Hiekasta?
Valvoja: Moderaattorit
Savesta, turpeesta ja muista lannotteista on vain huonoja kokemuksia, vesi menee sameaksi ja siellä lilluu älyttömästi jotain pieniä hiukkasia. Varsinkin jos on jotain pohjakaloja, vaikkapa monnisia, niin ne tonkiessaan nostavat lannoitteet pintaan. Sama kuinka paljon hiekkaa turpeen päälle laittoi, niin aina meni vesi "sekaisin". Etenkin kasveja istuttaessa pohjasta nousi runsaasti pas***. Pohjahan "elää" koko ajan.
En tiedä onko muilla positiivisempia kokemuksia, mutta itse en voin savia ja turvetta kovinkaan suositella![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
En tiedä onko muilla positiivisempia kokemuksia, mutta itse en voin savia ja turvetta kovinkaan suositella
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Millä raekarkeudella olet kokeillut?ReaCer kirjoitti:Savesta, turpeesta ja muista lannotteista on vain huonoja kokemuksia, vesi menee sameaksi ja siellä lilluu älyttömästi jotain pieniä hiukkasia. Varsinkin jos on jotain pohjakaloja, vaikkapa monnisia, niin ne tonkiessaan nostavat lannoitteet pintaan. Sama kuinka paljon hiekkaa turpeen päälle laittoi, niin aina meni vesi "sekaisin". Etenkin kasveja istuttaessa pohjasta nousi runsaasti pas***. Pohjahan "elää" koko ajan.
Minulla on ollut savea ja turvetta sekä 0,1-0,6mm, että 0,5-1,2mm hiekkojen alla eikä ole mitenkään mainittavasti pöllynnyt kuin vain isojuurisia kasveja poistaessa ja silloinkin yleensä vain ihan pikkuisen.
Minä taas suosittelen kaikille savea ja turvetta hiekan alle jos tietävät mitä tekevät (eli ovat opiskelleet asiaa).
Jokihiekkaa vai jokisoraa? Hiekan sisältä mömmöjen ei pitäisi nousta, soran sisältä ne nousevat ihan varmasti. Millainen raekarkeus on tuossa pohjamateriaalissasi?ReaCer kirjoitti:Jokihiekkaa minä olen käyttänyt
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Tottakai ja väitän samalla että olet joulupukkiReaCer kirjoitti:Väitätkö että en ole tietoinen asiasta?
Jokihiekkaa minä olen käyttänyt ja kuten sanottu, niin monen sentin kerros on ollut turpeen/saven päällä ja silti se on samentanut veden

Eipä sitä voi tietää mistä asioista toinen on tietoinen kun alustavat tiedot ovat puutteellisia.
Ehkä sinulla on liian paksut kerrokset siellä pohjassa tai ehkä kaloillasi on liikaa lihaksia