Kerritetran kutu

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Kerritetran kutu

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Hei!

Onko kellään kokemuksia? Tarkoitukseni olisi yrittää, kun niitä parvi (8 kpl, eri ikäisiä) on. Aiemmin olen saanut kutemaan barbeja ja seura-akvaariossa on lyhtytetra ja mustatetra kutenut. Toki ahvenia ja monneja on saatu lisääntymään.

Mutta lähinnä tiedustelin, kuinka herätän kutuhalut ja millaisen asetelman laitan kutualtaaseen, riittääkö pariskunta?
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Mulla on kuteneet ihan seura-akvaariossa, ja ihan niissä olosuhteissa mitkä siellä vallitsee. Poikasia on tullut 1-3 kerralla, liekö partis syönyt loput munat. Eli mitään kummoisia juttuja ei tarvitse tehdä. Pieni lämpötilan nosto voi lisätä innostusta, meillä ekat poikaset tuli kesällä kun altaassa oli lämpötila 28 astetta. Ja ehkäpä turpeen lisäys saattaa myös vaikuttaa, meillä sitä ei lole vielä lisätty ollenkaan. Tämän kummempia en osaa sanoa :(
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Blue kirjoitti:Mulla on kuteneet ihan seura-akvaariossa, ja ihan niissä olosuhteissa mitkä siellä vallitsee. Poikasia on tullut 1-3 kerralla, liekö partis syönyt loput munat. Eli mitään kummoisia juttuja ei tarvitse tehdä. Pieni lämpötilan nosto voi lisätä innostusta, meillä ekat poikaset tuli kesällä kun altaassa oli lämpötila 28 astetta. Ja ehkäpä turpeen lisäys saattaa myös vaikuttaa, meillä sitä ei lole vielä lisätty ollenkaan. Tämän kummempia en osaa sanoa :(
Kiitos... olisi mukava saada muidenkin kommentteja!
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Kerri
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kerri »

Heips!

Minulla kerritetrat kutivat hyvin ilmastetussa vedessä (20-litraisessa altaassa), johon lisäsin turveuutetta. pH oli siinä 6 ja 7 välillä. Käytin yhdistelmää 2 naarasta ja 2 koirasta. Lämpötila oli muistaakseni 26 astetta. Kutu kuitenkin tuhoutui, koska pH nousi ilmeisesti liian korkeaksi eli turveuutteen vaikutus lakkasi. Vielä en ole ryhtynyt uuteen kokeiluun kerrien kanssa, mutta eiköhä tuossa joululomien jälkeen sitä voisi kokeilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”