Pika-apua! Nitriitti nousee yllättäen
Valvoja: Moderaattorit
Pika-apua! Nitriitti nousee yllättäen
Moi!
Antaisitteko pika-apua yllättävään nitriitin nousuun: ystävälläni on noin 80-90 -litrainen akvaario, jossa on 3 platya, 4 mollia ja 6 monnista. Lisäksi platyilla on muutaman viikon ikäisiä poikasia epämääräinen joukko.
Vesiarvot ovat olleet (käsittääkseni) suhteellisen vakaat, en ihan tarkkaan muista niitä, mutta nitriitti on aina ollut nollassa. Akvaario on siis ollut toiminnassa jo pitkään, vettä sinne vaihdetaan kerran viikossa. Nyt yhtäkkiä nitriitti olikin noussut arvoon 3 mg/l.
Kehotin kaveriani vaihtamaan heti vettä, ainakin noin puolet. Vedenvaihdon jälkeen nitriittiarvo oli pudonnut arvoon 1 mg/l, nitraatti oli n. 20 ja muut arvot ennallaan (pH n. 7.5, kovuudet n. 10).
Miten tällaisessa tilanteessa pitäisi menetellä? Kuinka usein vettä voi vaihtaa, tai voiko "joillain aineilla" tms. saada nitriitin pois? Mitään tavallisuudesta poikkeavaa ei kuulemma ollut tapahtunut, mutta mistä ihmeestä tämä voi johtua?
Antaisitteko pika-apua yllättävään nitriitin nousuun: ystävälläni on noin 80-90 -litrainen akvaario, jossa on 3 platya, 4 mollia ja 6 monnista. Lisäksi platyilla on muutaman viikon ikäisiä poikasia epämääräinen joukko.
Vesiarvot ovat olleet (käsittääkseni) suhteellisen vakaat, en ihan tarkkaan muista niitä, mutta nitriitti on aina ollut nollassa. Akvaario on siis ollut toiminnassa jo pitkään, vettä sinne vaihdetaan kerran viikossa. Nyt yhtäkkiä nitriitti olikin noussut arvoon 3 mg/l.
Kehotin kaveriani vaihtamaan heti vettä, ainakin noin puolet. Vedenvaihdon jälkeen nitriittiarvo oli pudonnut arvoon 1 mg/l, nitraatti oli n. 20 ja muut arvot ennallaan (pH n. 7.5, kovuudet n. 10).
Miten tällaisessa tilanteessa pitäisi menetellä? Kuinka usein vettä voi vaihtaa, tai voiko "joillain aineilla" tms. saada nitriitin pois? Mitään tavallisuudesta poikkeavaa ei kuulemma ollut tapahtunut, mutta mistä ihmeestä tämä voi johtua?
Re: Pika-apua! Nitriitti nousee yllättäen
Johannes kirjoitti:Moi!
Antaisitteko pika-apua yllättävään nitriitin nousuun: ystävälläni on noin 80-90 -litrainen akvaario, jossa on 3 platya, 4 mollia ja 6 monnista. Lisäksi platyilla on muutaman viikon ikäisiä poikasia epämääräinen joukko.
Vesiarvot ovat olleet (käsittääkseni) suhteellisen vakaat, en ihan tarkkaan muista niitä, mutta nitriitti on aina ollut nollassa. Akvaario on siis ollut toiminnassa jo pitkään, vettä sinne vaihdetaan kerran viikossa. Nyt yhtäkkiä nitriitti olikin noussut arvoon 3 mg/l.
Kehotin kaveriani vaihtamaan heti vettä, ainakin noin puolet. Vedenvaihdon jälkeen nitriittiarvo oli pudonnut arvoon 1 mg/l, nitraatti oli n. 20 ja muut arvot ennallaan (pH n. 7.5, kovuudet n. 10).
Miten tällaisessa tilanteessa pitäisi menetellä? Kuinka usein vettä voi vaihtaa, tai voiko "joillain aineilla" tms. saada nitriitin pois? Mitään tavallisuudesta poikkeavaa ei kuulemma ollut tapahtunut, mutta mistä ihmeestä tämä voi johtua?
Huomenta!
Hätäapu on jo annettu, mutta vettä voisi ruveta vaihtamaan tiuhemmin.
http://members.surfeu.fi/tervekuu/akvaario/nitraatt.htm : "Nitriitin sietokyky on lajikohtaista, mutta yleisimmin 10-20 mg/l on jo tappava pitoisuus. Kuitenkin esimerkiksi kiekkokala kärsii selvästi jo 0,5 mg/l pitoisuudesta (Andrews ym. 1988). Kleinowin (1982) ja Gratzekin (1981) mukaan suurin osa kaloista kärsii jo pitoisuudesta 1 mg/l." Lue sieltä lisää: nitriittimyrkytyksen oireisiin auttaa suola.
Ja niihin mahdollisiin syihin:
"Nitrifikaatioprosessin ylläpitämiseksi on tärkeää riittävän tehokkaan biologisen suodatuksen turvaaminen. "
Kuinka pitkään akvaario on ollut toiminnassa? Puoli vuotta on vasta aika joilloin stabiliteetin pitäisi olla muodostunut.
Tärkeä tieto puuttui: minkälainen suodatusjärjestelmä on, minkälainen vedenkierto ja veden liikkuvuus altaassa, mitä pohjalla on. Hiekassa ja sorassa elää suuri osa nitrobakteereista jotka syövät nitriittiä ja tuottavat nitraattia. Koska nitraatinkin pitoisuus oli noin korkealla, lienee syytä tihentää vedenvaihtoja tuolla kalamäärällä ja ruokinnalla. Luultavasti nitrifikaatio altaassa ei ole tarpeeksi tehokas ja vakaa. Siihen voi auttaa veden liikkeen lisääminen altaassa tai suodatusjärjestelmän suunnittelu biologista tehoa nostaen (=iso pinta-ala, hidas läpivirtaus).
http://members.surfeu.fi/tervekuu/akvaa ... #TAULUKKO4 : "Nitriittimyrkytyksen oireita voidaan vähentää lisäämällä veteen fysiologista suolaliuosta siten, että sen pitoisuudeksi tulee akvaariossa 0,3%."
Tämä jää minulle avoimeksi, lisätäänkö fysiologista suolaliuosta (eli käsittääkseni 0,9%) 0,3% akvaarion veteen vai kunnes akvaariossa on 0,3% suolaa? Viimeinen on jo murtovettä.
"että sen pitoisuudeksi tulee" Viittaako se fysiologiseen suolaliuokseen vai suolaliuokseen?
Huom, koitan oppia tässä samalla, joten odota ihmeessä muitakin viestejä.
---------------
liina kirjoitti:http://members.surfeu.fi/tervekuu/akvaa ... #TAULUKKO4
"Nitriittimyrkytyksen oireita voidaan vähentää lisäämällä veteen fysiologista suolaliuosta siten, että sen pitoisuudeksi tulee akvaariossa 0,3%."
Tämä jää minulle avoimeksi, lisätäänkö fysiologista suolaliuosta (eli käsittääkseni 0,9%) 0,3% akvaarion veteen vai kunnes akvaariossa on 0,3% suolaa? Viimeinen on jo murtovettä.
"että sen pitoisuudeksi tulee" Viittaako se fysiologiseen suolaliuokseen vai suolaliuokseen?
t. Liina
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viestit: 15316
- Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
- Viesti:
Noin pienessä akvaariossa on syytä vaihtaa vettä viikottain. Määrä sitten kuormituksen mukaan, mutta ainakin noin puolet ja vaikka kahdessa erässä.
Ruokasuolan kanssa en kehoita makeassa vedessä leikkimään kuin lääkinnällisessä tarkoituksessa.
Parempi käyttää muita suoloja, kuten kipsiä ja ruokasoodaa, ja lisätä niitä sitten joka vaihdossa, jos kovaa ja emäksistä vettä tarvitsee. Platyille ja molleille näin onkin. Nuo monniset siirtäsin tuosta tankista suolojenkin takia pois.
Ruokasuolan kanssa en kehoita makeassa vedessä leikkimään kuin lääkinnällisessä tarkoituksessa.
Parempi käyttää muita suoloja, kuten kipsiä ja ruokasoodaa, ja lisätä niitä sitten joka vaihdossa, jos kovaa ja emäksistä vettä tarvitsee. Platyille ja molleille näin onkin. Nuo monniset siirtäsin tuosta tankista suolojenkin takia pois.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kiitos kovasti vastauksistanne, Liina ja Jarvij!
Luin tuon Liinan linkin sisältämän tekstin ja se valaisikin paljon asiaa (itse kun en varsinaisesti ole mikään kokenut harrastaja). Luulen melkein, että vaikka kaverini tankissa kuulemma vaihdetaan vettä viikoittain, saattaa määrä olla liian vähäinen tuohon kuormitukseen nähden. Käsittääkseni kaloja on ehkä hieman "liikaa" tällä hetkellä, allashan on aika pieni (on kuulemma vain 75-litrainen). Lisäksi luulen, että kaverini syöttää kaloja aika reilulla kädellä.
Altaassa on sorapohja, luulen että kyseessä on jokin englanninsora tai vastaava. Suodattimena on sisäsuodatin Eheim Aquaball 2210, joka kuulemma vaatii jonkinlaista puhdistusta ainakin kerran viikossa (teho silminnähden heikkenee).
Vettä on tänään vaihdettu uudelleen noin puolet eilisen vedenvaihdon lisäksi. Nitriittiarvo laski viimeisimmän vedenvaihdon jälkeen lukemaan 0,5 mg/l. Nitraatti sen sijaan pysyi edelleen arvossa 20 mg/l. Altaassa on kasveja aika paljon, mutta ei mitään hiilidioksidijuttuja tms. Ymmärsin, että tuollainen nitraattipitoisuuskin on ehkä pahasta kaloille; millä nitraattiarvon saisi laskemaan?
Tuota suolajuttua en uskaltanut alkaa kaverilleni neuvoa, kun en oikeastaan tiennyt miten se pitäisi hoitaa. Ihan ruokasuolaa ei taida kannattaa altaaseen sentään lisätä...
Kiitos vielä avustanne!
Luin tuon Liinan linkin sisältämän tekstin ja se valaisikin paljon asiaa (itse kun en varsinaisesti ole mikään kokenut harrastaja). Luulen melkein, että vaikka kaverini tankissa kuulemma vaihdetaan vettä viikoittain, saattaa määrä olla liian vähäinen tuohon kuormitukseen nähden. Käsittääkseni kaloja on ehkä hieman "liikaa" tällä hetkellä, allashan on aika pieni (on kuulemma vain 75-litrainen). Lisäksi luulen, että kaverini syöttää kaloja aika reilulla kädellä.
Altaassa on sorapohja, luulen että kyseessä on jokin englanninsora tai vastaava. Suodattimena on sisäsuodatin Eheim Aquaball 2210, joka kuulemma vaatii jonkinlaista puhdistusta ainakin kerran viikossa (teho silminnähden heikkenee).
Vettä on tänään vaihdettu uudelleen noin puolet eilisen vedenvaihdon lisäksi. Nitriittiarvo laski viimeisimmän vedenvaihdon jälkeen lukemaan 0,5 mg/l. Nitraatti sen sijaan pysyi edelleen arvossa 20 mg/l. Altaassa on kasveja aika paljon, mutta ei mitään hiilidioksidijuttuja tms. Ymmärsin, että tuollainen nitraattipitoisuuskin on ehkä pahasta kaloille; millä nitraattiarvon saisi laskemaan?
Tuota suolajuttua en uskaltanut alkaa kaverilleni neuvoa, kun en oikeastaan tiennyt miten se pitäisi hoitaa. Ihan ruokasuolaa ei taida kannattaa altaaseen sentään lisätä...
Kiitos vielä avustanne!
Kiitos vain itsellesi, kun kaveriasi autat.Johannes kirjoitti: Ymmärsin, että tuollainen nitraattipitoisuuskin on ehkä pahasta kaloille; millä nitraattiarvon saisi laskemaan?
Tuota suolajuttua en uskaltanut alkaa kaverilleni neuvoa, kun en oikeastaan tiennyt miten se pitäisi hoitaa. Ihan ruokasuolaa ei taida kannattaa altaaseen sentään lisätä...
Kiitos vielä avustanne!
Suolaa käytettiin myrkytysoireiden lievitykseen ja siihen ei ole syytä turhaan mennä. Toisaalta mitä haittaa tuosta lievästä suolapitoisuudesta olisi, kysyy tietämätön? Esitellyn ohjeen mukaan sitä pantiin vain vähän. Noilta sivuilta (pari juttua edellä) sai kuvan että se parantaa kalan puolustusta jo ihan solutasolla. Alkumerestä me kaikki olemme tulleet. Hakusana tiedonnälkäisille: Fysiologinen suolaliuos.
Kysymys nitraatista.
Riittävä bakteeritoiminta on avainasia, jottei hyvin myrkyllistä nitriittiä tule liikaa. Lopputuotteena on nitraatti, joka ei poistu akvaariosta oikein millään kuin vedenvaihdoilla. Kasviravinne se tosin on, mutta akvaarion suljetussa ekolokerossa toimivaa nitraatinpoistoa kasvien avulla ei saada aikaan. Yhtä pientä kalaa kohti tarvitaan niin paljon kasvin kasvua ja 'hengitystä'. Valoa lisäämällä asiaa voi ja kannattaa kuitenkin korjata.
Toisaalta kaikissa akvaarioissa (riippuu kalastosta ja veden laadusta) ei ole kasvin kasvia. Vedenvaihto, vedenvaihto.
Liina
Kypsään akvaarioon (kypsä = nitrifikaatio- yms. bakteereja on riittävästi ja ne toimivat) ei periaatteessa pitäisi muodostua nitriittiä lainkaan. Nitraatti sen sijaan voi nousta helpostikin jopa yli 100mg/l. Jos on nitriittiä, on aina jotakin muutakin vikaa kuin liika ruoka ja liian vähäiset vedenvaihdot.Johannes kirjoitti: Luulen melkein, että vaikka kaverini tankissa kuulemma vaihdetaan vettä viikoittain, saattaa määrä olla liian vähäinen tuohon kuormitukseen nähden. Käsittääkseni kaloja on ehkä hieman "liikaa" tällä hetkellä, allashan on aika pieni (on kuulemma vain 75-litrainen). Lisäksi luulen, että kaverini syöttää kaloja aika reilulla kädellä.
Jos suodattimeen täytyy koskea useammin kuin kerran kuukaudessa se on liian tehoton - joka sinällään aiheuttaa ongelmia.Johannes kirjoitti:Suodattimena on sisäsuodatin Eheim Aquaball 2210, joka kuulemma vaatii jonkinlaista puhdistusta ainakin kerran viikossa (teho silminnähden heikkenee).
Vedenvaihdoilla. 20mg/l ei kyllä haittaa kaloja mitenkään, kunhan ei siitä sitten nouskaan.Johannes kirjoitti:Nitraatti sen sijaan pysyi edelleen arvossa 20 mg/l. Altaassa on kasveja aika paljon, mutta ei mitään hiilidioksidijuttuja tms. Ymmärsin, että tuollainen nitraattipitoisuuskin on ehkä pahasta kaloille; millä nitraattiarvon saisi laskemaan?
Epäilemättä, mutta pysyviä vaurioita sisäelimiin ja sitä kautta hidas mutta varma kuolema voi tulla jo tuollaisesta 3mg/l määrästä, jos sitä jatkuu edes muutaman päivän. (Kokemusta on...)liina kirjoitti:"Nitriitin sietokyky on lajikohtaista, mutta yleisimmin 10-20 mg/l on jo tappava pitoisuus...
Suositukseni:
1. kalat täydelliselle paastolle ainakin 3 päiväksi
2. isompi suodatin kehiin (huom, mieluusti saisi olla sen vanhan kanssa samaan aikaan käynnissä pari viikkoa)
3. liikakansoitusta hoidettava - osa kaloista karsittava pois
4. vedenvaihtoja paaston ajan joka päivä 50-70%...
5. ...ja sitten varovasti aloitetaan ruokinta ja mitataan joka päivä vesi - jos nitriittiä on yhtään, heti vedenvaihto
En muuten kirjoittanut tuotaEbes kirjoitti:Epäilemättä, mutta pysyviä vaurioita sisäelimiin ja sitä kautta hidas mutta varma kuolema voi tulla jo tuollaisesta 3mg/l määrästä, jos sitä jatkuu edes muutaman päivän. (Kokemusta on...)liina kirjoitti:]"Nitriitin sietokyky on lajikohtaista, mutta yleisimmin 10-20 mg/l on jo tappava pitoisuus...
Liina
Mitä se muu vika sitten voisi olla? Osasyyllisenä ilmeisesti on liian heikkotehoinen suodatin, kuten tuossa alempana mainitset. Mutta jos se ei ole ainoa syy nitriitin nousuun, mitä muuta voisi tehdä ruoan vähentämisen ja vedenvaihtojen lisäämisen ohella kuin vaihtaa suodatin tehokkaampaan?Ebes kirjoitti: Kypsään akvaarioon (kypsä = nitrifikaatio- yms. bakteereja on riittävästi ja ne toimivat) ei periaatteessa pitäisi muodostua nitriittiä lainkaan. Nitraatti sen sijaan voi nousta helpostikin jopa yli 100mg/l. Jos on nitriittiä, on aina jotakin muutakin vikaa kuin liika ruoka ja liian vähäiset vedenvaihdot.
Tämä suodatin oli tullut akvaariopaketin mukana, joten kaverini on pitänyt itsestäänselvyytenä, että suodatin on mitoitettu oikein. Suodattimen ilmoitetaan olevan sopiva 60 - 160 -litraiseen altaaseen (virtausteho on 550 l/h). Millainen oikeanlaisen ja riittävän tehokkaan suodattimen tähän altaaseen pitäisi olla? Valitaanko suodatin virtaustehon perusteella vai miten? Johtuneeko riittämätön suodatus kuitenkin pääasiassa siitä, että kaloja on tankissa liikaa? Kalasto on mitoitettu käyttäen sentti/litra -nyrkkisääntöä, ja itseasiassa tarkoitus on kuulemma ollut ottaa vielä partis (nuo platynpoikaset tosin ovat nyt "ylimääräisiä", siis eivät ole kuuluneet suunnitelmiin, mutta ne toisaalta ovat vielä tosi pieniä, alle parisenttisiä). Miten kalasto tällaiseen pikkupurkkiin pitäisi oikeastaan suunnitella?Ebes kirjoitti: Jos suodattimeen täytyy koskea useammin kuin kerran kuukaudessa se on liian tehoton - joka sinällään aiheuttaa ongelmia.
Johannes kirjoitti: millä nitraattiarvon saisi laskemaan?
Vettä on nyt vaihdettu kai neljänä peräkkäisenä päivänä aina noin puolet kerrallaan, ja tämän illan mittauksen mukaan nitriittiarvo oli pudonnut nollaan (tai siis asteikon alapuolelle). Nitraattiarvo sen sijaan näytti yhä edelleen olevan 20 mg/l (miten se mahtaa olla mahdollista, kun puolet altaan vedestä vaihdettiin, ja nitraattiarvo ei näyttänyt muuttuvan miksikään...)Ebes kirjoitti: Vedenvaihdoilla. 20mg/l ei kyllä haittaa kaloja mitenkään, kunhan ei siitä sitten nouskaan.
Ok, paljon kiitoksia neuvoista! Kerroin kaverilleni nämä ohjeet, ja niitä nyt sitten yritetään toteuttaa.Ebes kirjoitti: Suositukseni:
1. kalat täydelliselle paastolle ainakin 3 päiväksi
2. isompi suodatin kehiin (huom, mieluusti saisi olla sen vanhan kanssa samaan aikaan käynnissä pari viikkoa)
3. liikakansoitusta hoidettava - osa kaloista karsittava pois
4. vedenvaihtoja paaston ajan joka päivä 50-70%...
5. ...ja sitten varovasti aloitetaan ruokinta ja mitataan joka päivä vesi - jos nitriittiä on yhtään, heti vedenvaihto
Vaikea arvioida muita syitä täältä omalta kotikoneelta. Toisaalta kun tasapaino kerran menee pieleen, voi monikin asia ruveta siihen vaikuttamaan.Johannes kirjoitti:Mitä se muu vika sitten voisi olla? Osasyyllisenä ilmeisesti on liian heikkotehoinen suodatin, kuten tuossa alempana mainitset. Mutta jos se ei ole ainoa syy nitriitin nousuun, mitä muuta voisi tehdä ruoan vähentämisen ja vedenvaihtojen lisäämisen ohella kuin vaihtaa suodatin tehokkaampaan?.
Valmispaketeissa on valitettavasti lähes aina liian pieni suodatin. Liekö sitten hintakysymys? Suodatinhan on se mikä niitä pakettien (etenkin pienempien) hintoja nostaa.¨Johannes kirjoitti:Tämä suodatin oli tullut akvaariopaketin mukana, joten kaverini on pitänyt itsestäänselvyytenä, että suodatin on mitoitettu oikein.
Pääsääntöisesti sanotaan että tehon tulisi olla vähintään 5 kertaa akvaarion tilavuus. Eli minimi olisi 90-litraiseen 450 l/h suodatus. Tämä on siis minimi josta lähdetään tarpeen mukaan lisäämään tehoa. Toinen yleissääntö on tuo aiemmin mainitsemani kerta/kk pesun suhteen. Ja mitä harvemmin, sen parempi. Kalalajien tarpeet ja mieltymykset myös vaikuttavat. Toiset tykkää virtaavammasta (mihin ei tietysti välttämättä tarvita suodatintehoja sen enmpää jos on pelkkä vesipumppu).¨Johannes kirjoitti:Suodattimen ilmoitetaan olevan sopiva 60 - 160 -litraiseen altaaseen (virtausteho on 550 l/h). Millainen oikeanlaisen ja riittävän tehokkaan suodattimen tähän altaaseen pitäisi olla? Valitaanko suodatin virtaustehon perusteella vai miten? Johtuneeko riittämätön suodatus kuitenkin pääasiassa siitä, että kaloja on tankissa liikaa?
Omassa 100-litraisessa pörrää Eheim 600 l/h - pestään noin 2,5 kuukauden välein, sekä Fluval 400 l/h - pestään noin 6 viikon välein.
Ei tuo nyt pahasti liian täynnä ole (vielä), olettaen että platyn poikasista päästään ajoissa eroon. Mutta huomioitavaa on että platyt sikiää tehokkaammin kuin kanit ja rotat, joten poikasille on jatkossakin varattava tilaa. Mitä molli-lajia nuo ovat? Osa kun kasvaa melkoisen suuriksi... Partamonnille sanotaan kyllä ehdoton minimi koko olevan 100-litraa. Tiedä sitten... Ei ole itselläni ollut vuosiin niitä - eikä tulekaan sen jälkeen kun "löysin" katinkultamonnit.Johannes kirjoitti:Kalasto on mitoitettu käyttäen sentti/litra -nyrkkisääntöä, ja itseasiassa tarkoitus on kuulemma ollut ottaa vielä partis (nuo platynpoikaset tosin ovat nyt "ylimääräisiä", siis eivät ole kuuluneet suunnitelmiin, mutta ne toisaalta ovat vielä tosi pieniä, alle parisenttisiä). Miten kalasto tällaiseen pikkupurkkiin pitäisi oikeastaan suunnitella?
Tarkista hanaveden nitraattimäärä. Jos se on 0, niin sitten ongelma on sama kuin minulla kotona.Johannes kirjoitti: Vettä on nyt vaihdettu kai neljänä peräkkäisenä päivänä aina noin puolet kerrallaan, ja tämän illan mittauksen mukaan nitriittiarvo oli pudonnut nollaan (tai siis asteikon alapuolelle). Nitraattiarvo sen sijaan näytti yhä edelleen olevan 20 mg/l (miten se mahtaa olla mahdollista, kun puolet altaan vedestä vaihdettiin, ja nitraattiarvo ei näyttänyt muuttuvan miksikään...)
Moi! Tämähän onkin mielenkiintoista. Testikauppaanko sitä minunkin tie vielä vie? Koitan arvata mistä voisi olla kyse. Ehkäpä nitrifikaatioprosessi toimii tässä altaassa oikein hyvin, mutta haittaa tekee moni pieni asia summana. Reipas ruokinta, (kalanpoikasille tekee mieli antaa tarpeeksi), nopeasti tukkeentuva suodatin, mahdollisesti myös pohjan tukkoisuus? Pohjasta ei olekaan ollut puhetta, eikä kasveista ja valosta. Mitä matskua on pohjalla, miten kasvit kasvavat ja levät?Ebes kirjoitti:Tarkista hanaveden nitraattimäärä. Jos se on 0, niin sitten ongelma on sama kuin minulla kotona.Johannes kirjoitti:Nitraattiarvo sen sijaan näytti yhä edelleen olevan 20 mg/l (miten se mahtaa olla mahdollista, kun puolet altaan vedestä vaihdettiin, ja nitraattiarvo ei näyttänyt muuttuvan miksikään...)Tosin eihän tuo nyt haittaa, mutta ihmetyttää kyllä.
Mutta kaikenkaikkiaan nythän tilanne on hyvin korjaantunut ja jatkossa vedenvaihdot voidaan vakiinnuttaa johonkin säännölliseen aiempaa tiuhempaan rytmiin samalla seuraten mahdollista nitriitin ilmaantumista. Kysymys joka jäi avoimeksi oli nitraatin ilmestyminen 'tyhjästä'. Eikö se ole juuri niin kuin hyvin toimivassa altaassa pitääkin, nitriitti ei ole mitattavissa, mutta nitraattia tulee. Nitriititi katoaa sitä mukaa kun sitä syntyy. Joko hirmuisella vauhdilla tai että nitriitti on nitrobakteerille vain yksi 'ruoka' josta prosessissa syntyy yhtä ainesosaa kohti monta osaa nitraattia. Tämä viimeinen täysin arvaus, liekö totta?
Liina - On kaamos sekoittanut päivän ja yön.
Siis ongelma josta puhuimme (ei varsinaisesti kyllä mikään ongelma) on se ettei nitraatin määrä vähene vaikka vettä vaihtaa. Tämä on siis sekä maalaisjärjellä että biologisesti täysin "mahdotonta".liina kirjoitti: Kysymys joka jäi avoimeksi oli nitraatin ilmestyminen 'tyhjästä'. Eikö se ole juuri niin kuin hyvin toimivassa altaassa pitääkin, nitriitti ei ole mitattavissa, mutta nitraattia tulee. Nitriititi katoaa sitä mukaa kun sitä syntyy. Joko hirmuisella vauhdilla tai että nitriitti on nitrobakteerille vain yksi 'ruoka' josta prosessissa syntyy yhtä ainesosaa kohti monta osaa nitraattia. Tämä viimeinen täysin arvaus, liekö totta?
Siis oman altaani tilanne:
- 100-litaisessa altaassa on todellisuudessa vettä 80-85 litraa
- NO3 on 25 mg/l, hanavedessä ei mitattavassa eli 0 mg/l
- vaihdan vettä 40%, NO3 on edelleen 25 mg/l
- vaihdan seuraavana päivänä 30%, NO3 on edelleen 25 mg/l
- toisaalta se määrä ei myöskään kasva vaikka reiluun viikkoon ei vaihtaisikaan vettä...
jne...
Ei voi käsittää, eikä vissiin kukaan muukaan kun en ole yhtään hyvää neuvoa saanut... http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=19219
Testissä vikaa? Mulla näytti Seran nitraattitesti ainakin kypsytyksen aikana ihan mitä sattuu. Peräkkäisillä mittauksilla saatto tulla 0 ja yli 20.Ebes kirjoitti:Siis ongelma josta puhuimme (ei varsinaisesti kyllä mikään ongelma) on se ettei nitraatin määrä vähene vaikka vettä vaihtaa. Tämä on siis sekä maalaisjärjellä että biologisesti täysin "mahdotonta".
Jos olet lukenut linkittämäni ketjun, voit päätellä että tulokset ei heittele.
Kun sanon että nitraatti on aina 25 mg/l, tarkoitan todella että olen kyllä mitannut enemmän kuin satunnaisesti, ja tulos on siis aina se sama. Paitsi vieraassa altaassa ja hanavedessä - siis samoilla tippapulloilla. Testi toimii, on puoli vuotta vanha.
Kun sanon että nitraatti on aina 25 mg/l, tarkoitan todella että olen kyllä mitannut enemmän kuin satunnaisesti, ja tulos on siis aina se sama. Paitsi vieraassa altaassa ja hanavedessä - siis samoilla tippapulloilla. Testi toimii, on puoli vuotta vanha.
Eipä ollut totta. Yhtä molekyyliä kohti syntyy yksi molekyyli.liina kirjoitti:Joko hirmuisella vauhdilla tai että nitriitti on nitrobakteerille vain yksi 'ruoka' josta prosessissa syntyy yhtä ainesosaa kohti monta osaa nitraattia. Tämä viimeinen täysin arvaus, liekö totta?
Kysymyksen altaan tila ainakin parani - toistaiseksi
Testissä vikaa? Miksei voisi olla niin että akvaariovedessä se reagoi joihinkin aineisiin mitä vesijohtovedessä ei ole? Ja tarkoitan nyt Johanneksen kaverin allasta.
--------------
No minä arvioin vielä kerranEbes kirjoitti:Vaikea arvioida muita syitä täältä omalta kotikoneelta. Toisaalta kun tasapaino kerran menee pieleen, voi monikin asia ruveta siihen vaikuttamaan.Johannes kirjoitti:Mitä se muu vika sitten voisi olla? Osasyyllisenä ilmeisesti on liian heikkotehoinen suodatin, kuten tuossa alempana mainitset. Mutta jos se ei ole ainoa syy nitriitin nousuun, mitä muuta voisi tehdä ruoan vähentämisen ja vedenvaihtojen lisäämisen ohella kuin vaihtaa suodatin tehokkaampaan?.
Liina


