Allergiaa aiheuttavat aineet eli allergeenit voivat olla hyvin monimuotoisia. Yleisimpiä ovat valkuaisaineet, joita on siitepölyissä, ruoka-aineissa ja esimerkiksi luonnonkumissa. Nykyisin allergiat ovat entistä enemmän atooppisia, eli kyseessä on periytyvä taipumus herkistyä tavallisille allergeeneille, jolloin elimistö kehittää vasta-aineita (mm. immunoglobuliini E). Atooppinen reaktio voi olla hyvin nopea ja voimakas.
Ristireagointi eli samankaltaisiin kemiallisiin aineisiin syntyvä allerginen reaktio on myös yleistä, mutta jostain syystä siitä ei edelleenkään aina tiedetä saati tiedoteta tarpeeksi. Esimerkiksi koivun siitepölylle allerginen (olen malliesimerkki) allergisoituu helposti myös tuoreille hedelmille (omena, päärynä, banaani, nektariini, kirsikka, persikka, luumu, kiivi, passiohedelmä, ananas, avokado, mango jne.), raaoille juureksille (peruna, porkkana, palsternakka, selleri, nauris) sekä tuoreille vihanneksille (tomaatti, paprika). Lisäksi oireita voi tulla pähkinöistä, manteleista ja mausteista. Luettelin tuossa juuri liudan omia allergioitani, eli noille kaikille olen itse allerginen. Ananaksesta oireita ei ole vielä tullut, mutta vältän silti tuoreen ananaksen syömistä.
Allergioiden kanssa pärjää kyllä lääkityksellä, mutta koko ajan saa olla tarkkana siitä mitä suuhunsa pistää ja minkälaista ilmaa nuuhkii. Viime aikoina eniten on tympäissyt juuri tuo hedelmäallergia sekä mausteallergia - olen allerginen voimakkaille mausteille kuten paprika, curry, chili, kurkuma jne. Ynseää mennä johonkin etnoruokalaan ja pyytää mausteiksi suolaa ja pippuria... Saati sitten kaupassa, jossa joutuu tavaamaan joka ruokapaketin sisällysluettelon. Tavallisissa nakeissa on chiliä, maksamakkarassa muskottipähkinää, lähes kaikki suklaa saattaa sisältää pähkinää ja kaiken huippuna tuotteet, joissa mainitaan vain ylimalkaisesti "mausteita". Püüh.
Ariadne kirjoitti:Mutta miten ihmeessä voi tulla yhtäkkiä allergiseksi jollekkin? Minähän olen syönyt katkarapuja koko ikäni.
Noinhan se allergia juuri syntyy: olet ensin herkistynyt eli sinulle on kehittynyt immuunivaste jollekin katkarapujen sisältämälle aineelle. Tällöin muodostuu vasta-aineita ja solujen reaktiotapa muuttuu. Herkistyminen voi tulla perinnöllisenä taipumuksena, mutta voimakas ja/tai pitkäaikainen altistuminen voi herkistää kenet tahansa. Herkistymisvaihe on yleensä oireeton, ja se voi olla pitkäkin - "koko ikäni" ei ole lainkaan harvinaista. Sittenpä on vain ajan kysymys, milloin se viimeinen, oireita aiheuttavan allergian puhkaiseva altistuminen osuu kohdalle.