ja mikä vähän? Suhteellinen käsite!
Jos kolminkertaiseen lakkapintaan "venelakka" onnistut kolhaisemaan reiän, huomaat sen varmasti, sillä se vaati joko todella painavan esineen pudottamista päälle terävä kulma edeltä tai älytöntä voimaa tylpällä esineellä kolhiessa. Joten jos reikä syntyy, on se helppo lakalla paikata.
Uretaanialkydilakalla saa melkoisen kovan pinnan, johon ei mahottoman helposti synny kolhuja.