Kiekkoaltaan tekniikka
Valvoja: Moderaattorit
Kiekkoaltaan tekniikka
Noin 8v aikaa siitä kun minulla oli kiekkoja viimeksi altaassa, olen nyt lukenut tästä niin hommat ovat kyllä muuttuneet siltä ajalta jonkunverran. Suurin muutos on vedenvaihtojen määrä, eikö tehokas suodatus riitä että voi vaihtaa vain 2 kertaa kuussa vettä? Miten sitten vesiarvot jos vaikka haluaa Ph-n pysyvän 5,8 ja vaihtaa vettä 2x viikossa 50%,onko se kaloille hyvä että Ph vaihtelee jatkuvasti vai miten sen saa näin suurella vedenvaihdolla pysymään alhaisena.
Tarviiko Co2 lisätä altaaseen Ph-n säätämiseen jos vettä näin usein vaihdetaan. Millaiset kasvit menestyy 30 asteen vedessä,silloin se oli suurin ongelma kuin kasvit eivät viihtyneet.
Tarviiko Co2 lisätä altaaseen Ph-n säätämiseen jos vettä näin usein vaihdetaan. Millaiset kasvit menestyy 30 asteen vedessä,silloin se oli suurin ongelma kuin kasvit eivät viihtyneet.
Re: Kiekkoaltaan tekniikka ym..
Ei riitä. Syy on silmillä havaittavan yksinkertainen, noin vähillä veden vaihdoilla kiekot eivät kasvarambi kirjoitti:
Suurin muutos on vedenvaihtojen määrä, eikö tehokas suodatus riitä että voi vaihtaa vain 2 kertaa kuussa vettä?.
pH ei saa vaihdella vadenvaihtojen yhteydessä kovinkaan paljoa. Vaihdettavan veden on oltava sopivaa ko. tarkoitukseen. Jos haluat veden pysyvän noin happamana (mikä on jalostetuille ja monille villeille kiekoillekin turhaa) on vaihtovesi valmistettava erillisessä astiassa tai sitten vaihtovenen puskurikyky on oltava todella alhainen.rambi kirjoitti: Miten sitten vesiarvot jos vaikka haluaa Ph-n pysyvän 5,8 ja vaihtaa vettä 2x viikossa 50%,onko se kaloille hyvä että Ph vaihtelee jatkuvasti vai miten sen saa näin suurella vedenvaihdolla pysymään alhaisena..
Kalat eivät Co2 tarvitse, sen lisäys riippuu kasvien tarpeesta.rambi kirjoitti: Tarviiko Co2 lisätä altaaseen Ph-n säätämiseen jos vettä näin usein vaihdetaan.
Millaiset kasvit menestyy 30 asteen vedessä,silloin se oli suurin ongelma kuin kasvit eivät viihtyneet.
Kasveista pärjäävät ainakin jotkin lumpeet (joita esiintyy kiekkojen esiintymisalueilla
T:Ville
Eli kiekot pärjää hyvin suoraan hanasta tulevan veden Ph-lla? sehän helpottaa paljon nykyään kiekkojen hoitamista, minulla oli juuri sen Ph-n saaminen alas vaikein tehtävä ja että se sitten pysyi vielä siinä vakaana.Ville V kirjoitti:
Jos haluat veden pysyvän noin happamana (mikä on jalostetuille ja monille villeille kiekoillekin turhaa) on vaihtovesi valmistettava erillisessä astiassa tai sitten vaihtovenen puskurikyky on oltava todella alhainen.
Onko sitten suurin osa kiekkoaltaista ilman kasvillisuutta? vain juurakkoa altaassa,laittakaa joku linkki missä olisi semmoinen allas ja muutenkin linkkejä mistä näkee kiekkoaltaita Suomesta ja maailmalta.
Noin lyhyesti sanottuna meneekö kiekkoallas seuraavasti: altaaseen isoja kantoja,ei juuri kasveja,pohjalle hiekkaa(onko väliä millaista?),lämmöt 29-30,ulkosuodatin(vakiomassat riittää?) ,kerran viikossa vaihtaa noin puolet vedestä,ruokkii kiekkoja n.4 kertaa päivässä monipuolisella ruualla(hiutaleet,räkmix,surviainen,ym..), korjatkaa tai lisätkää jos jotain tärkeätä puuttuu.
Kyllä ne rehut kiekkoaltaassa menestyy, mutta ei niitä pakko ole pitää jos ei tahdo. Kilpailu(t) linkin takaa löytyy mm. tällainen komia kiekkoallas vihanneksilla http://www.aqua-web.org/kilpailu2003/yli600/1/
Hoitosuunnitelmasi kuulostaa hyvältä. Suodatus saa olla ylimitoitettu (kiekot on possuja) kunhan virtauksen tappaa jollakin tavalla, ja vettä saa vaihtaa enemmänkin kuin puolet. Hiutaleiden sijaan kiekot popsivat mieluummin uppoavia granulaatteja
Hoitosuunnitelmasi kuulostaa hyvältä. Suodatus saa olla ylimitoitettu (kiekot on possuja) kunhan virtauksen tappaa jollakin tavalla, ja vettä saa vaihtaa enemmänkin kuin puolet. Hiutaleiden sijaan kiekot popsivat mieluummin uppoavia granulaatteja
No riippuu tietysti hanavedestä. Jos saat altaassasi pH:n pysymään siinä 7 paikkeilla (hieman jopa ylikin) ei pH:ta yleensä kannata mennä muuttelemaan, ellei tee sitä erilllisessä vesisäiliössärambi kirjoitti:Eli kiekot pärjää hyvin suoraan hanasta tulevan veden Ph-lla? sehän helpottaa paljon nykyään kiekkojen hoitamista, minulla oli juuri sen Ph-n saaminen alas vaikein tehtävä ja että se sitten pysyi vielä siinä vakaana.
-
kantarelli
- Member

..
tässä on minun akvaariosta kuva 
http://personal.inet.fi/surf/in/katri/DSCF0002.JPG
karsin aika raskaalla kädellä keskellä olevaa kasvia ja vielä ei oikeen kukoista...mutta yleensä kyllä
suht koht hyvin nuo kasvit näyttäisi menestyvän. Käytän pohjalannoitetta(jota tuskin enää juurikaan jäljellä) ja tulevaisuudessa koitan väsäillä PMDD:tä. vettä vaihdan 2krt/vk 50% kun on noin pieni purkki (205l). Lämmöt 28-30C
http://personal.inet.fi/surf/in/katri/DSCF0002.JPG
karsin aika raskaalla kädellä keskellä olevaa kasvia ja vielä ei oikeen kukoista...mutta yleensä kyllä
suht koht hyvin nuo kasvit näyttäisi menestyvän. Käytän pohjalannoitetta(jota tuskin enää juurikaan jäljellä) ja tulevaisuudessa koitan väsäillä PMDD:tä. vettä vaihdan 2krt/vk 50% kun on noin pieni purkki (205l). Lämmöt 28-30C
Miten sitten se kiekkokalojen saatavuus on? Jos esimerkiksi haluan seuraavanlaisia: Piggeon Leopard Snake Skin kiekkoja, http://www.diskus-special.de/deu/unters ... /page6.htm, niin
a) saanko semmoisia täältä kaupasta
b) vain tilaamalla itse saksasta
c) voin niitä ihailla vain kuvasta?
a) saanko semmoisia täältä kaupasta
b) vain tilaamalla itse saksasta
c) voin niitä ihailla vain kuvasta?
Kiekko tarjonnassa on vaihtelua aika paljon, joskus jotain värimuotoa on joskus taas ei. Leopard Snake Skiniä ei vielä taida olla myynnissä kovinkaan yleisesti Suomessa (oletus). Vaihtoehto c) ei ole edes vaihtoehto, sillä mitäpä ei kiekkoharrastaja tekisi saadakseen haluamiansa kaloja, vaikka sitten tilaamalla
.
Onko joku onnistuneesti tilannut ulkomailta kiekkoja tänne asti, mistä kaupasta ja paljonko tulee rahtihinnaksi? Ainakin merivesipuolella elävän tilaaminen ulkomailta on käytännössä mahdoton.Ville V kirjoitti:Vaihtoehto c) ei ole edes vaihtoehto, sillä mitäpä ei kiekkoharrastaja tekisi saadakseen haluamiansa kaloja, vaikka sitten tilaamalla.
Käyttääkö joku Bilteman 0,1-0,7 puhallushiekkaa kiekkoaltaassa, onko sen vaaleudesta haittaa? Ainakin silmälle se on hieno, mutta täytyy tietää onko myös kiekoille, vaikuttaako väritykseen, tuleeko kaloista arkoja?
Kävin tänään tutustumassa kiekkovalikoimaan kaupoissa(Kurki, Leppävaario ja joku kolmas vielä),voi sanoa että samanlainen kuin 8v sitten,vain niitä perusvärejä mitä aina on saanut. Kyselin sitten että saako tilattua niitä hienoja viljeltyjä kiekkoja Saksasta niin vastaus oli että ei,liian pienet markkinat, en tiedä miten ne markkinat tähän vaikuttaa jos kerran Saksan tukusta tilaa niin tuleehan ne samalla kuin muutkin kalat sieltä. Meni ainakin vähäksi aikaa kiekkoaltaan perustamishalut pois,täytynee tutkia vielä mahdollisuuksista tilata itse Saksasta,muutamasta paikasta olen jo kysellyt mutta ei ole vastausta tullut lähettävätkö Suomeen.
NL-Aquan kautta varmaan saa tilattua Saksasta vaikka mitä. Muistaakseni joku tilasi jonkun kymmenkunta kappaletta jotain luonnon viherkiekkoa, eikä hinta ihan mahdoton ollut. Täytyy vaan tietty tilata kunnon satsi, ettei tule potikulut/kala niin suuriksi.
Näyttäisi oloevan ihan kivoja kiekkoja ihan paikanpäälläkin, ainakin varastolistan mukaan:
http://www.nl-aqua.com/varastolista.htm
Näyttäisi oloevan ihan kivoja kiekkoja ihan paikanpäälläkin, ainakin varastolistan mukaan:
http://www.nl-aqua.com/varastolista.htm
Moi, miltä kuulostaa kiekoille tällainen suodatus:iekku kirjoitti: Hoitosuunnitelmasi kuulostaa hyvältä. Suodatus saa olla ylimitoitettu (kiekot on possuja) kunhan virtauksen tappaa jollakin tavalla, ja vettä saa vaihtaa enemmänkin kuin puolet. Hiutaleiden sijaan kiekot popsivat mieluummin uppoavia granulaatteja
allas 100x50x50cm, vesi kiertää 2 kertaa tunnissa suodattimen läpi, suodatin ulkopuolinen matto 1700cm2, Järven ohjeitten mukaan.
Kaloina muutama nuori kasvatettava ja toivon mukaan myöhemmin kutupari. Muuten, miten käy kolmannen pyörän kutupuuhissa?
Kialiina
Mielestäni liian pieni allas tuo Liinan allas kiekoille.
Voihan tuo kokoisessa pitää poikasia ja sitten ostaa tuplasti isomman altaan, niin alkaa kuulostaman jo paremmalta.
Voihan tuo kokoisessa pitää poikasia ja sitten ostaa tuplasti isomman altaan, niin alkaa kuulostaman jo paremmalta.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuulostaako ihan mahdottomalta jos n.700 l altaaseen laittaa 2x2226 suodattimet? jalustasta tulee aika matala ja 2228 ei välttämättä mahdu kaappiin, sisäsuodatinta en haluaisi laittaa vai onko se suositeltavaa?
Valaistukseana olen ajatellut 3x58w, olisiko siihen sopivat putket 1xaquastar(saa kalojen värit esille) ja 2xArcadia Freshwater mikä sitten saa kasvit näyttämään vihreältä, kalatkin varmaan tykkäisi niistä putkista. lähtökohtana on että allas ei saa näyttää keltaiselta (elohopea lamput tai alle 6000 k putket eivät ole sopivia).
Voiko joku laittaa linkkejä kiekkokalaforumeille missä on paljon harrastajia ja linkkejä mistä löytää paljon harrastajien kotisivuja,pikainen haku googlella tuotti aika vaisusti tuloksia.
Valaistukseana olen ajatellut 3x58w, olisiko siihen sopivat putket 1xaquastar(saa kalojen värit esille) ja 2xArcadia Freshwater mikä sitten saa kasvit näyttämään vihreältä, kalatkin varmaan tykkäisi niistä putkista. lähtökohtana on että allas ei saa näyttää keltaiselta (elohopea lamput tai alle 6000 k putket eivät ole sopivia).
Voiko joku laittaa linkkejä kiekkokalaforumeille missä on paljon harrastajia ja linkkejä mistä löytää paljon harrastajien kotisivuja,pikainen haku googlella tuotti aika vaisusti tuloksia.
-
patu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: FOMA #6
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tässä ois yks foorumi Simplydiscus
Kiitoksia,semmoista juuri olin etsimässä, oisko tietoa vielä vastaavasta saksankielisesta? vaikka en kieltä ymmärrä niin sieltä näkisi ainakin kuvia saksalaisten altaista.patu kirjoitti:Tässä ois yks foorumi Simplydiscus
Minun mielestäni taas ihan käypäinen, jos ei esim ole isommalle tilaa. Minun altaani on juuri tuollainen 250 litrainen ja hyvin ovat kiekot viihtyneet. Vesioloista ja ruokinnasta se enemmän on kiinni kuin altaan koosta. (250 kylläkin on aivan minimi).jartzu65 kirjoitti:Mielestäni liian pieni allas tuo Liinan allas kiekoille.
Moi, vielä en ole naimisissa minkään lajin kanssa, mutta se aika lähestyy. Ja kiekot kiinnostavat aivan hirveästi.Jussi kirjoitti:Vesioloista ja ruokinnasta se enemmän on kiinni kuin altaan koosta. (250 kylläkin on aivan minimi).
Akvani on eilen sulatettu jäästä (!) jota pohjalla oli syvimmillään neljä senttiä - onneksi se oli vähän vinossa että toisella syrjällä oli vain puoli senttiä ja toisessa päädyssä noin milli. Läheltä piti, mutta ehjä on.
Kuvittelen vain jonkin aikaa eteenpäin. Jos onnistusin saamaan kutuparin ja viihtyvyyttä niin, että poikasia alkaa tulla, tarvitsenko sitten toisen altaan poikasten kasvatukseen? Olisiko tämä olemassaoleva 100x50x50cm allas silloin hyvä poikas- tai kutuallas? Minkälaisissa altaissa te pidätte kutuparia - eikö ne kude alettuaan tähes tauotta ja muuttaako ne vähän väliä altaasta toiseen?
Tässä yksi saksalainen kiekkosivu:rambi kirjoitti: Kiitoksia,semmoista juuri olin etsimässä, oisko tietoa vielä vastaavasta saksankielisesta? vaikka en kieltä ymmärrä niin sieltä näkisi ainakin kuvia saksalaisten altaista.
http://www.diskusportal.de/
Tommi
Nyt olen katsonut paljon kuvia maailmalta,Saksassa on tosi hienoja altaita kuten meripuolellakin mutta jenkeissä päinvastoin kuin meripuolella on aika ihmeelliset kiekkoaltaat, tosi usein näkee altaan missä on muutama kiekko ja lämmittäjä ,ei hiekkaa,kasveja ,juurakoita... ja jos kasveja oli niin ne olivat lasin päällä ruukussa,aika surkeat altaat ainakin minun makuun...