Onko tavallista, että partamonni käy välillä pissa ja menee takaisin veden alle kuplia puhallellen vaiko johtuuko hapaen puutteesta vai vääristä vesiarvoista. Se käy siinä pinnalla hyvin nopeasti vain vähän kuonoaan pinnan yläpuolella käyttäen. Ei tee sitä hirveen usein.
siis....pinnassa...onkos se epänormaalia, jos ei käy. Mulla noi kaikki pyyhkii pitkin pohjaa... ei puhettakaan, että piipahtaisivat edes altaan puolen välin paikkeilla, saati sitten pinnassa...
No ei meidänkään partamonnit käy pinnassa. Seiniä pitkin kyllä kiipeilevät, mutteivat mene pintaan asti. Punamonniset kyllä käyvät pinnassa haukkaamassa happea, kun valot ovat sammuneet.
Enpä ole minäkään koskaan nähnyt partamonnieni menevän pintaan saakka, joten pitäisin epänormaalina jos niin kävisi. Katso että akvaariosi suodatin on riittävän tehokas (suositeltu juuri sen kokoiselle akvaariolle) ja virtaus aivan pintaa myöten saaden sen virtaamaan.
Meillä partamonni käy harvoin pinnassa "hörppäämässä" kuplan ilmaa ja menee pohjaan ja pulauttaa kuplan pois. Lähinnä tätä tapahtuu juuri kun on vaihdettu vettä, ja silloinkin ehkä kerran pari. Eli vedenvaihto tunttuu olevan yhteydessä jotain kautta toimintaan.
Minulla partis ei mitään syöksyjä tee, mutta iltaisin valojen sammuttua se hivuttautuu lasia tai köynnöksiä pitkin haistelemaan raitista ilmaa . Saattaa päätyä jopa niin ylös että nenä tulee vähän vedestä ylös
Ja monniset harrastavat näitä "happihyppelyjä" öisin ahkerasti.
Minulla partikset käyttäytyvät HelaKammon jo mainitsemalla tavalla. Näin tapahtuu hyvin harvoin mutta tapahtuupa kuitenkin. En ole kiinnittänyt tähän sen enempää huomiota että osaisin muistinvaraisesti sanoa että koska nuo partikset näin tekevät
Olen kuitenkin tullut johtopäätökseen että silloin tällöin tehtynä ei ole mitenkään poikkeuksellista.
Minun partamonnit "röyhtäilevät" ilmakuplia pihalle satunnaisesti ja singahtavat pinnassa käymään. Melkein kuin matkisivat täplämonnisia (jotka tosin omaavat paremmat tavat eivätkä röyhtäile Tosin kummallisia ovat nuo isommat plekotkin (lajimääritys tuntematon, aikoinaan myytin täpläimumonneina), aamulla kun katsoin niin molemmat nukkuivat päikkäreitä selällään maaten!
Mun kuparimonnisista yksi ei koskaan hengaile muiden kanssa. Se liikuskelee yksinään takaseinällä, yleensä vähän alle puolivälissä ja käy välillä pinnassa. Kyllä mun partikset käy kans haukkaamassa happea ja sitten äkkiä takaisin ruukun alle etteki kukaan ehdi vallata parhaita piiloja sillä aikaa.
Mä en muista ton partiksen käyneen pinnalla haukkaamassa happea, mutta koko ajan se muuten touhottaa, myös päivällä. No onhan se hyvä että tekee töitä ahkerasti. Että se siitä piilottelevasta yöeläimestä..