Onko normaalia, että partamonni käy haukkaamassa ilmaa?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Onko normaalia, että partamonni käy haukkaamassa ilmaa?

Viesti Kirjoittaja höntti »

Onko tavallista, että partamonni käy välillä pissa ja menee takaisin veden alle kuplia puhallellen vaiko johtuuko hapaen puutteesta vai vääristä vesiarvoista. Se käy siinä pinnalla hyvin nopeasti vain vähän kuonoaan pinnan yläpuolella käyttäen. Ei tee sitä hirveen usein.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

On, partamonni on ns. avorakkoinen kala ja niille normaalia käytöstä.
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
jarvimar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jarvimar »

siis....pinnassa...onkos se epänormaalia, jos ei käy. Mulla noi kaikki pyyhkii pitkin pohjaa... ei puhettakaan, että piipahtaisivat edes altaan puolen välin paikkeilla, saati sitten pinnassa...
*anne*
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja *anne* »

No ei meidänkään partamonnit käy pinnassa. Seiniä pitkin kyllä kiipeilevät, mutteivat mene pintaan asti. Punamonniset kyllä käyvät pinnassa haukkaamassa happea, kun valot ovat sammuneet.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

partamonni

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Enpä ole minäkään koskaan nähnyt partamonnieni menevän pintaan saakka, joten pitäisin epänormaalina jos niin kävisi. Katso että akvaariosi suodatin on riittävän tehokas (suositeltu juuri sen kokoiselle akvaariolle) ja virtaus aivan pintaa myöten saaden sen virtaamaan.
HelaKammo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HelaKammo »

Meillä partamonni käy harvoin pinnassa "hörppäämässä" kuplan ilmaa ja menee pohjaan ja pulauttaa kuplan pois. Lähinnä tätä tapahtuu juuri kun on vaihdettu vettä, ja silloinkin ehkä kerran pari. Eli vedenvaihto tunttuu olevan yhteydessä jotain kautta toimintaan.
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

Minunkin täplämonniseni syöksähtävät välillä pintaan haukkaamaan happea(?)...
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Angeline »

Tuntematon kirjoitti:Minunkin täplämonniseni syöksähtävät välillä pintaan haukkaamaan happea(?)...
Corydoras suvun monnisilla aivan normaalia toimintaa. Ja yleensä nämä "happihyppelyt" suoritetaan hurjalla nopeudella :mrgreen:
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Minulla partis ei mitään syöksyjä tee, mutta iltaisin valojen sammuttua se hivuttautuu lasia tai köynnöksiä pitkin haistelemaan raitista ilmaa :D . Saattaa päätyä jopa niin ylös että nenä tulee vähän vedestä ylös :mrgreen:

Ja monniset harrastavat näitä "happihyppelyjä" öisin ahkerasti.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Minulla partikset käyttäytyvät HelaKammon jo mainitsemalla tavalla. Näin tapahtuu hyvin harvoin mutta tapahtuupa kuitenkin. En ole kiinnittänyt tähän sen enempää huomiota että osaisin muistinvaraisesti sanoa että koska nuo partikset näin tekevät :)
Olen kuitenkin tullut johtopäätökseen että silloin tällöin tehtynä ei ole mitenkään poikkeuksellista.
*anne*
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja *anne* »

Angeline kirjoitti: Corydoras suvun monnisilla aivan normaalia toimintaa. Ja yleensä nämä "happihyppelyt" suoritetaan hurjalla nopeudella :mrgreen:
Menevät melkein ylinopeutta, meillä ainakin :mrgreen: Ei kerkee ees huomata kun monninen käy pinnassa, loiskahdus vaan kuuluu, kun pintaan on päässyt :D
Kaija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kaija »

Mun plekot ei ainakaan käy pinnassa. Kyllä ne imuttaa juuri ja juuri pinnan alapuolella, mutta eivät hörppää happea.
Kasparov
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: ex K-HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kasparov »

Minun partamonnit "röyhtäilevät" ilmakuplia pihalle satunnaisesti ja singahtavat pinnassa käymään. Melkein kuin matkisivat täplämonnisia (jotka tosin omaavat paremmat tavat eivätkä röyhtäile ;-) Tosin kummallisia ovat nuo isommat plekotkin (lajimääritys tuntematon, aikoinaan myytin täpläimumonneina), aamulla kun katsoin niin molemmat nukkuivat päikkäreitä selällään maaten!
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PikkuPrinsessa »

Mun kuparimonnisista yksi ei koskaan hengaile muiden kanssa. Se liikuskelee yksinään takaseinällä, yleensä vähän alle puolivälissä ja käy välillä pinnassa. Kyllä mun partikset käy kans haukkaamassa happea :mrgreen: ja sitten äkkiä takaisin ruukun alle etteki kukaan ehdi vallata parhaita piiloja sillä aikaa.
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Angeline »

Mä en muista ton partiksen käyneen pinnalla haukkaamassa happea, mutta koko ajan se muuten touhottaa, myös päivällä. No onhan se hyvä että tekee töitä ahkerasti. Että se siitä piilottelevasta yöeläimestä.. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”