Ludwigian tunnistusta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Ludwigian tunnistusta

Viesti Kirjoittaja Ariadne »

Ostin eläinkaupasta kasvin, jonka potissa sojottavassa tikussa luki Ludwigia glandiosa ja että se on kotoisin Etelä-Amerikasta.

Mutta tikussa olevassa kuvassa kasvi on täysin vihreä ja omani on lehdistään punertava. En löytänyt netistä tietoa tästä kasvista ja aloinkin jo epäillä onko kasvini todella tuo mitä tikku väittää. Eniten löytämistäni kuvista kasvini muistuttaa Ludwigia repens

Tässä vielä kuva kasvistani, jos se auttaisi tunnistusta. Tiedän, että kuva on epäselvä kun sen juuri ennen valojen sammumista nopeasti nappasin akvaariosta :D

Kuva
on se rankkaa olla pieni ja karvainen - onneksi minä olen vain pieni
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Angeline »

Väri muuttuu huonossa valossa vihreämmäksi, mutta kyllä tuo kuvan kasvi ainakin minusta näyttäisi olevan L. repens. Lehdenmuoto on samalainen ja lehtien alapinta punertava. Kannattaa katsoa Tropicasta
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Katsoinkin tropicasta ja se minua tässä eniten hämmästyttääkin, kun ei siellä mainita mitään kasvista nimeltä Ludwigia glandiosa. Ja sitähän tikku väittää minun kasvini olevan.

Sen kyllä tiesin, että Ludwigia repens punertuu valossa, mutta kun olisi kiva tietää jotain siitä glandiosastakin, että voisi noita vertailla ja varmistua onko se nyt sitten kumpi noista.

Onko poteissa useinkin vääriä tikkuja sojottamassa?
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

tropican planttunumero

Viesti Kirjoittaja Cory »

Tämä kuulostaa hirveän tyhmältä kysymykseltä, mutta kosket ole asiasta mitään explisiittisesti maininnut ;) , niin: onhan tuo ostamasi kasvi (ja se tikku) Tropican? Eikä jonkun muun kasvifirman tuote? Tropican sivuillahan on tietysti vain heidän kasvattamiensa planttujen datat. Se ei ole yleinen kasvireferenssi, vaikka sitä kätevästi voi sellaisenakin usein käyttää.

Mutta jos planttusi on Tropican tuotantoa, niin siinä tapauksessa seuraa toinen selitys. Jos L. glandiosa on joku heidän uutuutensa, ei sitä välttämättä ole siinä Tropican kasvilistassa. Tietoa siitä saattaa silti olla. Klikkaa Tropican sivulla sieltä yläreunasta "Advanced Search", etsi sen tikun takapuolelta plantun "Tropicanumero" ja tee haku sen avulla (ylin kenttä oikealla, "Tropica no"). Ostin joku kuukausi sitten pari Tropican uutta miekkakasviristeytystä ja juuri tällä tavalla niistä löytyy edes jotain infoa - listalla niitä ei ole vieläkään.
Viimeksi muokannut Cory, 09:20, 23.01.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

Minulta löytyy tuota kyseistä lajia. Ostaessani sen aikoinaan kaupasta lapussa luki Ludwigia glandiosa "variegatus". Minun kasvistani löytyy tietoa ja kuva täältä.

Hyvin paljon samannäköinen ja saman oloinen kasvi kuin tuo tavallisempi Ludwigia repens.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Oletkos käynyt etsimässä Dennerlen sivuilta??
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kiitos neuvoista!
Cory kirjoitti:niin: onhan tuo ostamasi kasvi (ja se tikku) Tropican? Eikä jonkun muun kasvifirman tuote? Tropican sivuillahan on tietysti vain heidän kasvattamiensa planttujen datat.
Itseasiassa kasvini ei ole Tropican tai ainakaan se tikku ei ole, joten ei siis ole ihme jos sieltä sivuilta ei mitään tietoa kasvista löydy :)
skare kirjoitti:Minulta löytyy tuota kyseistä lajia. Ostaessani sen aikoinaan kaupasta lapussa luki Ludwigia glandiosa "variegatus". Minun kasvistani löytyy tietoa ja kuva täältä.

Hyvin paljon samannäköinen ja saman oloinen kasvi kuin tuo tavallisempi Ludwigia repens.
Eli voin siis uskoa tikkua ja todeta, että kasvini on todella Ludwigia glandiosa. Mutta mites on, kun sivuillasi kasvin sanotaan olevan Pohjois-Amerikasta ja siinä kasvini tikussa sen väitetään olevan Etelä-Amerikasta, kumpaa uskon, vai uskonko molempia?
Valmont kirjoitti:Oletkos käynyt etsimässä Dennerlen sivuilta??
Kävin nyt, enkä saanut niistä oikein mitään irti. En löytänyt sieltä Ludwigia glandiosaa, vaikka eipä se nyt kauheasti haittaa :)
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Ajattelin hiukan nostaa tätä viestiä ja kysellä vielä itsepäisesti, tietääkö kukaan siis onko Ludwigia glandiosa kotoisin Etelä-Amerikasta vaiko Pohjois-Amerikasta? Vaiko kenties molemmista kun kerran molempaa tietoa löytyy? :)
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Sori nipoilu, mutta tuo nimi onpi Ludwigia glandulosa. Oikea nimi varmaan helpottaa lisäkuvien etsiskelyä.

Tuon kuvan perusteella kyseessä ei ole L. repens, sillä olisi pyöreämmät lehdet. Muuten olen huono tuijottelemaan Ludwigioita, joten pidättäydyn lisäspekulaatioista.

Kati
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kati kirjoitti:Sori nipoilu, mutta tuo nimi onpi Ludwigia glandulosa. Oikea nimi varmaan helpottaa lisäkuvien etsiskelyä.
Eipä mitään, mutta minä todella luulin sen olevan glandiosa, koska tikussa lukee niin. En toki ajatellut, että tikussa olisi ollut väärä nimi. No täytyypä etsiä sitten tietoa tuolla glandulosa-nimellä. Kiitoksia tiedosta :)
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Inhottavaa vieläkin jauhaa samasta asiasta ja, vaikka en nytkään vastausta saisi, lopetan jauhamisen tämän jälkeen.

Kävin katsomassa tietoa tuosta Ludwigia glandulosasta ja täytyypä sanoa, että ennemmin uskoisin melkein minkä vaan muun akvaariokasvini olevan kuvissa näkyvä glandulosa, kuin tuo minun Ludwigiani. Glandulosalla oli aivan erimuotoiset lehdet kuin minun kasvillani.

Eli ilmeisesti en saa vastausta kysymykseeni, mistä päin Amerikkaa Ludwigia Glandiosa on kotoisin.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Niin minkä kasvattajan kasvi se on? Mitä siinä lapussa lukee? Auttaisi aika paljon tunnistamisessa. Voisitko vaikka skannata sen? Molemmat puolet mieluusti jos niissä on tekstiä.
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Valitettavasti skannerini ei toimi, mutta yritin ottaa digikameralla jonkunnäköiset kuvat tikun molemmilta puolilta.

Kuva

Kuva

Tikun etupuolella, alaosassa on ilmeisesti jonkinlainen logo, missä kaksi kalaa (jotain karppeja?) on kuvattuna uivan vastakkain muodostaen ympyrän. Ja tikun takapuolella lukee samassa kohtaa (copyright-merkki)floraprint. Olisikos tästä jotain apua? :D
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Olen kaikin tavoin yrittänyt löytää tietoa tuosta kasvista, mutta ei vaan löydy. Floraprint, mikä tuossa tikussa lukee, on niiden tikkujen valmistaja, mutta ei muuten liity kasviin mitenkään. Taidan vain luottaa siihen, että kasvi on Etelä-Amerikasta kun en kerran mistään muustakaan löydä tietoa kuin tikusta.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

http://www.aquainfo.at/pflanzen/l.htm

Näyttää vastaavan noitten mielikuvaa L. glandiosasta.

Täältä löytyvät molemmat nimet, glandiosa ja glandulosa ja ilmeisesti myös lähdeviitteitä.

Nuo kasvit ovat joskus kyllä vallan harmaita hiuksia aiheuttavia. Tulevat omituisilla nimillä ja sitten pitäisi itse ruveta analysoimaan että mikäs kasvi se olikaan. Silloin kannattaa joko laittaa Suku sp. tai sitten käyttää sitä lapun tietoa. Onneksi kasvi pärjää vaikka sillä ei olisikaan nimeä, niitä ei nuo ongelmat haittaa =)
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Tuon ensimmäisen linkin kuva näyttää tarkemmin katottuna olevan sama kuva kuin kasvini tikussa. Ihan sama kuva kun vierekkäin niitä vertailin. Omakin kasvini näytti aluksi siltä, mutta akvaariooni päästessään, sen punainen väri alkoi lisääntyä.

Tulin siihen tulokseen, että uskon kasvin tikkua ja totean sen Ludwigia glandiosaksi joka on Etelä-Amerikasta, kunnes joku minulle tuo kunnon todisteita siitä, ettei näin ole :)

Tarkastelin muita samanlaisia tikkuja ja niissä ainakin on jättiläismiekkakasvin, kääpiöruohon, papukaijalehden, pikkurasvalehden, isorasvalehden ja jaavansaniaisen tiedot aivan oikein. En kyllä tiedä todistaako se mitään, mutta hällä väliä :D
-Venla92-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Venla92- »

Olen tässä ostanut kanssa ihan uuden puskan, joka on nimeltään Ludwigia Glandulosa "perennis". Ainakin tämä minun kasvini on kotoisin Aasiasta.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Täytyypä jatkaa tätä vuosia kestänyttä mysteeristä aihetta, koska Vaasassa käydessäni ostin myös tällaisen "vihanneksen" nimeltään Ludwigia glandulosa "perennis".

Jo ostettaessa oli aivan viininpunainen, noin 15cm korkea. Myyjät eivät tienneet kertoa kasvista enempiä ja innolla odotin että pääsen kotiin penkomaan netin ja Aquawebin saloja mutta vastausta ei näy löytyvän oikein täältäkään.

Eli olisin ollut kasville vailla suomenkielistä nimeä. Samoin minun lapussani lukee kotimaan olevan "Asia". Siitä en ala kinaamaan kun en ole paikalla itse käynyt moista toteamassa :mrgreen: , mutta kiinnostaisi tietää onko kyseiselle punaiselle rusolehdelle tarkempaa suomalaista nimeä??
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”