Akvaario ja lautalattia
Valvoja: Moderaattorit
-
nallu80
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Akvaario ja lautalattia
Onko kenelläkään kokemusta akvaariosta, joka on lautalattialla? Olen muuttamassa ja olen vähän huolissani, miten lattia kestää akvaarion painon. Altaani on 200-litrainen.
-
Kimbela
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Lautalattia
Onko talo normaali omakotitalo? Lattiavasat lienevät n. 50 cm päässä toisistaan. n. 100 litran akvaarion sisustuksineen kestää ainakin. (Kotonani oli sellainen joskus muinoin). Jos lattia on 1. kerroksessa niin en usko että ongelmia tulee vielä 200 litran akvaariosta. Minulla oli 150 litran akvaario hirsitalon 2. kerroksessa lastulevylattian päällä. (n. 2,5 cm). Ei käynyt mitään ylläreitä.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Mua vähän kammottaa kun mulla on kaksi yli 200-litraista akvaariota (250-300kg) toisessa kerroksessa vaneri(?)lattialla. Lattiat muutenkin notkui jo mun omasta painosta kun kokeilin kestävyyttä kevyesti hyppimällä... 
Ennen toisen akvaarion täyttämistä kysäisin varmuudeksi huoltoyhtiöstä että saako sen akvaarion laittaa. Vastaus oli kyllä, mutta vain ulkoseinän viereen ja altaat eri huoneisiin mahd. kauas toisistaan.
Kyllä odotan innolla sitä päivää kun pääsen muuttamaan 'oikeaan' taloon, jossa lattiat kestää 500-litraisen tai isommankin akvaarion!
Kattavampi vakuutus olis kyllä hyvä juttu. (kopkop...
)
Ennen toisen akvaarion täyttämistä kysäisin varmuudeksi huoltoyhtiöstä että saako sen akvaarion laittaa. Vastaus oli kyllä, mutta vain ulkoseinän viereen ja altaat eri huoneisiin mahd. kauas toisistaan.
Kyllä odotan innolla sitä päivää kun pääsen muuttamaan 'oikeaan' taloon, jossa lattiat kestää 500-litraisen tai isommankin akvaarion!
Kattavampi vakuutus olis kyllä hyvä juttu. (kopkop...
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
-
hakalmi
- Starting Member

- Viesti:
Re: Akvaario ja lautalattia
Meillä on vanha 46 rakennettu hirsirunkoinen omakotitalo. Olohuoneessa on tällähetkellä 200l akvaario ja en tosiaankaan edes ajatellut lattian kestävyyttänallu80 kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta akvaariosta, joka on lautalattialla? Olen muuttamassa ja olen vähän huolissani, miten lattia kestää akvaarion painon. Altaani on 200-litrainen.
No sen verran kuitenkin tiedän että siellä on kunnon hirsivasat ja niiden päällä vanha lautalattia, joka on peitetty lastulevyllä ja muovimatolla. Sen puoleen ei pitäisi tulla ongelmia.
Yläkerrassa taasen menee (jos en ole ihan väärin käsittänyt), huoneiden poikki teräspalkit, koska on ennen ollut painavia uuneja lämmitystä varten. Joten luulisi yläkertaankin pystyvän laittamaan kohtuullisen kokoisia akvaarioita.
Kannattaa jakaa painoa tasaisemmin esim. laittamalla akvaarion jalustan jalkojen alle laudat, niin paino jakautuu huomattavasti suuremmalle alueelle. Tai hommata tukeva kaapisto joka jakaa painon koko alalleen.
Pitäisiköhän sitä tosiankin käydä vakuutusyhtiön juttusilla (kop..kop..kop..)
Miksi tehdä sitä tänään, kun sen voi tehdä myös huomenna!
-
summersrain
- Member

Lautalattioista ei oo kokemusta, mutta kyllähän sen lattian kuuluu kaksi rotevaa miestä kannattaa. Painoa on helposti enemmän kuin yhdessä 200:n litran akvaariossa. Tällaisia tikkuja kuin minä puolestaan tarvitaan kolme kappaletta ylittämään tuo 200:n kilon raja, eikä sekään tunnu vielä liian paljolta ihmisiä nurkkaan ahdettuna... Muussa tapauksessa lattiassa on jotain vikaa.
Meidän vanhassa kämpässä oli lankkulattia, ja sen päälle vedetty laminaatti. Lattia notkui selkeästi kävellessä ja jousti paljon hyppiessä. Laitettiin ton 312 litrasen alle vesivanerilevy tai kovalevy, en enää muista kumpi. Varmuuden vuoksi vielä jalustan ja akvan väliin samanmoinen ja styroksilevy vielä. Hyvinhän tuo kesti vaikka altaassa vesi loiskui jos vähän siellä olkkarissa hyppi.
-Chyental-
Tere!
Met asutaan vanhassa (hissi on "leimattu" vuonna 1928) kivikerrostalossa, jossa on puulattiat. Meillä on olohuoneessa 900l allas seinänvieressä.
Altaassa on 8 jalkaa ja niiden alla on 150x150x10mm akryylilevyt jakamassa painoa suuremmalle allalle. Kauppa josta tilasin ko. altaan hyväksyi moisen asennustavan. Allas on ollut ko. paikassa jo kolmatta vuotta.
Makuuhuoneessa oli keskellä huonetta king size-vesisänky, jonka jalkopäässä oli 240l allas.
Viime kesänä lomalla muuteinmme makuu/työhuoneen kalujen paikkaa ja siirsimme vesisängyn ja altaan eri seinustoille (allas on nyt vesisängyn " sivulla"). Muuten vesisängyn siirto on aikas mukavaa puuhaa kesäkuumalla, puhumattakaan altaan siirrosta (alkuksi piti siirtää vain 5 cm, mutta sitten päätettiin siirtää kokonaan eri paikkaan).
Nyt on paremmat työpöydät ja enemmän tilaa koneille. Samoin sängyn paikka on paremmin katseilta suojassa; vastapäinsen talon mummot taitaa kuulua Kyttääjiin; ainakin kiikarit on tullu hankittua.
Hallissa on 360l kulma-allas kulmassa.
Olen seuraillu altaiden vaakasuoruutta (duunista lainassa sähköinen vesivaaka tarkkuus +- 0,1 astetta) aina silloin tällöin ja ei ole huomattavaa vinoutta havaittavissa.
Luulisin ns. vanhan ajan talojen olevan aikas rankkaa tekoa verrattuna nykyajan elementtitaloihin.
Viime Halloweenina me järjestettiin pikku bileet (vain 35 + 2 + 2 henkeä) ja hyvin on lattiat kestäneet.
Vaikka porukka biletti täysillä (lainassa oli teatterilta valot ja äänentoisto), naapurit vieläkin on ystävällisiä kun kohdataan.
Tänä vuonna pidettiin ns välivuosi Halloween biletyksessä ja säästetään rahat tulevaan Bangkokoin reissuun (Uusi Vuosi Bankkarissa).
-Hanski
Met asutaan vanhassa (hissi on "leimattu" vuonna 1928) kivikerrostalossa, jossa on puulattiat. Meillä on olohuoneessa 900l allas seinänvieressä.
Altaassa on 8 jalkaa ja niiden alla on 150x150x10mm akryylilevyt jakamassa painoa suuremmalle allalle. Kauppa josta tilasin ko. altaan hyväksyi moisen asennustavan. Allas on ollut ko. paikassa jo kolmatta vuotta.
Makuuhuoneessa oli keskellä huonetta king size-vesisänky, jonka jalkopäässä oli 240l allas.
Viime kesänä lomalla muuteinmme makuu/työhuoneen kalujen paikkaa ja siirsimme vesisängyn ja altaan eri seinustoille (allas on nyt vesisängyn " sivulla"). Muuten vesisängyn siirto on aikas mukavaa puuhaa kesäkuumalla, puhumattakaan altaan siirrosta (alkuksi piti siirtää vain 5 cm, mutta sitten päätettiin siirtää kokonaan eri paikkaan).
Nyt on paremmat työpöydät ja enemmän tilaa koneille. Samoin sängyn paikka on paremmin katseilta suojassa; vastapäinsen talon mummot taitaa kuulua Kyttääjiin; ainakin kiikarit on tullu hankittua.
Hallissa on 360l kulma-allas kulmassa.
Olen seuraillu altaiden vaakasuoruutta (duunista lainassa sähköinen vesivaaka tarkkuus +- 0,1 astetta) aina silloin tällöin ja ei ole huomattavaa vinoutta havaittavissa.
Luulisin ns. vanhan ajan talojen olevan aikas rankkaa tekoa verrattuna nykyajan elementtitaloihin.
Viime Halloweenina me järjestettiin pikku bileet (vain 35 + 2 + 2 henkeä) ja hyvin on lattiat kestäneet.
Vaikka porukka biletti täysillä (lainassa oli teatterilta valot ja äänentoisto), naapurit vieläkin on ystävällisiä kun kohdataan.
Tänä vuonna pidettiin ns välivuosi Halloween biletyksessä ja säästetään rahat tulevaan Bangkokoin reissuun (Uusi Vuosi Bankkarissa).
-Hanski
-
tsaikku
- Starting Member

- Sukupuoli: Nainen
kestää varmasti
kyllä uskoisin että kestää. Meillä on puu lattia ja 400 litran allas kaapistoineen ei ole pahemmin narisuttanut sitä. Painaahan puinen / lastulevykirjahylly täyteen kirjoja lastattuna ja telkkarilla varustettuna aika paljon ja kukaan ei edes kyseenalaista etteikö lattia kestäis. Ennemmin hyllyköstä/ jalustasta kannattaa olla huolissaan mistä on tehty ja miten. 
Omassa kopissaan koira voi tuntea itsensä tosi leijonaksi
Jos altaassa on töppöjalat ja yksittäisten lautojen notkuminen huolettaa voi joko panna paksun fimlivanerin jalustan ja lattian väliin tai vain paksut laudat jalkaparien alle, poikittain lattialautoihin nähden. Päädyin itse, alle 200-litraisen akvaarion kanssa jälkimmäiseen, kun vanerin hinta lamautti. En tiedä, onko vaikutus lähinnä psykologinen, mutta olo on ainakin rauhallisempi.
It's not an optical illusion. It only looks like one.