Kalojen sisäinen kello?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nica
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kalojen sisäinen kello?

Viesti Kirjoittaja Nica »

Huomasin tässä jonkin aikaa sitten että rubiiniseeprakalani jotka eivät muuten kovin innokkaasti parveile kerääntyvät aina siinä ilta-yhdeksän maissa parveksi. Akvaarion lamppun sammuu joka ilta kello kymmeneltä, mutta miten kalat voivat tietää että se sammuu noin tunnin kuluttua? Tähän vuodenaikaan olohuoneessa (jossa akva siis on) on yhtä pimeää kello viidestä sarastukseen saakka, joten miten kalat tietävät että kello on noin yhdeksän eikä esimerkiksi noin kuusi :roll: ? Kalathan ovat aivojen kehittymisen kannalta suht yksinkertaisia eliöitä.

Onko kukaan huomannut samaa omissa altaissaan?
Nica

Pallokaloihin täysin hurahtanut.
PaulaP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PaulaP »

Tänään huomasin saman ilmiön meidän altaassa. Luin sohvalla tenttiin ja toisella silmällä huomasin, että tavallisesti ei-niin-aktiiviset kalamme tulivat yksi kerrallaan esille ja jäivät pörräämään keskiveteen, tiikerinuoliaiset etunenässä. Olivat siinä jonkun ehkä kymmenen minuuttia ja sitten ruokinta-automaatti pyöräytti niille ruokaa. Siis kalat tulivat odottamaan ruokaa! On niillä pirun tarkka kello, en voi muuta sanoa.
Nica
Junior Member
Junior Member

PaulaP kirjoitti:On niillä pirun tarkka kello, en voi muuta sanoa.
Niin, mutta ymmärtääkseni kaloilla ei pitäisi olla tällaista "kelloa", varsinkaan mainitsemillani rubiiniseebrakaloilla tai tetroilla (tiikerinuoliaisista en tiedä). Ne kuulemma reagoivat pääasiassa valon määrän vaihteluun (ja "tunnistavat" näin vuorokaudenajat).
Tuo nyt vasta outoa on että ovat oppineet milloin ruoka-automaatti menee päälle. Liittyykö siihen ruoka-automaattiin kenties jonkin naksahdus tai muu vastaava juuri 10 minuuttia ennen ruokintaa josta kalat tietäisivät että nyt kannattaa varata hyvät paikat?
Nica

PaulaP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PaulaP »

En ainakaan itse keksinyt mitään, mikä olisi kaloille kertonut että kannattaa vaivautua paikalle. Voiko niille tulla nälkä niin säännöllisesti? Tuskin. Tietysti ulkoa tulevan valon määrä voi vaikuttaa, muuten valot vakoina (ajastin), mutta kun ruokaa tupsahtaa neljä kertaa päivässä, osaako ne joka kerran erikseen, paljonko silloin tulee pihalta luonnovaloa? Ja sekin muuttuu koko ajan.

Itse asiassa tuo jäi minua mietityttämään sen verran, että kun seuraavan kerran ruoka-aika läheni (tiesin sen lähestyvän kellon ajasta! [;)] ) olin taas sohvalla seuraamassa tilannetta. Kuinka ollakkaan taas jonkun aikaa ennen h-hetkeä liikenne vilkastui huomattavasti, enkä minä ole kuullut ruoka-automaatin muuten ääntä pitävän kuin pyörähtäessään. Se on Eheimin digitaalisella kellolla varustettu malli.

Hevosilla on erittäin vahva sisäinen kello, mutta onhan ne muutenkin "älykkäämpiä" eläimiä kuin kalat. Mitäs mieltä muut on? Kokemuksia!
marilii
Starting Member
Starting Member

kalojen sisäinen kello

Viesti Kirjoittaja marilii »

Olen itse huomannut saman asian omassa akvassani. Valot sammuu joka ilta siinä yhdeksän maissa ja esim. neontetrat kerääntyvät yhdeksi parveksi n. tuntia-puolta tuntia ennen valojen sammumista akvan pohjan tuntumaan (ajastimen naksauksen olen huomannut ainoastaan n.15 minuuttia ennen kuin valot sammuvat).
"Älä hättäile, istu mättäälle."
Sillipurkki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Meidän malawit taas ovat parissa viikossa oppineet, että akvaarion päälle kohotettu käsi tarkoittaa ruokaa. Siinä menee sitten koko parvi päädystä päätyyn käden perässä, kun vähän pyyhkäisee kansilaseja. :mrgreen:

Toisaalta se on hyvin ahdistavaakin, kun yrittää vaikka lukea akvaarion vieressä olevassa nojatuolissa. Oppi on nimittäin mennyt niin hyvin perille, että pelkästään ihmisen näkeminen ruokintanurkan lähellä aiheuttaa tällaista nälkäistä parveilua:

8O
8O 8O
8O 8O 8O
8O 8O
8O
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Joo, kylähän tuon kellon näyttää fisut "tajuavan"...samoin kuin esim: meillä menee vedensuosikin lehdet suppuun n. tuntia ennen valojen sammumista..
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Syno
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Syno »

Ankku123
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Meilläkin puikkokalat tulevat ihan selkeästi kerjäämään ruokaa joka ikinen ilta uskollisesti klo 21.30 aikaan :)
Nica
Junior Member
Junior Member

Nyt tämä alkoi kiinnostamaan niin paljon että pitänee ihan paneutua asiaan :roll: .
Taidampa aloittaa tuosta yllä mainitusta kirjasta.

Onko useammalla vastaavia kokemuksia kaloistaan?
Nica

jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Kaloilla kuten monilla muilla eläimillä on sisäisiä "ajastimia", zeitgebereitä vai mitäs ne olikaan (yrittää muistella). Niiden (pääasiassa hormonaalisia rytmejä) avulla ne sitten tuppaavat tekemään asioita rytmissä, circannuaalisesti (vuodenajoittain) tai circadiaanisest (vuorokaudenajan mukaan)?? Vanha voi muistella väärin, mutta nyt katsomaan Kuninkaan paluuta, äsken katsoin vielä Kaksi tornia muistin virkistykseksi.

jv

PS Sitten ne toki vielä oppivat esim. ruokintarytmeihin, tai ehdollistuvat. Kun otan lautasen ja kilisytelen sitä puukolla kiekkojen edessä niin kyllähän niillä vesi on kielellä, litratolkulla
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

toinenkin kirja

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Tässäkin on hyvää luettavaa (se toinen minulla jo onkin):
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/tg/ ... 92-1509427

Lapsena minulla oli tapana ruokkia järven särkiä aamupuuron tms. jämillä. Ei tarvinnut kuin vähän kalistella peltimukia rantavedessä, niin iso parvi oli jo paikalla vimmatulla menolla.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

Kuinka hankalaa se urlien lyhentäminen voi olla?
Syno lähes itse kirjoitti:Kellosta, kompassista ja vastaavista perusasioista voi lukea Reebsin kirjasta, joka on saatavissa ainakin amazonista.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
tiolpu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tiolpu »

Ehdollistumisen olen huomannut varsin selkeästi. Tullessani töistä olen ruokkinut kalat lähes välittömästi. Joten, kun huoneiston ovi kolahtaa kiinni niin kalat alkavat tanssahdella river dancea ruokintanurkkauksessa. Elikäs oven kolahdus=ruoka-aika :mrgreen:
"Tärkein matka, minkä kukaan voi tehdä,
on mennä toista puolitiehen vastaan."
Nica
Junior Member
Junior Member

tiolpu kirjoitti:Ehdollistumisen olen huomannut varsin selkeästi. Tullessani töistä olen ruokkinut kalat lähes välittömästi. Joten, kun huoneiston ovi kolahtaa kiinni niin kalat alkavat tanssahdella river dancea ruokintanurkkauksessa. Elikäs oven kolahdus=ruoka-aika :mrgreen:
Ehdollistuminen on ihan selvä juttu. Omatkin kalat tietävät että lasiin naputtaminen tarkoittaa ruokaa.
Mutta se että kalat vaikuttavat aistivan valon sammumisen ilman minkäänlaista edeltävää merkkiä tai ääntä on outoa....
Nica

tiolpu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tiolpu »

Aihetta syvemmin pohdittuani huomasin myös selaisen seikan, ja varsin eilen seurasin tilannetta oltuani päivän vapaalla, että kalat kerääntyvät pikkuisen ennen ruokinta-aikaa ruokinta kulmaukseen. Tilanteeseen ei liittyny ehdollistavaa tekijää elikäs huoneiston oven kolahtamista. Täytynee myöntää, että kaloillakin on lienee sisäinen kello. Pohdin asiaa näkökulmasta, jos ihminen elää säännöllistä vuorokausi rytmiä niin esim. nälkä on jotakuinkin samaan vuorokauden aikaan. Ainakin itselläni olen huomannut tuon. Miksei siis eläinkunnallakin olisi samanlainen tilanne jos vuorokausi rytmi on säännöllinen :)
"Tärkein matka, minkä kukaan voi tehdä,
on mennä toista puolitiehen vastaan."
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

nälkä porsaan kotiin ajaa

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Sisäinen "kello" onkin siis vatsassa, eikä pelkästään päässä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”