Akvaarion jalustasta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Akvaarion jalustasta

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Asun omakotitalossa ja lattia kestää kyllä suurenkin akvaarion painon. Jalustasta en olekaan sitten niin varma. Kysyin isältäni olisiko lekaharkko hyvä aines (joku oli ehdottanut sitä täällä akvaariojalustaksi) ja hän sanoi että se murenee ( tai siis siitä lähtee murusia) ja semmoinen kerää pölyä eli ei hyvä.

Haluaisin kuitenkin hyvän alustan, mutta se ei saisi maksaa älyttömyyksiä. Eläinkaupassa kaapit maksavat vähintään 40-50 euroa joten haluaisin päästä vähemmällä. eikä sen pöydän tarvitsisi olla niin kauniskaan, kunhan vain toimisi lattian ja akvaarion välikappaleena ja korottaisi akvaarion niin korkealle, että sitä olisi kiva katsella. siis vaikka paksu puulevy, esim. 30-40 cm paksu. Ja sellainen levy, että siitä voi pyyhkiä pölyt pois.

Isäni on ollut rakentamassa tallia, joten hän kyllä tietää mistä puhuu. Olisiko hyviä rakennusmateriaaliehdotuksia? Akvaario tulee muuten olemaan 200-litrainen.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion jalusta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

kirjoplaty kirjoitti:Haluaisin kuitenkin hyvän alustan, mutta se ei saisi maksaa älyttömyyksiä. Eläinkaupassa kaapit maksavat vähintään 40-50 euroa joten haluaisin päästä vähemmällä. Akvaario tulee muuten olemaan 200- litrainen.
Tekniikka -> Mikä huonekalu akvaarion alustaksi
Tuota, mistä saat kaapin 200-litraisen alle viidelläkympillä?
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Susamka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Susamka »

Minä olen tehnyt akvaarion jalustan hirsistä ja mäntypöytälevystä. Pöytälevyn olen aikanaan saanut ystävältäni, hirret ostin lähisahalta, edullisia hukkapaloja. Tämän jalustan päällä oleva allas on vielä vailla vettä, on siis toistaiseksi terraariokäytössä (140x75x60 eli 630l). Suunnitelmissa on kyllä ottaa akvaariokäyttöön kaloille.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

En tarkoittanut valmista kaappia vaan sellaista jonka voi kyhätä itse.
Sartsanen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sartsanen »

Aika halpa jalusta 200litraiselle. Itse ostin jalustan n. 140 eurolla akvaariokaupasta. Ja en ole halvempia sitten nähnyt. Itsekään en olisi halunnut siihen paljon rahaa laittaa, mutta mennyt mikä mennyt. Tulevaisuudessa kun joskus lopettaa akvaariohomman niin voin myydä sen halvemmalla ja se luultavasti menee kaupaksi aika hyvin. Materiaali oli joku metalli, rauta... Semmonen joka "kootaan" putkista! Akvaariokaupassa sanottiin kumminkin, että se kestää hyvin painoa ja vettä! :mrgreen:
Minä täällä moi.
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Teetä tai kysy jostain Remontti reiskalta, paljon maksaa jos he tekevät metallista( siis hitsaavat häkkyrän ) ja päällystävät sen vanerilla? Kannattaa kysyä... Voi tulla paljon halvemmaksi ?
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
piriki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piriki »

Rakas siippani hitsasi minulle 160 cm pitkän ja 70 cm korkean jalustan 5 cm huonekaluputkesta, jonka sitten hienosti suihkuttelin auton vannehopealla :mrgreen: . Päälle laitoimme 3 cm:n vesivanerin ja makuualustaa yli 300 l:n akvaarion tueksi. Tarvikkeet maksoivat n. 20 euroa, kun haimme huonekaluputken palaset romuliikkeestä hukkapaloina. Mutta jollei ilmaista hitsaria saa, hinta kyllä nousee tuntitaksan myötä, aikaa menee n. 4 tuntia ammattitaitoiselta kaverilta. Tuo hirsijalka-idea kuulosti hyvältä :) , kun asun itse hirsitalossa.
jossu_84
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jossu_84 »

mä aion tehdä jalustani lekasoraharkoista. kylhän ne murenee mut irtomuruset voi imuroida pois. eikä niiden sitten enää pitäis murentua, kun harkot on laitettu paikalleen ja niitä ei liikutella.
Imuri auttaa siihen pölyyntymiseenkin...
...Pyrstökkäistä pitävä...
tiolpu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tiolpu »

Jos haluaa itse nikkaroida kaapiston akvaariolle niin oheisesta osoitteesta löytyy enemän infoa

http://www.aqua-web.org/users/simppu/jl ... ction.html
"Tärkein matka, minkä kukaan voi tehdä,
on mennä toista puolitiehen vastaan."
Nobelin
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nobelin »

Lecaharkot voi myös maalata, jolloin ne eivät enää murene. :)
On kolmenlaisia ihmisiä. Ortodokseja, luterilaisia ja apinaihmisiä. Oona 6v.
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja hannu »

Millä te oikein noita lecaharkkojalustojanne murjotte, kun ne noin murenevat :D Itselläni on ollut käytössä lecaharkoista tehty jalusta pari kuukautta ja ei siitä mitään murene. Jalusta on maalaamaton ja toistaiseksi vielä vailla mitään verhoilua.

Hannu
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Millä te oikein noita lecaharkkojalustojanne murjotte, kun ne noin murenevat
Varmaan silloin kun imuroivat sitä pölyä :mrgreen:
/jari
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Samma här, ei meilläkään mitään murusia irtoile vaikka lecat onkin
maalattu ja 50 kiloinen rottweiler pitää akvaarion alapuolelle jäävää tyhjää tilaa pesänänsä silloin tällöin [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Lecoissa on myös eroja, kuten viineissä :D .

Entisen altaani alla minulla oli sellaisia kunnollisia, joista ei juurikaan irronnut murusia edes imuroidessa (siis pikkuruista kämppää imuroidessa ja jalustaa siinä sivussa kolhiessa). Nyt uutta allasta varten ostin Lakan Betonin RUH-150 -mallia ja ne ovat niin surkeita kuin vain olla ja voi; erikokoisia, jo valmiiksi aivan murjoontuneita ja murenevat koko ajan lisää käsitellessä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”