Kivien sijoittelu

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
elpuri
Member
Member
Viesti:

Kivien sijoittelu

Viesti Kirjoittaja elpuri »

Kyselläänpä välillä täällä eikä irkissä, niin jää jotain jälkipolvillekin...

Eli kuinka olette asetelleet kivet omaan altaaseenne?

Mitä hyviä ja huonoja puolia ratkaisuissanne on akvaarion elämän suosimisen ja altaan estetiikan kannalta?

Usein riutta kuvissa näkee mielettömiä kiviröykkiöitä. Ovatko ne sisältä ns. täyttä tavaraa vai onttoja?

Käytättekö kiven ja pohjalasin välissä jotain pehmustetta? Makeanveden puolella usein muistutetaan, että välissä pitäisi käyttää pehmusteita jottei hiekanjyvät kiven alla aiheuttaisi pistekuormia ja altaan pohjalasi sanoisi räks.

Olisin kiitollinen kaikenlaisista vinkeistä ja esimerkkikuvista (usein kuvissa näkyvät altaat ovat niin täyteen kasvaneita, että niistä on hankala sanoa mitenkä se kivi on sinne aseteltu). Tulevan oman altaani pohja on mitoiltaan 120cm x 60cm ja mitä todennäköisimmin siihen tulee DSB.
Lusse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lusse »

Itselläni kivet olen kasannut torneiksi jonka olen toteuttanut : 1. hankkimalla pvc putkea (olisiko ollut 12mm), 2. pvc levyä johon porasin hieman tiukat reiät (ei läpi) joihin asetin pvc putket pystyyn tiukasti (en ole liimannut mitään mihinkään) tai käyttänyt muita kiinnitys juttuja pelkät tiukat reiät levyssä, 3. poralla porannut eläviin kiviin hieman isommat reiät kuin putki jotta kivi on helppo laittaa putkesta läpi (vinkki kannattaa katsella hieman mistä kohtaa poraus olisi helpointa ja miten kivet sitten myöhemmin istuvat toisiinsa nähden).

Alkuperäinen syy miksi rakensin nuo kivitornit oli se että ne ovat mielestäni hienon näköisiä, tekevät hienon näköiseksi altaan kun siinä on paljon uinti tilaa mutta samalla korkeita torneja joiden lomitse kalat uiskentelevat, (ainakin itse tykkään enemmän kuin jostakin kivi kasasta, mutta Huom ! makunsa kaikilla), toinen syy oli siihen että minulla on ns. low tekniikka altaassa pumppujen osalta ja näin sain veden kiertämään paremmin kivissä ilman että kivet olisivat olleet virtausten edessä joihinkin kiviin nähden ja näin ollen ei synny ns kuolleita kohtia mihin sitten ajan kuluessa kertyy pas##a ja näin ollen toimivat paremmin akvaariossa, kolmas etu kivitorneista on se minkä olen huomannut että paljon suurempi osa kivistä on valossa (kuin jos laittaisi kiviä kasaan jolloin osa kivistä peittyisi kokonaan muiden kivien alle ja vaalenesivat ennen pitkään) nyt suurimpaan osaan kivestä kertyy kalkkilevää jne... paljon enemmän kasvupinta-alaa.

Terv. Lusse
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Itse suosin nykyään sivulaseja / takakulmia vasten olevia korkeampia kasoja. Keskelle sitten matalempaa kasaa tai tyhjää. Kasojen sisälle on hyvä jättää luolia kaloille. Näin vesikin virtaa kasojen lävitse jonkin verran. Tärkeintä on jättää kasan ja etulasin väliin PALJON tilaa, että korallit mahtuvat kasvamaan!

Minulla oli styroksit kivien alla, mutta se on aika hankalaa, kun kelluvat kovasti. Varmasti aika toimiva on, että ensin puolet hiekasta altaaseen, kivet paikoilleen ja loput hiekat pohjalle. Tässä on se paha, että jotkin kalat ja muut öttiäiset kaivelevat pinojen alta. Näin kasa voi sortua.
Jukezo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Jaahas,

Mulla ei oo mitään kivien ja lasin välissä. Noinkohan tuo nyt sitten tuhoaa mun altaan [:I]

Hiekka tulee vasta kuukauden sisällä.

Pitää kyllä rakentaa yksi tuommoinen torni a'la Lusse. Olen mietiskellyt monenmoisia rakennelmia. Meneekö se pora siitä kivestä helpostikkin läpi?
Jukezo
Lusse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lusse »

Jukezo !

Kyllä se poran terä hyvin sitä kiveä syö (ei tarvii olla mitään kivi hakkaus poraa jotta kivestä läpi pääset) itse vedin rempseästi kiven läpi puu terällä :mrgreen: aina kun terä hieman vääntyi niin taivutin käsin takaisin suht alkuperäiseensä muotoon.

Tottakai osa kivistä ei ollut mitään hirveän huokoista ja silloin oli hieman vaikeampaa porata.

Vinkki Valitse iso painava kivi pohjakiveksi joka pitää tornia tukevasti pystyssä.
Jalapeno
Junior Member
Junior Member

Re: Kivien sijoittelu

Viesti Kirjoittaja Jalapeno »

elpuri kirjoitti:Käytättekö kiven ja pohjalasin välissä jotain pehmustetta? Makeanveden puolella usein muistutetaan, että välissä pitäisi käyttää pehmusteita jottei hiekanjyvät kiven alla aiheuttaisi pistekuormia ja altaan pohjalasi sanoisi räks.
Minulla on pleksi akvaarion pohjassa (silikoonattu reunoista, ettei hiekkaa pääse alle). Pitäisi tasata pistekuormaa.
Ari
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA

Viesti Kirjoittaja Ari »

Siniriutassa on myymälän puolella iso merivesinäyttelyallas, joka on mielestäni erinomainen esimerkki siitä kuinka kivet voi asetella väljästi.

Itselläni kivet ovat huomattavasti tiukemmassa kasassa ja näin jälkikäteen ajatellen minun mielestäni varsinainen virhe oli, kun asetin kiviä toistensa eteen. Vaikka vesi toivottavasti kiertääkin riittävästi, niin rakennelma tarjoaa liian hyviä piilopaikkoja eläimille. Esimerkiksi kahden Brittle Starin lonkeroita näen ehkä kerran viikossa. Samaten on vaikea tarkistaa onko kaikki OK kivien välissä/takana.

Siniriutan väljä rakennelma mahdollistaa varmasti veden ja elävien vapaan kulun tarjoten kuitenkin samalla lukuisia suojapaikkoja sekä kiinnityspaikkoja erilaisille koralleille. Riskinä voi olla kivien suurempi sortumavaara.

Ohjeena voisi olla se, että pitää aina olla mahdollista nähdä kaikkalle luoliin ja kivien taakse ilaman, että rakelmia pitää alkaa purkamaan.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ari kirjoitti:Siniriutassa on myymälän puolella iso merivesinäyttelyallas, joka on mielestäni erinomainen esimerkki siitä kuinka kivet voi asetella väljästi.
Se on kyllä komee allas - Olikos ne kivet siinä mitenkään kiinni?
Tico
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tico »

Kimmo S kirjoitti:
Ari kirjoitti:Siniriutassa on myymälän puolella iso merivesinäyttelyallas, joka on mielestäni erinomainen esimerkki siitä kuinka kivet voi asetella väljästi.
Se on kyllä komee allas - Olikos ne kivet siinä mitenkään kiinni?
Onko kenelläkään kuvia tästä altaasta? Olisi kiva nähdä kuvia sen tekniikasta ja koko systeemistä. En ole päässyt edelleenkään käymään paikan päällä katsomassa, kyseessä on kai se n. 1000 litrainen, joka oli ennen siinä viereisessä liikkeessä...?

Laittakaa joku kuvia. [;)]
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Varmasti aika toimiva on, että ensin puolet hiekasta altaaseen, kivet paikoilleen ja loput hiekat pohjalle.
Mitenkäs ku joku valisti mua aikasemmassa theadissa, että sen hiekan kanssa ei pidetä mitään kiirettä. Annetaan ensin kivi ja vesi muhia siellä keskenään ja katellaan sitä hiekkaa sitte vasta tulevaisuudessa.

Vai onko tässä taas kyse koulukuntaeroista:)
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Minä ainakin laitan mielelläni ensin vähän hiekkaa altaan pohjalle, jotta sitä jäisi kivien ja lasin väliin. Näin kivet ei makaa suoraan pohjalasin päällä. Ensimmäisen altaan aloitin ilman hiekkaa, mutta siinä oli styroksia kivien ja lasin välissä.

... Mutta eihän se kivi kovin paljoa vedessä paina, joten en tiedä onko tälläkään mitään merkitystä. Jos laittaa suoraan pohjalasin päälle, niin ei sitten ainakaan kasat romahda, kun kalat kaivaa kivien alle...
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Täällä on kyllä hiekat liikkuneet joka altaassa mitä muutman vuoden aikana on ollut, eli en uskaltaisi mitään suurempia torneja rakennella hiekan päälle. Jos kivien pistemäinen painokuomitus lasilla mietitytää niin sujauta styroxpala tai retkipatjan palanen alle. Näin meillä on painavimipen kivien alla makeassa altaassa.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Styrox on muuten tosi ärsyttävä kivien alla - siitä nimittäin irtoaa hiljaksiin pikku palasia... :) Minä sidoin painoa kantavat kivet nippusiteillä PVC-tolppiin ja hyvin ovat pysyneet paikallaan. Yhden tolpan luota mureena kaivoi hieman syvemmän kuopan ja onnistui työntämään ja pudottamaan koko kivikasaa, mutta PVC tolppa piti kasan pohjan koossa. Hieman se nyt nojaa takalasia vasten. Paksulti ei tosiaan kannata mielestäni hiekkaa kivien alle laittaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”