Sinirapuna ostetut

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Suski
Member
Member

Sinirapuna ostetut

Viesti Kirjoittaja Suski »

Ostin lauantaina kolme sinirapua. Nyt tarvitsisin tietoa kyseisistä otuksista. Onko niistä jotain vaaraa pohjalla liikuskeleville kaloille? Vesiarvot akvassa, jossa ovat nyt: pH n.7, nitriitit 0 , nitraatit n. 10, lämpö 26. Voimakas suodatus ja virtaus. Kantoja, kiviä, ruukkuja, putkia ja kasveja paljon. Kaloja altaassa (180 l.) on 3 kpl Apistogramma bitaeniata ja 6 kpl korutetroja. Lisäksi olen suunnitellut altaaseen nokkamonneja, mutta ajattelinpa ensin kysäistä noiden (Tapio, Eeva ja Emppu. :mrgreen: ) mahdollisesta aggressiivisuudesta.

http://www.wirbellose.de/arten.cgi?acti ... &artNo=058
Tuolla se alimmainen kuva olisi lähinnä noita omiani. Paitsi että rapuni ovat vielä sinisempiä ja tasaisemman värisiä. Eli mitään marmorikuviointia ei näy.
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Mistä nuo ostit. Minulla on koiras, jonka tuntee sellaiseksi noista saksien punaisista läiskistä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
2035
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja 2035 »

Sinirapuina olen itsekin ostanut noita veijareita Turun akvaario ystävien huutokaupasta. Lisää sain kaveruksia viime lauantaina..

Kokemuksen pohjalta voin sanoa, ettei niistä ole vaaraa kaloille. Meillä ovat jättäneet jopa kasvit rauhaan. Useasti sinirapuina ostettuja rapuja väitetään marmoriravuiksi, muttei ainakaan meillä niin ole. Jo kiltti käytös erottaa ne marmoriravuista tyystin.

Vesiarvoista nämä otukset ei ole tarkkoja. Meillä ovat lisääntyneet erilaisissa vesiarvoissa. Jos jotakuta kiinnostaa, kyseisiä otuksia voi kysellä multa.

Lajimääritys on ollut todellinen ongelma. Sinirapu-nimellä kulkevat Suomessa, mutta vaikka olen oikeaa nimeä etsinyt, en ole löytänyt. Tässä voisi auttaa joku viisaampi..
Suski
Member
Member

Mun isoimmalla ei näy kyllä mitään muuta väriä missään kuin sinistä. Ja pienet on sellaisia vaalean sinisiä kans kauttaaltaan. Noissa kuvissa on tuossa saksien kyljissä selvästi kyllä punaista, mutta ei sillä mun ravulla ole...

Ravut ovat Levente Bacson kasvattamia.

Sain lievän rytmihäiriön tänään, kun iso rapu kölli selällään kannon alla. Melkein soitin jo auttavaan puhelimeen( 8O ), mutta noin tunnin kuluttua Tapio taas kropsutti pitkin pohjaa tuntsikat vinossa. Mikä lie väsyttänyt pojan, kun päiväunet piti kesken kaiken ottaa... Ei mutta vakavasti, mikähän sillä oli? :|
2035
Junior Member
Junior Member

Olen ostanut ravut samalta kaverilta, eli samoja on kun sulla.

Meidän ravut tapaa joskus myös köllötellä. En usko, että siihen on mitään sen kummempaa syytä. Useimmiten ne köllöttelee ennen kuorenvaihtoa.

Varoituksen sana: epähuomiossa heitin elävän ravun pönttöön ja vedin alas, kun se oli vaihtamassa kuorta. Kuori oli jo irronnut ja siksi luulin, että se on vaan kuori, mutta rapupa oli ilmeisesti viel sisällä, kun ei tänä päivänäkään ole löytynyt altaasta....
Suski
Member
Member

No niin, aamulla löytyi ravunkuori kivien välistä ja nyt kun katsoin, se oli palasina pisin akvaa. Syövätkö kalat ja muut ravut ne kuoret? Keräsin kyllä silti ne isoimmat palat pois...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Rapu syö itsekin omat kuorensa, koska se saa nistä valmista raaka-ainetta uusiin kuoriin. Ne on siis syytä jättää akvaarioon.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Leba
Junior Member
Junior Member

Floridalainen Sinirapu

Viesti Kirjoittaja Leba »

Hei,
ajattelin selventää asiaa, joka on kiireiden takia jäännyt pois huutokauppassa. Eli ohjeet.
Se on samalla myös vastaukseni monen tässä herännen kysymykseen.

Nämä erittäin kauniit ravut ovat luonnollisesti ihan sinisiä kauttaltaan, kotoisiin Floridan vesistöistä. Ovat ilmestyneet akvaariomarkkinoille Interzoo messuilla joskus reilut 5 vuottaa sitten. Sen jälkeen harvat akvaristit kasvattivat pieniä määriä. :P
Sinirapu suosii keskikovaa, pH- taan neutraali vettä. Veden pH ei kuittenkaan saisi laskea alle 6 kuin hetkellisesti. Kuten kaikki rapueläimet nämäkin kuolevat vanhassa, pehmeässä, hapahkossa vedessä. Ravinnoksi kelpaa mikä vaan, sinnikkästi kilpailevat osuudesta kalojen kanssa. Pelletit, tablettit, pakasteruoat, keittetyt kasvikset (pleco special), hiutaleet on ravuile suurta herkkua. Kasvavaat noin 10-12 cm kokoisiksi ja viihtyvät 21-28 C asteisessa vedessä(minimilämpötila 18). Jos ne ovat nälkäisiä, tai jostain syystä stressantuneita saattavat leikellä kasveja, muuten jättävät niin kasvit kun kalatkiin rauhaan. Nämä eivät ole sama lajia kuin Jukka Järvisen isoiksi kasvavia Cherax sp. , eikä marmorirapu ( Procambarus sp.) vain:

Tämä rapu on nimeltään Procambarus alleeni.

Kuorenvaihdon yhteydessä kannattaa jättää, kuoreet veteen, ravut syövät oman kuoreensa ja täteen saavat kalsiumia talteen seuraavan isomman kuoren kovettamisen. Moni toki tekee sellaisia hätä virheitä, että luulee ravunsa kuolleen ja heitä kaikki pois. Sinne meni ravut, mahdollisesti kuorineen. Rapujen köllöttely on heille ihan normaali elämäntapa. Ravut ei turhaan liikkuu ainakin päivisin.
Kannattaa kysyä tai lukea hiukaan ravuista yleistä tietoa, jos on aikomus harrastaa. Olen pitänyt monenlaisia eliöitä, mutta ravut olivat aina lähellä sydäntäni. Ne ovat jotenkiin mieleenkiintoisia otuksia. Itselläni olisi myös muutamaa kuva CD-llä, ongelma on siinä, etten osa linkittää tänne. Ohjeita kaipaisiin.
Tässä oli lyhyesti ja ydimekkästi kaikki, mitä täytyy tietää. :roll:
Mielestäni hyvää äyriäis sivu, linkki mistä voi tarkistaa peruustietoja ja katsoa kuvia.

http://users.swing.be/sw018249/alleni_uk.htm
L. B

Kiitos Levi tiedoista. Nuo ostamani ravut ovat kyllä valloittaneet meidän perheen kokonaan. Jopa mieheni, joka ei pahemmin akvaarioistani perusta, on aivan Tapio-ravun lumoissa ja ruokkii sen pian palloksi! :mrgreen: Kasvavat ihan hirvittävän nopeasti ja liikkuvat kyllä ainakin vielä todella vilkkaasti päivälläkin (hämärä valaistus). Pienin ravuista on hommannut itselleen "akvaristin apulainen"-tittelin, sillä on tapana siivota ulkosuodattimen imupäästä kaikki roskat pois. (roskis-dyykkari!) Tapio-rapu kiipeilee myös jättiläisvallisnerian lehtiä pitkin ja jalat tutkivat tarkkaan ja nyhtävät ilmeisesti jotain lehdistä irti... Mielenkiintoisia otuksia...
timok
Junior Member
Junior Member

kysymys

Viesti Kirjoittaja timok »

Aattelin kysästä ,kun oon ittekin kiinostunut hommaamaan tommosia, et paljon tommosilla on hintaa? Monta kannattaa hommata vähintään? Onko haittaa jos akvassa ei oo peitinlaseja, kun mulla ei oo aattelin et "uivatko" ne yli laijan??
Näin se homma etenee valitettavasti?
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Voiko näitä sinisiä rapuja laittaa samaan altaaseen marmorirapujen kanssa? Siis tulevatkohan eri lajit keskenään juttuun?
JesseJ
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JesseJ »

Voiko näitä sinisiä rapuja laittaa samaan altaaseen marmorirapujen kanssa? Siis tulevatkohan eri lajit keskenään juttuun?
Minulla on ollut lähisukuinen punarapu (Procambarus clarkii) samassa akvaariossa marmorien kanssa ja huonosti ovat tulleet keskenään toimeen. Varmaan samanlaisat olisi sinisten rapujen kanssa...

Tämmöinen rapu minulla: :mrgreen:
http://www.wirbellose.de/arten.cgi?acti ... &artNo=005

Punarapuja myydään ainakin täällä Jyväskylässä, jos jotakuta kiinnostaa.
2035
Junior Member
Junior Member

Minulla nämä vekkulit ovat olleet ihan menestyksekkäästi marmorirapujen kanssa. Pohjapinta-alaa tarvii vaan olla tarpeeksi ja jokaiselle rapuselle oma piilopaikka.

Kansilasit kandee olla ehdottomasti! Sinirapuja ei ole tullut yli altaan, mutta marmoreita parikin kappaletta. Toisen kohdalla kuului ikävä krunks ääni, kun aamulla menin ruokkimaan... Nykyään altaiden kaikki pikkuruisetkin kolot on tukittu.
Leba
Junior Member
Junior Member

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Leba »

timok kirjoitti:Aattelin kysästä ,kun oon ittekin kiinostunut hommaamaan tommosia, et paljon tommosilla on hintaa? Monta kannattaa hommata vähintään? Onko haittaa jos akvassa ei oo peitinlaseja, kun mulla ei oo aattelin et "uivatko" ne yli laijan??

Heips,

olen mutamaa kappale myynnyt "ystävän hintaan" 5 erkkiä kpl (2-3 cm poikasia). Tällaisista uutuksista voi maksaa helposti vaikka 10-15 Eur/kpl.
Löytynee vielä, joitakin kappaleita innokkammille harrastajille. Turussa asuville eduuksi, mutta voin toki ne lähettää vaikka matkahuollon kautta(vastaanottaja maksaa kulut), jos mulle riittää aikaa.

Rapuja voi pitää haluttaessa vaikkaa kuinka monta, mutta täytyy muistaa:
- rapueläimet ovat hyvin reviiripitoisia
- tarvitsevat ainakiin yhtä monta piilopaikka, mutta mieluitteen enemmään
-mitä harvemmiin ne asustavat, sen parempi
- kuoreenvaihdon aikana piiloutuvat suojapaikkoihin, esim pienen kukkaruukun puolikkaseen.
-riittävästi ruokaa, ettei käy heikkoimpien kimppuun.
-kaikki ravut ovat kannibaaleja, toiset vähemmään.
-älä unohda kasvispitoista ruokaa, niin ovat kasveille ystävällisiä.

Akvaariolaseja kannatta käyttää, tosiin ne ei minulla koskaan karanneet. Jos ne karkaille täytyy etsiä syyt, että miksi:
- huonot vesiolosuuhteet(lämpötila, pH, kovuus, happitilanne)?
-nälkäinen?
-lajiominaisuudet (esim. taskuravuille täytyy järjestää kuivata maata)?
L. B

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”