Taitaapi olla historiankirjoista opiskeltavissa miten kävi kun Euroopassa viimeksi ryhdyttiin vainoamaan kissoja, ellei huomiokyky ole tämän opiskelemiseen kouluaikoina riittänyt.prboy kirjoitti:Taitaapi joka navetassa olla kissa.
Akvaariossa uivia kissoja?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Hih, hyvä pointti, Maisu
Kissasta toksoplasmoosin saaneet ovat suomessa erittäin pienessä vähemmistössä. Jos olisi se lähde tässä käden ulottuvilla niin kertoisin tarkalleen, mutta hämärän muistikuvan mukaan olisi ollut alle 15%. Toki saa peläätä suurta ja vaarallista tautia joka harvoin tappaa (paitsi jos kantajalle tulee AIDS tms - logiikka laittoi minut hieman hymyilemään). Minä olen enemmänkin huolissani myyräkuumeesta joka myös diagnosoidaan useimmiten flunssaksi ja se tauti on toidellakin tappava. Sen voi saada helposti mistä vaan missä on myyriä, eli kukkapenkistään, omakotitalonsa työmaalta (mistä isäni sen itselleen kaivoi) tai ihan metsästä. Ja se tappaa hitaasti ja kivuliaasti ja lääkärit sen kun vaan lähettää potilaan kotiin särkylääkkeiden kera. Isäni paperit onneksi sattuivat erikoislääkärin silmien alle aikalailla puolivahingossa ja isä kiidätettiin sairaalaan missä vietti kaksi viikkoa mutta onneksi pelasautui viime hetkessä ennen munuaisten pettämistä. Pari viikkoa samassa talossa missä hoidetaan AIDS-terminaalivaiheen potilaat sai tajuamaan kuinka vaarallisesta ja salakavalasta taudista on kyse.
Kaikkea voi siis pelätä. Minä pelkään myyräkuumetta. Toiset "salmonellaisia raakoja kanoja". Toiset toksoplasmoosia.

Kissasta toksoplasmoosin saaneet ovat suomessa erittäin pienessä vähemmistössä. Jos olisi se lähde tässä käden ulottuvilla niin kertoisin tarkalleen, mutta hämärän muistikuvan mukaan olisi ollut alle 15%. Toki saa peläätä suurta ja vaarallista tautia joka harvoin tappaa (paitsi jos kantajalle tulee AIDS tms - logiikka laittoi minut hieman hymyilemään). Minä olen enemmänkin huolissani myyräkuumeesta joka myös diagnosoidaan useimmiten flunssaksi ja se tauti on toidellakin tappava. Sen voi saada helposti mistä vaan missä on myyriä, eli kukkapenkistään, omakotitalonsa työmaalta (mistä isäni sen itselleen kaivoi) tai ihan metsästä. Ja se tappaa hitaasti ja kivuliaasti ja lääkärit sen kun vaan lähettää potilaan kotiin särkylääkkeiden kera. Isäni paperit onneksi sattuivat erikoislääkärin silmien alle aikalailla puolivahingossa ja isä kiidätettiin sairaalaan missä vietti kaksi viikkoa mutta onneksi pelasautui viime hetkessä ennen munuaisten pettämistä. Pari viikkoa samassa talossa missä hoidetaan AIDS-terminaalivaiheen potilaat sai tajuamaan kuinka vaarallisesta ja salakavalasta taudista on kyse.
Kaikkea voi siis pelätä. Minä pelkään myyräkuumetta. Toiset "salmonellaisia raakoja kanoja". Toiset toksoplasmoosia.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Mielestäni 15%:ssä on saman verran liikaa, jos sen olisi pystynyt ehkäisemään.Sateenkaari02 kirjoitti:Hih, hyvä pointti, Maisu![]()
Kissasta toksoplasmoosin saaneet ovat suomessa erittäin pienessä vähemmistössä. Jos olisi se lähde tässä käden ulottuvilla niin kertoisin tarkalleen, mutta hämärän muistikuvan mukaan olisi ollut alle 15%.
Kissat ovat siitä kummallisessa asemassa, että on yleisesti hyväksyttyä pitää niitä irtaallaan, juoksentelemassa pitkin naapurin pihoja. Ja tunnettuahan on että ne eivät omalle pihalle ulosta.
Kissojen omistajien tulee tuntea vastuu eläimestään, ja pitää kissansa kiinni. Kissan pitäminen kiinni on sitten taas oma juttunsa, ja olen nähnyt kissoja jotka elävät pelkästään sisällä. Sisällä olevat kissat ovat selvästi virikkeiden puutteessa, aggressiivisia sekä levottomia. Kissa ei siis kuulu kaupunkiin, ei ulos toisten ihmisten takia, eikä sisälle kissan itsensä takia.
Eikös tämä nyt päde joka tautiin?Mielestäni 15%:ssä on saman verran liikaa, jos sen olisi pystynyt ehkäisemään.

Mutta nyt on menty jo niiiiin paljon ohi aiheesta, joka oli kissat akvaariossa.
No kyllä täältäkin löytyy yksi uiva kissa. Silloin kun pari metriä pitkän altaan hommasin, niin pitihän se kroolata päädystä päätyyn aluksi. Tosin vahingossa, kun olin jättänyt kansilasit laittamatta, ja kisuhan (pöljä) ei tietenkään sitä huomannut.

Life is just a big illusion, and we all believe in it...
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Tätä olen minäkin ihmetellyt. Miksi kissa on lemmikeistämme ainoa, jonka valvomatta ulos laskeminen on hyväksyttävää? Ei kukaan päästä undulaattiansa vapaasti ulos lentämään tai kaniansa pihalle loikkimaan.Ramppa kirjoitti:Kissat ovat siitä kummallisessa asemassa, että on yleisesti hyväksyttyä pitää niitä irtaallaan, juoksentelemassa pitkin naapurin pihoja.
Ihan niin kuin muillekin lemmikeille, myös kissoille, on järjestettävä riittävästi virikkeitä. Tässäkään suhteessa kissa ei eroa muista lemmikeistä. Mikä tahansa eläin on virikkeiden puuttuessa agressiivinen, levoton tai omaa muunlaista häiriökäyttäytymistä.Ramppa kirjoitti:Kissan pitäminen kiinni on sitten taas oma juttunsa, ja olen nähnyt kissoja jotka elävät pelkästään sisällä. Sisällä olevat kissat ovat selvästi virikkeiden puutteessa, aggressiivisia sekä levottomia.
-
- Junior Member
Silloin kun hankin akvaarioni ja kalatkin oli haettu, kissa istui ensin lattialla ja tuijotti kaloja.
Sitten se keksi mennä istumaan kansilasin päälle (joka oli silloin pleksistä itse veistetty) ja yritti onkia kaloja ruokinta-aukosta tassullaan. Aika hiljaista piteli saaliin saaminen hitaiden refleksien takia
kun kala tuli ruokinta-aukon kohdalle, se ehti jo uiskennella pois ennen kuin kissa huomasi kalan ja räppäsi vettä. Nykyään se ei enää jaksa edes kiinnostua, paitsi eilen kun ongimme leviksiä altaasta pois ja ensimmäinen hyppäsi pussista laatikon kautta lattialle sätkimään. Kuitenkaan fisu ei sitten päätynyt kissan ruuaksi..

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jankutan vielä kerran tätäkin asiaa.
Jos nyt ollaan tarkkoja, niin varmasti joku prosentti tulee tuontilihan mukana, EU-kaudella yhä suurempi.
Turusta lainaten vielä kerran: "Kissa on toksoplasmoosinäytelmän päätähtiä". Mutta antaa olla.
Eipä täällä kannata kertoa mitään tietoja. Mutu voittaa ne aina. Luepa Sateenkaari uudelleen alkuperäinen viestini. Toksoplasmoosi voi lisääntyä Suomessa vain kissassa ja ilveksessä (jos nyt jätetään Korkeasaaran leijonat sun muut huomiotta). Esitätkö todella, että 85 prosenttia on peräisin ilveksestä. Älä viitsi. Kyllä suomalainen toksoplasmoosi on peräisin suomalaisista kissoista.Kissasta toksoplasmoosin saaneet ovat suomessa erittäin pienessä vähemmistössä. Jos olisi se lähde tässä käden ulottuvilla niin kertoisin tarkalleen, mutta hämärän muistikuvan mukaan olisi ollut alle 15%.
Jos nyt ollaan tarkkoja, niin varmasti joku prosentti tulee tuontilihan mukana, EU-kaudella yhä suurempi.
Turusta lainaten vielä kerran: "Kissa on toksoplasmoosinäytelmän päätähtiä". Mutta antaa olla.
Tervetuloa vaan tutustumaan neljään virikkeellistä ja tyytyväistä elämää viettävään sisäkissaan, jotka eivät ole sen enempää aggressiivisia kuin levottomiakaan. Varsin aktiivisia kuitenkin touhuamaan kaikenlaista kanssani, akvaarion vesien vaihto voittaa nykyään tiskauksessa avustamisen uutuudenviehätykselläänRamppa kirjoitti:[Kissojen omistajien tulee tuntea vastuu eläimestään, ja pitää kissansa kiinni. Kissan pitäminen kiinni on sitten taas oma juttunsa, ja olen nähnyt kissoja jotka elävät pelkästään sisällä. Sisällä olevat kissat ovat selvästi virikkeiden puutteessa, aggressiivisia sekä levottomia. Kissa ei siis kuulu kaupunkiin, ei ulos toisten ihmisten takia, eikä sisälle kissan itsensä takia.

Eiköhän se edellinen kirjoittaja tarkoittanut toksoplasmoosiin saaneita versus tartunnan saamaton osa väestöä. Näin ainakin minä asian ymmärsin.prboy kirjoitti:Jankutan vielä kerran tätäkin asiaa.
Kissasta toksoplasmoosin saaneet ovat suomessa erittäin pienessä vähemmistössä. Jos olisi se lähde tässä käden ulottuvilla niin kertoisin tarkalleen, mutta hämärän muistikuvan mukaan olisi ollut alle 15%. .
Eipä täällä kannata kertoa mitään tietoja. Mutu voittaa ne aina. Luepa Sateenkaari uudelleen alkuperäinen viestini. Toksoplasmoosi voi lisääntyä Suomessa vain kissassa ja ilveksessä (jos nyt jätetään Korkeasaaran leijonat sun muut huomiotta). Esitätkö todella, että 85 prosenttia on peräisin ilveksestä. Älä viitsi. Kyllä suomalainen toksoplasmoosi on peräisin suomalaisista kissoista. .
http://www.kandidaattikustannus.fi/TF/ch13/ch13_21.html
Toksoplasmainfektio on yksi ihmisen ja kotieläinten yleisimmistä infektioista; suuri osa maailman väestöstä sairastaa sen elämänsä aikana. Toksoplasmoosin aiheuttaja on itiöeläimiin kuuluva loinen, Toxoplasma gondii. Sen proliferatiivinen muoto, takytsoiitti, kykenee tunkeutumaan kaikkiin kehon elimiin ja kudoksiin, ja sitä tavataan infektion akuutissa vaiheessa. Toksoplasma lisääntyy suvullisesti vain kissaeläinten ohutsuolen epiteelisoluissa. Arvioidaan, että keski- ja pohjoiseurooppalaisista kissoista noin 1 % erittää ookystoja. Ulosteeseen 1-3 viikon ajan erittyvät ookystat muuttuvat tartuttaviksi (sporulaatio) olosuhteiden mukaan 1-5 vrk:n kuluttua, mutta ne voivat säilyä sopivissa olosuhteissa (lämmin, kostea) tartuttavina useita kuukausia. Ookystoista voivat saada tartunnan ihminen, muut nisäkkäät sekä linnut; näissä lisääntyminen tapahtuu suvuttomasti. Infektion edetessä ja isännän immuniteetin kehityttyä toksoplasma piiloutuu isännän kudoksiin ns. kudoskystojen sisään. Kystojen sisällä olevia organismeja vastaan elimistön immuunijärjestelmä on puolustuskyvytön, mistä syystä primaari-infektiota seuraava latenssi (krooninen infektio) jatkuu eliniän. Kystoja voi muodostua mihin tahansa elimeen, mutta niiden mielipaikkoja ovat aivot, silmänpohjat, sydän- ja luurankolihakset. Keskushermoston ja silmän infektion kliinistä merkitystä korostaa näiden elinten kykene-mättömyys regeneraatioon. Uusi isäntä (eläin, ihminen) voi saada tartunnan huonosti kypsennetyn lihan nauttimisesta (kuva 13-2). Muita mahdollisia tartuntalähteitä ovat veren- ja elinsiirrot, pastöroimaton maito, pesemättömät/kuorimattomat vihannekset ja hedelmät sekä infektoituneet kehon eritteet. Mikäli primaari-infektio tapahtuu raskauden aikana, organismit voivat läpäistä istukan, infektoida sikiön ja aiheuttaa synnynnäisen toksoplasmainfektion.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Olen samaa mieltä siitä, että kissa ei kuulu suomen luontoon, ei kaupungissa eikä maalla. Moni kissa tappaa huvikseen ja kokonaisia paikallisia lintukantoja voi hävitä taitavan kissaporukan takia (kokemusta on kolleegani kissaasta joka tuon tuosta raahaa lintuja pihaan ja jättää ne siihen. Kyseessä on leikattu kolli, eli mikään "ruokin pentueeni - jäännekkään se ei ole). Itse en olisi niin omahyväinen että heittäisin kissan pihalle kun en jaksa sen touhuilua sen sijasta että aktivoisin sen leikillä, enkä jättäisi sitä yksin ulos tuntikausiksi tiesminkä eläimen/ihmisen/koneen kynsiin. Omat kissani elävät sisällä ja ovat selkeästi rauhallisia, ihmisystävällisiä, reippaita ja ihmiseen kiintyneitä. En tiedä muiden kissoista ja siitä miten niitä hoidetaan jotta niistä saadaan aggressiivisia, mutta ei kissan todellakaan tarvitse olla aggressiivinen.Ramppa kirjoitti:Kissat ovat siitä kummallisessa asemassa, että on yleisesti hyväksyttyä pitää niitä irtaallaan, juoksentelemassa pitkin naapurin pihoja. Ja tunnettuahan on että ne eivät omalle pihalle ulosta.
Kissojen omistajien tulee tuntea vastuu eläimestään, ja pitää kissansa kiinni. Kissan pitäminen kiinni on sitten taas oma juttunsa, ja olen nähnyt kissoja jotka elävät pelkästään sisällä. Sisällä olevat kissat ovat selvästi virikkeiden puutteessa, aggressiivisia sekä levottomia. Kissa ei siis kuulu kaupunkiin, ei ulos toisten ihmisten takia, eikä sisälle kissan itsensä takia.
Toinen vaihtoehto kissanpitoon joka on yleistymässä omakotitaloissa on ulkoiluhäkin rakentaminen jolloin kissa saa nauttia ulkoilmasta, seurailla ulkotapahtumia ja vaikka napata hiiren joka uskaltautuu häkkiin.
Kiitos, tuo oli nimenomainen tutkimus johon niin kovin mutu-tuntumalla viittasin. Ja luku taisi olla hitusen alle tuon 15% jonka heitin varmuuden vuoksi koska olin varma, että luku oli varmasti alle sen. Anteeksi taas kerran etten itse kaivanut linkkiä esilleKarri kirjoitti:http://www.kandidaattikustannus.fi/TF/ch13/ch13_21.html

Minua vaivaa taas se, että akvaarioni haittaa kissojani. Ne kun tuuppaavat välillä litkiä raikasta akvaariovettä, mutta nyt kun on todettu tubi altaassani pelkään että pitkään jatkunut niiskuttelu ja nuka olisi mykobakteerien aiheuttamaa hengitystieinfektiota tms. Eli ei se akvaario ole ihan vaaraton kissalle, pitäisikö hankkiutua eroon
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Totean vielä loppuun, että toiset vain yksinkertaisesti inhoavat kissoja, eikä sitä muuta muu kuin oman kissan hankkiminen (kuten minunkin tapauksessani), ei mitkään selitykset täällä. Mitä ihminen ei tunne, sitä ihminen luonnostaan pelkää.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.