Keräilin juurakoita ja kiviä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tinkero
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Keräilin juurakoita ja kiviä

Viesti Kirjoittaja tinkero »

Miten ne kannattas puhdistaa? Ainakin harjata vois veden kanssa... Siitä juurakosta varmaan vois jollain jykevämmällä vehkeellä raaputella pois enimpiä lahoja kohtia... Ja muutamia pienempiäkin puuklapeja löysin. Niiden pitäs olla sellasia mitkä pysyy upoksissa.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Jotkut keittää isossa kattilassa tai padassa, jotkut paistaa uunissa.

Itse olen niin laiska että korkeintaan kiehuvalla vedellä valelen ja
sitten suihkun alla teräsharjalla tai juuriharjalla jynssäilen pahimmat irtomöhnät pois.

Mutta konstit on monet.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Juurakon putsaaminen

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Riippuu juurakkosi lahousasteesta. Maasta irti potkimani laho kanto tuli varsin komean näköiseksi kun ajelin siitä pehmeimmät osat irti porakoneeseen kiinnitetyllä teräsharjalaikalla. Lopun pehmeyden saa partamonniarmeija jyystää, tuntuu olevan niistä kivaa puuhaa.

Harjauksen jälkeen Marja huuhteli pökkelöt kuumalla vedellä ja ne olivat muutaman päivän vettymässä vannassa kivilaatan alla. Uutta kuumaa vettä vaihdettiin vannaan pari kertaa päivässä kunnes väriä ei enää irronnut, akvaarioon ei väriä ole irronnut vaikka liotusta tuli "vain" 3 päivää.
juusoL
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juusoL »

Minä vaan kuumalla vedellä ja juuriharjalla jynssäsin omenapuun karahkan ja laitoin suoraan akvaarioon, kivet painoiksi.

Eikä mitään ongelmia ole tullut.
tinkero
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

ongelma...

Viesti Kirjoittaja tinkero »

melko iso karahka jäi kellumaan,eikä ees kivet pitäny sitä pohjalla (liian pieniä kiviä ja liian iso karahka),mun pitää vissiin se ensiks upottaa johki sankkoon ja antaa siellä lillua aikansa..meniskö siinä kauan että alkais pohjalla pysymään,tiiättekö?
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Jokainen puu uppoaa jossain vaiheessa, kun on tarpeeksi vettynyt. Toiset puut uppoavat sellaisenaan, toiset parin päivän liotuksen jälkeen, jotkut tarvitsevat pari-kolme viikkoa ja jotkut eivät uppoa vielä puolessa vuodessakaan. Mutta eipä täältä linjojen yli nyt oikein näy mitä laatua tuo Tinkeron puupala mahtaisi olla.
hakalmi
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Re: ongelma...

Viesti Kirjoittaja hakalmi »

tinkero kirjoitti:melko iso karahka jäi kellumaan,eikä ees kivet pitäny sitä pohjalla (liian pieniä kiviä ja liian iso karahka),mun pitää vissiin se ensiks upottaa johki sankkoon ja antaa siellä lillua aikansa..meniskö siinä kauan että alkais pohjalla pysymään,tiiättekö?
Minä löysin hiekkakuopalta rutikuivan ison kannon. Tei samanlaiset toimenpiteet kuin RPekka kertoi. Sitten laitoin sen 200l tynnyriin vettymäänä. Siinä se lillui noin kaksikuukautta eikä uponnut. :frown: Sitten otin sen pois ja pesin vielä teräsharjalla ja vedellä.

Kiilasin kannon akvaarioon pohjehiekan ja kehyksen väliin sekä laitoin yhden kiven painamaan sen haaraa. Jos kiven ottaa pois ja liikauttaa kantoa se ampuu pinnalle kuin ohjus. 8O (ollut noin neljä kuukautta vedessä)

Eli jos on ihan rutikuiva menee kauan ennenkuin uppoaa kokonaan.
Miksi tehdä sitä tänään, kun sen voi tehdä myös huomenna!
Kimbela
Senior Member
Senior Member

Karahkoista

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Jos jollain tutulla on painepesuri, niin sillä saa tehtyä kannoista aika selvää jälkeä, painepesurilla se kantojen pesu on melkein hupia. Itse en ole kantoja keitellyt.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”