Kirjoittelua nimimerkin suojassa
Valvoja: Moderaattorit
Kirjoittelua nimimerkin suojassa
Silmään sattui Suomen Eläinsuojeluyhdistyksen tuoreen Eläinten Ystävän numerossa (3/03) artikkeli, joka käsitteli Ville Lehtovaaraa, edesmenneen Tampereen Siniriutan pitäjää.
Artikkelissä käsiteltiin mm. tietojen luotettavuutta. Osa kuului näin:
Kaikki tietolähteet eivät ole yhtä luotettavia. Lehtovaara varoittaa uskomasta kaikkea, mitä sanotaan internetin keskustelupalstoilla. "Vaikuttaa siltä, että joidenkin kirjoitusten takana on pätemisen tarve. Ollaan mukamas asiantuntijoita ja kirjoitetaan neuvoja, joita noudattamalla kyseinen tapaus muuttuisi entistä pahemmaksi. Etenkään nimimerkkikirjoituksia ei kannata edes lukea."
Niinpä, olen aika pitkälti samaa mieltä. Miksi ihmeessä akvaariokeskustelupalstalla, jonka tärkein tavoite on tiedonvälitys, ei voi esiintyä omalla nimellään? Onko sinun käyttäjätiedoissasi oikea nimesi? Jos ei, niin miksi?
Artikkelissä käsiteltiin mm. tietojen luotettavuutta. Osa kuului näin:
Kaikki tietolähteet eivät ole yhtä luotettavia. Lehtovaara varoittaa uskomasta kaikkea, mitä sanotaan internetin keskustelupalstoilla. "Vaikuttaa siltä, että joidenkin kirjoitusten takana on pätemisen tarve. Ollaan mukamas asiantuntijoita ja kirjoitetaan neuvoja, joita noudattamalla kyseinen tapaus muuttuisi entistä pahemmaksi. Etenkään nimimerkkikirjoituksia ei kannata edes lukea."
Niinpä, olen aika pitkälti samaa mieltä. Miksi ihmeessä akvaariokeskustelupalstalla, jonka tärkein tavoite on tiedonvälitys, ei voi esiintyä omalla nimellään? Onko sinun käyttäjätiedoissasi oikea nimesi? Jos ei, niin miksi?
Olen aivan samaa mieltä. Juuri tätä varten olenkin laittanut itsestäni mahdollisimman paljon tietoja, jotta muut tietäisivät minkälaisen henkilön kanssa ouhuvat. Vaikka voivathan muut luulla, että olen keksinyt henkilöllisyyteni.
Nimimerkkini on jo pitkään ollut lempinimeni, että sitäkään ei ole mistään tuulesta temmattu. Joka paikkaan en vain aina jaksa kirjoittaa koko nimeäni
Nimimerkkini on jo pitkään ollut lempinimeni, että sitäkään ei ole mistään tuulesta temmattu. Joka paikkaan en vain aina jaksa kirjoittaa koko nimeäni

dreams make life living paradise
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Puoltava esitys täältäkin.
Minäkin olen pyrkinyt laittaa itsestäni tarvittavat tiedot.
Ja amilian tavoin minäkin käytän lempinimeäni samasta syystä eli on helpompi kirjoittaa se ja samalla myös lausua. Siis jos jättää nimimerkistäni -tzu pois. Mutta samallahan maketzu on toinen lempinimeni nykyään.
Ja mitä tiedonväitykseen tulee esim Aqua-Webissä, niin tuskinpa täällä kukaan alkaa valehtelemaan tiedoistaan. Ja jokaisellahan lienee niitä henkilökohtasiakin kokemuksia, joiden perusteella opastaa toisia?
Minäkin olen pyrkinyt laittaa itsestäni tarvittavat tiedot.
Ja amilian tavoin minäkin käytän lempinimeäni samasta syystä eli on helpompi kirjoittaa se ja samalla myös lausua. Siis jos jättää nimimerkistäni -tzu pois. Mutta samallahan maketzu on toinen lempinimeni nykyään.
Ja mitä tiedonväitykseen tulee esim Aqua-Webissä, niin tuskinpa täällä kukaan alkaa valehtelemaan tiedoistaan. Ja jokaisellahan lienee niitä henkilökohtasiakin kokemuksia, joiden perusteella opastaa toisia?
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Profiilissani näkyy etunimeni, kuten myös viestien allekirjoituksessa. Sukunimeäni en uskalla käyttää julkisesti kun en osaa määritellä minkä verran se heikentää yksityissuojaani. Omana henkilönäni kuitenkin esiinnyn palstalla vaikka nicin takaa. Sinä prboy voisit varmaan kertoa omakohtaisia kokemuksia siitä, tuleeko häirikköpostia, roskapostia tai mitään muuta kun oma nimi on julkisessa levityksessä? Minun koodaajahörhöystäväni ovat ainakin aivan kauhistuttavan vainoharhaisia tietojensa levittämisestä netissä ja se on eittämättä tarttunut vähän. Eli jonkinasteista varovaisuutta noudatan.
Minä en henkilökohtaisesti ainakaan ole mikään julkisuuden henkilö vaikka moni täällä tunnistaa jo naamani
, joten sukunimeni ei varmaan tuo minkäännäköistä painoarvoa jutusteluihini. Tarvittaessa minuun saa yhteyttä sähköpostin välityksellä joten yhtä tavoiteltavissa/tunnettu kuin jos profiilissani olisi sukunimenikin.
Kutsuttakoon tätä vaikka semijulkisuudeksi, mutta minä en luota internjettiin niin paljon että levittäisin nimeäni joka puolelle. Jos haluaa argumentoida toiseen suuntaan niin netissä nimelläni ei ole merkitystä vaan ip-osoitteella jota en henk. koht osaa piilottaa joten se näkynee joka paikassa missä käyn...
Minä en henkilökohtaisesti ainakaan ole mikään julkisuuden henkilö vaikka moni täällä tunnistaa jo naamani
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kutsuttakoon tätä vaikka semijulkisuudeksi, mutta minä en luota internjettiin niin paljon että levittäisin nimeäni joka puolelle. Jos haluaa argumentoida toiseen suuntaan niin netissä nimelläni ei ole merkitystä vaan ip-osoitteella jota en henk. koht osaa piilottaa joten se näkynee joka paikassa missä käyn...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Re: Kirjoittelua nimimerkin suojassa
Mitähän pahaa Siniriutasta silloin olikaan kirjoitettuprboy kirjoitti:Kaikki tietolähteet eivät ole yhtä luotettavia. Lehtovaara varoittaa uskomasta kaikkea, mitä sanotaan internetin keskustelupalstoilla. "Vaikuttaa siltä, että joidenkin kirjoitusten takana on pätemisen tarve. Ollaan mukamas asiantuntijoita ja kirjoitetaan neuvoja, joita noudattamalla kyseinen tapaus muuttuisi entistä pahemmaksi. Etenkään nimimerkkikirjoituksia ei kannata edes lukea."
Se mikä tällä palstalla on hyvää, niin virheet takuulla korjataan. Ei tarvii olla kuin yksi pilkku väärässä kohtaa, niin kyllä puututaan.
Kaikkeen pitää olla tieteelliset todisteet yms..
Alkaa keskustelupalsta olla kaukana

T:Kristian Kari
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Kyllähän sieltä koko nimi löytyypi. Olen aina ollut sitä mieltä, että sanojensa takana pitäis pystyä seisomaan, mutta olen vähentänyt omia detaileja häirikköjen takia. Itse en onneksi ole joutunut häiriköinnin kohteeksi, mitä nyt sain yli-innokkaan ihailijan neljä vuotta sitten netin kautta, joka ei uskonut etten jätä hänen takiaan poikaystävääni tai että hänellä ei ole mun suhteen toivoakaan.
Kyllä se monta kuukautta jaksoi...

-Chyental-
Olen Sateenkaari02:n tapaan hiukan vainoharhainen nettiin levitettävien tietojen suhteen ja (piti tarkistaa) käyttäjätiedoista tuli täytettyä vain pakolliset kentät. En kyllä olisi missään nimessä väärää nimeä käyttänyt, jos nimikentä täyttäminen olisi ollut pakollista.
En käytä nimimerkkiä juksatakseni viattomia tai haistatellakseni ilman seuraamuksia. Sinänsä kyllä hyväksyn kannan, että nimimerkkikirjoitusta voi rauhassa väheksyä. Se menee kyllä mielestäni överiksi, jos täällä aletaan arvostella kommentteja sisällön sijaan sillä perusteella, onko nimi yleisessä tiedossa vai ei.
Tällä palstalla kyllä älähdetään aika nopeasti, jos joku väittää hoopoja. Itse ainakin luotan maalaisjärkeni ja AW:stä lukemieni neuvojen kombinaatioon. Maalaisjärjen ja luettujen akvaariokirjojen osuus yhtälössä on kyllä merkittävä.
Yleisemmällä tasolla nimimerkkien takana kyykistelyn vastustaminen on vähän kaksipiippuinen juttu - niin kuin esimerkiksi tuon parhaillaan tapetilla olevan mielenosoituksissa naamioitumisen. On tilanteita, joissa sananvapaus saatta edellyttää anonymiteettiä . Suljettua lippuäänestystä kai käytetään samasta syystä.
Edellinen ei millään muotoa viitannut tähän keskustelupalstaan, kunhan karkasi mopo käsistä. AW on kyllä semmoinen foorumi, jossa ylläpito voisi oikeastaan ihan hyvin vaatia itselleen täydet tiedot.
Toinen, todella hyvä idea olisi tehdä rekisteröityminen jotenkin vaikeammaksi ja palstan lukeminen mahdottomaksi. Menee ikä ja terveys, kun on addiktoitunut tähän. Puhumattakaan siitä, että on tullut vaihdettua sora hiekkaan ja mattosuodatin on kypsymässä. Hiekan pesuun ja suodattmen askarteluun on mennyt kovasti, kovasti hyvää aikaa.
En käytä nimimerkkiä juksatakseni viattomia tai haistatellakseni ilman seuraamuksia. Sinänsä kyllä hyväksyn kannan, että nimimerkkikirjoitusta voi rauhassa väheksyä. Se menee kyllä mielestäni överiksi, jos täällä aletaan arvostella kommentteja sisällön sijaan sillä perusteella, onko nimi yleisessä tiedossa vai ei.
Tällä palstalla kyllä älähdetään aika nopeasti, jos joku väittää hoopoja. Itse ainakin luotan maalaisjärkeni ja AW:stä lukemieni neuvojen kombinaatioon. Maalaisjärjen ja luettujen akvaariokirjojen osuus yhtälössä on kyllä merkittävä.
Yleisemmällä tasolla nimimerkkien takana kyykistelyn vastustaminen on vähän kaksipiippuinen juttu - niin kuin esimerkiksi tuon parhaillaan tapetilla olevan mielenosoituksissa naamioitumisen. On tilanteita, joissa sananvapaus saatta edellyttää anonymiteettiä . Suljettua lippuäänestystä kai käytetään samasta syystä.
Edellinen ei millään muotoa viitannut tähän keskustelupalstaan, kunhan karkasi mopo käsistä. AW on kyllä semmoinen foorumi, jossa ylläpito voisi oikeastaan ihan hyvin vaatia itselleen täydet tiedot.
Toinen, todella hyvä idea olisi tehdä rekisteröityminen jotenkin vaikeammaksi ja palstan lukeminen mahdottomaksi. Menee ikä ja terveys, kun on addiktoitunut tähän. Puhumattakaan siitä, että on tullut vaihdettua sora hiekkaan ja mattosuodatin on kypsymässä. Hiekan pesuun ja suodattmen askarteluun on mennyt kovasti, kovasti hyvää aikaa.

It's not an optical illusion. It only looks like one.
Chyental kirjoitti: Itse en onneksi ole joutunut häiriköinnin kohteeksi, mitä nyt sain yli-innokkaan ihailijan neljä vuotta sitten netin kautta
Heh!
Tässä iässä ja tällä sukupuolella ei ainakaan tuollaista vaaraa ole!

Nimimerkki on se millä minua muutenkin puhutellaan, muita henkilötietoja ole tarpeelliseksi nähnyt laittaa yleiseen jakoon.
Tuon takia olen kertonut nimeni, mutta en näyttänyt kuvaaniChyental kirjoitti:...joka ei uskonut etten jätä hänen takiaan poikaystävääni tai että hänellä ei ole mun suhteen toivoakaan.Kyllä se monta kuukautta jaksoi...

Kohta on Porin tytölle kosijoita taas tarjolla
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Minulla keksityn nimimerkin käyttöön on seuraava syy: tällä palstalla on aiemmin aloittanut käyttäjä, jolla on etunimeni käytössä. Toisekseen jossakin ketjussa luin vielä, että joku toinenkin omaa saman etunimen. Päätin sitten nimiväännöksen sijaan latinaa (6 ov) opiskelleena kaivaa sanakirjan esiin. Tosin ennen kuin ehdin kirjautua sain nimimerkkiin aikaan kirojoitushärön... Nyt ei edes nopeasti lukiessa sekoita minun kirjoituksiani muihin kuten nimenväännöksellä voisi käydä.
Nimimerkkiin liittyvän sähköpostin puolestaan avasin, koska roskapostin lisääntyessä sen voi huoletta sulkea ilman muita ongelmia. (Taidan olla hieman skeptikko) Opiskeluun liittyvän sähköpostin spämmäytyminen voisi olla rasittavampaa. Nimimerkkisähköpostia käytän kuitenkin omilla tiedoillani, sillä en aio kirjoitella sen suojissa netissä sellaisia asioita, joista en vastaisi henk. koht. Jos oikeasti haluaisin olla täysin anonyymi, löytäisin lähipiiristäni riittävästi neuvojia peittämään jälkeni...
Ja tiedon luotettavuuden suhteen olen nimimerkkiä kiinnostuneempi kirjoittajan käsitysten perusteluista. Toki myönnän, että jos esim. Lisa kirjoittaa kalastosuosituksen pidän sitä varteenotettaavampana kuin tunnistamattoman nimimerkin. Silti muiltakin vaikka ko. aiheeseen saa kivoja vinkkejä esim kirjoittajan kokemuksen perusteella. Ja joka tapauksessa kävisin vielä itse etsimässä haulla lisätietoja ehdotetuista kaloista.
Nimimerkkiin liittyvän sähköpostin puolestaan avasin, koska roskapostin lisääntyessä sen voi huoletta sulkea ilman muita ongelmia. (Taidan olla hieman skeptikko) Opiskeluun liittyvän sähköpostin spämmäytyminen voisi olla rasittavampaa. Nimimerkkisähköpostia käytän kuitenkin omilla tiedoillani, sillä en aio kirjoitella sen suojissa netissä sellaisia asioita, joista en vastaisi henk. koht. Jos oikeasti haluaisin olla täysin anonyymi, löytäisin lähipiiristäni riittävästi neuvojia peittämään jälkeni...
Ja tiedon luotettavuuden suhteen olen nimimerkkiä kiinnostuneempi kirjoittajan käsitysten perusteluista. Toki myönnän, että jos esim. Lisa kirjoittaa kalastosuosituksen pidän sitä varteenotettaavampana kuin tunnistamattoman nimimerkin. Silti muiltakin vaikka ko. aiheeseen saa kivoja vinkkejä esim kirjoittajan kokemuksen perusteella. Ja joka tapauksessa kävisin vielä itse etsimässä haulla lisätietoja ehdotetuista kaloista.
Epäilen, kun ei nuo kuvat ny olleet kovin hyviä...KtMan kirjoitti:Tuon takia olen kertonut nimeni, mutta en näyttänyt kuvaaniChyental kirjoitti:...joka ei uskonut etten jätä hänen takiaan poikaystävääni tai että hänellä ei ole mun suhteen toivoakaan.Kyllä se monta kuukautta jaksoi...
![]()
Kohta on Porin tytölle kosijoita taas tarjolla![]()
T:Krisse

-Chyental-
Itse kirjoitan nimimerkin suojissa siitä yksinkertaisesta syystä etten halua nähdä sitä ensimmäistäkään merkkiä häiriköinnistä. Tänne rekisteröidyttyäni sähköpostiosoitteeni oli 2 kuukautta esillä, mutta piilotin senkin mailiini sataneen viruspostin johdosta. Postien alkuperä oli hyvin helppo johtaa akvaveppiläisen saastuneeseen koneeseen. Niin halutessaan minuun kyllä saa yhteyden henkilökohtaisesti - vaikka kasvokkainkin.
Minusta nimensä julkaiseminen ei vielä tee kenestäkään netissä kirjoittavasta yhtään luotettavampaa. Väärien tietojen antaminen on ihan yhtä helppoa kuin nimimerkin keksiminen. Itse muodostan käsityksen kirjoittajasta sen perusteella mitä ja miten kirjoittaa, en sen perusteella millä nimellä kirjoittaa. Ja sanomattakin lienee selvää ettei yhdellä viestillä voi tehdä itsestään luotettavaa, sen sijaan pellen tai tyhjänpuhujan leiman voi kyllä saada.
Minusta nimensä julkaiseminen ei vielä tee kenestäkään netissä kirjoittavasta yhtään luotettavampaa. Väärien tietojen antaminen on ihan yhtä helppoa kuin nimimerkin keksiminen. Itse muodostan käsityksen kirjoittajasta sen perusteella mitä ja miten kirjoittaa, en sen perusteella millä nimellä kirjoittaa. Ja sanomattakin lienee selvää ettei yhdellä viestillä voi tehdä itsestään luotettavaa, sen sijaan pellen tai tyhjänpuhujan leiman voi kyllä saada.
coeliac disease
Re: Kirjoittelua nimimerkin suojassa
Jep. Osin samaa mieltä, mutta silti: Kannattaa olla varovainen myös sen suhteen, mitä sanotaan tieteellisissä julkaisuissa: siitäkin vain osa on totta (meidän laitoksen proffan arvio (tätähän on pirun vaikea tutkia, mutta arvion voi toki esittää) olisi, että ekonometrisista artikkeleista vain noin 20 % olisi muuta kuin sutta ja sekundaa tai hölynpölyä - muilla aloilla kenties vieläkin vähemmän...) ja totuus tunnistetaan epätotuudeksi vain hitaasti - jos laisinkaan. Nettiuskomuksisten mukava puoli on se, että niistä keskustellaan jatkuvasti, mistä tämän palstan aktiivinen argumentaatio on hyvä esimerkki.prboy kirjoitti:Kaikki tietolähteet eivät ole yhtä luotettavia. Lehtovaara varoittaa uskomasta kaikkea, mitä sanotaan internetin keskustelupalstoilla. "Vaikuttaa siltä, että joidenkin kirjoitusten takana on pätemisen tarve. Ollaan mukamas asiantuntijoita ja kirjoitetaan neuvoja, joita noudattamalla kyseinen tapaus muuttuisi entistä pahemmaksi. Etenkään nimimerkkikirjoituksia ei kannata edes lukea."
Niin netissä kuin muuallakin on toki kaikenlaisia suhaajia, jotka saattavat tahallisesti mustamaalata, häiriköidä tai yrittää päteä levittelemällä höpötietojaan. En olisi silti varma siitä, väheneekö vai kasvaako halu päteä vain sillä, että nimi näkyy profiilista. Jotkut uskovat höpötietoonsa ja levittävät sitä siksi - myös nimi näkyvillä.
Nämä ovat hiton vaikeita kysymyksiä loppujen lopuksi: miten erottaa faktat höpötyksestä? Ei nimi profiilissa mitään takaa. Oikotietä faktoihin ei ole olemassa - luulisin.
Roskapostia ei ainakaan minulle ole tullut ainuttakaan vaikka oma nimeni ja sähköpostiosoitteeni on ollut koko täällä olo aikani kaikkien halukkaiden nähtävillä niinkin selvässä paikassa kuin allekirjoituksessani.
Ja jos en asiaani voi sanoa omana itsenäni jätän sen kokonaan sanomatta... anonyymin nikin takaa päteminen väärillä tiedoilla tai jonkin muun esittäminen ei ainakaan minulle sovi.
Ja jos en asiaani voi sanoa omana itsenäni jätän sen kokonaan sanomatta... anonyymin nikin takaa päteminen väärillä tiedoilla tai jonkin muun esittäminen ei ainakaan minulle sovi.
Vain kuolleet kalat uivat virran mukana.
Vain kuolleet kalat uivat virran mukana.
Keskustelupaikka on keskustelupaikka - ei tieteellisen tutkimuksen keskus tai tieteellisen julkaisun välikäsi
Näille on omat alakohtaiset lehtensä ja muut julkaisut.
Jos jotain esittää tieteellisen näkemyksen perusteella, olisi hyvä liittää viite joukkoon. Viitteiden perusteella julkaisuja voi etsiä vaikkapa Helkan ja monien muiden sivujen avulla tai minkä tahansa yliopiston/korkeakoulun tietokannoilla - joita koulut käyttävät (ainoastaan, että tiedekirjastot taitavat vaatia sen, että on opiskelija). En tiedä, kuinka hyvin tavalliset kirjastot tarjoavat palveluita kansalaisille. Ainahan voi kysyä, tietokannat ovat kuitenkin suhteellisen arvokkaita ja siksi en yhtään epäile, vaikkei yhtä ensimmäistäkään tietokantaa löytyisi tavallisesta kirjastosta. Sinänsä jos viitteen jo tietää, voi kyseessä olevan artikkelia lukea tietysti ko. lehdestä ja tiedustella eri kirjastoista saako sitä ja, jos saa, paljonko maksaa.
Siis pointti oli se, että keskustelu-paikka on keskustelupaikka. Tieteellinen työ hoidetaan muualla.

Jos jotain esittää tieteellisen näkemyksen perusteella, olisi hyvä liittää viite joukkoon. Viitteiden perusteella julkaisuja voi etsiä vaikkapa Helkan ja monien muiden sivujen avulla tai minkä tahansa yliopiston/korkeakoulun tietokannoilla - joita koulut käyttävät (ainoastaan, että tiedekirjastot taitavat vaatia sen, että on opiskelija). En tiedä, kuinka hyvin tavalliset kirjastot tarjoavat palveluita kansalaisille. Ainahan voi kysyä, tietokannat ovat kuitenkin suhteellisen arvokkaita ja siksi en yhtään epäile, vaikkei yhtä ensimmäistäkään tietokantaa löytyisi tavallisesta kirjastosta. Sinänsä jos viitteen jo tietää, voi kyseessä olevan artikkelia lukea tietysti ko. lehdestä ja tiedustella eri kirjastoista saako sitä ja, jos saa, paljonko maksaa.
Siis pointti oli se, että keskustelu-paikka on keskustelupaikka. Tieteellinen työ hoidetaan muualla.
Ja niiden välilläkö ei ole mitään? Kalat eivät ole sen arvoisia, että niistä voisi vaihtaa tietoja aivan omalla nimellään? Kummallista, että se onnistuu monien muiden ryhmien suhteen. Olen mukana parissakin lintulistassa. Olisi ennen kuulumatonta, että siellä kerrottaisiin havainnoista nimimerkkien takaa. Meillä on erinomainen postilista kovakuoriaisharrastajille jne. Eiköhän olisi korkea aika saada sellainen akvaarioharrastustakin varten. Kumma kyllä HAS:n tai Monniklubin sähköpostilistat eivät ole eläneet muutamaa viikkoa kauempaa. Syynä varmaan on tähän AW:iin verrattuna ylen kankea tapa välittää tietoja. Planet Catfishin Forumin tapaista minä kaipaan. Siellä on mukana niin aloittelijoita kuin maailman johtavia tutkijoitakin.Siis pointti oli se, että keskustelu-paikka on keskustelupaikka. Tieteellinen työ hoidetaan muualla.
Ei niin minkäänlaista. Täytynee koputtaa puuta. Ei vaineskaan. Saamani sähköposti, jonka kykenen liittämään akvaarioihin, on ollut 99-prosenttisesti asiallista. Aivan kaikkeen en ole jaksanut vastata. Sitä en tiedä, missä määrin varsinainen roskaposti on sen vuoksi lisääntynyt. Tuskinpa paljon mitenkään. Vielä minä sen olen kaikki jaksanut tuhota.Sinä prboy voisit varmaan kertoa omakohtaisia kokemuksia siitä, tuleeko häirikköpostia, roskapostia tai mitään muuta kun oma nimi on julkisessa levityksessä?
En myöskään vähästä hätkähdä. Olen joutunut työni vuoksi olemaan paljon julkisuudessa. Viime vuosikymmenellä vedin vanhojen metsien suojelua pohtinutta työryhmää. Erilaista negatiivista palautetta tuli runsaasti kirjeitse ja puhelimitse (mutta ei sähköpostitse) tappouhkausta myöten. En vain ole viitsinyt kääntää uhkaajille toista poskea, vaan olen antanut samalla mitalla takaisin silloin kun olen voinut. Johtuneeko siitä, että olen tarvittaessa näillä erilaisilla postilistoillakin häijy. Aina kuitenkin omana itsenäni. Tuntuu kuitenkin aika naurettavalta inttää jonkun kasvottoman kanssa, jolla ei ole kanttia kertoa edes omaa nimeään. Pitäisi varmaan lopettaa kokonaan pelkällä nimimerkillä kirjoittavien tekstien kommentointi.
-
- Member
Aika vähän täällä AW:ssä kirjoitan, tai yleensäkään käyn.
Ja jos jotain kommentoin, niin se liittyy melkovarmasti jotenkin kultakaloihin
Ei ole omaa nimeä tuolla käyttäjätiedoissa, enkä sitä sinne aio laittaa. Minut on tavannut (ja altaamme nähnyt) kuitenkin niin moni täälläkin kirjoittava ihminen, että en koe kirjoittavani mitenkään "nimimerkin suojista."
Jos joku on sitten ihan oikeasti niin kiinnostunut siitä kirjoitanko soopaa kun nimeni ei ole näkyvillä, niin sähköpostitse voi ottaa yhteyttä. Minua, altaitamme ja kultakalojamme sekä karppejamme voi ihan mielellään tulla katsomaan. Kesäaikaan jos tulee niin näkee samalla ulkolammikon
Ja jos jotain kommentoin, niin se liittyy melkovarmasti jotenkin kultakaloihin
Ei ole omaa nimeä tuolla käyttäjätiedoissa, enkä sitä sinne aio laittaa. Minut on tavannut (ja altaamme nähnyt) kuitenkin niin moni täälläkin kirjoittava ihminen, että en koe kirjoittavani mitenkään "nimimerkin suojista."
Jos joku on sitten ihan oikeasti niin kiinnostunut siitä kirjoitanko soopaa kun nimeni ei ole näkyvillä, niin sähköpostitse voi ottaa yhteyttä. Minua, altaitamme ja kultakalojamme sekä karppejamme voi ihan mielellään tulla katsomaan. Kesäaikaan jos tulee niin näkee samalla ulkolammikon

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Poistin vähän aikaa sitten hyvin tunnistettavissa olevan nimeni käyttäjätiedoistani. Ajatus lähti lemmikkipalstoilla käydystä keskustelusta ja omista kokemuksista. Hulluja on.
Vuosia sitten itseäni vanhempi poikaystäväni osottautui jokseenkin epätasapainoiseksi jätettyäni hänet. Sain itsemurhauhkauksia ja hän päätti kostaa minulle tekemällä gradunsa minun liikkeistäni. Virallisesti se oli kai tiedonsiirrosta tai jostain. Joka tapauksessa tyyppi seurasi kuukausia minua kaikkialle minne menin, söi ja nukkui autossaan niin, että sivullisetkin ihmettelivät häntä. En voinut ikinä tulla pimeässä yksin kotiin. Hän jäljitti linja-autoja, joita käytin ja kertoi minulle jälkeenpäin missä olin milloinkin liikkunut ja koska valot olivat sammuneet huoneestani. Kerran taisi takissanikin olla jokin pikkuinen jäljitin ja isäpuoli löysi käytävän pistorasiasta jonkin oudon vekottimen..
Lisäksi hän teki nettiin minusta sivut, joissa oli kuulemma minusta tietoja, kuvia ja ääninäytteitä ym. Hän näytti kuinka moni oli yrittänyt rikkoa salasanan päästäkseen niille sivuille. Hän kuulemma ei ollut vielä päättänyt avaisiko sivut yleisölle vai ei.. Minä satutin häntä, nyt hän satutti minua.
Kun on muutaman kerran syyspimeällä juossut peloissaan kotiin ja yksin kotona ollessa laittanut kaihtimet kiinni, irrottanut puhelimen töpselin ja ruuvannut ovikellon seinästä irti, alkaa tulla vainoharhaiseksi. Sitä jotenkin yrittää edes vähän salata henkilöllisyyttään. Toisaalta, elämä muodostuu kovin monimutkaiseksi, jos pitää kaikesta murehtia. Niin että jonkinlainen puolisalailu sopii minullekin.
Vuosia sitten itseäni vanhempi poikaystäväni osottautui jokseenkin epätasapainoiseksi jätettyäni hänet. Sain itsemurhauhkauksia ja hän päätti kostaa minulle tekemällä gradunsa minun liikkeistäni. Virallisesti se oli kai tiedonsiirrosta tai jostain. Joka tapauksessa tyyppi seurasi kuukausia minua kaikkialle minne menin, söi ja nukkui autossaan niin, että sivullisetkin ihmettelivät häntä. En voinut ikinä tulla pimeässä yksin kotiin. Hän jäljitti linja-autoja, joita käytin ja kertoi minulle jälkeenpäin missä olin milloinkin liikkunut ja koska valot olivat sammuneet huoneestani. Kerran taisi takissanikin olla jokin pikkuinen jäljitin ja isäpuoli löysi käytävän pistorasiasta jonkin oudon vekottimen..
Lisäksi hän teki nettiin minusta sivut, joissa oli kuulemma minusta tietoja, kuvia ja ääninäytteitä ym. Hän näytti kuinka moni oli yrittänyt rikkoa salasanan päästäkseen niille sivuille. Hän kuulemma ei ollut vielä päättänyt avaisiko sivut yleisölle vai ei.. Minä satutin häntä, nyt hän satutti minua.
Kun on muutaman kerran syyspimeällä juossut peloissaan kotiin ja yksin kotona ollessa laittanut kaihtimet kiinni, irrottanut puhelimen töpselin ja ruuvannut ovikellon seinästä irti, alkaa tulla vainoharhaiseksi. Sitä jotenkin yrittää edes vähän salata henkilöllisyyttään. Toisaalta, elämä muodostuu kovin monimutkaiseksi, jos pitää kaikesta murehtia. Niin että jonkinlainen puolisalailu sopii minullekin.
Minä esiinnyn ihan omana itsenäni, Laura Heikelänä suorin selin. Minulla sama nimimerkki käytössä (eli tämä cyanique) muuallakin, kuten mm. IRCnetissä. Ainoastaan yhdessä eräässä paikkassa käytän toista vakinikkiäni. Tosin, jos jotakuta nyt niin mahdottomasti asia kiinnostaa missä liikun ja mitä teen netissä, niin pieni googletus kyllä tepsii siihen. Mutta uskon, ettei ketään kiinnosta. Minä olen ihan tavallinen ihminen kuin muutkin, minussa ei ole mitään sen ihmeellisempää kuin muissa... No, yleensä 
Ja häiriköintiä ei ole esiintynyt. Varmaan siksi, etten ole kovin kiinnostava kohde siihen touhuun.

Ja häiriköintiä ei ole esiintynyt. Varmaan siksi, etten ole kovin kiinnostava kohde siihen touhuun.

No, kun antaa tarpeeksi tietoja itsestään niin niitä tietoja saattaa kuka tahansa käyttää hyväkseen. Jos nyt laitan nimeni tähän, sen perusteella voitaisiin kaivaa puhelinnumero ja osoite + mitä vaan yksityistä tietoa. En väitä että kukaan a-w:läisistä tekisi niin, mutta tämä on avoin palsta jolta voi tiedot kerätä ihan vapaasti. Jos joku haluaa nimeni tietää niin voin sen kertoa vaikka yv:llä. Mutta netissä ei ole tapana sitä levitellä. Ei siinä mitään sen ihmeellisempää ole, kuin varovaisuus 

Mitä, prboy, erityisesti arvostat Planet Catfish -foorumissa? Olen huomannut, että myös siellä annetaan huonoja neuvoja ja kysytään samoja kysymyksiä uudelleen ja uudelleen. Olennainen ero on ehkä se, että kovan luokan asiantuntijoita on enemmän kuin Aqua Webissä, joten he voivat "revetä enempään". Eli aina riittää joku korjaamaan väärät neuvot. Sivustolle kerääntyy myös "monniharrastajien kerma" kaikkialta, missä osataan englantia ja käytetään nettiä. AW:ssä aloittelijoiden, vihkiytyineiden harrastajien ja ammattilaisten suhteet ovat toiset kuin PC:ssä, joten tulos on toinen. Onko suomalaisia akvaarioharrastajia ja -ammattilaisia liian vähän vastaavaan? Pohdinpa vain. PC:ssä on kyllä vähemmän "jupinaa ja valitusta" kuin AW:ssä - johtuisikohan englannin kielen kohteliaisuusnormeista?
Vielä omalla nimellä kirjoittamisesta:
Itse kiinnitän huomiota ennen muuta henkilön argumentin pitävyyteen, en siihen, onko nimi näkyvillä vai ei.
All in all, on toki suoraselkäistä kirjoittaa omalla nimellään, mutta periaatteessa argumentit ovat tärkeitä, eivät esittäjän nimet tai nimimerkit. Omalla nimellä kirjoittaminen ei takaa kirjoitusten laatua.
PS. Myös Gosset käytti nimimerkkiä Student. Joskus historiassa nimimerkkikirjoittaminen on ollut ainoa tapa saattaa julkiseksi kiistanalaisia tuloksia.
PPS. Olen ollut keväästä kirjoittamatta, ja huomaan, että täällä käsitellään edelleen samantyyppisiä asioita, kuten höpötiedon ja faktan erottamisen ongelmaa. Kotoisaa. Omat mielipiteeni eivät juuri ole muuttuneet, mutta nyt on taas hauskempaa toistella niitä, kun on ollut vähän väliä...
Vielä omalla nimellä kirjoittamisesta:
Ikävä tapaus. Rupesin jo miettimään, pitäisikö sittenkin jättää nimi pois profiilista ja kotisivulta.tikkuhirviö kirjoitti:Poistin vähän aikaa sitten hyvin tunnistettavissa olevan nimeni käyttäjätiedoistani. Ajatus lähti lemmikkipalstoilla käydystä keskustelusta ja omista kokemuksista. Hulluja on.
Itse kiinnitän huomiota ennen muuta henkilön argumentin pitävyyteen, en siihen, onko nimi näkyvillä vai ei.
All in all, on toki suoraselkäistä kirjoittaa omalla nimellään, mutta periaatteessa argumentit ovat tärkeitä, eivät esittäjän nimet tai nimimerkit. Omalla nimellä kirjoittaminen ei takaa kirjoitusten laatua.
PS. Myös Gosset käytti nimimerkkiä Student. Joskus historiassa nimimerkkikirjoittaminen on ollut ainoa tapa saattaa julkiseksi kiistanalaisia tuloksia.
PPS. Olen ollut keväästä kirjoittamatta, ja huomaan, että täällä käsitellään edelleen samantyyppisiä asioita, kuten höpötiedon ja faktan erottamisen ongelmaa. Kotoisaa. Omat mielipiteeni eivät juuri ole muuttuneet, mutta nyt on taas hauskempaa toistella niitä, kun on ollut vähän väliä...
Jos nyt jätetään huomiootta teihin henkilökohtaisesti syystä tai toisesta (useimmiten mustasukkaisuudesta) nurjamielisesti suhtautuvat henkilöt, jotka saavat teidän tietonne käyttöönsä oli ne AW:ssä tai ei, niin miksi otaksutte, että kukaan vammainen näkisi vaivaa teidän henkilötietojenne väärinkäyttöön sen perusteella, että nimi näkyy netissä jollakin keskustelupalstalla? Sitä kutsutaan hätävarjelun liioitteluksi. Kokonaan toinen asia on, jos tarkoituksena on kaivaa verta nenästään, niin nimettömänä on helpompi luikkia pakoon.
Mitenkäs avoimessa foorumissa voisi estää tyhmät kysymykset? Tai sen, että ei viitsitä nähdä hiukkaakaan vaivaa tietojen etsimiseen. PC:ssä löytyy vastaajia kaikentasoisiin kysymyksiin ja lopulta jokaiseen löytyy mahdollisimman oikea vastaus. Keskustelu mm. taksonomiasta on todella korkeatasoista. Vilkaisepa vaikkapa otsikkoa Panaqolus. Siinä ei intetä mutu-periaatteella, vaan tuodaan esiin asiaan liittyviä erilaisia näkökantoja.Mitä, prboy, erityisesti arvostat Planet Catfish -foorumissa? Olen huomannut, että myös siellä annetaan huonoja neuvoja ja kysytään samoja kysymyksiä uudelleen ja uudelleen. Olennainen ero on ehkä se, että kovan luokan asiantuntijoita on enemmän kuin Aqua Webissä, joten he voivat "revetä enempään". Eli aina riittää joku korjaamaan väärät neuvot.
Lempinimi vai oikea nimi?
Lempinimi tuossa tunnuksena on varmasti tuttavallisempi muoto tällaisessa "epävirallisessa" foorumissa. Jos joku laittaisi nimen tuonne tunnukseksi, niin kukaan voi kuitenkaan olla varma sen nimen aitoudesta. Osa ei kuitenkaan laita nimeään esille, vaikka se olisi "pakko" eli tämä foorumi olisi sen jälkeen täynnä "mattijamaijameikäläisiä".
Keksitty nimi ei vakuuta sen enempää asiantuntevuudesta kuin liiallinen p****njauhaminen. Lempinimenkin takaa voi puhua asiaa, kun sen osaa perustella kokemuksilla ja tieteellisillä havainnoilla ja tiedoilla.
Eikö ole parempi pitää tunnuksina henkilöä hyvin kuvaavia lempinimiä, jos ei halua nimeään julkisuuteen, ja olla ilmoittamatta omaa nimeään. Sen voi sitten ilmoittaa henkilökohtaisissa tapaamisissa ym. kerhokokouksissa. Kyllä ne asiantuntijoiden nimet kuitenkin tulevat jossakin vaiheessa esille enemmän harrastaneiden kesken.
Lempinimi tuossa tunnuksena on varmasti tuttavallisempi muoto tällaisessa "epävirallisessa" foorumissa. Jos joku laittaisi nimen tuonne tunnukseksi, niin kukaan voi kuitenkaan olla varma sen nimen aitoudesta. Osa ei kuitenkaan laita nimeään esille, vaikka se olisi "pakko" eli tämä foorumi olisi sen jälkeen täynnä "mattijamaijameikäläisiä".
Keksitty nimi ei vakuuta sen enempää asiantuntevuudesta kuin liiallinen p****njauhaminen. Lempinimenkin takaa voi puhua asiaa, kun sen osaa perustella kokemuksilla ja tieteellisillä havainnoilla ja tiedoilla.
Eikö ole parempi pitää tunnuksina henkilöä hyvin kuvaavia lempinimiä, jos ei halua nimeään julkisuuteen, ja olla ilmoittamatta omaa nimeään. Sen voi sitten ilmoittaa henkilökohtaisissa tapaamisissa ym. kerhokokouksissa. Kyllä ne asiantuntijoiden nimet kuitenkin tulevat jossakin vaiheessa esille enemmän harrastaneiden kesken.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Minä henkilökohtaisesti tunnen oloni turvallisemmaksi, jos ihan kaikkea eivät tuntemattomat ihmiset minusta saa tietää. Esimerkiksi puhelinnumeroa on mukavampi levitellä yhdelle kerrallaan. Voi olla tietysti olla typerää, mutta jos minä tunnen nimimerkillä oloni turvallisemmaksi, niin silloin pysyttelen nimimerkkini takana. Onneksi siihen on oikeus. Niin ja miksi sen ihmisen pitäisi olla vammainen, joka näkee vaivaa henkilötietojen väärinkäyttöön? Kyllä kai kaikenlaiset ihmiset siihen pystyy.prboy kirjoitti:Jos nyt jätetään huomiootta teihin henkilökohtaisesti syystä tai toisesta (useimmiten mustasukkaisuudesta) nurjamielisesti suhtautuvat henkilöt, jotka saavat teidän tietonne käyttöönsä oli ne AW:ssä tai ei, niin miksi otaksutte, että kukaan vammainen näkisi vaivaa teidän henkilötietojenne väärinkäyttöön sen perusteella, että nimi näkyy netissä jollakin keskustelupalstalla? Sitä kutsutaan hätävarjelun liioitteluksi. Kokonaan toinen asia on, jos tarkoituksena on kaivaa verta nenästään, niin nimettömänä on helpompi luikkia pakoon.
En voi sille mitään, jos jotkut ihmiset pitävät oikeuteneen käyttää nimimerkin suojaa väärin. Minä en tietääkseni ole niin tehnyt ja siksi katsonkin oikeudekseni esiintyä tikkuhirviönä.
Kirjoituksellani halusin vain ilmaista sen, että tunnen jonkinnäköistä tarvetta suojautua nimimerkin taakse. Mitä jos minusta tehdyt nettisivut olisi julkaistu (itseasiassa en tiedä onko näin käynyt