Koruripsimonni kiekkoakvaarioon?
Valvoja: Moderaattorit
Koruripsimonni kiekkoakvaarioon?
Onko kokemuksia ripsimonnien, lähinnä koruripsimonnin, soveltuvuudesta kiekkokalojen seuraksi?
En ole koskaan pitänyt kiekkoja, mutta ripsimonneja kyllä. Kiekkoallas tapaa olla liian kuuma, mutta mikä ettei, jos kiekot pidetään pysyvästi matalahkossa 27 asteen lämmössä - ei yhtään korkeammassa. En osaa sanoa, onko tämä suositeltavaa kiekoille pitkän päälle, koska en harrasta kiekkokaloja. Koruripsimonni voi olla joko arka tai rettelö seura-akvaariossa - mutta hyvällä tsägällä ei kumpaakaan.
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Minä uskallan kyllä suositella kiekkojen ja ripsareiden yhdistämistä. Tuota lämpötilajuttua itsekin aikanani mietin, mutta kysyessäni Rassin Pertti antoi asialle siunauksensa ja niin mun ripsarit ovat elelleet kiekkojen ja lippulehtikalojen seurassa 28 asteisessa vedessä koko ikänsä. Kasvavat ja kukoistavat.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Muistelisin, että aaltoripsimonnia - jota muun muassa minulla ja muistini mukaan Marilla (onko vielä?) on - on ainakin suositeltu akvaarioihin, joissa on muiden kalojen takia pidettävä korkeampaa lämpötilaa. Koruripsarista en ole kullut vastaavaa, mutta uskon toki, että jos Pertti Rassi kerran on sanonut, niin asia on selvä. Kysyitkö, Mari, Pertti Rassilta varmasti myös muista lajeista kuin S. flavitaeniatuksesta? Mainitsiko Pertti Rassi samalla, joitakin syitä, miksi ripsareita voitaisiin pitää hyvin mielin tavanomaisten suositusrajojen ulkopuolella pitkiä aikoja - kuten kiekkoakvaarion hyvä hapetus tai muuta?
Mitä tulee monnisiin kuumassa akvaariossa, pidin itse helmi- ja täpläpyrstömonnisia isossa, hyvin hapetetussa akvaariossa, jossa oli lämpö noin 27,5 C. Eivät mielestäni oikein kasvaneet riittävän nopeasti, joten siirsin ne pienempään ja viileämpään. Monnisten vilkkaudessa ei ollut eroja näissä altaissa, mutta monnien väritys kirkastui selvästi, kun pääsivät viileämpään. Altaiden vesiarvoissa ei ole juuri eroja. Muilla voi toki olla vastakkaisia kokemuksia, mutta jaanpa silti tämän oman kokemukseni.
Mitä tulee monnisiin kuumassa akvaariossa, pidin itse helmi- ja täpläpyrstömonnisia isossa, hyvin hapetetussa akvaariossa, jossa oli lämpö noin 27,5 C. Eivät mielestäni oikein kasvaneet riittävän nopeasti, joten siirsin ne pienempään ja viileämpään. Monnisten vilkkaudessa ei ollut eroja näissä altaissa, mutta monnien väritys kirkastui selvästi, kun pääsivät viileämpään. Altaiden vesiarvoissa ei ole juuri eroja. Muilla voi toki olla vastakkaisia kokemuksia, mutta jaanpa silti tämän oman kokemukseni.
-
- Elite Member
Itse asiassa kyse oli aaltoripsarista, mutta olen tosiaan pitänyt muitakin (myös korua) tuossa 28 asteen lämmössä, eivätkä kalat ole osoittaneet mitenkään pahastuneensa (kukaan ei ole naputtanut rintaevällä merkitsevän näköisenä lämpömittaria ohi mennessäni...Saara kirjoitti:Muistelisin, että aaltoripsimonnia - jota muun muassa minulla ja muistini mukaan Marilla (onko vielä?) on - on ainakin suositeltu akvaarioihin, joissa on muiden kalojen takia pidettävä korkeampaa lämpötilaa. Koruripsarista en ole kullut vastaavaa, mutta uskon toki, että jos Pertti Rassi kerran on sanonut, niin asia on selvä. Kysyitkö, Mari, Pertti Rassilta varmasti myös muista lajeista kuin S. flavitaeniatuksesta?

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Ookoo. Toivotaan, että kalat todella voivat hyvin. Vaikea sanoa. Minusta on kyllä turvallisinta pysyttäytyä kalojen luontaisissa lämpötiloissa.Mari kirjoitti:Toki kalojen viihtymisen mittarit ovat kyseenalaisia, mutta reipas ja terve kasvu, sekä terveinä pysyminen vuosikausia ovat vakuuttaneet minut siitä etteivät ripsimonnini hikoile aivan mahdottomasti liikaa.
(Ps. Näetkö, Mari, useinkin päiväsaikaan aaltoripsareitasi? Minun viisikkoni on vieläkin vähän arka, ja näyttäytyy vain ruokinnan, lymykolon vaihdon tai keskinäisen torailun aikaan - ja silloinkin vain muutamien sekuntien ajan... Mutta ällistyttävän lihavia kyllä ovat.)
-
- Elite Member
Samanlaisia piilottelijoita ne munkin aaltoripsarini ovat. Kyllä niitä välistä näkee, mutta yleensä korkeintaan ruokinta-aikaan.Saara kirjoitti:(Ps. Näetkö, Mari, useinkin päiväsaikaan aaltoripsareitasi? Minun viisikkoni on vieläkin vähän arka, ja näyttäytyy vain ruokinnan, lymykolon vaihdon tai keskinäisen torailun aikaan - ja silloinkin vain muutamien sekuntien ajan... Mutta ällistyttävän lihavia kyllä ovat.)
Pidät siis kiekkoja ja lippulehtikaloja samassa altaassa? Kuinka tulevat toimeen ja kuinka suuri on akvaariosi?Mari kirjoitti:Minä uskallan kyllä suositella kiekkojen ja ripsareiden yhdistämistä. Tuota lämpötilajuttua itsekin aikanani mietin, mutta kysyessäni Rassin Pertti antoi asialle siunauksensa ja niin mun ripsarit ovat elelleet kiekkojen ja lippulehtikalojen seurassa 28 asteisessa vedessä koko ikänsä. Kasvavat ja kukoistavat.
-
- Elite Member
Tällä hetkellä joo, mutta aiemmin, ripsimonnien asuessa altaissa, elelivät kommatkin omissaan.
Nykyisellään kimppa-allas on 720 l eikä ongelmia ole ilmaantunut. Tosin kiekot ovat viljeltyjä, kaikenkokeneita rescuekaloja, jotka otin meille viettämään eläkepäiviään.
Nykyisellään kimppa-allas on 720 l eikä ongelmia ole ilmaantunut. Tosin kiekot ovat viljeltyjä, kaikenkokeneita rescuekaloja, jotka otin meille viettämään eläkepäiviään.