Akvaario-allergia?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
seiska
Starting Member
Starting Member

Akvaario-allergia?

Viesti Kirjoittaja seiska »

Onko kellään kokemusta allergiasta jonka mahdollisesti aiheuttaa akvaario. Olen koivuallergikko mutta oireet on jatkuneet tähän asti ja syytä en ole keksinyt. Otimme keväällä käyttöön ulkosuodattimen noin 250 litraisessa akvaariossa ja mielestäni oireet vahvistuu istuessani siinä lähettyvillä. Olin tänään brick-testeissä eikä niissä ilmennyt mitään mikä tähän aikaan vuodesta voisi tämän aiheuttaa. :(
alini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja alini »

Kalanruoat saattavat aiheuttaa allergiaa (niissä ilmeisesti jokin valkuainen tms.) samoin joistain levistä voi saada oireita.
Käsien pesu ruokinnan ja akvaarion siivouksen jälkeen, sillä olen itse pärjännyt. Minulla oireet olivat lähinnä silmien kutinaa ja nokkosrokkoa.
Astma ja allergialiiton sivuilta löytynee yhteystietoja sellaisille henkilöille, jotka osaavat antaa hieman varmempia vastauksia.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Eihän siinä ulkosuodattimen lähistöllä ole mitään huonekasvia joka on uusi tai voi huonommin kuin aikaisemmin?

Täältä muuten löytyy toinen joka tsekkasi aamulla netistä siitepölytiedotuksen, kun silmät olivat herätessä tavallista turvonneemmat ja alkoivat ulkona valua vuolaasti. Ei pitäisi olla mitään ilmassa mikä voisi mokoman aiheuttaa, joten ehkäpä tämä on taas uusi flunssan oire.
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

Surviaiset aiheuttavat täälläpäin kutkaa jos ei pese ruokinnan jälkeen käsiä saippualla. Ovat ilmeisen allergisoivia.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Trinity
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Trinity »

Täällä ilmoittautuu yksi kala- ja akvaarioallerginen. Oma allergiani on niin paha, että lääkäri kielsi tuomasta kotiin edes sillipurkkia. Olin ihan hissukseen akvaariosta :roll: ... Oman akvaarion kanssa ei ole ollut ongelmia, kunhan en saa ihokosketusta ruuista, kaloista tai vedestä.

Siis myös kaloille voi olla niin allerginen, että silmiä kutisee ja nenä vuotaa akvaarion lähellä. Kannattaa myös katsoa, ettei likellä ole esim. limoviikunaa, joka aiheuttaa minulle samoja oireita.

Kannattaa siis testauttaa, onko kaloille allerginen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”