Partiksista

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Partiksista

Viesti Kirjoittaja Tiuhti »

Mulla on tyttö ja poika partis. Pojalla on vaaleat kuviot mustalla pohjalla ja tytöllä vaaleat kuviot ruskealla pohjalla. Ovatkohan lainkaan samaa lajia? Tämä poika on muutenkin erittäin töykeä tyttöä kohtaan. Ei suvaitse lainkaan tyttöä lähelleen, varsinkaan ruoka-aikana. Ja muutenkin häätämässä pois, jos liian läheltä liippaa. Kumpikin ollut meillä jo noin vuoden verran ja tilaa pitäisi olla riittämiin, 200 litran allas. Tämä touhu on mennyt tälläiseksi vasta ihan viime aikoina. Ennen olivat kovinkin kavereita.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Partamonnit voivat olla lähes minkä tummankukertavia tahansa. Suurin osa partiksista on ns. maatiaismuotoa - vertaa maatiaiskissaan: kaikki samaa lajia, mutta voi näyttää melekin miltä vaan.

Tuo käyttäytyminen voi johtua esim aikuistumisesta. Toivoa sopii että välit pysyvätkin viileinä - se toinen vaihtoehto kun on 100 poikasta joita kukaan ei huoli... Sinuna heivaisin toisen niistä äkkiä vaihtoon, kokonaan pois tai niin että on samaa sukupuolta.

(Ellei sitten olekin molemmat koiraita mikä myös selittäisi tuon äksyilyn..? Oletko varma että toinen naaras?)
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Eli kasvaako jommalla kummalla "parta"? Niistä pokasista tulee sitten semmoinen vaiva että...
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tiuhti »

Juu, kyllä ne on tyttö ja poika. Kokoa kummallakin jo noin 10 senttiä ja pojalla on jo kunnon parta...
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No sitten alkaa varmaan olemaan viimehetket tehdä päätös - vauvatulva vai toisesta luopuminen. *viaton varoituksen sananen* :roll:
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Kohta sitten voi olla tulossa 50 poikasta. Munat ovat sitten oransseja. Niistä on niin paljon vaivaa, että. Kukaan ei huoli niitä, eikä niitä saa millään oikeen pyydystettyä. Lisäksi ne kasvavat aika nopeasti! Ehdottomasti tee jotain?
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
caro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja caro »

Mul on ollu naaras ja koiraspartis (aikuisia) yhdessä puolisen vuotta ilman poikasia. Molemmat on n. 10 cm pituisia, koiras vähän isompi. Mä epäilin et oli kyse siitä et ne on ollu yhessä liian kauan joten mä erotin ne ja nyt ne asuu eri altaissa. Mä oon nyt ajatellu et mä ehkä kokeilisin joskus yhdistämistä jos sit tulis niitä poikasia.

Okei te joilla ne on lisääntyny niinkuin tauti ootte sitä mieltä et mä oon hullu ku mä edes harkitsen koko juttua mut se olis tavallaan kiva saada vaaveja taloon. Vähän siitä niiden ulkonäöstä: onko ne ihan tavallisia maatiaisia kun ne on vähän erilaisen näköiset. Niis ei oo sillä tavalla pilkkuja vaan vaaleita pystyraitoja tummalla pohjalla. Sitä ei huomaa muuta kuin jos kattoo todella tarkkaan, väriero ei oo niin vahva. Pyrstöevän pää on molemmilla "kermankellertävä" siis semmonen vaalea.
korudonna
Member
Member

Viesti Kirjoittaja korudonna »

Minullakin oli kaksi partamonnia samassa altaassa pitkään, eikä mitään tapahtunut. Ostin ne yhtäaikaa lemmikkiliikkeestä, olisivatko olleet sisaruksia. Sitten sain muutaman partamonnin, sellasia viis senttisiä ja pian alkoi tapahtua.

Poikaset ON tosi söpöjä, kunhan niitä ei tule hirveesti. Ne on tosi pontevia levän "jyrskyttäjiä" ja niiden kehitystä on kiehtovaa seurata. Onnea poikasten odotukseen...
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
caro
Junior Member
Junior Member

Pitäisköhän mun siirtää toi naaras tonne koiraan altaaseen ja kattoa mitä tapahtuu? Mä haluun vaaveja taloon ja sit jos tulee liikaa niin se on sen ajan ongelma :mrgreen:
Mut toisaalta siel on täplätilapian poikasia ja verkkonuoliaisia jotka on ymmärtäksei aika kovia syömään kutua? Mut en mä usko et poikasia tulee jos mä heitän koiraan naaraan altaaseen (ensin pitää varata reviiri jne.) Eli jos joku muuttaa niin se on naaras.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

caro kirjoitti: jotka on ymmärtäksei aika kovia syömään kutua?
Partis kutee luolaan ja koiras ei jätä sitä kutua hetkeksikään yksin - ei siis edes syö sinä aikana ennen kuin poikaset kuoriutuu. En ymmärrä miten joku toinen kala voi sen syödä?
caro
Junior Member
Junior Member

Aina oppii jotain uutta... :P
*anne*
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja *anne* »

Eihän niitä poikasia tule, jos sen kudun hävittää aina pois kun sitä tulee. Itse olen hävittänyt kutua n. 4 kertaa, ettei tulisi enää poikasia.
Ja niitäkin oli n. 60 mutta enää ei ole kuin vajaa 20, että kyllä itse olen ainakin saanut niitä annettua pois.
Miksi kamikaze-lentäjät käyttävät kypärää?
Martha Focker
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Martha Focker »

Meillä saa tuhota kutua aina kerran kuukaudessa, kun en ole saanut tuota toista monnia pois altaasta. Partiksen poikasissa on juuri se huono puoli kun niitä on jo kaikilla niin tuhottomasti, ettei kukaan suostu ottamaan niitä... :(
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Jaa no mä en kyllä oikeasti sitten suosittelisi kudettamaan partiksia. Mitäs sitten jos sä lähdet vaikka päiväksi pois ja sitten niillon kummiskin koko ajan nälkä niin silloon voit kyllä sanoa kasveille heihei..

Mutta mun yhdellä kaverilla kyllä ei siitä partiksien kudusta selvinnyt kuin joku pari poikasta ja nyt ne kaikki siellä elelee sulassa sovussa. Mutta mulla itsellä on kyllä kaksi partista molemmat tyttöjä ja niillä ei ainakaan ole ollut mitään riitoja et sinänsä on hyvin mennyt... :D

suomennos- oikeasti sanat loppuun ja ei kolmen pisteen lopetuksia joka lauseen perään ja isot kirjaimet. : r
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”