Aktiivihiilen käytöstä ym
Valvoja: Moderaattorit
Aktiivihiilen käytöstä ym
Moi kaikille!
Oon tuore tapaus täällä aquawebissä, ja oisin kysellyt minkälaisia määriä ja minkä pituisia aikoja suosittelette käytettäväksi aktiivihiiltä n.350 litrasessa purkissani jossa n.50kg kivee, ei pohjahiekkaa, ei ala-allasta,
150w HQI, n.3000 litran kv.pumput, sanderin model II (ollut vasta viikon)
aikaisempi oli sanderin model I AH 600 .
Asukkeina muutama kivikoralli ja jokunen kala ja rapu.
Muutenkin saa kommentoida kokonpanoa, koska en oo perillä tän hetkisistä systeemeistä.
Nyt oon ajatellu paneutua ees pikkasen nyky systeemeihin,
päivittää tekniikkaa ja ostaa lisää asukkeja.
Jos jollain on tarjolla jotain sopivaa purkkiini, ilmoitelkaa.
terveisin Kari Kovanen
Oon tuore tapaus täällä aquawebissä, ja oisin kysellyt minkälaisia määriä ja minkä pituisia aikoja suosittelette käytettäväksi aktiivihiiltä n.350 litrasessa purkissani jossa n.50kg kivee, ei pohjahiekkaa, ei ala-allasta,
Muutenkin saa kommentoida kokonpanoa, koska en oo perillä tän hetkisistä systeemeistä.
terveisin Kari Kovanen
FOMA rules
-
- Senior Member
- Viesti:
Moi Kari,
Jonkin verran toisenlaista mitoitusta suositellaan nykyään riutta-akvaarioon. Erityisesti valoa sinulla on nykymittapuun mukaan todella vähän, 2 x 250 W olisi ehkä lähempänä "yleistä tasoa".
Myös vedenkiertoa nykyakvaarioissa on useimmiten ainakin tuplasti verrattuna sinun akvaarioosi. Esimerkiksi minulla on tällä hetkellä 34x akvaarion tilavuus tunnissa eikä pieni lisä olisi pahitteeksi.
Muutamat muutkin parametrit ovat nykään toisenlaiset kuin aiemmin, esimerkiksi lämpötila saa olla muutaman asteen "ennenvanhaan" suositeltua korkeampi (27-29 C) ja erityisesti suolapitoisuus pidetään nykyään luonnollisella tasolla eli 35 ppt tai 1.026. Nykyään myöskin suurimmassa osassa riutta-akvaarioita ei ole havaittavissa olevaa nitraattia (alle 0.1 mg/l) tai fosfaattia (alle 0.015 mg /l ).
Aktiivihiilisuodatus on hyvin yleistä. Hyvin monet käyttävät aktiivihiiltä jatkuvasti (minä mukaanlukien). Itse vaihdan n. 1/3 hiilestä viikoittain, toiset koko massan esim. kerran kuussa.
Muita moderneja komponentteja ovat DSB (eli paksu(hko) hiekkakerros hienosta korallihiekasta) ja refugium, eli pääakvaarion kanssa samassa kierrossa oleva toinen akvaario, jossa pyritään ylläpitämään pikkuötököitä ja useimmiten myös levää. Eli periaatteessa pieni riutta-akvaario ilman kaloja, rapuja tms. petoja.
Ruokinnassa käytetään nykyään myös paljon erilaisia kasvi- ja eläinplankton tuotteita.
Jonkin verran toisenlaista mitoitusta suositellaan nykyään riutta-akvaarioon. Erityisesti valoa sinulla on nykymittapuun mukaan todella vähän, 2 x 250 W olisi ehkä lähempänä "yleistä tasoa".
Myös vedenkiertoa nykyakvaarioissa on useimmiten ainakin tuplasti verrattuna sinun akvaarioosi. Esimerkiksi minulla on tällä hetkellä 34x akvaarion tilavuus tunnissa eikä pieni lisä olisi pahitteeksi.
Muutamat muutkin parametrit ovat nykään toisenlaiset kuin aiemmin, esimerkiksi lämpötila saa olla muutaman asteen "ennenvanhaan" suositeltua korkeampi (27-29 C) ja erityisesti suolapitoisuus pidetään nykyään luonnollisella tasolla eli 35 ppt tai 1.026. Nykyään myöskin suurimmassa osassa riutta-akvaarioita ei ole havaittavissa olevaa nitraattia (alle 0.1 mg/l) tai fosfaattia (alle 0.015 mg /l ).
Aktiivihiilisuodatus on hyvin yleistä. Hyvin monet käyttävät aktiivihiiltä jatkuvasti (minä mukaanlukien). Itse vaihdan n. 1/3 hiilestä viikoittain, toiset koko massan esim. kerran kuussa.
Muita moderneja komponentteja ovat DSB (eli paksu(hko) hiekkakerros hienosta korallihiekasta) ja refugium, eli pääakvaarion kanssa samassa kierrossa oleva toinen akvaario, jossa pyritään ylläpitämään pikkuötököitä ja useimmiten myös levää. Eli periaatteessa pieni riutta-akvaario ilman kaloja, rapuja tms. petoja.
Ruokinnassa käytetään nykyään myös paljon erilaisia kasvi- ja eläinplankton tuotteita.
Re: Aktiivihiilen käytöstä ym
Pari kalaa olis tarjolla. Eli kaksi välskäriä. Edellinen thread.kk kirjoitti:Moi kaikille!
terveisin Kari Kovanen

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minä olen käyttänyt n. 300-400g tunzen aktiivihiiltä kerrallaan seran tai tetran sukkahousupussissa. Olen hiilet vaihtanut 2-4 viikon välein ja vesi on melkoisen keltaista.
Edellisen hiilenvaihdon jälkeen siirsin hiilipussin vaahdottajan ulostulon yhteyteen ja huomasin, että 4 päivän käytön jälkeen pussi on mennyt tukkoon. Vesi ei mennyt enään pussin lävitse vaan vuosi yli pussista.
Eli yhteenvetona, 300-400g 450L altaassa 2-4vkon vaihtovälillä ei riitä tai pussi ei ole toiminut pumpun puhalluksenkaan edessä
Aktiivihiilelle on muuten esim. Salifertillä testi, jolla voi mitata onko käytetyssä hiilessä vielä ytyä jäljellä. Se on vielä minulla ostoslistalla.
EDIT: Jep, pussi oli täynnä detritusta ja kangas oli mennyt ihan tukkoon. Surkea koko pussi systeemi. Pitäisi olla pönttösuodattimessa hiilet!
Edellisen hiilenvaihdon jälkeen siirsin hiilipussin vaahdottajan ulostulon yhteyteen ja huomasin, että 4 päivän käytön jälkeen pussi on mennyt tukkoon. Vesi ei mennyt enään pussin lävitse vaan vuosi yli pussista.
Eli yhteenvetona, 300-400g 450L altaassa 2-4vkon vaihtovälillä ei riitä tai pussi ei ole toiminut pumpun puhalluksenkaan edessä

Aktiivihiilelle on muuten esim. Salifertillä testi, jolla voi mitata onko käytetyssä hiilessä vielä ytyä jäljellä. Se on vielä minulla ostoslistalla.
EDIT: Jep, pussi oli täynnä detritusta ja kangas oli mennyt ihan tukkoon. Surkea koko pussi systeemi. Pitäisi olla pönttösuodattimessa hiilet!
Viimeksi muokannut Kimmo S, 22:53, 21.10.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Mikä sitten olisi toimivampi pussukka Tunzen hiilelle? Käytössä on Fluvalin sisäsuodatin jonka kammio-osaan ajattelin hiilet laittaa.Kimmo S kirjoitti:Minä olen käyttänyt n. 300-400g tunzen aktiivihiiltä kerrallaan seran tai tetran sukkahousupussissa. Olen hiilet vaihtanut 2-4 viikon välein ja vesi on melkoisen keltaista.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Loppujen lopuksi enpä tiedä onko koko pussi hyvä ideamaisu kirjoitti: Mikä sitten olisi toimivampi pussukka Tunzen hiilelle? Käytössä on Fluvalin sisäsuodatin jonka kammio-osaan ajattelin hiilet laittaa.

Melkeinpä pitäisi olla joku putki, jonka läpi vesi virtaa tasaisesti. Taitaa suurimmassa osassa pusseista olla aika minimaalista veden virtaaminen siellä sisällä. --> Eli sisäsuodatin on oiva.
Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota, että virtaus ei ole liian kova ja hiilet pääse jauhautumaan suodattimessa pölyksi. Tästä on kokemusta.
Koitin nimittäin kerran asentaa tuon kirotun pussin niin, että pumppu puhalsi pussiin. Tuloksena oli tasainen musta hiilikuorrutus kauttaalleen altaaseen. (Eri asia tietysti sisäsuodattimessa, kun hiilet ovat imupuolella ja imu tulee paljon isommalta alueelta verrattuna voimakkaaseen puhallusvirtaukseen)
Tarkkailin pussin toimintaa, niin kaksi päivää toimii ja sitten menee tukkoon. Kahden päivän ajan vesi näytti menevän tasaisesti pussin lävitse. Ehkä harvempi kudoksinen sukkahousu olisi parempi.
-
- Senior Member
- Viesti:
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Niiden pitää sitten varmaan olla Diorin kun hiilikin on Tunzen.HillyBilly kirjoitti:Jaa, että pitäs mennä vissiin verkkosukkahousuja ostamaan

Taidan laittaa hiilet alle ja jonkun muotoonleikatun vaahtomuovinpalasen niiden päälle, niin ne eivät sisäsuodattimessa pääse vaeltamaan virran mukana ja hankautumaan ihan jauhoksi.