Olen alkusyksystä viimevuoden puolelta seurannut tätä ja lemmikkipalstan akvaariofoorumia. Tänne en ole juuri kirjoitellut, koska käytän tätä tätä foorumia enemmänkin tietojen etsimiseen ja vastausten laatukin vaikuttaa aika eksoottiselta. Olen lukenut useita viestiketjuja joissa viilataan pilkkua ja erityisesti kommentoidaan kirjoitusasua ja tyyliä. Olen yhdeksänkymmentäluvun puolivälistä seurannut internettiä ja keskusteluryhmiä niihin itse myös osallistuen koiraharrastuksen saralla. Akvaarioharrastuksen aloitin pitkän tauon jälkeen vasta syksyllä. Koskaan en ole törmännyt erityiseen pilkunviilaukseen mitä näillä akvaariopalstoilla esiintyy tuon tuosta.
Ihan vain muutamia esimerkkejä (tulkintoja, yhteenvetoja):
-Kysyjän kirjoitusasun taso vaikutta siihen viitsinkö vastata vai en, akvaarion pitokin lienee samaa luokkaa kuin lauseiden muodotus
-Missä ovat pisteet pilkut, välimerkit ja isot kirjaimet, kohennapa tyyliä että mekin ymmärretään ja viitsitään vastata.
- Ylimäärisiä huutomerkkijä ja pisteitä ja hymiöitä ei sallita tai ne ärsyttävät ja toi teinityylikin nyppii sen verran et vähennäs niit äksiä et me sniffataan mikä sun ääoo on
- Täytyy kirjoittaa kirjakieltä, että olet jonkin arvoinen ja otamme sinut tosissamme
-Jos et ole muistanut kirjoittaa joka ainoaa vesiarvoa ylös niin eipä kysymykseen voi ottaa kantaa, ryhdistäydy niin me voidaan lotkauttaa korvamme sinne suuntaan
-Herra jumala miten olet ylikansoittanut 100 litraisen akvaariosi kymmenellä keltabarbilla, kolmella leväbarbilla, plekolla ja neljällä kultakalalla olet lähestulkoon eläinrääkkääjä ja sinun pitää aloittaa nyt aivan alusta kaikki tai ostaa vähintään 400 litrainen noille (siis väliäkö sillä mitä isisi ja äitisi sanoo)
-uroksia ei ole vaan ne on kuule koiraita, otapa selvää käsitteistä ennenkuin viitsit tulla kyselemään meiltä ylipäätään mitään...
Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle. Olen ollut aika pöyristynyt luettuani näitä. En tiedä onko juuri akvaarioharrastuksen laatu sellainen, vaatiihan se paljon pikkutarkkuutta, että massoittain pilkunnyppijöitä kertyy joukkoon verrattuna paljon suurpiirteisempään koiraharrastukseen, koira kun ei kuole ja sairastu aivan yhtä herkästi kun nämä kalat vaikkapa liikaruokinnan seuraksena
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
. Näitä juttuja lukiessani minulle on monta kertaa tullut paha mieli niiden tyyppien puolesta, jotka tyrmätään näillä kommenteilla. Olkoonkin, että täällä kirjoittaa paljon ihmisiä, joilla on paljon kokemusta harrastuksesta, vanhempi ikä selittää ehkä kirjakielen, koulutustasokin voi vaikuttaa. Näille tyypeille ei ehkä ole tullut mieleen, että ihmistä ei todellakaan saisi tyrmätä noin helposti. Mukana on hyvinkin nuoria, vielä ala-astetta käyviä harrastajia, jotka eivät ole vielä oppineet kaikkia kielioppihienouksia ja tiotoa ei ole vielä ehättänyt kertyä niin paljon kuin vanhemmilla harrastajilla. Kielitaitokin on varmasti vielä hyvin puutteellinen ettei voi etsiä tietoa ulkomaisista lähteistä. Joillekin ns. "pilkkusääntöjen" oppiminen voi syystä tai toisesta olla vaikeaa tai ei vain muuten ole henkilön intressien mukaista kun muutakin tekemistä on. Toisekseen, olen sitä mieltä, että kieliasun perusteella, ihmistä tuntematta ei pidä mennä ketään nuijimaan. Puhekielisyys, piste piste pisteet ja huutomerkit tuovat elävyyttä tämän tyyppiseen internet keskusteluun, ei se ole ihmisen arvon ja akvaarion hoitotason mittari. Se on tärkeää myös teini-ikäisten identiteetin muodostumisvaiheessa, että saa käyttää oman ikäryhmän suosimaa kirjoitustyyliä ilman, että vanhemman polven kirjoittajat ovat narisemassa joka nurkassa. He saavat sellaista kuulla koulussa ja kotona varmasti ihan tarpeekseen. Tämä on sen sijaan harrastuspalsta ja koulussa äidinkielentunnilla teinit tekevät töitä kirjakielen hiomiseksi sen sijaan. Tällä palstalla he haluavat rentoutua vapaa-aikanaan. Erikseen ovat tietopohjaiset artikkelit, niissä tulee toki käyttää kirjakieltä, sen minäkin allekirjoitan, mutta käytän mieluusti kuitenkin pakinatyyliä kirjoittaessani artikkeleita, jos aihe sen vain sallii. Mistä taivaalta tänne palstalle joku on laskenut joku pyhä sääntö miten pitää kirjoittaa ja mitä saa kysyä. Tottakai korjaamista löytyy varmasti meidän useimpien altaista, mutta mustavalkoinen ja jyrkkä asenne ei varmasti aja kalojen hyvinvointia. Varsinkaan aloittelijoiden ja nuorten harrastajien kohdalla. Ystävällisyydellä ja joustavuudella pääsee paljon pidemmälle. Ja tämä edistää oikeaoppisen harrastustaidon kehittymisessä huomattavasti enemmän kuin tyrmäävät kommentit. Ja mitä tulee biologisiin käsitteisiin ja niiden korjailuun. Itse olen eläintieteilijä ja teen väitöskirjaa ja silti käytän vapaa-ajalla käsitteitä oman mieleni mukaan. Koiraat saavat olla uroksia ihan rauhassa ja väärränmallinen termistön käyttö ei ole ainakaan minulla ammattitaitoni mittari. Eri asia jos pidän konfferenssissa esitystä tiedeyleisölle

. Silloin pitäydyn alan termistössä. Kirjoitusvirheistä en ota pulttia ollenkaan, itselläni on keskittymishäiriö ja ongelmia kirjainten oikeanlaisessa järjestämisessä ja niiden mukaan saamisessa ja koska tiedän, että sillä ei ole kärpäsen paskan vertaa tekemistä mun älyn tai taitojen kanssa niin musta on lähinnä huvittavaa moiset narinat kun niitä täältä lukee.
Eli viestin ydin on: Relatkaa vähän hyvät ihmiset!!!