Platyn synnytys
Valvoja: Moderaattorit
Platyn synnytys
Minulla on platynaaras raskaana, ja tiedustelisin että milloin voisin laittaa platyn poikasakvaarioon synnyttämään (Olisi kiva saada muutama poikanen). Vatsa sillä on aikas muhkea väriltään tumman oranssi, joten ei näy vatsan läpi mitään silmiä kun olen lukenut että voi nähdä.
Jos sinulla on ihan oikea poikasakvaario joka on asianmukaisesti kypsytetty, niin toki sen platyn voi sinne siirtää jo hyvissä ajoin synnyttämään. Jos taas tarkoitat poikasaltaalla muutaman litran vetoista kelluvaa synnytysallasta, siinä tapauksessa kannattaa odotella siihen asti että näkee sen synnyttävän ja siirtää vasta sitten.
No ehkäpä johtuu siitä että minulla on ollut miljoonakaloja (ja muitakin synnyttäviä) iät ja ajat niin käyttäytymisestä huomaan milloin kala synnyttää. Synnytys kestää kuitenkin niin pitkän ajan että kun huomaa kalan synnyttävän tai poikasten uiskentelevan akvaariossa, voi siirtää emon synnytysaltaaseen ja ainakin osa poikasista syntyy turvaan. Itse teen niin, että kun kala synnyttää, siirrän sen pimeään sankoon ja sinne se synnyttää poikaset eikä näe niitä syödä.Merri kirjoitti: Meillä on syntynyt sen miljoonat platynpoikaset, enkä koskaan ole päässyt todistamaan itse synnytystä. Tarkoititkohan siis syntyneiden poikasten siirtoa...?
platyn synnytys
Platynaaraan käyttäytymisestä hoksaa milloin on synnytys lähellä: pyrkii suojaisaan paikkaan (esim. kasvien suojiin) ja voi olla levoton. nostelee välillä takapuoltaan pystyyn, ikäänkuin seisoo nokallaan. Ulkoisesti hoksaa pyöreyden lisäksi siitä, että peräaukossa näkyy valkoinen "tulppa" ja sivusta katsottuna aukko hieman "ulkonee" kun vertaa normaaliin vatsan muotoon. Näistä merkeistä minä ainakin olen päätellyt joka kerta oikeaan synnytys ajankohdan.
Kauhea loppu on parempi kuin kauhu ilman loppua:)
Meillä on platyja ollut muksuilla jo iät ja ajat ja niiden synnytystä on päässyt seuraamaankin todella moneen otteeseen.
Lapset ovat olleet silmät pyöreinä
akvaarion lasin takana ja aina kun poikanen alkaa syntymään ne kyllä kertovat esim. miten päin ne syntyvät ( joskus tulevat pää edellä, toisinaan pyrstö ) ja joka poikueessa on aina ollut muutamat "kaksoset", siis syntyvät vierekkäin..yhtä aikaa.
Jos sinulla on mahdollisuutta niin seurailepa tuota synnytyspuuhaa myöhemmissä raskauksissa. Helpoiten sen näet siinä poikasaltaassa, siirrät naaraan kun huomaat akvaariossa uivia poikasia. Siellä kaikessa rauhassa naaras pyöräyttää vielä muutama kymmenen mukulaa...
Lapset ovat olleet silmät pyöreinä

Jos sinulla on mahdollisuutta niin seurailepa tuota synnytyspuuhaa myöhemmissä raskauksissa. Helpoiten sen näet siinä poikasaltaassa, siirrät naaraan kun huomaat akvaariossa uivia poikasia. Siellä kaikessa rauhassa naaras pyöräyttää vielä muutama kymmenen mukulaa...

Olen blondi...
...kirjoita hitaasti
...kirjoita hitaasti
mä en oo ikinä nähnyt platyjeni synnyttävän!
kun huomaan noi merkit josta huomaa että kohta tulee poikasia niin oon laittanu platyn kelluvaan synnytys häkkyrään. Mutta siellä naaras ei suostu tekemään mitään! Ihan kun se masentuisi eikä sitten viitsisi enää synnyttää! Seuraan yleensä pari päivää kalaa ja kun se ei ole synnyttänyt niin sitten päästän kalan vapaaksi. Ja heti seuraavana päivänä tai parin tunnin päästä kun katson akvaarioon niin siellä on parikymmentä pientä mulkosilmää pintakasvien suojissa piilossa!
nykyään en enää jaksa tuota joten annan platyjeni synnyttää luonnonmukaisesti omassa akvaariossaan. mun platy akvaariossa on runsaasti pintakasveja joten poikaset pysyvät niiden suojissa. laitan ne sitten heti huomattuani 20l poikas altaaseen kasvamaan.

kun huomaan noi merkit josta huomaa että kohta tulee poikasia niin oon laittanu platyn kelluvaan synnytys häkkyrään. Mutta siellä naaras ei suostu tekemään mitään! Ihan kun se masentuisi eikä sitten viitsisi enää synnyttää! Seuraan yleensä pari päivää kalaa ja kun se ei ole synnyttänyt niin sitten päästän kalan vapaaksi. Ja heti seuraavana päivänä tai parin tunnin päästä kun katson akvaarioon niin siellä on parikymmentä pientä mulkosilmää pintakasvien suojissa piilossa!

nykyään en enää jaksa tuota joten annan platyjeni synnyttää luonnonmukaisesti omassa akvaariossaan. mun platy akvaariossa on runsaasti pintakasveja joten poikaset pysyvät niiden suojissa. laitan ne sitten heti huomattuani 20l poikas altaaseen kasvamaan.

-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Platyn synnytys
Meillä Platy synnytti tänään 71 poikasta. Eilen huomasin että synnytys on lähellä, joten illalla siirsin emon poikas-altaaseen (kelluvaan kippoon) Synnytys alkoi tänään puolen päivän aikaan ja kesti n. 18.00 asti. Poikasista osa synty kuolleina, koska pyrstön pää ei ollu vielä irronnu kyljestä / pyrstö ei ollu kunnolla kehittyny.. Ja viimeiseksi synty 2 munaa joilla oli silmät.. Eli osan kehitys oli jääny kesken. :/
Itse huomaan platyn synnytyksen olevan lähellä kun kala pyöristyy "luonnottoman" pyöreäksi, se etsii piilopaikkaa pohjakasvien alta, ja muut platyt seuraavat sitä melkein jatkuvasti.. Kun synnytyksen alkuun on pari päivää, niin platyn peräaukon ja evän väliin ilmestyy tumma alue. (Tämä platy on siis oranssi/punanen, mustilla evillä)
Kaiken kaikkiaan synnytys meni hyvin ja nyt on kiva seurata pikkusten kasvua ja kehitystä seuraavien kahden kuukauden ajan
Itse huomaan platyn synnytyksen olevan lähellä kun kala pyöristyy "luonnottoman" pyöreäksi, se etsii piilopaikkaa pohjakasvien alta, ja muut platyt seuraavat sitä melkein jatkuvasti.. Kun synnytyksen alkuun on pari päivää, niin platyn peräaukon ja evän väliin ilmestyy tumma alue. (Tämä platy on siis oranssi/punanen, mustilla evillä)
Kaiken kaikkiaan synnytys meni hyvin ja nyt on kiva seurata pikkusten kasvua ja kehitystä seuraavien kahden kuukauden ajan