Eheim 2213 tökkii
Valvoja: Moderaattorit
Eheim 2213 tökkii
Elikkä tuollainen suodatin on 100 l altaassa suodattimena. Se on pitänyt ihmeellistä surinaa koko syksyn. Auttaa pari päivää, jos sen putsaa, mutta sitten taas se surina alkaa.
Voisiko tässäkin olla vikana joku patruuna? Tosin virtaus on kyllä heikompaa pari viikkoa puhdistuksen jälkeen.
Tulen hulluksi! Talosta ei kuulu muuta kuin tasainen iso hurina suodattimesta kun yrittää aamusella lukea kirjaa!
Pystyykö tuota korjaamaan vai onko se mennyt nyt sitten lopullisesti rikki?
Suodattimen olen ostanut käytettynä noin 1,5 vuotta sitten.
Voisiko tässäkin olla vikana joku patruuna? Tosin virtaus on kyllä heikompaa pari viikkoa puhdistuksen jälkeen.
Tulen hulluksi! Talosta ei kuulu muuta kuin tasainen iso hurina suodattimesta kun yrittää aamusella lukea kirjaa!
Pystyykö tuota korjaamaan vai onko se mennyt nyt sitten lopullisesti rikki?
Suodattimen olen ostanut käytettynä noin 1,5 vuotta sitten.
Mutta Ihaa sanoi itsekseen: "Kirjoittaminen - hmmm, hmm.
Kyniä ja mitä kaikkea. Ylimainostettua, jos minulta kysytte.
-
millia
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Oletko varma että siellä ei ole ilmaa? Meillä 2213 pitää melkoisen mekkalan jos siellä on vähänkin ilmaa sisällä. Jotkut suodatinmatskutkin voivat kerätä ilmaa, jolloin moottorille riittää jatkuvasti rutinan aihetta. Esimerkiksi sukkahousuun säilötyt turverakeet olivat yksi tällainen paha-paha-ilmankerääjä. Veden vaihdossa akvaarioon tulee kaasukuplia, jotka sitten kulkeutuvat suodattimeen, sitten jäivät jumiin sukkahousuun ja sieltä sitten kuplivat vähitellen moottoriin pitämään ääntä.
Kokeile seuraavaa kikkaa ilman poistamiseksi: 1. ota töpseli seinästä pariksi minuutiksi, 2. ravistele ja keikuttele suodatinta, 3. laita töpseli takaisin pistorasiaan. Jos tuon operaation jälkeen moottori surahtaa julmasti ja syöksee poistoletkuun ilmakuplia, pitää operaatio toistaa.
Toinen syyllinen voi tietysti olla tukkoon menneet suodatinmatskut. Kokeile lähteekö masiinasta yhtä paha ääni jos käytät sitä ihan ilman suodatinmateriaaleja. Jos mekkala helpottuu, niin kannattaa vaihtaa suodatinmateriaali huokoisempaan, esim. ehfisubstratia, ehfimechiä ja karkea vaahtomuovilevy.
Kokeile seuraavaa kikkaa ilman poistamiseksi: 1. ota töpseli seinästä pariksi minuutiksi, 2. ravistele ja keikuttele suodatinta, 3. laita töpseli takaisin pistorasiaan. Jos tuon operaation jälkeen moottori surahtaa julmasti ja syöksee poistoletkuun ilmakuplia, pitää operaatio toistaa.
Toinen syyllinen voi tietysti olla tukkoon menneet suodatinmatskut. Kokeile lähteekö masiinasta yhtä paha ääni jos käytät sitä ihan ilman suodatinmateriaaleja. Jos mekkala helpottuu, niin kannattaa vaihtaa suodatinmateriaali huokoisempaan, esim. ehfisubstratia, ehfimechiä ja karkea vaahtomuovilevy.
Minä en saa kyllä suodatinta koskaan tyhjäksi tuosta ilmasta.. Aina jää jonnekin sellainen ilmatasku ja jonkun ajan kuluttua suodatin pörisee niin että naapuritkin herää. Rasittava koko vempeleOletko varma että siellä ei ole ilmaa? Meillä 2213 pitää melkoisen mekkalan jos siellä on vähänkin ilmaa sisällä.
Miten muuten sen roottoripesän saa auki puhistusta varten? Pari kertaa oon yrittänyt avata sitä, mutta en löydä mitään väkästä, josta se avataan.
Roottoripesän luukun edessä on salpa jota pitää kiertää hieman jompaan kumpaan suuntaan että se tulee pois lukituslistojen alta. Sitten vain nostetaan luukku pois ja otetaan akseli ja roottori ulos.aqua2002 kirjoitti:Miten muuten sen roottoripesän saa auki puhistusta varten? Pari kertaa oon yrittänyt avata sitä, mutta en löydä mitään väkästä, josta se avataan.
Tattista!
Täytyy mennä kolistelemaan tuota suodatinta.
Mutta olettako ihan nyt varmoja siitä, että sen roottorinpesän voi aukaista tällainen mattimeikäläinenkin ja puhdistaa? Olisi meinaan kiva nähdä mitä se on syönyt.
Täytyy mennä kolistelemaan tuota suodatinta.
Mutta olettako ihan nyt varmoja siitä, että sen roottorinpesän voi aukaista tällainen mattimeikäläinenkin ja puhdistaa? Olisi meinaan kiva nähdä mitä se on syönyt.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Eikös noista Eheim-pumpuista ollut jossain sivulla räjäytyskuvia, ei vain muista missä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
millia
- Katalysaattori

- Viesti:
Tällainen ainakin löytyi äkkiseltään:jarvij kirjoitti:Eikös noista Eheim-pumpuista ollut jossain sivulla räjäytyskuvia, ei vain muista missä.
http://www.eheim.com/pdf/15.pdf
Leena: Jos et ole milloinkaan avannut roottoripesää ja puhdistanut sitä, on hämmästyttävää, että masiina ylipäänsä toimii. Puhdista vanhalla hammasharjalla roottorin kolo ja itse roottori myös. Saattavat olla melkoisen lietekerroksen alla (tarkoitan nyt niitä osia, mitkä tuolla linkissä sisältyvät osanumeroon 763260).
Olethan muuten puhdistanut myös letkut ja hanat? Niihinkin kertyy ajan saatossa aika hyvä möhnäkerros.
Juu olen mä niitä putkia putsaillu, itseasiassa puhdistan ne joka kerta, niin ettei niihin jää mitään mönjää vaan ne on kirkkaan vihreät ja läpinäkyvät.
Pitänee tutustua siihen koneeseen mitä se on syöny.. hammasharja on jo valmiina.
-unelmoi hiljaisesta uudesta vuodesta- (ainakin suodattimen osalta)
Pitänee tutustua siihen koneeseen mitä se on syöny.. hammasharja on jo valmiina.
-unelmoi hiljaisesta uudesta vuodesta- (ainakin suodattimen osalta)
Sen keskiakselin kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei mene poikki tai väärään kohtaan. Omassa suodattimessa oli käyntiinlähtöongelmaa ja piti aika-ajoin melkoista rutinaa, syynä oli ihan hitusen katkennut kaseli, joka lähti toisesta päästä pois kumikannakkeestaan. Akselin pitää mennä paikalleen kummastakin päästä niihin kumityynyihin. Uusia löytänee paikallisesta liikeestä, eikä maksa kovin montaa euroa, itse vaihdoin myös sen roottorin, mutta saksan hinnalla. Muuta kuluvaa ei siellä olekaan.
ei auta!
Silti se pörisee!
Kävin ostamassa nyt sit niitä uusia suodatinmateriaaleja tuonne.. ostin ehfi substrattia ja ehfimechiä. Missäs järjestyksessä noita tuonne sit ladotaan?
Mulla on yks uusi karkea sininen sieni ( en nyt muista sen nimeä)sinne väliin..
Kyllä mä sit heitän ton seinään tai hautaan lumeen jos toi vielä pitää ääntä!!!![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Silti se pörisee!
Kävin ostamassa nyt sit niitä uusia suodatinmateriaaleja tuonne.. ostin ehfi substrattia ja ehfimechiä. Missäs järjestyksessä noita tuonne sit ladotaan?
Mulla on yks uusi karkea sininen sieni ( en nyt muista sen nimeä)sinne väliin..
Kyllä mä sit heitän ton seinään tai hautaan lumeen jos toi vielä pitää ääntä!!!
-
Cichlidsonly
- Junior Member

Moi!
Veikkasin että itse "potkuriosa" (se missä on ne 5-6 siipeä) on irronnut kiinnityksestään muuhun potkurikamaan ja pyorii omaa tahtiaan.
Mulla oli menneinä vuosina joku Sacem tai vastaavan niminen eheim-kopio, jossa oli samanoloinen vika.
Jonkun kaynnistyksen yhteydessä (muutto tai vastaava) potkuri pääsi aina kuivumaan ja sitten hajosi käynnistettäessä.
Jos tämä on samanlainen vika niin voinet korjata sitä kuivattamalla koko potkurisysteemin ja sen jälkeen liimaamalla pikaliimalla tai vastaavalla potkuriosan kiinni siihen magneetin viereen oikeaan kohtaan.
Ellei ole varma mitä teet niin osta uusi "potkurisysteemi", niitä saa kyllä varaosina.
Petri
Veikkasin että itse "potkuriosa" (se missä on ne 5-6 siipeä) on irronnut kiinnityksestään muuhun potkurikamaan ja pyorii omaa tahtiaan.
Mulla oli menneinä vuosina joku Sacem tai vastaavan niminen eheim-kopio, jossa oli samanoloinen vika.
Jonkun kaynnistyksen yhteydessä (muutto tai vastaava) potkuri pääsi aina kuivumaan ja sitten hajosi käynnistettäessä.
Jos tämä on samanlainen vika niin voinet korjata sitä kuivattamalla koko potkurisysteemin ja sen jälkeen liimaamalla pikaliimalla tai vastaavalla potkuriosan kiinni siihen magneetin viereen oikeaan kohtaan.
Ellei ole varma mitä teet niin osta uusi "potkurisysteemi", niitä saa kyllä varaosina.
Petri
Mäkin nyt alan veikkailemaan sitä potkurisysteemiä. Täytyy vielä purkaa se ja katsoa onko siinä halkeamia tai jotain.
Pitänee kuitenki varmistua siitä et se valkonen tappi on kunnolla kiinni.
Pitänee kuitenki varmistua siitä et se valkonen tappi on kunnolla kiinni.
-
Cichlidsonly
- Junior Member

Jep,
Ymmärtääkseni jos akseli on poikki tai irti jommasta kummasta päästä niin suodatin pitää melkoista rutinaa. Jos taas se potkuri siipineen on irti niin kolinaa ei tule vaan surinaa ja vesi virtaa hitaasti kun siivet pyörivät hitaammin kuin se osa missä niiden pitäisi olla kiinni. Siipiosa siis luistaa.
Suodattimen pesun jälkeen vesi virtasi mulla akvaariossa ihan kohtalaisesti, mutta heti kun suodatin likaantui ja veden vastus kasvoi niin siivet alkoivat luistaa taas ja virtaus hidastui onnettomaksi.
Liima auttoi.
Petri
Ymmärtääkseni jos akseli on poikki tai irti jommasta kummasta päästä niin suodatin pitää melkoista rutinaa. Jos taas se potkuri siipineen on irti niin kolinaa ei tule vaan surinaa ja vesi virtaa hitaasti kun siivet pyörivät hitaammin kuin se osa missä niiden pitäisi olla kiinni. Siipiosa siis luistaa.
Suodattimen pesun jälkeen vesi virtasi mulla akvaariossa ihan kohtalaisesti, mutta heti kun suodatin likaantui ja veden vastus kasvoi niin siivet alkoivat luistaa taas ja virtaus hidastui onnettomaksi.
Liima auttoi.
Petri
eih, vika ei ollu potkurissa eikä siinä tapissa.. niissä ei ollu mitään vikaa (ainakaan mä en sitä havainnu)
Huomasin et jos painaa siitä suodattimen päältä vähänkin kädellä niin ääni pienenee..
Pitäisköhän huijata mies rakentaan siihen ympärille jonkun äänieristys systeemin ku se tykkää rakennella sellasia tietokoneiden sisään..
Onko se vika nyt sit siinä moottorissa kun se pitää niin kauheaa älämölöä?
Viimeinen oljenkorsi.. paljonko se uusi rupeli maksaa? entä se tappi?
Huomasin et jos painaa siitä suodattimen päältä vähänkin kädellä niin ääni pienenee..
Pitäisköhän huijata mies rakentaan siihen ympärille jonkun äänieristys systeemin ku se tykkää rakennella sellasia tietokoneiden sisään..
Onko se vika nyt sit siinä moottorissa kun se pitää niin kauheaa älämölöä?
Viimeinen oljenkorsi.. paljonko se uusi rupeli maksaa? entä se tappi?
-
millia
- Katalysaattori

- Viesti:
Se siis resonoi johonkin, ehkä hyllyyn tms. Kokeile sellaista, että laitat suodattimen alle jonkin painavan levyn ja/tai pienen vaahtomuovilevyn tai vastaavan.
Uusi roottori maksaa Saksalaisessa verkkokaupassa vähän auki 10 euroa. Hämeenlinnan paikallisessa 26 euroa.
Uusia akseli ja kumitulpat maksaa Saksasta tilattuna jotain 2-3 euroa ja vastaavasti Hämeenlinnan paikallisessa n. 5 euroa.
Tuli muuten vielä yksi juttu mieleeni, mutta ei se varmaankaan ole syypää...kysyn kuitenkin. Kuinka paljon teillä on suodattimen nostokorkeus (ulostulon alusta matka akvaarion reunalle)? Olen nimittäin huomannut, että meidän 2213 on muuttunut äänekkäämmäksi kun nostin sitä hyllyratkaisun takia n. 20 cm ylemmäksi, eli lähemmäs akvaarion yläreunaa.
BTW tietääkö kukaan (minulla ei ole masiinan käyttöohjeita kun on käytettynä ostettu aparaatti) kuinka paljon 2213 pitäisi olla nostokorkeus?
Uusi roottori maksaa Saksalaisessa verkkokaupassa vähän auki 10 euroa. Hämeenlinnan paikallisessa 26 euroa.
Uusia akseli ja kumitulpat maksaa Saksasta tilattuna jotain 2-3 euroa ja vastaavasti Hämeenlinnan paikallisessa n. 5 euroa.
Tuli muuten vielä yksi juttu mieleeni, mutta ei se varmaankaan ole syypää...kysyn kuitenkin. Kuinka paljon teillä on suodattimen nostokorkeus (ulostulon alusta matka akvaarion reunalle)? Olen nimittäin huomannut, että meidän 2213 on muuttunut äänekkäämmäksi kun nostin sitä hyllyratkaisun takia n. 20 cm ylemmäksi, eli lähemmäs akvaarion yläreunaa.
BTW tietääkö kukaan (minulla ei ole masiinan käyttöohjeita kun on käytettynä ostettu aparaatti) kuinka paljon 2213 pitäisi olla nostokorkeus?
-
Cichlidsonly
- Junior Member

Tarkistithan varmasti, että se potkurin siipiosa pysyy kiinni siinä magneettiosassa eikä pyöri jos sitä kiertää ja pitää magneetista kiinni? Ulkoisestihan siinä ei kai pitäisikään näkyä vaurioita ellei se ole murjoontunut jonnekin.
Suodattimessa ei pitäisi olla mitää muuta liikkuvaa osaa kuin se potkurisysteemi (?). Näin ainakin olen järkeillyt asian. Pyöriminen tulee magneettisuuden jakamisesta potkurin ympärille kopassa, kai? Olipas tökerösti sanottu, toivottavasti ei kovin pieleen....
Mikäli vesi kiertää heikosti niin potkuri ei pyöri kunnolla tai jossain on jotakin putkessa tai kopan sisällä tukkeena!?! Tai sitten jotakin muuta.
Se kädellä painaminen saa aikaan ainakin sen, että resonoiva massa kasvaa (lue: käden painolla), jolloin resonointi vähenee. Pidemmän päälle voi käsi väsyä.
Mun mielikuvitus loppuu tähän, nyt kannattaa se mainitsemasi mies huijata fiksaamaan jotakin. Ainakin se resonointiviritelmä alkuun ja sitten varmaan potkurin kimppuun.
Suodattimessa ei pitäisi olla mitää muuta liikkuvaa osaa kuin se potkurisysteemi (?). Näin ainakin olen järkeillyt asian. Pyöriminen tulee magneettisuuden jakamisesta potkurin ympärille kopassa, kai? Olipas tökerösti sanottu, toivottavasti ei kovin pieleen....
Mikäli vesi kiertää heikosti niin potkuri ei pyöri kunnolla tai jossain on jotakin putkessa tai kopan sisällä tukkeena!?! Tai sitten jotakin muuta.
Se kädellä painaminen saa aikaan ainakin sen, että resonoiva massa kasvaa (lue: käden painolla), jolloin resonointi vähenee. Pidemmän päälle voi käsi väsyä.
Mun mielikuvitus loppuu tähän, nyt kannattaa se mainitsemasi mies huijata fiksaamaan jotakin. Ainakin se resonointiviritelmä alkuun ja sitten varmaan potkurin kimppuun.
Minä pistäisin tuon mekkaloinnin ilmakuplien syyksi.millia kirjoitti:Kokeile seuraavaa kikkaa ilman poistamiseksi: 1. ota töpseli seinästä pariksi minuutiksi, 2. ravistele ja keikuttele suodatinta, 3. laita töpseli takaisin pistorasiaan. Jos tuon operaation jälkeen moottori surahtaa julmasti ja syöksee poistoletkuun ilmakuplia, pitää operaatio toistaa.
Ja tuo Millian antama ohje on siihen hyvä, tosin itse ravistelen ja heluttelen suodatinta myös silloin kun se on käynnissä (viimeksi aika raivolla kun ei millään meinannut hiljentyä
Juhani
Meillä tuo akvaario on entisellä tv-tasolla. Akvaarion ja suodattimen välissä on kaappi! (Olen kyllä pullikoinut tätä ideaa vastaan siitä lähtien kun mies sen mulle kertoi, mutta minkäs mahdan leijona-urokselle kun on saanut "loistoidean" päähänsä)
Toisin sanoen ne letkut menee sen kaapin takaa. Kaappi on leveydeltään 39 cm. Suodattimen veden ulostulopään ja altaan yläreunan välinen matka on n. 60 cm.
Aivan hullu ratkaisu pidemmän päälle (ja on muuttumassa, jos vain minulta kysytään).
Toisin sanoen ne letkut menee sen kaapin takaa. Kaappi on leveydeltään 39 cm. Suodattimen veden ulostulopään ja altaan yläreunan välinen matka on n. 60 cm.
Aivan hullu ratkaisu pidemmän päälle (ja on muuttumassa, jos vain minulta kysytään).