Jaguaarimonniset

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

okanderi1
Starting Member
Starting Member

Jaguaarimonniset

Viesti Kirjoittaja okanderi1 »

Ostin keskiviikkona 6 kpl jaguaarimonnisia ja perjantaina menin ostamaan lisää, mutta toisesta liikkeestä. Hups vaan, Tikkurilan ja Järvenpään välillä on jokin monnisten nimiraja, kun jaguaarimonniset olivat muuttuneet leopardimonnisiksi. 8O
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Katsoppa minun aihetta, vieläkään en ole ihan 100% varma kumpia ovat, mutta kotisivulleni laitoin leopardimonnisen nimen.
Yksi monninen kuoli, koska se löytyy pohjalta kuolleenna.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=15679

Lisää kuvia löytyy monnistani:

http://www.sankos.net/galleria/?cat=325 ... vat&page=0#
Anii
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anii »

Leopardimonnisilla (Corydoras trilineatus) on kolme selkeää kylkiviivaa

Kuva

Kun taas jaguaarimonninen (Corydoras julii) on muutenkin melko harvinainen, ja on epätodennäköistä että sitä suomesta löytyy. Jaguaarimonnisella ei ole tuollaista selkeää kylkiviivastoa (2 vaaleaa ja 1 tumma), vaan se on kauttaaltaan täpläkuvioinen. Eli Leopardimonnisia taitavat kaikki olla.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Kyllä niitä C. juliitakin löytyy, jopa täältä Kuopiosta. Kärsän kuvioinnista voi päätellä myös jotain. Trilineatuksilla kuonon kuviot ovat suikertelevan matomaisia, juliilla enemmän tai vähemmän selkeitä pisteitä.
okanderi1
Starting Member
Starting Member

monniset

Kyllä nämä monnit ovat täpläkuvioisia. Elikä jaguaarimonnisia, niitä C. julii. Ei taida olla enää harvinaisia, kun olen kolmessa eläinkaupassa ja kahdessa akvaarioliikkeessä niitä nähnyt :D
Anii
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anii »

Ok! :D Planet Catfishin tietoja vain toistelin, en minä mitään tiedä ;)
okanderi1
Starting Member
Starting Member

monniset

Vahingossa minäkin Jaguaarimonniset löysin kun oli etsimässä Leopardimonnisia. Ennen sitä en ollut kuullutkaan Jaguaarimonnisista.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Lajiparista trilineatus/julii on taas tullut mutua ihan omiksi tarpeiksi. Onhan se vaikea omaksua, mutta aivan mahdollinen jokaiselle akvaarioharrastajalle.

Kaikki mitä kirjoitan Panssarimonnit-kirjassa on edelleen relevanttia. Mitään uutta mullistavaa ei ole tullut esiin. No toki juliita on alkanut näkyä yhä enemmän Suomenkin markkinoilla.

Näistä kahdesta lajista trilineatus on laajan levinneisyysalueensakin vuoksi selvästi kuvioinniltaan vaihtelevampi. Molemmilla lajeilla on kyljissä selvä kolmijuovakuvio. Juliin muu kuviointi muodostuu pääsääntöisesti pisteistä. Niiden kokokin on pienehkö. Trilieatuksella pisteet ovat enemmän tai vähemmän liittyneet toisiinsa koukeroisiksi juoviksi. Tärkeintä on pään etuosan, erityisesti kuonon, kuviointi. Jos sieltä löytyy vähäisessäkin määrin yksittäisten pisteiden sijasta koukeroiden alkuja, kyseessä on trilineatus. Juliilla kun on lähes aina pelkästään yksittäisiä pisteitä. Harjaantunut silmä erottaa muodossakin eroja. Julii on korkeampi eikä sen kuono ole yhtä kyömy. Muodon suhteen on verrattava samoja sukupuolia.

Anna-Marjatan kalat ovat, kuten aiemmin jo kirjoitin, trilineatuksia. Ne eivät ole tyypillisiä, mutta juliin ahtaan vaihtelun rajoihin ne eivät mahdu.
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Reetta J. »

Haulla en juuri kummempia keskusteluja aiheesta löytänyt kuin tämä joten jatkan tähän...

Eli olen käynyt kahdesta eri eläinkaupasta ostamassa jaguaarimonnisia (sillä nimellä minulle myyty). No nämä eri kaupoista ostetut monniset ovat erinnäköisiä keskenään eikä siltikään taida yksikään olla jaguaarimonninen vai...

Onko tuo pään alueen pilkut se varmin tapa erottaa leopardimonninen ja jaguaarimonninen toisistaan? Silloin mulla kaikki monniset olisi leopardimonnisia, koska kellään ei ole VAIN yksittäisiä pilkkuja pään alueella. Ja jos vielä katsoo seuraavan linkin monnisia
http://www.scotcat.com/factsheets/c_trilineatus.htm
niin ei mun yksikään "jaguaarimonninen" ole tuon näköinen niin kuin linkin takaa löytyvä jaguaarimonninen (oikean puoleinen) on.
Ei akvaariota tällä hetkellä, kotoa löytyy kolme koiraa, kaksi brasilianterrieriä ja yksi englanninkääpiöterrieri
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Reetta J. kirjoitti: Eli olen käynyt kahdesta eri eläinkaupasta ostamassa jaguaarimonnisia (sillä nimellä minulle myyty). No nämä eri kaupoista ostetut monniset ovat erinnäköisiä keskenään eikä siltikään taida yksikään olla jaguaarimonninen vai...

Onko tuo pään alueen pilkut se varmin tapa erottaa leopardimonninen ja jaguaarimonninen toisistaan? Silloin mulla kaikki monniset olisi leopardimonnisia, koska kellään ei ole VAIN yksittäisiä pilkkuja pään alueella. Ja jos vielä katsoo seuraavan linkin monnisia
http://www.scotcat.com/factsheets/c_trilineatus.htm
niin ei mun yksikään "jaguaarimonninen" ole tuon näköinen niin kuin linkin takaa löytyvä jaguaarimonninen (oikean puoleinen) on.
Kaikki mitä edellä olen kirjoittanut pitää vieläkin täsmälleen paikkansa.

Trilineatukseksi katsottavat kalat voivat olla hyvin vaihtelevia. Toinen ääripää on miltei juliin kaltainen, lähes kauttaaltaan pisteiden peittämä ja toinen pelkästään juovainen, kuten Scotcatin sivuston kuva.

Pisteisen trilineatuksen erottaa juliista siitä, että jotkut pisteet ovat tarkkaan katsottuna hyvin lyhyitä juovan pätkiä. Juliin pisteet ovat myös hyvin hentoja ja tiheässä.

Monissa yhteyksissä on arvioitu, että nykytrilineatuksen taakse kätkeytyy useita lajeja. Se on kuitenkin toinen tarina. Nyt ne ovat vielä trilineatuksia.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Eli yksikään "jaguaarimonnisistani" ei olekaan jaguaarimonninen :(

Onko siis seuraavien linkkien takaa löytyvät monnisetkin leopardimonnisia vaikka jaguaarimmonnisina myydään?
http://www.akvaariolaakso.fi/catalog/pr ... cts_id=571
http://akvaario.parhain.com/Kalat_-_Jag ... nninen.htm

Ja tän linkin takaa löytyvät monniset ovat "oikeita" jaguaarimonnisia?
http://lisa.aqua-web.org/jaguaarimonninen.html

Sillä tässä näin tarkistelen että olen kans ymmärtänyt oikein... taidan nimittäin kauppiaille huomauttaa asiasta. Eikös kala kuitenkin tule myydä sinä lajikkeena mitä se oikeasti on :?
Ei akvaariota tällä hetkellä, kotoa löytyy kolme koiraa, kaksi brasilianterrieriä ja yksi englanninkääpiöterrieri
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Reetta J. kirjoitti:Eli yksikään "jaguaarimonnisistani" ei olekaan jaguaarimonninen :(

Onko siis seuraavien linkkien takaa löytyvät monnisetkin leopardimonnisia vaikka jaguaarimmonnisina myydään?
http://www.akvaariolaakso.fi/catalog/pr ... cts_id=571
http://akvaario.parhain.com/Kalat_-_Jag ... nninen.htm

Ja tän linkin takaa löytyvät monniset ovat "oikeita" jaguaarimonnisia?
http://lisa.aqua-web.org/jaguaarimonninen.html

Sillä tässä näin tarkistelen että olen kans ymmärtänyt oikein... taidan nimittäin kauppiaille huomauttaa asiasta. Eikös kala kuitenkin tule myydä sinä lajikkeena mitä se oikeasti on :?
Jep. Kuvat ovat juuri niin kuin esitit. Julii-nimen väärinkäyttö juontaa alkunsa kaukaa. Leopardimonnista kutsuttiin kauan nimellä julii, kunnes huomattiin, että lähes kaikki tällä nimellä kulkevat kalat ovatkin oikeastaan trilineatuksia. Nyt näyttää siltä taas siltä, että kauppiaat ovat vain katsoneet mikä on julii-nimen suomenkielinen vastine.

Olen samaa mieltä, että kaloja pitää myydä mahdollisimman oikealla nimellä. Jos ei vaivaudu selvittämään nimeä, asia muistuttaa tietoista pettämistä. Epävarmojen nimien esittämiseenkin on omat keinonsa.

Muuten - luontomme on täynnä lajeja, lajikkeet ovat vain kasvien viljelymuotoja.

Reetta J.
Junior Member
Junior Member

prboy kiitoksia sinulle suuresti :mrgreen:
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Kävin sitten eläinkaupassa huomauttamassa (oikein kuvien kera) että heidän jaguaarimonnisensa ovat oikeasti leopardimonnisia. Että kannattaisi myydä kaloja niiden oikealla nimellä, tulivat ne tukusta millä nimellä hyvänsä... Myyjän asenne oli EVVK [}:)] Että itse se pitää tietää mitä haluaa ja varmistaa jostain miltä kala näyttää. Kauppiaisiin en luota enää pätkääkään :frown:
vege
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vege »

Olipas hyvä keskustelu :D . Nyt mullekkin selvisi että kaikki monniseni on Leopardeja vaikka osa on ostettu Jaguaareina ja että kuvio on näinkin erillainen.
  • Kuva
  • Kuva
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Hyvät kuvat, vege, ja kaverit jopa ihan identtisessä poseerausasennossakin! :mrgreen:
* Huvinsa kullakin! *
Jennnie
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jennnie »

Mullekin tän keskustelun perusteella selvisi, että omat "jaguaarimonniset" onkin oikeesti leopardeja.
Tässä vielä kuva pikku-leopardeistani:
Kuva
140l
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Taitaa olla tosi monta ihmistä jotka saavat huomata omistavansa leopardimonnisia eikä jaguaarimonnisia... Ja minulta löytyy juuri tuota kahta erin näköistä leopardimonnista mitä vegen kuvissa oli. Toiset vaan on eri kaupasta ku toiset :roll:

Osaakos kukaan sanoa leopardimonnisen ja jaguaarimonnisen hintaeroa? Siis mitä eläinkaupoissa pyydetään näistä eri nimistä...
Jennnie
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jennnie »

Omat "jaguaarimonniset" maksoivat noin puoli vuotta sitten suunnilleen 7 euroa.
140l
emzei
Member
Member

Viesti Kirjoittaja emzei »

Ostin tuossa männäviikolla jaguaarimonnisia mutta kun tätäkin ketjua luki niin epäilys heräsi. Kun ihan silmällä katsoo niin näyttää että ovat pilkukkaita mutta kamera paljasti ettei ihan niin olekaan. Eli olenkos ostanut "oikeita" kaloja?

http://kuvablogi.com/nayta/957130/

Ovat vielä aika pieniä, n.3 cm.
Uusioakvaristi, 240 l
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Tässä hyviä kuvia jaguaarimonnisita:
http://www.nettaigyo.com/corydoras/ency ... julii.html
Mielestäni emzei:n monniset ovat leopardeja, koska koukerokuvioita löytyy.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
emzei
Member
Member

Kiitokset linkistä. Onkohan tuon linkin kuvat sitten varmuudella jaguaareja, jokunen kuva noista näyttää vähän rajatapauksella näin amatöörin silmin. Varjon kirjan kuvaakin olen tässä tiirannut, siinäkin mielestäni on jonkun verran koukeroita eli voisiko niitä jokunen ollakin jaguaarissa?

Voiko nuo kuviot kalan kasvaessa muuttua selkeämmin pilkuiksi, ns."erkaantua toisistaan"?

Samaisessa kaupassa mistä nuo jaguaarit ostin oli myös myynnissä noita leopardeja, jotka olivat kyllä ihan tyypillisen näköisiä lajinsa edustajia.

Katsoinpa uudestaan tuota ottamaani kuvaa ja aika selkeästi näkyy kyljessä nuo kolme viirua. Täytynee yrittää kuvata noita muitakin, ovat vaan aika arkoja ja vikkeliä liikkeissään...
Uusioakvaristi, 240 l
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Lueppa tämän ketjun alusta nuo prboy:n kirjoittamat tekstit [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
emzei
Member
Member

Olen ne kyllä lukenut.
Trilineatukseksi katsottavat kalat voivat olla hyvin vaihtelevia. Toinen ääripää on miltei juliin kaltainen, lähes kauttaaltaan pisteiden peittämä ja toinen pelkästään juovainen, kuten Scotcatin sivuston kuva.

Omistan sitten varmaankin tuota ääripäätä... Tarkoitin tuolla kyljen juovilla juuri sitä, että olen tainnut ostaa eri "kissaeläimiä" kun nimilappu antoi ymmärtää.
Uusioakvaristi, 240 l
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

marinum kirjoitti:Tässä hyviä kuvia jaguaarimonnisita:
http://www.nettaigyo.com/corydoras/ency ... julii.html
Mielestäni emzei:n monniset ovat leopardeja, koska koukerokuvioita löytyy.
Juu, mutta siinä rivissä on todella monta trilineatusta. En katsonut tarkemmin, ovatko ne peräti enemmistönä. Ei rivistä kannata oikeastaan katsoa kuin ensimmäistä, Ian Fullerin oikeaa juliita.

Emzein monniset ovat selviä trilineatuksia (sensu lato).

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”