Kiekkoakvaarion hankkiminen

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

wiidu
Starting Member
Starting Member

Kiekkoakvaarion hankkiminen

Viesti Kirjoittaja wiidu »

Luulenpa, että tästäkin aiheesta on se sata ja kolme viestiä, mutta kuitenkin... Olen ajatellut hankkia kiekkoakvaarion, akvaariota mulla ei oo koskaan ennen ollut, joten nyt olisi kaikki vinkit tarpeeseen. Huoneeseeni mahtuisi 140x70x60 kokoinen akvaario (pituus, leveys, korkeus) ja kun kiertelin muutamia lemmikkiliikkeitä, kaikki paketit olivat enemmän tai vähemmän kalliita. 300l akvaario maksoi 2200€, saako jostain halvemmalla, vai pitääkö luopua toivosta? Tuollaisia rahoja minulla ei todellakaan ole, eikä varmaankaan tule koskaan olemaankaan. :D

Pieni ajatus akvaarion teettämisestäkin kävi mielessäni, mutta se tulisi varmaan sitten vielä kalliimmaksi kuin kaupasta ostettu. Vai? Ajattelin asuttaa akvaarioon sitten 5 kiekkokalaa, yhden plekon, ihastuin appelsiiniplekkoon, mutta se ei varmaankaan sovi samaan akvaarioon kiekkojen kanssa (?) Että sellainen 250-300l olisi sopivan kokoinen akvaario noille? (anteeksi mahd. kirjoitusvirheet)
317 litranen sekametelisoppa.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Kannattaa täältä etsiä sopivaa akvaariota, löysin hyväkuntoisen 370 litraisen tarvikkeineen täältä 350€.
Vähän halvempi kun 2200€ :mrgreen:
wiidu
Starting Member
Starting Member

vähän halvempi :D mutta vasta löysin tämän palstan, ja ongelmaksi tulee toi pituus, kun se ei saisi olla 140cm pidempi, koska muuten se ei mahdu :( Mutta leveyttäkin voisi olla melkein 80cm. Ja tuollaisia akvaarioita ei tuolla tullut vastaan. Ja sitten sen pitäisi olla yli 300l mielellään, että ne kiekot viihtyisi. Turhan monimutkaista.

Mutta onko tietoa siitä, paljon akvaarion teettäminen mahdollisesti maksaisi? Epäilen kylläkin että paljon ja vähän päälle...
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Itse olen teetättänyt 225L, 325L ja 400L altaat. Kaikissa on ja on ollut kaapisto mukana. Ton 400L altaan hinnaksi tuli noin 1000 Euroa johon sisältyi kaksi putkinen valaisin. Ostin toki myöhemmin neliputkisen valaisimen. Tuohon tietysti pitää lisätä suodattimet... suosittelen Eheimiä. Itselläni on 2x 2028 isoimmassa. Eli nyt vuoden käytössä ollut tuo 400L allas on maksanut laitteineen sellaiset pitkälti 1800 Euroa.

Eihän sun tietysti ole pakko ostaa kaikkia kerralla. Kannattaa kysellä paikallisista akvaarioliikkeistä millaisia tarjouksia he voisivat akvaariostasi antaa. Itse meinaan kilpailuttaa ensi keväänä Helsingin akvaarioliikkeet. Olis hankintalistalla 600L allas teetätettynä, kultaiset pokat, mahonkinen kaapisto alle. Mukaan yleensä noihin akvaariopaketteihin saa hiekat. Muut sälät sitten maksaakin jonkin verran. Eli kyllä mä uskoisin että 1000 Eurolla saat jo toimivan uuden altaan. Itse en ole yhtään vanhaa allasta ostanut enkä osta. Käytetyn altaan ongelma on lähinnä niiden kunto ja miten kauan ollut käytössä. Valmistajat suosittavat silikonien vaihtamista 7 vuoden välein.

Näillä näkymin omaan 600L altaaseen meinaan hankkia altaan toiselta valmistajalta ja kaapiston toiselta ellei laatua löydy sitten samalta valmistajalta. Ainakin Aquarellilla on altaan silikonit aika paskat. Levääntyy helposti. Kaapisto on hyvin tehty.

Yksi vaihtoehto on myös toi Juwellin Trigon sellainen kulmamallinen pyöreä etulasi. Itselläni on 190L sellainen jossa on kaapisto. Juwellilla on 350L allas joka sopisi paremmin kiekoille. Muistaakseni hinta pyörii siinä 1150 Euron nurkilla. Tosin siihen kannattaa hankkia kunnon ulkosuodatin. Pakettiin kuuluu muuten kaapisto, valaisinkotelo rakennettuna sisään, kehno sisäsuodatin sekä lämmitin.

Eli kannattaa kilpailuttaa asuinpaikan akvaarioliikkeitä. Ensiksi pitää tietysti valmistautua hyvin asiaansa. Eli laatia tarkka akvaarion koko, mitä haluaa siihen esim. kaapisto, lämmitin, valaisin, hoitoaineet jne.

Minusta uuden altaan voi saada myös kohtuuhintaisesti riippuen mistä tilaa ja paljon haluaa maksaa. Helsingin Akvaariokeskuksessa on plussana toi kotiinkuljetus. Siinäkin säästää jo paljon, kun ei tarvii vuokrailla autoa. :)
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Sitä saa mitä tilaa, (jos on rahaa). Kun kyselin akvaariolasien hintaa jos tekee itse, niin halvemmaksi olisi tullut teettää Akvaariokeskuksessa, ja mitä vanhoihin akvaarioihin tulee. semmonen 3- 5 vuotta vanha ei ainakaan laseilta mene miksikään ja jos haluaa voi kysyä valmiiksi paljonko maksaa uudet silikonit. [;)] Kaikista kalliimmaksi olen todennut ostaa kaikki erikseen. Mutta jokainen taklaa tyylillään :P
ansku1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ansku1 »

Itse ostin 375l akvaarion teetettynä 50*50*150cm. Pelkkä akvaario maksoi 375 euroa. Pöytä tehtiin itse. Pöytiähän saa halvalla jos pyytää vaikka ammattikoulun puu tai metalli osaston oppilaita tekemään. Enkä usko, että ottavat hirveästi hintaakaan.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Tuossakin olis ihan kiekoille sopiva allas malliltaan: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 70#3399770 Mielummin tuon kokoiseen ne 5 kiekkoa laittaisin kuin 250-300 litraiseen.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Shrek
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Shrek »

No voi hitsi ! :?

Minulla olisi 140x70x70 (686 litrainen) akvaario+jalusta+valaisin ehkä myynnissä, kun uuden/sopivan kiekoilleni löydän. Väimatkaa on vain liikaa Kotka-Tampere ja itse en saisi tuota kuljetettua.

Sitten vielä varoituksen sana sinulle wiidu jos et ole ikinä akvaariota omistanut voit vielä "juosta pakoon katsomatta taaksesi" sillä, tähän hommaan kun käy niin tämä voi "räjähtää käsiin" ruokahalun kasvaessa. Sekä kiekkoakvaarion ylläpitokustannukset ovat normaalia seura-akvaariota suuremmat. Mutta jos päätät joka tapauksessa perustaa kiekko-akvaarion. Tervetuloa joukkoon!
Saako vuokrahuoneiston ikkunat ja ovet sulkea ja täyttää vedellä ?
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Shrek kirjoitti:
Sitten vielä varoituksen sana sinulle wiidu jos et ole ikinä akvaariota omistanut voit vielä "juosta pakoon katsomatta taaksesi" sillä, tähän hommaan kun käy niin tämä voi "räjähtää käsiin" ruokahalun kasvaessa. Sekä kiekkoakvaarion ylläpitokustannukset ovat normaalia seura-akvaariota suuremmat. Mutta jos päätät joka tapauksessa perustaa kiekko-akvaarion. Tervetuloa joukkoon!
Olen sanonnut aina näin: Kiekkokalat menevät jäseniin kuin huumeet, köyhdyttävät yhtä tehokkaasti mutta tappavat hitaammin.

Tervetuloa vaan minunkinpuolestani "kiekkoseuraan"

Timppa
kv-setä
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kv-setä »

Joo, tervetuloa kiekkonarkomaanien joukkoon. :mrgreen:
Itsellä padoissa muhii 23kpl. Alkoi 4 kiekosta ja nyt kutupareja on kolme ja isoja penikoita sekä muita aikuisia.
Enkä ole yksin hullu, kyllä meitä on enempikin. 8O

Terveisin Kari
"salakka hupussa "
wiidu
Starting Member
Starting Member

Shrek, paljon akvaariosi maksaisi, koska kotkasta akvaarion haku onnistuisi. (varma tieto vaikken kuskilta olekkaan kysynyt :D) ja onko siitä olemassa kuvaa netissä?

Oon lukenu, että kiekkojen pito on enemmän kuin vaativaa, mutta mulla riittää aikaa (vaikkei ehkä uskois) ja saan neuvoja akvaarion perustamiseen vielä joltain iskän työkaverilta, joten pahimmat mokat luultavimmin onnistun välttämään. Tai sitten en. Mutta virheistä oppii. :P
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

wiidu kirjoitti:Oon lukenu, että kiekkojen pito on enemmän kuin vaativaa, mutta mulla riittää aikaa (vaikkei ehkä uskois) ja saan neuvoja akvaarion perustamiseen vielä joltain iskän työkaverilta, joten pahimmat mokat luultavimmin onnistun välttämään. Tai sitten en. Mutta virheistä oppii. :P
Yritä nyt ainakin etukäteen opiskella kaikki mahdollinen kiekkokalatieto, mitä saat käsiisi. On totta, että virheistä oppii, mutta kiekkokalojen kohdalla virheiden tekeminen tulee helposti valitettavan kalliiksi.
wiidu
Starting Member
Starting Member

Toi on totta, että tulisi turhankin kalliiksi. Olen lainannut muutaman akvaariokirjan kirjastosta, jotka olen jo lukenut, mutten kiekkokirjoja ole löytänyt.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

kv-setä kirjoitti:Joo, tervetuloa kiekkonarkomaanien joukkoon. :mrgreen:
Itsellä padoissa muhii 23kpl. Alkoi 4 kiekosta ja nyt kutupareja on kolme ja isoja penikoita sekä muita aikuisia.
Enkä ole yksin hullu, kyllä meitä on enempikin. 8O

Terveisin Kari
Moi, aina kiekoista kiinnostuneena, muttei ikinä pitäneenä olisi kiva tietää kuinka suurissa padoissa sinulla nuo veitikat ovat?
Suositellut altaat (ainakin tässä treadissa) ovat juuri mukavan syviä, 70cm) että sellaiseen on harvalla mahdollisuutta vain vanerista tekemällä.

Itselläni on 100x50x50cm allas, lehtikaloille juuri vähän matala... Mutta kiekot, eihän ne ole niin korkeita!

Kialiina
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Kialiina kirjoitti: että sellaiseen on harvalla mahdollisuutta vain vanerista tekemällä.

Itselläni on 100x50x50cm allas, lehtikaloille juuri vähän matala... Mutta kiekot, eihän ne ole niin korkeita!
Ei täällä Kuopiossa ainakaan yleensä altaita vanerista tehdä,tai ainakin mitä olen kiekkoharrastajien altaita nähnyt, niin kyyl ne ihan lasista kasattuja altaita ovat olleet [;)]

Meilläkin on tuossa keittössä 935 litrainen 91cm korkea allas ja ihan lasista kasattu :mrgreen: (tosin kiekkoja ei siinä ole)

Hyvissä oloissa kasvanut kiekkokala voi olla sellaisen ruokalautasen kokoinen täysikasvuisena, asiaan enempi vihkiytyneet korjatkoot tämän olettamuksen mikä minulla kiekon koosta on.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
111na
Elite Member
Elite Member

jartzu65 kirjoitti:
Ei täällä Kuopiossa ainakaan yleensä altaita vanerista tehdä,tai ainakin mitä olen kiekkoharrastajien altaita nähnyt, niin kyyl ne ihan lasista kasattuja altaita ovat olleet [;)]
.

Kuopio taitaakin olla toista maata, vaikka en kyllä ole missään nähnyt vanerisia... vielä.
jartzu65 kirjoitti: Hyvissä oloissa kasvanut kiekkokala voi olla sellaisen ruokalautasen kokoinen täysikasvuisena, asiaan enempi vihkiytyneet korjatkoot tämän olettamuksen mikä minulla kiekon koosta on.
Norsutkin näyttävät toisinaan pieniltä ja vaaleanpunaisilta :)

Mutta kyllä vanerista saa akvaarion, muutoissa kestävämmänkin, eikä taakse ja alle ainakaan mitään lasia ole edes järkeä laittaa, jos asiaa vähän pidemmäälle miettii. Vaneri kuulostaa halvalta ratkaisulta, mutta vanereita on monenlaisia ja viimeistely sen laadun ja tyylikkyyden vasta antaa.

Kialiina
Piitulainen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

liina kirjoitti: Norsutkin näyttävät toisinaan pieniltä ja vaaleanpunaisilta :)

Se on näköjään nykyään suljetuilla osastoillakin nettiyhteydet. :?
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Kyllähän vanerista voi altaan valmistaa, en sitä toisin väitäkkään.

Hakusanana oli vaneri*
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=17586
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=9504
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=3653
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=2338
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=1958

Muunmuassa näissä on keskusteltu vanerista.

Mielenkiintoista olisi tietää onko kukaan saanut projektejaan loppuun?

Kustannussyistä tuskin kukaan vanerista ryhtyy rakentamaan,väittäisin
että lasisen pytyn kanssa liikutaan aika lähelle samoja hintoja.

Jos vain pysyy työkalut kädessä, ja tykkää askarrella,niin mikäs siinä.

En minäkään olle vielä vanerista kasattua kiekkoallasta nähnyt, kyllä
ne lasisia on ollut muuallakin kuin Kuopiossa, mitä olen ihastellut [;)]

Ja kiekkokalan koosta en aikuisen ihmisen kanssa rupea kinastelemaan,
jos ne sinun mielestä Liina on mitä on, niin ihan vapaasti vaan.

Norsujen väri on mielestäni harmaa ja painavat vissiin aikuisena monta tonnia 8-)

111na
Elite Member
Elite Member

jartzu65 kirjoitti:
Ja kiekkokalan koosta en aikuisen ihmisen kanssa rupea kinastelemaan,
jos ne sinun mielestä Liina on mitä on, niin ihan vapaasti vaan.

Norsujen väri on mielestäni harmaa ja painavat vissiin aikuisena monta tonnia 8-)
Kiitos vanerilinkeistä.

Kiinnostaisi vain tietää minkäkokoinen on ruokalautanen Kuopiossa?

------------

http://www.sunpoint.net/~vesihiisi/kiekkokala.htm
"Maksimi koko: n. 20 cm"

"Normaalisti kiekko kuitenkin tulee ruokaluukulle kerjäämään ruokaa. Aikuinen kiekkokala vaatii uimatilaa aika runsaasti ja yhdelle pariskunnalle voisi suositella minimissään 200 L allasta (korkeus min. 50 cm). Kiekkokala pitää puhtaasta vedestä ja veden vaihdot tuleekin suorittaa vähintään 2 kertaa viikossa. Veden virtaus ei saisi olla liian kova."

Kai ne sitten kerjää kun lautaset ovat pienet :P

No tosiasiassa pienihän tuo 250 litrainen on. Mutta miksei voisi aloittaa siitä? Mitä sekin kertoo etten saanut vastausta uteluuni KV-sedän altaiden suuruudesta... tietämättömyys kun tuppaa täyttymään arvailuilla ja luuloilla.

Liina
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

No, täytyy myöntää että erehdyin lautasen koossa 3cm, eli
Kuopiossa ruokalautaset ovat 23cm halkaisijaltaan [;)]

Pointti ei ollutkaan tuo 3cm, vaan se että minun mielestä kiekkokala
kasvaa kuitenkin tuon kokoluokan kalaksi, väittäisin tosin että helpommin
se siihen kokoon yltää isommassa altaassa kuin tuossa 250 litraisessa.

Enhän minä edes tiedä mitä sinä Liina suunnittelet (sori jos en ole kaikkia kirjoituksiasi lukenut)

Jos hankit ison kutuparin ja aiot pitää niitä vain kutemistarkoituksessa, niin kyllähän tuo 250 litrainen allas on enemmän kuin riittävän iso.

Jos taas haluat pitää kiekkoja ihan "akvaariokaloina" niin eihän tuommoiseen pieneen altaaseen sen enempää isoja kaloja mahdu kuin
kaksi kappaletta minun mielestä, jos ajatellaan että ne tosiaankin ovat parikymmentä senttisiä. (poikaset ovat taas ihan eri asia)

Mielummin laittaisin isomman altaan 500-720 litraisen ja ottaisin siihen
5-8 kalaa poikasina ja antaisin kasvaa siinä, ja muutakin kalastoa mahtuisi silloin mukaan, esim. corydoraksia.

Siitä miksi joku ei ole vastannut johonkin, en osaa sanoa mitään.
Kaikki ihmiset eivät varmaan päivittäin käy tällä palstalla?

111na
Elite Member
Elite Member

Piitulainen kirjoitti:
Se on näköjään nykyään suljetuilla osastoillakin nettiyhteydet. :?
Löysiks sääki ulos? :o

Liina
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Kiekkoakvaarion hankkiminen

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

wiidu kirjoitti: 300l akvaario maksoi 2200€, saako jostain halvemmalla, vai pitääkö luopua toivosta?
Toivosta ei todellakaan pidä luopua!

Tampereelta Coral Aquariumista saa 300l alumiinikehysakvaarion
Eheimin riittävällä ulkosuodattimella , jägerin lämmittimellä ja kaikki muut PARHAAT vermeleet pakettin. Paketit uusia eikä maksa kuin 500-600e
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Re: Kiekkoakvaarion hankkiminen

wiidu kirjoitti: 300l akvaario maksoi 2200?, saako jostain halvemmalla, vai pitääkö luopua toivosta?
Minulta saa isomman akvaarion halvemmalla, ja siihen rahaan tyhjennän ja puhdistan altaan, ja lupaan olla kaverina kantamassa sitä autoon [;)]

Ps. Ja tarjoan pullakahvit :mrgreen:

kv-setä
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kv-setä »

Itsellä kiekot ovat 50x50x50 ja 50x50x60 altaissa, seuratankki olkkarissa on 160x60x60 ala-altaalla. Lisäksi on pari 60L allasta sairastupana pienille kaloille. Kaikissa 125L ja 150L altaissa valutussuodattimet, pillit, ilmastus. pH n.7, gH 1-2, vedenvaihdot 50% joka toinen päivä, isossa altaassa vesi vaihtuu koko ajan automaattisesti. Lämmöt 30 astetta.
T:Kari
"salakka hupussa "
Jussi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jussi »

jartzu65 kirjoitti:Jos taas haluat pitää kiekkoja ihan "akvaariokaloina" niin eihän tuommoiseen pieneen altaaseen sen enempää isoja kaloja mahdu kuin
kaksi kappaletta minun mielestä, jos ajatellaan että ne tosiaankin ovat parikymmentä senttisiä. (poikaset ovat taas ihan eri asia)
Mielummin laittaisin isomman altaan 500-720 litraisen ja ottaisin siihen
5-8 kalaa poikasina ja antaisin kasvaa siinä, ja muutakin kalastoa mahtuisi silloin mukaan, esim. corydoraksia.
Pakko ottaa kantaa. Minulla sattuu olemaan myös sellainen 250 l:n kiekkoallas ( 3 kiekkoa, 1 partamonni ja n. 15 corycorasta ) Lisäksi altaassa on neljä isoa miekkasvia , 3 jättiläsvalineriaa, kantoja, kivikasoja jne. Toki laittaisin tollaisen 720 litraisen pytyn, muttan esim 5 kiekkoa siihen olisi jopa aneemista. Minusta ei kiekot ole mitään altaan päästä päähän melojia vaan viihtyvät omassa nurkassaan. Nykyään ei edes tapella, mitä vähän toisiaan hyväntahtoisesti joskus tönitään.
Kyllä akvaariot voivat olla kohtuullisenkin kokoisia, jos niistä sitten huolehditaan (=hoidetaan)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”