Ongelmia Eheim Proffa II 2026 kanssa...

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SUNNY_2003
Starting Member
Starting Member

Ongelmia Eheim Proffa II 2026 kanssa...

Viesti Kirjoittaja SUNNY_2003 »

Olipa ihana yllätys kun ajattelin vihdoin puhdistaa ensimmäisen kerran syyskuussa hankkimani uuden ulkosuodattimen, sillä virtaus oli jonkin verran heikentynyt.

Kun irroitin moottoriosasta juoksupyörän en vielä silloin huomannut mitään erikoista, mutta kun aloin laittaa juoksupyörää takaisin, kas kummaa huomasin, että akseli oli napsahtanut poikki. Tämä ilmeisesti tapahtui siinä vaiheessa kun irrotin juoksupyörän suojuksen.

Ihmetyttää kyllä ,että noinkin nimekkäässä merkissä kuin Eheim, on näin helposti hajoavia osia [}:)]

Kai noita akseleita saa varaosina sentään, mutta kyllä ottaa päähän.

No, ei ne ongelmat vielä siihen loppuneet. Puhdistin vain suodattimen ja letkuihin en koskenut ollenkaan. Sitten kun asetin letkut suodattimeen kiinni ja aloin käynnistämään suodatinta en saanutkaan imupainikkeella vettä virtaamaan suodattimeen. Painelin imupainiketta varmaan 20 min. ja vaikka millä konsteilla yritin saada veden nousemaan, niin aina vesi palasi takaisin eikä vaan jaksanut nousta sen vedenpinnan yli menevän mutkan ohi.
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia, vai missähän olen mahdollisesti tehnyt jotain väärin? Onneksi noita pönttöjä ei tarvitse siivoilla kovin usein jos niiden kanssa joutuu tällaisten ongelmien eteen.

Hyvin rentouttava oli tämä puhdistus "tuokio" :roll:
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Oliko sinulla virtauksenkuristajan liipasin painettuna ihan alas saakka, kun yritit saada pumppaamalla vettä suodattimeen?

Itse painelin kerran todella pitkään sitä päällä olevaa painiketta ja en millään saanut vettä lorisemaan suodattimeen. Meni nermot moneen kertaan. Kunnes sattumalta tajusin, että kannattaa painaa se liipasin kovimman virtauksen asentoon. Niin pienen asian takia, niin paljon tuskaa ja hammasten kiristystä. Nyt voi jo nauraa omalle tyhmyydelleen. Mutta silloin aiemmin ei kyllä hymyilyttänyt - muka vaivattomia käyttää :)

-Jaani-
SUNNY_2003
Starting Member
Starting Member

Kyllä mulla oli tuo liipaisin aivan pohjassa, joten siinä ei ilmeisesti ollut mun ongelman syy, mutta vaikuttaakohan ne likaiset letkut? Ne olis kyllä olleet puhdistuksen tarpeessa, mutta multa puuttui vielä välineet, joilla ne sais siivottua, niin siksi jätin sen homman tekemättä.

Tuon akselin katkeamista ehdinkin jo haku toiminnon avulla etsiä ja on tuo pieni tikku puhdistuksen yhteydessä muillakin katkennut. Samalla tein myös "huvittavan" havainnon Aquaristikshopissa, jossa myydään näitä akseleita varaosina heti kerralla oikein kahden kappaleen satseissa, joten eipä tuo taida olla kovinkaan epätavallista tuon osan hajoaminen.

Mutta onneksi ei ainakaan koko suodatin jämähtänyt tuon takia, vaan pelittää ihan moitteettomasti katkenneellakin tikulla [;)]
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

katkennut akseli

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Akseli on jostain syystä keraaminen, ja siten herkkä katkeamaan. Makeavesiakvaariossa voisi mielestäni käyttää ihan hyvin rosterista tehtyä akselia, kestäisipähän ainakin.
En suosittele sen katkenneen akselin pitkäaikaista käyttöä, koska se voi kuluttaa varsinaista ropellin magneettiosaa, se taasen maksaa juuri niin paljon kuin mainitsit. Yksi syy voisi olla se, että suodatinta voisi teoriassa käyttää meriakvaariossa, kun siinä ei ole metallisia osia. Itse katkaisin Eheim 2215:n akselin kun vaihdoin sitä uuteen, onneksi tuo uusi akseli oli jo käsillä.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
SUNNY_2003
Starting Member
Starting Member

Jeps, kyllä mä ajattelin heti käydä uuden akselin hakemassa kunhan kaupat aukeaa maanantaina. Harmittaa kyllä kun just tein jokin aika sitten tilauksen tuonne Saksaan ja nyt tuli tämä eteen.

Menee vähän off topic, mutta voikohan sitä tilausta vielä muuttaa siellä aquaristikshopissa niin kauan kun siellä on vain tuo viesti "Order received" ? Tämä viesti kun on nyt mun tapauksessa ollut siellä netissä jo kohta reilut kaksi viikkoa [}:)] aiempi tilaus tuli todella nopeasti, alle kahdessa viikossa, mutta en tiedä mikä nyt jumittaa.

Tietäisikö joku paljon tämä pelkkä akseli Suomessa maksaa, vai tekaisenko vain itse korvaavan akselin esim. sukkapuikosta, kuten jossain viestissä mainittiin? 8O
Jason666
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jason666 »

Itsekkin joskus taistelin kyseisen suodattimen kanssa että miten sen veden saa sinne virtaamaan ilman että imasee letkusta ja kun käyttöohjetta selas vähä tarkemmin ni siinähän se olikin selvästi mainittu että siitä pumppu painikkeesta pitää ainoastaan kerran painaa se pohjaan ja pitää siellä ni suodatin täyttyy, imu on putkissa olemassa ja kun painaa sitä painiketta niin se vapauttaa sen lukon mikä putkisaa on ja vesi valuu sisään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”