Koulussani on noin 300 litrainen akvaario, olen katsellut sitä pitkään huolestuneena nyt meinaan puuttua siihen -liikaa on aina liikaa.
Kalasto koostuu siis kaloista joihin opettajat ovat ihastuneet akvaarioliikkeen shoppailukierrokselta ja oppilaiden tuomista eväkkäistä:
2 lehtikalaa
2 kirjoahventa
miljoonakala
4 platya
tulipyrstö
1 (ilmeisesti) lakritsigurami
partamonni
5 tiikeribarbia(?)
4 rubiinitetraa
5 kalaa joita en tunnistanut, mutta ei kyllä akvaariota ylläpitävä opettajakaan niitä nimeltä osannut mainita
Nyt akvaariossa riehuu jonkin näköinen tauti ja ruumiita ilmestyy melkein päivittäin vaikka jonkin näköistä lääkettä on kuulemma hankittu. -En ole päässyt osallistumaan akvaarion hoitoon mutta luokkalaiset jotka osallistuvat hoitamiseen kertoivat.
Erilaisia vaihtoehtoja kaivataan mitä akvaariolle voisi tehdä, luulen että vastaava opettaja ei ole kuullukkaan testeistä. Mitään vesiarvoja ei ole mitattu, edes pH:ta ei tiedetä.
Kaikista pahinta on se, että vastaava opettaja on luokanvalvojani. Miten selittää kauniisti että akvaario on surkeasti hoidettu, kalasto järjetön, lannoitus voisi olla paikallaan ja levä kuurikaan ei olisi pahitteeksi.
Koulun (akvaario)murju
Valvoja: Moderaattorit
Koulun (akvaario)murju
"Ainoastaan sydämellään näkee hyvin.
Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä."
Antoine de saint-exupery, Pikku Prinssi
Ada. Kerro, että julkisella paikalla oleva akvaario on aina myös esimerkki harrastuksesta joko hyvässä tai pahassa. Toeteat vain, että jokainen akvaarioista todella ymmärtävä näkee heti, että allas on huonossa kunnossa ja vaikka kukaan ei kehtaisikaan mainita asiasta, niin huonoa mainetta tuollainen toki tuo.
Sitten vain lupaudut kiltisti laittamaan homman kuntoon... Siihen sinut nakitetaan kuitenkin, "kun kerran tiedät paremmin".
Sitten vain lupaudut kiltisti laittamaan homman kuntoon... Siihen sinut nakitetaan kuitenkin, "kun kerran tiedät paremmin".
Dixi et animam levavi.
No voihan sitä aina yrittää, se on vaan surkea jama kun kaikkia kalojakaan ei tunneta, ja pitäisikö passittaa opettaja ostamaan kaloille joululahjaksi testereitä vai marssia itse kauppaan?
"Ainoastaan sydämellään näkee hyvin.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Kalat
Jos koululla on digikamera, niin pyydä lupaa saada ottaa kuvia kaloista ja laita ne vaikka tänne tunnistettavaksi. Nähtävästi olet yläasteella, koska puhuit luokanvalvojasta. Pyydä esim. kemian opettajalta jotain pH paperia / pH mittaria veden pH -arvon selvittämiseksi. Siinä olisi jo hyvä alku. Jos (?) allas on biologian luokassa, niin opettajan on tunnettava typpikierronperusteet, jolloin NO2 ja NO3 testien hankkiminen lienee perusteltua akvaarion kunnollisen hoidon takaamiseksi. Varmista myös ettei koululla ole kemian varastossa jotain vesitestisarjaa.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
-
- Advanced Member
- Viesti:
Missä päin Espoota kyseinen pytty mahtaa olla? Mä olen espoolainen (Olarista) ja voisin tarvittaessa vaikka käydä paikan päällä tunnistamassa lajit ja antamassa pikaselostuksen akvaarion oikeasta hoidosta. Akvaariosta vastuussa olevan opettajan pitäis olla kuulemassa itse, se ei taida riittää että pari oppilasta on paikalla.
Meijjän yläasteen bilsanluokan LEVÄÄRIÖ/LIMAARIO, oli pullollaan epämuodostuneita ja kitukasvuisia miljoonakaloja. 6kpl Kiinanmonni/Sääkala ja vierailevana tähtenä lehtikaloja. ope vei ne pois kun söivät miljoonakaloja. Allas n:100l Vettä ope lisäsi kun vanha haihtui. Siivous kesälomalla.(allas aiheutti aika moista hajuhaittaa.) Akvaario katosi kiitos eläinsuojelu valtuutetun.
-Kumikala kiittää ja kumartaa.-