Taas pilkkutaudin lääkityksestä

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
danjuska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Taas pilkkutaudin lääkityksestä

Viesti Kirjoittaja danjuska »

Eilen ryöhähti pilkkutauti päälle akvaariossani. Minullahan ei sitten ollut lääkettä valmiina, mutta kaverillani onneksi oli. Tetran ContraIckiä, josta sitten myöhemmin illalla luin täältä haulla, että ei ole kait oikein tepsinyt?

Tänään kävin hakemassa sitten Protozinia, mutta pitäisikö mun ensin poistaa nuo ContraIckit tuolta altaasta pois, ennenkuin voin antaa Protozinia? Vai voinko sulavasti heittää Protozinia ContraIckin sekaan?
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Ei sekakäyttöä!

Lääkkeet ovat myrkkyjä ja saattavat tappaa kalat suurina pitoisuuksina. Ellet tiedä lääkkeiden kemiallista koostumusta, et myöskään tiedä, reagoivatko ne keskenään.

Formaldehydi on muuten aika hyvä pilkkutautilääke. Vielä parempaa on formaldehydin ja malakiittivihreän sekoitus.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
danjuska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja danjuska »

Ville K: Kiitos vastauksesta! Juuri tuota epäilinkin. Katselen nyt sitten vielä muutaman päivän kuinka ContraIckin kanssa käy. Jos ei tepsi, poistan sen ensin ja seuraava kuuri on sitten Protozinia.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Neverlate
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Neverlate »

Kiireessä ja hädässä mä oon säheltänyt pahemman kerran.. Kaloillani on siis pilkkutautia ja laitoin niille lääkkeeksi JBL:n Ektol fluidia mutta sitten huomasin että se on väärä lääke pilkkutautiin. Siispä Akvaarioliikkeeseen ja Ostin sieltä JBL:n Punktolia. Ja nyt seuraa se seuraava moka.. Löin sen litkun sinne akvaarioon vaihtamatta vettä!
Mitä mä nyt teen? Vaihdan paljon vettä vai mitä? AAARGH!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”