Jukezon viikon kysymys

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jukezo
Starting Member
Starting Member

Jukezon viikon kysymys

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Auttakaas alkuponnisteluissa :( .

Vähän historiaa:
Minä sain 600 litraisen tankin heinäkuussa. Allas tuli itseasiassa ilman ennakko valmentautumista aiheeseen. Olisi muuten jäänyt muuton takia heitteille. Jotain laitteita tuli mukana ja niiden merkitykset eivät ole täysin vielä auenneet. Myyjä kävi kasaamassa systeemin toimintakuntoon :).

Pikkuhiljaa olen aiheeseen perehtynyt. Teemana oli aluksi, että syyspimeinä rupean enemmän tähän harrastukseen paneutumaan. Elävääkiveä sain 30 kg akvaarion mukana ja ostin 40 kg vielä Siniriutasta. Yksi taskurapukin siellä aluksi eleli, mutta ei ole koommin näkynyt. Nyt sitten viikolla 46 ostin kaksi pehmeän korallin alkua ja kuusi sinipunaista pikkukalaa :P. Pitää vielä näidenkin nimet selvitellä.

Tiheys 1023 ja nitraatti ennen viime ostoja 15 jotain yksikköä.

Viikon kysymys :?:
Edellinen omistaja suositteli unohtamaan pohjahiekan. Mutta mitä seikkoja on puolesta ja mitä vastaan? Mielestäni kuitenkin hiekka tuo mukavaa sävyä akvaarioon. Ja sillä kuulosti jonkun artikkelin mukaan olevan suodattavia(?) ominaisuuksia. Paljonko sitä hiekkaa tulisi olla. Mistä? Montako Euroa?

t. Jukezo
Silakka
Senior Member
Senior Member

Re: Jukezon viikon kysymys...

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Jukezo kirjoitti: Viikon kysymys :?:
Edellinen omistaja suositteli unohtamaan pohjahiekan. Mutta mitä seikkoja on puolesta ja mitä vastaan? Mielestäni kuitenkin hiekka tuo mukavaa sävyä akvaarioon. Ja sillä kuulosti jonkun artikkelin mukaan olevan suodattavia(?) ominaisuuksia. Paljonko sitä hiekkaa tulisi olla. Mistä? Montako Euroa?
Tuskin kukaan tänäpäivänä pitää pohjaa kokonaan paljaana, se että laitatko DSB:n vai et, on sitten toinen kysymys... Joku voi varmaan liittää tähän jonkun artikkelin DSB:stä.
Jukezo
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksesta, siis jotain tarttee laittaa. Lyhenne DSB ei äkkiä minulle avaudu. Eli on siis useita vaihtoehtoja mitä pohjalle laittaa?
Joku myi tuossa korallihiekkaa. Tämä lienee yksi vaihtoehdoista.

Hyvänä puolena nyt paljaalla pohjalla on, että irtoroina kerääntyy kumpaankin päähän pyörteisiin ja on siitä sitten helppo imaista pois.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Jukezo, jotta pääsisit hiukan kärryille merivesiharrastuksen saloista, kannattaisi lukaista osoitteesta:
www.reefcorner.com
kohta 'reefkeeping 101'. Sieltä saat tietoa harrastukseen liittyvistä asioista ja samalla sinulle varmaankin valkenee niiden laitteiden tarkoitus jotka olet ostanut [;)] . Sieltä selviää myös mitä tarkoitta DSB yms.

Tietysti on mahdollista, että edellinen harrastaja on hankkinut laitteet vuosia sitten jolloin sen aikaiset ajatukset eivät enää tänään päde - mutta sekin selviää lukemalla oppaan.
Jukezo
Starting Member
Starting Member

Ok, minä katselen noita dokuja.
Silakka
Senior Member
Senior Member

Ihan nopeasti, siis DSB tarkoittaa deep sand bediä, eli syvää hiekka petiä (sellaiset about 10cm hiekkaa, tästä varmaan monia mielipiteitä). Hyödyistä ja haitoista on ollut paljon puhetta viimeaikoina.
Kris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kris »

"Pieni" vinkki: opettele ne perusasiat kunnolla ennen kuin ostat lisää kaloja. Säästyy kaloja ja kärsimystä.
The plural of anecdote is not data.
Jukezo
Starting Member
Starting Member

Ok, tuollaisesta hiekan paksuuskeskustelusta minäkin heräsin että:
"Hei mulla ei oo hiekkaa sentin senttiä!" :o

Aloittelin jo tuota Mikaelin suosittamaa 'pikakurssia'

Sen verran vaivaan vielä ihmisiä, että
onko jotain järkeä/hyötyä jos kierrätän tuon vesimäärän toisen 300 litraisen akvaarion kautta. Voisin pitää tuota pienempää alakerrassa ja siellähän voisi olla hiekkaa vaikka 100 litraa. Tai jotain muuta joka parantaa veden laatua.

Ja kiitos Krissille vinkistä. Minulla on juuri tuollainen olo, että tässä ollaan takamus edellä menossa puuhun. Voitte kuvitella miltä tuntuu kun kaapissa on vaikka minkä äänista laitetta ja kuitenkaan ei ole varmaa, että miksi ne sitä ääntä pitävät. No, oikeastaan siellä on enää yksi epäselvä laite ja se ei pidä ääntä.
Silakka
Senior Member
Senior Member

Jukezo kirjoitti: Sen verran vaivaan vielä ihmisiä, että
onko jotain järkeä/hyötyä jos kierrätän tuon vesimäärän toisen 300 litraisen akvaarion kautta. Voisin pitää tuota pienempää alakerrassa ja siellähän voisi olla hiekkaa vaikka 100 litraa. Tai jotain muuta joka parantaa veden laatua.
Vaivaa toki, parempi niin :)

Niin, tuota ratkaisua sanotaan refugiumiksi :) Pistät vielä sinne valot ja makrolevää, niin hyvä tulee :)
Jukezo kirjoitti: Ja kiitos Krissille vinkistä. Minulla on juuri tuollainen olo, että tässä ollaan takamus edellä menossa puuhun. Voitte kuvitella miltä tuntuu kun kaapissa on vaikka minkä äänista laitetta ja kuitenkaan ei ole varmaa, että miksi ne sitä ääntä pitävät. No, oikeastaan siellä on enää yksi epäselvä laite ja se ei pidä ääntä.
No kerro vaikka ohimennen, mitä hurisevia vekottimia sieltä löytyy :)
Jukezo
Starting Member
Starting Member

Silakka kirjoitti: No kerro vaikka ohimennen, mitä hurisevia vekottimia sieltä löytyy :)
Muistaakseni ilma menee matkalla vaahdottajaan tälläisen pienen laitteen kautta, joka liittyy otsoniin. Sen rooli tuossa systeemissä on hiukka avoinna meikäläiselle. Otsoni sinällään kuulostaa hurjalta :o
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Jukezo kirjoitti:Muistaakseni ilma menee matkalla vaahdottajaan tälläisen pienen laitteen kautta, joka liittyy otsoniin. Sen rooli tuossa systeemissä on hiukka avoinna meikäläiselle. Otsoni sinällään kuulostaa hurjalta :o
Sitä se myös on :roll:
Eli sait ns. "vanhan koulun" akvaariopaketin, toimii ehkä myös näin, mutta nykyään asiat hoidetaan hiukan eri tavalla. [;)] Otsonia käytettiin tehostamaan vaahdottajan toimintaa sekä nostamaan keinotekoisesti veden redox-potentiaalia, jälkimmäinen syy on turha. Ongelmana on vaan se että siitä syntyy meriveteen myrkyllisiä yhdisteitä, niitä neutraloitiin osittain valutus-suodattimessa, osittain sillä että suolasta oli vähennetty myrkkyjä aiheuttavia yhdisteitä, nykyään valutus-suodattimen käyttö on haitallista ja suoloissa on otsonin kanssa myrkkyjä aiheuttavat valmisteen ovat luonnollisen meriveden tasolla, ainakin valmistajan mukaan. 8O
Jukezo kirjoitti:Sen verran vaivaan vielä ihmisiä, että
Mielestäni tämä on oikein hyvä ajatus. [;)]
Jukezo
Starting Member
Starting Member

Re: Jukezon viikon kysymys

Jukezo kirjoitti:Nyt sitten viikolla 46 ostin kaksi pehmeän korallin alkua ja kuusi sinipunaista pikkukalaa :P.
Tuohon mun pakko korjata itseäni, ettei vain joku siellä mieti yöuniaan puhki. Eilen kun kaloja katselin niin ne olikin etupäästä sinisiä, ja pyrstö ja hieman siitä eteenpäin keltaista. Olen suht varma, että ne eivät ole vaihtaneet väriä vaan minä muistin väärin :D
Silakka
Senior Member
Senior Member

Re: Jukezon viikon kysymys

Vielä ihan vihjeenä, ei pahemmin kannata ostaa kaloja joista et tiedä mitä ne on. Merivesi juttujen kanssa tuppaa olemaan niin, että mitä hienompi kala niin sitä varmemmin sen kanssa tulee jotain ongelmia / ei sovi yhteen joidenkin muiden elävien kanssa...

Ja vaikka kala ei paljoa maksaisikaan, niin tyypillisesti riuttapurkista sitä ei yksinkertaisesti saa ulos ilman että purkaa koko riutan. Ja siitä taas tulee muita ongelmia.
Jukezo
Starting Member
Starting Member

Joo, pyysin siniriutasta jotain aloittelu/koekaloja ja koralleja. Kyllähän molempien nimetkin mainittiin. Luulin löytäväni kuvat ja nimet jostain kirjasta sitten myöhemmin, kun näin onnistui aina aikoinaan makean purkin kanssa. Ei mulla ole ihan heti tarkoitusta muuta laitella sinne ennenkuin oon varma, että tuolla on asukeilla hyvä olla. Haluaisin kasata nuo kivetkin paremmin, kun näyttää olevan niin hienoja rakennelmia kavereilla netissä. Ja tosiaan nuo laitteet olisi kiva saada varmistettua, että ne riittää. Ja kokonaisuus olisi itsellä ymmärrettynä. Jos nuo arvot pysyy hanskassa niin sitten lienee systeemi riittävä.

Tuosta uudesta ja vanhasta koulukunnasta ilmeisesti johtuu, että eri lähteistä löytyy erilaisia systeemejä akvaarion pyöritykseen. Ilmeisesti tämä reefcorner.com on nyt sitten luotettavaa tekstiä.
Silakka
Senior Member
Senior Member

Oliskohan kalat tän näköisiä?

http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pCatId=134

Se otsonisaattori varmaan kannattaa ottaa irti..
Hynde
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Silakka
Senior Member
Senior Member

Palettivälskäri tuli mulle kanssa mieleen.. jos olis tosiaan 6kpl purppura välskäreitä, niin sinne varmaan sitten menikin aika hyvä summa rahaa :)
Hynde
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Silakka kirjoitti:Palettivälskäri tuli mulle kanssa mieleen.. jos olis tosiaan 6kpl purppura välskäreitä, niin sinne varmaan sitten menikin aika hyvä summa rahaa :)
Jep :mrgreen: sori, empä lukenut kunnolla tota ketjun alkua, tosiaan niitä oli 6 kpl.... tuskin välskäreitä ovat. [;)]
Jukezo
Starting Member
Starting Member

Kalat on hyvin samantapaisia kuin toi Yellowtail Damselfish , joten nyt niillä on nimikin. Onkos niillä joku suomenkielinenkin nimi? Ainoa poikkeus on tuo, että niillä ei ole tuota tummaa väriä perässä ollenkaan. Lienee ikä/olosuhde kysymys. Maksoivat 7,5E kipale.

Minäpä tempaisen tuon otsonisaattorin irti.

Minä katselen kaikki laitteitteni mallit niin jospa teiltä tulee siihen sitten kommentteja. Älkää hermostuko :) .

On muuten hassu nimi tolla kalalla. Pienellä väännöllähän se on kuin: "Pirskatin itseppäinen". Mutta keltapyrstökoralliahven taitaa olevan lähempänä oikeaa. :D
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Jukezo kirjoitti:Joo, pyysin siniriutasta jotain aloittelu/koekaloja ja koralleja. Ei mulla ole ihan heti tarkoitusta muuta laitella sinne ennenkuin oon varma, että tuolla on asukeilla hyvä olla.
Ilmeisesti ostit koralliahvenia. Ihan kestäviä kokeilukaloja (minkään kalan ei kyllä pitäisi olla kokeilukala!), mutta niiden pois saaminen altaasta vaatii kivien poistamista! Eli, todennäköisesti niiden poistaminen ei ole mahdollista.

Suurimmalla osalla koralliahvenista on paha tapa olla erittäin agressiivisia ja reviiriä puolustavia. Näin ollen tämä ensimmäin kala valinta saattaa (tulee) rajoittamaan seuraavia kalahankintoja.

Onneksi nuo sinikeltaiset eivät ole pahimmasta päästä.

Tässä harrastuksessa ei pitäisi mitään asiaa koittaa ratkaista kokeilemalla. Kaikki valinnat tulee tehä harkitun perustellusti. Vaikeatahan tämä monasti on suomessa, mutta silti.

... En nyt mitenkään halua hyppiä silmille, mutta asioihin vain on perehdyttävä, jotta mahdollisen ongelman edessä osaa reagoida oikein.

Merivedessä mikään hyvä ei tapahdu nopeasti, ainoastaan huonot asiat tapahtuvat nopeasti. Huonoihin asioihin johtaneet ketjut ovat yleensä kuitenkin monen asian pitemmän ajan summa.

Esimerkkinä: Jos siirtelet hieman kiviä, on aivan takuu varma, että tästä seuraa altaan uudelleen kypsyminen. Kypsyminen kestää kuukausia. Tänä aikana pitää vain orjallisesti suorittaa vedenvaihdot ja pitää vaahdotin huippu terässä ja jaksaa odottaa altaaseen ilmestyvän levän poistuminen. Hyvällä hoidolla allas korjaa itsensä, mutta se kestää aina pitkään. Oikoreittiä ei ole.

Avain sana on tasaisuus ja maltti!
Jukezo
Starting Member
Starting Member

Ok, minäpäs maltan :)

Jostain taasen luin (perustelen epätoivoisesti ostotokseni ajankohtaa), että tuo kokonaisuus ei toimi ennenkuin kaikki palaset on hommattuna eli että pitäisi olla 'symbiosissa' hiukan kaloja, hiukan koralleja ja elävää kiveä kovasti. Mutta jos nuo sitten hankalittavat muiiden kalojen laittoa niin se on todella ikävää. Luultavimmin minä en kaloihin kuitenkaan satsaa vaan pidän noita erilaisia koralleja suurimpana ihastelun aiheena.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Jukezo kirjoitti:Tuosta uudesta ja vanhasta koulukunnasta ilmeisesti johtuu, että eri lähteistä löytyy erilaisia systeemejä akvaarion pyöritykseen. Ilmeisesti tämä reefcorner.com on nyt sitten luotettavaa tekstiä.
Kun itse aloittelin pari vuotta sitten, onneksi heti aluksi onnekkaasti löysin tuon reefcorner.com:n. Sen jälkeen kun hiukan tietoa oli jo pääkopassa niin lisäapuja löytyikin harrastajilta kuten ealexilta ja Tatulta.

Näin jälkeenpäin voin todeta, että reefcorner.com on ensilukemiseksi aika sopiva tietopaketti (jos sitä etsii netistä). Amerikkalaista näkökulmaa on akryylialtaat ja VHO loistevalaisimet - ensimmäisiä käytetään täällä harvoin ja jälkimmäisiä ei löydy lainkaan (meillä on nuo T5:set).
Ei olisi paha idea jos samantyyppisen opuksen saisi tehtyä suomeksi.

Englannista löytyy vastaavanlainen opus erään merivesikauppiaan tekemänä. Siinä haukutaan lyttyyn 'vanhan koulukunnan' ajatuksia.
Silakka
Senior Member
Senior Member

Jukezo kirjoitti: Jostain taasen luin (perustelen epätoivoisesti ostotokseni ajankohtaa), että tuo kokonaisuus ei toimi ennenkuin kaikki palaset on hommattuna eli että pitäisi olla 'symbiosissa' hiukan kaloja, hiukan koralleja ja elävää kiveä kovasti.
Hmm.. tästä en kyllä oikein tiedä mitä sillä tarkoitetaan. Siis, ei sinne purkkiin kuulu elävää (muuta kuin elävääkiveä) laittaa ennenkuin homma on valmis ja kypsynyt...
Jukezo
Starting Member
Starting Member

Mikael kirjoitti: Amerikkalaista näkökulmaa on akryylialtaat ja VHO loistevalaisimet
Asustelin aikoinaan Itä-Aasiassa, jossa kaupoista sai vain muoviakvaarioita, kun oli maanjäristysvaara. Lienee Kaliforniassa sama juttu.

Minä siirryn opiskelemaan aihetta. Palaan linjoille lähempänä joulua hieman fiksumpana :)

Voinkos sulkea tämän keskustelunketjun jotenkin, kun olen sen aloittanutkin?
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Jukezo kirjoitti:Voinkos sulkea tämän keskustelunketjun jotenkin, kun olen sen aloittanutkin?
Et voi itse sulkea sitä, eikä käsittääkseni ole mitään syytä sulkea(?)
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”