Hiekasta?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tking81
Starting Member
Starting Member

Hiekasta?

Viesti Kirjoittaja Tking81 »

Eli minulla on 200 litranen akvaario ja ajattelin laittaa sinne puhallushiekkaa, niin riittääkö yksi 25kg säkki sitä vai pitäisikö laittaa vielä lisää?
Kajsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kajsa »

Riippuu kuinka paksun pohjan haluat laittaa, mutta sinulle suosittelisin kyllä 40kg:n säkkiä....
Uskon, että ystävät ovat kuin hiljaisia enkeleitä, jotka nostavat meidät jaloilleen silloin, kun siipemme unohtavat, miten lennetään.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Jos pohja on 100*40, niin saattaapi riittää. Tuolla saa jo useamman sentin kerroksen (~4cm). Itse taisin tyrkätä about 30 kiloa.
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Minä tyrkkäsin 120*45 -kokoiseen pohjaan n. 40kg hiekkaa. Ihan sopivalta tuo on tuntunut ja näyttänyt. Akvaarion koko on 240 litraa.
~Tinski~
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

moi.
Meillä on 100*50 pohjalla n. 50kg puhallushiekkaa, sitä on kyllä aika reilusti.
Vähempikin ois varmaan riittänyt, katsotaan muuton jälkeen kun tulee savi/turve alle viel.
Ja kenties mattokin reunalle...
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
qaz
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja qaz »

Savesta, turpeesta ja muista lannotteista on vain huonoja kokemuksia, vesi menee sameaksi ja siellä lilluu älyttömästi jotain pieniä hiukkasia. Varsinkin jos on jotain pohjakaloja, vaikkapa monnisia, niin ne tonkiessaan nostavat lannoitteet pintaan. Sama kuinka paljon hiekkaa turpeen päälle laittoi, niin aina meni vesi "sekaisin". Etenkin kasveja istuttaessa pohjasta nousi runsaasti pas***. Pohjahan "elää" koko ajan.

En tiedä onko muilla positiivisempia kokemuksia, mutta itse en voin savia ja turvetta kovinkaan suositella [}:)]
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

100*40 pytyssä on hilppasen alle 50 kg (yli 45 kg kuitenkin) puhallushiekkaa - juuri sopivasti isoille miekkakasveille ainakin ja sama määrä on tulossa 100*50 kokoiseen tankkiin.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

ReaCer kirjoitti:Savesta, turpeesta ja muista lannotteista on vain huonoja kokemuksia, vesi menee sameaksi ja siellä lilluu älyttömästi jotain pieniä hiukkasia. Varsinkin jos on jotain pohjakaloja, vaikkapa monnisia, niin ne tonkiessaan nostavat lannoitteet pintaan. Sama kuinka paljon hiekkaa turpeen päälle laittoi, niin aina meni vesi "sekaisin". Etenkin kasveja istuttaessa pohjasta nousi runsaasti pas***. Pohjahan "elää" koko ajan.
Millä raekarkeudella olet kokeillut?

Minulla on ollut savea ja turvetta sekä 0,1-0,6mm, että 0,5-1,2mm hiekkojen alla eikä ole mitenkään mainittavasti pöllynnyt kuin vain isojuurisia kasveja poistaessa ja silloinkin yleensä vain ihan pikkuisen.

Minä taas suosittelen kaikille savea ja turvetta hiekan alle jos tietävät mitä tekevät (eli ovat opiskelleet asiaa).
qaz
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja qaz »

Väitätkö että en ole tietoinen asiasta? :twisted:
Jokihiekkaa minä olen käyttänyt ja kuten sanottu, niin monen sentin kerros on ollut turpeen/saven päällä ja silti se on samentanut veden [}:)]
Tiinanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

ReaCer kirjoitti:Jokihiekkaa minä olen käyttänyt
Jokihiekkaa vai jokisoraa? Hiekan sisältä mömmöjen ei pitäisi nousta, soran sisältä ne nousevat ihan varmasti. Millainen raekarkeus on tuossa pohjamateriaalissasi?
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
qaz
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja qaz »

Hiekkahan tuossa lukee :mrgreen:
Raekokoa en ole mitannut, on se niin pientä...
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

ReaCer kirjoitti:Väitätkö että en ole tietoinen asiasta?
Jokihiekkaa minä olen käyttänyt ja kuten sanottu, niin monen sentin kerros on ollut turpeen/saven päällä ja silti se on samentanut veden
Tottakai ja väitän samalla että olet joulupukki :P

Eipä sitä voi tietää mistä asioista toinen on tietoinen kun alustavat tiedot ovat puutteellisia.

Ehkä sinulla on liian paksut kerrokset siellä pohjassa tai ehkä kaloillasi on liikaa lihaksia ;)
akvaario
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja akvaario »

Itse laittaisin n. 35 kg hiekkaa 200 litraiseen pyttyyn.
Itse laitoin 25 kg puhallushiekkaa 140 litraiseen akvaariooni ja sitä tuli sellainen 4-6 cm kerros joka paikkaan :roll:
Ainakin kasvit pääsee juurtumaan.. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”